Als gevolg van de enorme crisis waar Volkswagen nu in beland is, wordt Martin Winterkorn van zijn troon getrapt.
Dat gaat komende vrijdag officieel gebeuren, aldus Duitse media. De beurskoers van Volkswagen is in een vrije val geraakt nu bekend is geworden dat Volkswagen bewust 11 miljoen auto’s met een TDI dieselmotor heeft uitgerust met software die ervoor zorgt dat emissietesten gemanipuleerd konden worden. Als gevolg van deze actie heeft men in een aantal markten de verkoop van Volkswagens al stilgelegd.
Derhalve zal Martin Winterkorn komende vrijdag zijn aftreden als Volkswagen-eindbaas kenbaar maken. Men heeft bij Volkswagen het vertrouwen in Winterkorn verloren. De 68-jarige zal waarschijnlijk vervangen worden door de 59-jarige Matthias Müller, die op dit moment de scepter zwaait bij Porsche.
Müller is overigens een vriendje van Ferdinand Piëch, de man die het bloed van Martin Winterkorn wel kan drinken. De heren waren verwikkeld in een machtsstrijd die zijn weerga niet kende. Net voor zijn aftreden probeerde Piëch nog om Winterkorn eruit te trappen, maar dat lukte niet. We kunnen ons voorstellen dat de beste man nu in zijn vuistje lacht over de huidige geruchten.
Update 14:52 – Een woordvoerder van Volkswagen ontkent nu weer dat Winterkorn gewipt gaat worden.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
martinus zegt
Logisch gevolg bij zo’n grote vorm van Fraude.
Maar het echte probleem blijft natuurlijk de noodzaak van die extreem hoge turbo druk bij de dieseltjes.
martinus zegt
@martinus: Diesel wekt sowieso meer NOx op dan Benzine door de hogere verbrandingstempratuur.
Het unieke aan de VW 2.0 TDI was dan ook dat hij door de piëzo-techniek een maximale inspuitdruk van 2.500bar had, waar normaal 1.600 tot 2.000 bar gebruikelijk is.
Door de dubbele elektrische vw turbo, had je dus meer inspuitdruk, meer kracht, uit kleinere cilinders… maar daardoor ook een hogere verbrandingstempratuur.
Door die hogere combustietempratuur wordt waarschijnlijk de NOx productie van de motor veroorzaakt.
Wie dat wilt oplossen, zal de turbodruk van de piezoelectrische turbo’s moeten verlagen. Dat leidt tot ‘gezondere’ combustietempraturen, maar ook tot minder vermogen…
Op dat laatste zitten weinig VW-eigenaren in de VS te wachten lijkt mij…
phdg zegt
@martinus: Serieus Piëzo elektrisch gestuurde turbo’s die 2500 bar druk maken!!!
De technologie staat niet stil zeg!!!
(Sarcasme modus terug uit)
dotternetta zegt
@phdg: Hahaha, ik zat ook al te lezen en WTF? waar heeft ie het over. Ik ben bang dat meneer inspuiting- en turbodruk door elkaar had.
martinus zegt
@dotternetta: Ik denk het ook. En ik vermoed dat ik, of phdg een puntje in die 2.500 bar over het hoofd hebben gezien.
406_v6 zegt
@martinus: 2500 bar druk van samengeperste lucht zal me toch een geweldige hoeveelheid energie bevatten….?
super zegt
@martinus:
In de vs gebruiken de meeste diesels (zoals bv bmw) adblue (urea) om de uitlaatgassen mee te “scrubben” en zo aan emissieeisen te voldoen. Vw deed dit als enige niet en voldeed toch aan emissieeisen, nu weten we dus hoe ze dat deden.
phdg zegt
@super: Dit wàs natuurlijk een verkoopsargument in de states want daar hebben ze adblue niet zo graag.
En ze hebben gelijk want alhoewel de Nox naar beneden gaat, bestaat wel het risico dat er ammoniak (bestanddeel van adblue) in de atmosfeer komt.
Wat ook niet goed kan zijn voor de gezondheid denk ik.
trustmeiamanengineer zegt
@martinus: mooi stukje onzin heb je hier geschreven, behalve je eerste zin dan…
roppp zegt
@martinus: VAAG probeert toch altijd alles te manipuleren of onder de pet te houden. Wat dat betreft, blijft het onmiskenbaar een kind van zijn vader………..
gforce zegt
Net nu die Piëch definitief weg was gebeurt dit. Bijna te toevallig… Smullen! Illuminati confirmed?
Design_Driven zegt
@gforce: https://farm6.staticflickr.com/5777/21437037608_ea1922e15d_o.jpg
baasbas zegt
Die 2.0 TDI komt gewoon onder het bewind van Piëch vandaan. In zijn vuistje lachen = opgelucht huilen van blijdschap dat hij weg is voor de bom barstte?
Of zou er ook strafrechtelijke vervolging komen? Zo ja, dan heeft Piëch toch ook gewoon een probleem?
maarteno zegt
@baasbas: bij strafvervolging maakt het inderdaad niet uit of je al weg bent of niet…..als het echt aantoonbaar onder jouw bewind heeft plaats gevonden dan kan je vervolgd worden. Maar in dit soort situaties heb ik het nog niet vaak gezien, maar goed…de wetgevingen op dit soort vlakken zijn in ieder geval in NL strenger geworden en volgens mij in andere landen ook wel.
maarteno zegt
Die had ik inderdaad wel verwacht! Is ook echt geen slimme zet geweest van de heren, voor zover Winterkorn er echt van geweten heeft. Aangezien je juridisch altijd bepaalde plausible deniability moet hebben…..maar hij blijft verantwoordelijk.
Ben benieuwd of dit nog effect gaat hebben op een eventueel F1 avontuur voor Audi, als Piëch weer een luisterend oor gaat krijgen…
lexaudi zegt
Eerst Ferdi eruit werken en bij de eerste storm in een glas water het opgeven. Lekker dan.
maarteno zegt
@lexaudi: er schijnen een mogelijk 11 miljoen voertuigen betrokken zijn, dan hebben we het echt niet meer over een storm in een glas water. Dit gaat echt serieus geld kosten….
lexaudi zegt
@maartenoosterbaan: Ja en wat geeft dat. Die regels slaan überhaupt echt nergens meer op, dus wat boeit het nou eigenlijk helemaal. Schijt aan gezag en overheid!
maarteno zegt
@lexaudi: nee, het gaat om vertrouwen in je product. Als ze dit doen, waar liegen ze dan nog meer over zal de simpele ziel denken. Zoiets kan je in Amerika best je markt kosten.
Heeft helemaal niets te maken met of de originele regels waar het om te doen was wel of niet valide is. Het gaat er nu alleen nog maar om wat het voor consumenten vertrouwen gaat doen.
lexaudi zegt
@maartenoosterbaan: Ja en hoeveel schandalen hebben die Amerikaanse automerken al niet gehad. Die kopen ze daar ook nog steeds.
maarteno zegt
@lexaudi: gaat om intentie, bij die schandalen was het in principale nooit de intentie om iets foutief te bouwen. Maar alleen om het probleem achteraf te verhullen en stilletjes de productie aan te passen, daarbij zijn Amerikanen super patriottisch, dus die zullen niet snel van hun Amerikaan afstappen.
Bij VW hebben ze nu expres iets aangepast in de SW om wetgeving te omzeilen. Dus ik zie het wel als een verschil. Het gaat ze in ieder geval veel geld kosten, niet alleen in straffen maar vast ook in afnemende verkopen en waarschijnlijk zullen ze nergens volledig verdwijnen. Maar pijn gaat het zeker doen.
lexaudi zegt
@maartenoosterbaan: Ik snap dat het gevolgen zal hebben. Maar ik vind de reden alsnog onzinnig. Gelukkig kan VAG wel een stootje hebben.
desalen zegt
@lexaudi: 11 miljoen auto’s kleine vriend, dat is geen ‘onzinnig aantal’ en de boete van 16 miljard is al helemaal niet ‘onzinnig’ Dit hakt er nogal in op de jaarcijfers, om imagoschade nog maar buiten beschouwing te laten. Aandeelhouders gaan dit helemaal niet leuk vinden. Zoals aangegeven is de handel zelfs in sommige gevallen stil gelegd. Als aandeelhouders besluiten alles te liquideren (wat voor groot gedeelte nu gebeurt) wordt de waarde minder, solvabiliteit en liquiditeit hebben er ook onder te lijden met als gevolg dat een krediet beoordelaar als S
lexaudi zegt
@desalen: ja dan nog. Volgens mij zijn er wel grotere recalls geweest. Daar werd minder moeilijk over gedaan. Een beetje relativering lijkt me hier gewoon op z’n plek. Klaar.
lambo4all zegt
@lexaudi: jammer he dat je geliefde concern nu zo door de mand valt, frustratie spat van je reacties af.
lexaudi zegt
@lambo4all: Last time I checked had ons geliefde Lamborghini zijn bestaan ook te danken aan VAG
lambo4all zegt
@lexaudi: ik ben meer fan van de pre 2000 lambo’s. Met een murc SV en balboni kan je me nog blijmaken maar een diablo gt is heerlijk
jipino zegt
*kuch* symboolpolitiek *kuch*
martinus zegt
@jipino: .Ongetwijfeld spelen er protectionistische belangen mee in Amerika.
Maar dat iemand bij fraude op deze schaal het veld moet ruimen is logisch.
Echte probleem blijft zitten bij de NOx die uit die dieseltjes komt.. die blijft giftig.
paganizonda760nc zegt
Dit is dus wat ik al dacht/zei in de eerste post over #Dieselgate. Leuk is anders maar dit schandaal komt verdomd goed uit voor Piëch. Heeft ie alsnog zijn gelijk gekregen.
O plaat zegt
Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten. VW verplichten alle frauduleuze autos terug te kopen en ze vernietigen is de enige oplossing. Maar Europa zal wel zwichten voor merkel en haar neo nazi maffia en ze zullen er vanaf komen met een boete van een appel en een ei.
lekkaah zegt
@shiva: hoe is ’t op die roze wolk.. godwin alert..
Amerika is ’t net zo ‘erg’ al dan niet erger.
lekbak zegt
@shiva: ook jou (toekomstige?) baan is afhankelijk van merkel. En merkel is afhankelijk van de autoindustrie. Ietsje verder kijken zou je goed doen.
9000cse zegt
@shiva:
Zeg @shiva, “……..voor merkel en haar neo nazi maffia……..”? Zal ik dit maar opvatten als “een slip of the pen”? Want als je dit serieus bedoelt, wordt het hoognodig tijd dat je een psychiater en een goede historicus gaat opzoeken! En laat je dan eens goed voorlichten over de juiste betekenis van de begrippen “nazi” en “maffia”. Zeker wanneer je Merkel hiermee associeert. Ronduit belachelijk en schandalig om deze begrippen met haar in één zin te noemen. Gewoon een zieke geest!
Esprit_de_Flandre zegt
@shiva: “Typisch Duitsers als ze je niet oplichten zijn ze het vergeten.”
Bij ons op het werk zeggen we dat meestal van ‘Ollanders…
gokartmozart zegt
Freude am fahren ? nee Fraude am fahren…..
Hoe kun je zo’n risico nemen als megabedrijf. Wat ik me afvraag is wie die software geschreven heeft…
Lijkt mij een complot
Design_Driven zegt
@gokartmozart: Ik weet in elk geval zeker van 2 andere fabrikanten die dit ook deden en wellicht nog doen maar wel beter visten te verstoppen.
Het is ook erg aantrekkelijk en relatief makkelijk om een programmatie te schijven wat de vaste test cyclus herkent en daarnaar handelt. Het goed verstoppen en je mensen hun kop laten houden is de truc.
Design_Driven zegt
@sketcher: Al die V’s en W’s grrr: *wisten
pomoek zegt
@gokartmozart: BM(V)W?
saintpaul zegt
Als je in een jaar 50% van je vermogen verliest lach je niet echt …..
henkhupelschoten zegt
Hoeveel staan de aandelen nu? Misschien wel een idee om een paar te kopen.
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Ik zou nog even afwachten. Hij is neutraal nu maar kan nog steeds gaan zakken.
stephanotis zegt
@henkhupelschoten: De handel in Volkswagen AG (VLKAF) aandelen is net stilgelegd op (vandaag) -16,5%, maar de rest duikelt lekker mee:
BMW (BMW.SW) Down 6.18%
Daimler AG (DAI.DE) Down 6.48%
Peugeot S.A. (UG.PA) Down 9.02%
RENAULT(RNO.SW) Down 8.76%
stephanotis zegt
@stephanotis: excuus, Volkswagen AG (VOW.DE) Down 18.59% en zinkend.
henkhupelschoten zegt
@stephanotis: Een zinkende vloot dus…. Helaas
Esprit_de_Flandre zegt
@stephanotis: Tja, iedereen heeft door dat de anderen binnenkort ook de broek moeten laten zakken voor een lekkere portie billenkoek…
clarkson zegt
Was te verwachten. En terecht.
knipperlichtje zegt
Het is echt wachten totdat andere fabrikanten ook onder de loep worden gelegd. Opeens komt de wereld er achter dat autofabrikanten overheden al jaren te slim af zijn.
pomoek zegt
@knipperlichtje: Waarschijnlijk wel, eigenlijk wel een interessante vraag: Heeft VW zelf de software gemaakt of deze van een externe partij gekocht?
Esprit_de_Flandre zegt
@pomoek: Maakt dat iets uit? Als het aangekocht is, zal dat vast op bestelling gebeurd zijn – programmeer dit voor ons…
pomoek zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee op zich niet maar als het een soort standaard software is dan is het voor andere autoproducenten dus ook gewoon toe te passen.
martinus zegt
@knipperlichtje: Ik ben geen held in downsize turbo dieselmotortjes…
Maar volgens mij zijn er niet zo heel veel andere merken die hun piezo-turbootjes laten inspuiten op 2.500 Bar.
Bij bijna alle merken ligt de druk op of onder de 2.000 bar. En heb je ook wat minder vermogen per cm3 cilinderinhoud.
ericc zegt
Als Piëch nu aandelen begint op te kopen , kan hij de meerderheid halen en de voltallige raad van bestuur de laan uitsturen en zelf op de troon gaan zitten.
Wie het laatst lacht, het best lacht.
6,5 miljard euro om de schade te herstellen. Welke schade? Het is niet dat ze slechte auto’s hebben verkocht. Een Prius verbruikt toch ook meer dan die in test liet blijken.
Mijn Merc verbruikt ook meer dan in het boekje. Ga ik mijn geld terug vragen? Neen!
schuimbekje3 zegt
@ericc: maar die hebben in de verplichtte test exact dat gedaan wat ze met jouw voet ook zouden verbruiken.
Hier is echt gekeken naar ‘heej dit klinkt als een test cyclus’ dus ik ga nu water inspuiten/mager lopen whatever… en dat is puur oplichting… net als iPhones en NVIDIA videokaart drivers die in testen ineens konden overklokken. Of als ze zagen dat testapplicaties gestart werden. Dan ging de cpu ineens 200mhz harder.
gokartmozart zegt
De echte waarheid komt zelden aan het licht.
In de wereld waar het om pure macht gaat dus beyond money is alles denkbaar. Nogmaals moeilijk te geloven dat een bedrijf zo groot dit risico bewust durft te nemen.
We zullen het gaan beleven als de niet VAG merken onder de loep gaan want daar gaat VAG voor zorgen om de zaak te verzwakken
eklasse zegt
@gokartmozart: eindelijk iemand die verder kijkt!
norge zegt
De waarheid komt altijd aan het licht…. Probleem is dat mensen graag in de maling genomen worden ……
berlinetta zegt
@norge: Zal ik je bak popcorn even komen bijvullen? ;)
norge zegt
@berlinetta: ja graag, ben al weer leeg..
406_v6 zegt
@norge: ik doe mee!
bofkont zegt
@norge: De waarheid komt altijd komt altijd aan het licht, lol droom lekker verder daar in Noorwegen.
e1000bmw zegt
@norge, @berlinetta, en @406_v6: Zal ik de champagneglazen ff bijvullen?
Ik neem aan dat bij een zekere in Nederland woonachtige Duitser nu de vlag uithangt…
406_v6 zegt
@e1000bmw523i: graag!!
norge zegt
@406_v6: Voor de Duitser een glas fris en voor de Noor een biertje graag ;)
norge zegt
@406_v6: De Duitser bedankt alvast voor het frisje en heeft de olievlag in top hangen..
arii zegt
Ten eerste: hoe de fuck heeft iemand dat ontdekt en hoe werkt het precies? (Ja andere software, maar hoe herkent hij het testcyclus?) En trouwens, wordt in de VS een soort steekproef gemaakt met het testen van verbruik? Anders snap ik niet zo goed waarom het in elke auto toegepast zou moeten worden. En ten 2e: Winterkorn is nog niet zo lang de baas van VW toch? En zo’n software ontwikkelen enzo duurt wel lang dan dat lijkt mij (dus Piech zou hier de schuldige zijn?)??
vassago zegt
@arii: How Volkswagen got busted (en de test-BMW blijkbaar oké was) http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/
gregorius zegt
@arii: zie linkje van kweeniemeer in 1 van de vorige dieselgate posts:
http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/
gokartmozart zegt
Ik zou even geen aandelen VAG kopen en even de koers van Tesla in de gaten houden
escort77 zegt
@gokartmozart: ja, want de “uitstoot” van electrische auto’s zijn wel realistisch…
gokartmozart zegt
@escort77: nee raffineren is lekker mileu vriendelijk…..als de energie voor het laden uit een windmolen komt of zonnepanelen is een electr. auto toch ok qua emissie. dat paneel maakt universele energie en die windmolen ook
Esprit_de_Flandre zegt
@escort77: Nee, die “uitstoot” is niet realistisch. Die wordt zelfs ferm overdreven.
Door lobby’s gesponsord door Shell, en BP, en Total, en Chevron, en…
Dutchdriftking zegt
En wat heeft deze man die nodig met pensioen moet met de oude diesels te maken?
Joost1990_2 zegt
Laat Victor Muller de boel maar draaien daar, dan zijn we snel van die overgehypte troep af en krijgen we weer eens wat diversiteit en karakter op de wegen.
lekkaah zegt
@Joost1990_2: LOL! De enige die hij op de wegen krijgt zijn z’n schuldeisers en curatoren.
Joost1990_2 zegt
@lekkaah: Daarom juist, zien we minder VAG-producten ;)
gokartmozart zegt
Beste bloggers ben ik de enige die denkt dat het verhaal te simpel is? Ik kan maar moeilijk geloven dat een mega concern bewust dit risico neemt en het dan ook nog zo snel toegeeft. Iedereen kan bedenken dat een bedrijf zo kan verdampen als het bekend wordt…
lambo4all zegt
@gokartmozart: ach.. Een paar regels code in een paar marktjes erin programmeren. Het begint klein, maar als je steeds kleine stapjes in de verkeerde richting zet.. Dan doet iemand na 10 jaar het licht in en sta je op een totaal ander pad. (Niet het rechte)
escort77 zegt
Wat ik niet begrijp: waarom hebben 11 miljoen auto’s die software?
Kunnen productie-auto’s na x jaar ook gebruikt worden voor zo’n test?
Dat je fop-software inbouwt voor een fop-test, OK. Mag niet, maar soit. Maar waarom dit dan ook op alle productieauto’s zetten? Schrijf die fop-software anders weg bij de eerstvolgende update.
w0ut zegt
@escort77: De fop software zit in elke auto omdat VW niet op voorhand weet welke wagens voor de lab tests gebruikt worden. Dat kunnen nieuwe wagens zijn maar ook oude. Als je normaal rijdt grijpt deze software niet in.
Als ik het goed begrijp is de fraude juist aan het licht gekomen door wagens van elke jaren oud te gebruiken. Ze hingen deze vol met apparatuur en gingen er dan mee de baan op ipv in het lab te testen. Naderhand werden dan de lab tests opnieuw gedaan en bleek de wagen plots veel zuiiger te zijn.
w0ut zegt
Die officiele verbruikcijfers van wagens zijn een grote grap. Als je naar ‘fuel tracking’ sites kijkt dan zie je nauwelijks verschil in gemiddeld verbruik over de laatste 15 jaar.
http://www.fuelly.com/car/volkswagen/golf?engineconfig_id=501&bodytype_id=&submodel_id=
Ik gebruik nu VW maar hetzelfde zie je ook bij andere merken. In lab zijn ze inderdaad zuiniger in real-life hebben we de laatste 15 jaar extra PK’s gewonnen maar geen vooruitgang geboekt op gemiddeld verbruik.
desjonnies zegt
De CEO houdt zich hier niet mee bezig, die hangt ook geen voorbumpers aan auto’s maar heeft een zuiver bestuurlijke functie en een voorbeeldfunctie
Hij houdt zich ook niet bezig met Volkswagens Worsten alleen de cijfertjes en de opbrengst van de worstentak.
Dit kan weleens hele vervelende gevolgen hebben voor Noord Europa, Duitsland is de MOTOR van de economie hier en wij zijn voor een groot deel afhankelijk van de Duitse economie.
Europa probeert met kunst en vliegwerk uit de recessie te kruipen, dit kunnen we echt niet gebruiken naast het drama dat Griekenland heet en de enorme toestroom van asielzoekers.
Vergeet niet dat wij de burgers, de belasting betaler het gelag mogen betalen, politici zijn te druk bezig met of zichzelf of het politieke correct zijn ( op eentje na dan die interesseert het geen reet dat hij niet politiek correct is)
De dreun die VAG nu krijgt kan vele malen ergere gevolgen voor het hele concern de werkgelegenheid en de toeleveranciers !
desalen zegt
@desjonnies: chapeau voor het begrijpen! Alsof de boardroom weet wat voor software er in welke auto’s geplaatst wordt… Nee, er zijn hooggeplaatste managers die het weten en anders hadden moeten weten. En vooral dat laatste kan VW duur te komen staan. Dat impliceert namelijk dat interne controle te wensen overlaat. En wat je zegt: dit gaat erg grote gevolgen hebben voor de toeleveranciers!
super zegt
@desjonnies:
Als duitsland de motor van de eu economie zou zijn zou het ws een vw tdi zijn. Het is een fabeltje dat duitsland de motor achter eu economie is, het gaat immers overal kt behalve in duitsland. Laat nou toevallig duitsland een gigantische export economie hebben die garen spint bij de door de misere in de rest van de eu lage euro.
desjonnies zegt
@super:
Weet ik, maar desalniettemin is de balans in de EU weg, die lag vroeger tussen Frankrijk, Duitsland, de BeNeLux en het Verenigd Koninkrijk.
De Duitsers spinnen garen bij die lage Euro !
gtwillem zegt
Volkswagen: Fraude am Fahren.
PeugeotGTI zegt
@gtwillem:
Haha scherp
gokartmozart zegt
@gtwillem: das toevallig die had ik vanochtend al geplaatst bij een subtopic
gtwillem zegt
@gokartmozart: Great minds think alike!
gokartmozart zegt
Das Auto , nee wacht even….. Tis nu : Dag Auto…
bottestudent zegt
Heren van gisteren, hoe is het met de aandeeltjes? 131 van gister, nu 107.
Weerstand rond de 100. Als die breekt 40$ ;)
clarkson zegt
@bottestudent: Yes nu lijkt mij het moment! kopen kopen kopen! Niet geheel risicoloos trouwens! Als ze meer hebben geflikt waar nu geheid onderzoek naar uitgevoerd word kunnen ze nog verder zakken.
clarkson zegt
@clarkson: europees onderzoek gaat volgende week beginnen. Dus wacht maar even af. Of nu gokken
bottestudent zegt
@clarkson: Gewoon wachten tot de koers zich weer naar boven beweegt. Geen reden om de vallende koers op te vangen.
gokartmozart zegt
@clarkson: ik denk dat ze daarom zo makkelijk toegeven maar de beerput gaat open… ik ben zeker niet anti VAG maar op 2 of andere manier zie ik Mercedes en BMW dit niet doen…. we zullen het zien want ik verwacht dat ze allemaal aan de stekker gaan om te checken… er moeten begrotingstekorten bij de overheden gedicht worden en het gaat om veel geld dus bring it on
carnutz zegt
Nu nog wachten tot Den Haag al de misgelopen bijtelling komt op halen.
Mij maken ze niet wijs dat dit een US only verhaal is.
clarkson zegt
@carnutz: Dat geloof ik ook niet. In nederland alleen al hadden ze erg veel baat bij.
Esprit_de_Flandre zegt
@carnutz: Ssst, straks breng je ze nog op ideeën. Want NL zal het niet bij VW halen – quote van Mr. Pon: Kust me kl°te – dus gaan ze het bij de VW-rijdende burger halen.
Ai, te laat. Loosertje Pimpelstaart gaat ermee aan de haal. Ergst van al is, de rest gaat er in mee, want ze zien allemaal mogelijkheden wat ze met het geld kunnen doen, en als de mensen klagen, dan wijzen ze toch gewoon naar Pimpelstaart…
deboes zegt
Vorsprung durch progamiertechnik…..
VeniVidiVici zegt
Werkelijk schandalig!!! Singapore moet ook een onderzoek instellen, want door deze softwarefraude ging bijna de F1 race wegens smog niet door! ? #overdrevengedoe
hwgp zegt
De verdamping van de beurswaarde van VW is gelukkig uitstootvrij…. #dieselgate
Esprit_de_Flandre zegt
@hwgp: Best Joke on Dieselgate so far…
En dat meen ik.
Erik zegt
Dus Toyota straks weer op 1 als meest verkopende merk :-)!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@erik2907: Los van dieselgate: had je daar dan ooit aan getwijfeld? :)
stephano zegt
Op de radio werd juist ontkend dat de topman op zou stappen. Zal in een later stadium alsnog wel gebeuren. Niet zo zeer omdat hij er echt iets aan kan doen, maar als CEO valt het ook onder je takenpakket om bij dit soort incidenten voor de leeuwen te gaan, zodat de organisatie in de ogen van het publiek weer schoon verder kan.