Volkswagen maakte bij het vertrek van Winterkorn duidelijk dat er zeker meer koppen gingen rollen, en in de Duitse media circuleren wat dat aangaat momenteel de namen van Ulrich Hackenberg en Wolfgang Hatz, twee absolute boegbeelden.
Hackenberg is een vertrouweling van ex-CEO Winterkorn, die hem in 2013 promoveerde van ontwikkelingschef van Volkswagen tot het hoofd ontwikkeling van de gehele groep, waarbij Hackenberg de taken van de voor Audi te licht bevonden Wolfgang Dürheimer overnam.
Hatz is een topman binnen het Porsche-concern, waar hij ook verantwoordelijk is voor ontwikkeling (R&D). Daarnaast is Hatz de hoogste baas op het gebied van de motorenontwikkeling. Deze positie en de bijkomende verantwoordelijkheid zou beide heren dwingen hun conclusies te trekken, en wel morgen, als het uitvoerend comité van de Volkswagen-groep bijeen komt. Dit meldt het Duitse Bild op basis van eigen bronnen.
Vierde topman op de schopstoel
Der Spiegel meldt tevens dat Heinz-Jakob Neußer, de ontwikkelingsbaas bij het merk Volkswagen (waar hij Hackenberg opvolgde) zou moeten vertrekken. Als deze berichten morgen waarheid worden zou dat betekenen dat de VAG-top in 1 week tijd behoorlijk gedecimeerd is.
Foto (vlnr): Hackenberg, Hatz en Neusser, bron: C&D.
Hieronder een creatieve Paint-uitspatting van ondergetekende, omdat het kan:
nord zegt
Welke VAG hater heeft er wel een nieuwe recessie voor over voor het omvallen van VAG concern?
Eerlijk zijn, he!
nord zegt
Ik vraag me af of formule 1 nog wel houdbaar is voor VAG..
gtwillem zegt
@nord: misschien juist wel de ultieme afleidingsmanoeuvre! Volkswagen Group redt de F1!
Gewoon de Wilders tactiek: als er terecht kritiek gegeven word, compleet de andere kant opschreeuwen. Werkt
Uitstekend.
bsxc2 zegt
@nord: Ikke ikke
norge zegt
@nord: You really want to know?
kapiteinaudi zegt
@nord: Wees toch geen hater, maar een lover. ❤️
desjonnies zegt
@nord:
Zij die met één hersencel minder nu ergens in een weiland aan een touw zouden staan te grazen !
Van mij mag Duitsland nu een toontje lager zingen, dat zeker wel en kan de balans in de EU misschien wel enigszins hersteld worden.
Alhoewel, als ik de kop van die Hollande zie ………is dat beslist niet iemand van het kaliber de Gaulle, Adenauer, Willy Brandt, Thatcher of Balkenende (geintje die laatste)
lekbak zegt
@desjonnies: elke keer toch weer fijn om te lezen dat er mensen zijn die het wel snappen.
U heeft een gezonde kijk op dit soort dingen.
Capibaro zegt
@nord: je zou liever zien dat dit bedrijf op dezelfde voet doorgaat. Als ze hun strategie veranderen in ‘De Beste’ of meest ‘Klantgerichte’ ipv koste wat kost ‘De Grootste’ hebben ze best nog wel bestaansrecht. Maar de huidige bedrijfscultuur mag wat mij betreft omgetrokken worden ja. De aandeelhouders spelen hier ook een rol, die hebben dat ‘GROOTSTE’ syndroom steeds gesteund. Ze moeten nu ook niet gaan zitten huilen
gregorius zegt
@Capibaro: Mijn mening is dat de aandeelhouders eerder het volgende idee ondersteunden: ‘zeer’ winstgevend, doorgaand in technologie ontwikkelen zodat er ook op de lange termijn winstgevendheid zou zijn. Als men dan ook de grootste is; ach, leuk, maar dat zal de aandeelhouder een rotzorg zijn.
Dat die aandeelhouder waar we het nu over hebben ook eens een (goede) klap krijgt, is prima. Zonder Risk, verdien je geen Return.
Klein nadeeltje is dat er ook een hoop pensioengeld ‘weg’ is (ik haat het woord verdampt aangezien het altijd geïnvesteerd was en niet uitbetaald). VW, maar ook de andere automakers in DE die nu allemaal verliezen, zijn goed vertegenwoordig in een hele hoop financiële producten waar ook ons NLse pensioengeld in zit.
Krijg je straks weer dat gezeur van die dekkingsgraden en kortingen op pensioenuitkeringen enzo.
mashell zegt
@gregorius: maar het kan natuurlijk ook zijn dat die beurswaarde allemaal vrij snel hersteld. Want waar hebben we het eigenlijk over, diesels in America. Als blijkt dat dezelfde technieken ook door andere fabrikanten en ook bij benzine motoren wordt toegepast dan volgt er een relativering en ook herstel van de koersen. Mensen willen toch auto rijden, of dat nou vervuilt of niet.
gregorius zegt
@mashell:
6 tot 18 miljard aan boete neemt toch een hap uit de waarde van een bedrijf.
Winsten uit Amerika voor de komende 5 jaar kan je ook gelijk wegstrepen; wieweet worden het zelfs wel grote kosten.
Er zijn een hoop meningen over de relatie tussen de echte wereld en de invloed op de (midden)lange termijn beurskoersen. Maar, als ex aandelenhandelaar, denk ik, dat het nog wel even kan duren voordat VW weer op dezelfde hoogte zit, zeker als je het vergelijkt met de concurrenten.
Vaak is het ook zo dat de enige bedrijven die niet echt lekker snel kunnen en mogen ingrijpen in dit soort gevallen: de pensioenfondsen.
nord zegt
@gregorius: misschien is zelfs te stellen dat VAG de groei van gelopen jaren niet had kunnen veiligstellen zonder deze vorm van fraude.
kan me ook haast wel voorstellen dat niet in te schatten was hoe zwaar het voor aandelenhouders zou meewegen op het moment dat het uit zou komen dat ze sjoemelen met de normen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: “Want waar hebben we het eigenlijk over, diesels in America. ”
Mja, zeg maar gerust: diesels wereldwijd. En gigantische imagoschade is de US. Vooral dat laatste zal veel geld kosten. Niet alleen hebben ze de verkoop van diesels gestopt op het moment dat die brandstof aan populariteit wint, maar ook de verkoop van benzine-VW’s in de US zal hier onder lijden. Misschien zelfs zo erg dat het hele Amerikaanse netwerk zo verlieslatend wordt dat ze zich terugtrekken, zoals zo vele andere Europese bouwers reeds deden in de jaren ’70 en ’80. Hoewel ik wel denk dat Audi dan wel blijft, en alleen VW zichzelf van de markt haalt…
nord zegt
@Capibaro: natuurlijk, ik chargeer alleen..
dutchneon zegt
lekker strepen in de overheadkosten zo….
lincoln zegt
Ik ga ze niet missen ..
Komt omdat ik nooit het geweten dat ze bestonden .
gregorius zegt
Allemaal poppetjes. ..
Hackenberg. ’85 afgestudeerd autotechniek. In ’89 projectmanager van ‘gesamten Produktpalette‘. Nu kan het anders zijn in de auto ontwikkel-wereld, maar de projectmanagers zijn meestal de mensen die t wel begrijpen, maar niet de mensen die het bedenken.
Hatz: Eerste job: van ’83 tot ’89 bij BMW engine development. Als. Jahoor: projectmanager.
Neusser. Gestart bij FEV Motorentechnik van ’86 tot ’96. Wat wordt er geschreven: engineur? Architect? Nope, daar was ie ook vrij snel (?) verantwoordelijk voor projecten voor ontwikkeling van motoren in andere landen (VS, China, Korea).
Dit is maar 15 minuten research, maar het lijkt me dat we het over 3 gasten hebben die een topcariere hebben gemaakt in de autowereld door vrij snel van ‘starter’ te rollen in projectmanagement. Kortom, goed lullende slimme mannen, maar het LIJKT erop dat dit niet de genen zijn die de uitvindingen hebben gemaakt; alleen geleid.
Daar heb je er gelukkig 100den van; dus dan is het makkelijk een nieuwe vinden.
lincoln zegt
@gregorius:
Zo werken dit soort komedies toch altijd ..
Paar van die klaploper charlatans katvangers er uit tieften ..
Hebben ze er toch zat van ..
Goeie technici ga je niet weg doen ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Goeie technici komen nooit zo hoog
Zijn allemaal op een bepaalde manier contact gestoord en verlegen mensen, mensenschuw, nerds die de mooiste dingen uitvinden !
Deze gassies hun specialisme zal functioneringsgesprekken zijn !
(is wel wat aangedikt maar je weet wat ik bedoel ! )
mulsanne zegt
Mooi uitspelen bij vw
Schuif het naar een paar mensen
Zeg dat jezelf nooooit toestemming hebt gegeven
En dat het buiten elk bestuursrechtelijke vorm is ondernomen
Laat een paar koppen rollen….en klaar
Verder met orde van de dag
Dutchdriftking zegt
Pfoe, en ik word nu een beetje bang dat dit geintje zoveel kost dat deelname aan de F1 even niet door gaat voor de VAG boys. Die Max…..
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik zal ff je zin afmaken.
Die Max hoeft dus voorlopig nog niet de olievlekken van de volkswagens die hij inhaalt te ontwijken.
VeniVidiVici zegt
Shop iedereen bij VW maar weg dan is daarna het co2 probleem ook echt opgelost… not!
Beetje hetzelfde als bij voetbal, heeft ook totaal geen nut om een couch weg te sturen als de spelers niet willen/kunnen voetballen!
VeniVidiVici zegt
@venividivici: Shop=Schop
VeniVidiVici zegt
@venividivici: En couch=coach
Zeg AB… wanneer komt de mogelijkheid om je eigen tekst te verbeteren/aan te passen???
lincoln zegt
@VeniVidiVici:
Voetbal sowieso geen nut ..
En een coach nog minder ..
moveyourmind zegt
Je kan geen krant open slaan of TV-programma aanzetten of Volkswagen is in het nieuws.
Het verbaasde me bijna nog dat er afgelopen Maandag niemand van Volkswagen in de Sorry Limousine van Het Familidiner zat.
Oké, het was niet netjes van Volkswagen om de regels proberen te omzeilen, maar wél begrijpelijk. Met al die doorgeschoten milieuregels die elkaar in ijltempo opvolgen is het schier onmogelijk om nog daaraan te voldoen én om voldoende marge te maken om het concern te laten overleven in het ongunstige economische klimaat van de afgelopen jaren.
Het Volkswagen concern heeft de pech dat ze de eerste zijn die gepakt zijn en krijgen nu volop negatieve publiciteit. Maar mij maak je niet wijs dat ze de enige zijn. De merken die na nu betrapt worden zullen het geluk hebben dat de media er steeds minder aandacht aan zal schenken. Nieuws is immers pas nieuws als er iets nieuws te vertellen valt.
Mocht de EU Het vizier gaan richten op Volkswagen laat ze dan ook maar eens de tabaksindustrie doorlichten. God weet wat voor een giftige stoffen die aan sigaretten toevoegen en ze komen er gewoon mee weg. Of hier de beerput bij het Ministerie van Defensie opentrekken en eens goed de gevolgen van het gebruik van Chroomverf en wapenolie in kaart brengen. defensie liet haar personeel jarenlang onbeschermd doorwerken, terwijl ze van beide stoffen al jarenlang wisten dat ze kankerverwekkend waren.
En zo zijn er nog wel meer schandalen waar overheden wel mee wegkomen, gewoon omdat ze in de gelegenheid zijn om affaires in de doofpot te stoppen. En sommige bedrijfstakken, zoals de tabaksindustrie ook, omdat de economische belangen voor de overheden te groot zijn. Terugkomend op de VS, als ze zo begaan zijn met het lot van de mensheid laten ze dan maar eens het thema clusterbommen op de politieke agenda zetten. Daar strengere regelgeving voor opstellen zal meer onschuldige slachtoffers besparen.
Waar hadden we het ook alweer over? Oh ja, dat er geen zuivere frisse boslucht uit de uitlaat van Volkswagens komt…
lincoln zegt
@moveyourmind:
nope .. Belasting fraude ..
moveyourmind zegt
@lincoln: OMG!!!
Waar zit de edit-knop? Heb ik me helemaal suf zitten typen om Volkswagen in een wat minder negatief daglicht te stellen terwijl ze zich schuldig hebben gemaakt aan het ergste misdrijf dat er bestaat…
lincoln zegt
@moveyourmind:
Ja maar hunnie ..
Ja maar hunnie ..
Ja maar hunnie ..
Laa de rijkuh maa betaluh ..
nord zegt
@moveyourmind: marge maken was voor VAG het minste probleem. Grootste willen worden en daarom marge uitknijpen is natuurlijk de vrucht van hun probleem.
Overigens hebben alle grote autofabrikanten die niet zo hebben afgesneden hierdoor problemen. Allemaal hebben ze marge misgelopen omdat er een paar bijzitten die vals spelen.
klaasjevaak zegt
Heisenberg FTW :)