In de zaak van de vermeende gemanipuleerde uitstootcijfers van Amerikaanse diesels, dat we maar even dieselgate dopen, schijnt Volkswagen pas in actie te zijn gekomen nadat ze het mes op de keel werd gezet.
Vorige week werd bekend dat VW wordt verweten in Amerikaanse modellen software te hebben gebruikt die herkent wanneer een testcyclus wordt doorlopen, en de motor en uitstoot knijpt. Hierdoor worden de uitstootwaarden veel rooskleuriger voorgesteld dan ze werkelijk zijn.
In het kader hiervan heeft VW 482.000 auto’s teruggeroepen, en dreigt een boete die kan oplopen tot 18 miljard dollar. Op de achtergrond speelde deze kwestie al even, en naar het schijnt heeft de Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) Volkswagen voor het blok moeten zetten: ‘of je komt met een goede verklaring waarom je diesels buiten het testlab meer uitstoten, of we trekken je volledige certificering voor de 2016-modellen in‘. Dit meldt de gezaghebbende publicatie Automotive News.
Pas na dit ultimatum is waarschijnlijk met lood in de schoenen een telefoontje naar de hoge bazen in Duitsland gepleegd, en werd – op 3 september – de Clean Diesel-beerput opengetrokken. Gistermiddag publiceerde Volkswagen bij monde van CEO Martin Winterkorn een (behoorlijk nederig) statement over dieselgate, dat we in ons originele artikel toevoegden, maar hieronder herhalen:
The U.S. Environmental Protection Agency and the California Air Resources Board (EPA and CARB) revealed their findings that while testing diesel cars of the Volkswagen Group they have detected manipulations that violate American environmental standards.
The Board of Management at Volkswagen AG takes these findings very seriously. I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public. We will cooperate fully with the responsible agencies, with transparency and urgency, to clearly, openly, and completely establish all of the facts of this case.
Volkswagen has ordered an external investigation of this matter.We do not and will not tolerate violations of any kind of our internal rules or of the law.
The trust of our customers and the public is and continues to be our most important asset. We at Volkswagen will do everything that must be done in order to re-establish the trust that so many people have placed in us, and we will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused. This matter has first priority for me, personally, and for our entire Board of Management.
Mooie woorden. De grote vraag die zich opdringt is: is buiten de VS ook dergelijke software toegepast? Aangezien het nieuws iedereen nu wel heeft bereikt gaan we er van uit dat de EPA’s van Europa en elders al druk aan het controleren zijn.
Update 10:00 uur: koers van een aandeel Volkswagen op de Xetra DAX krijgt een knauw. Een uur na opening verliest het 18% van zijn waarde.
Update 22-09-15 – Volkswagen heeft een officieel statement gedaan, dat lees je hier.
Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
Foto: clean diesel-logo, van de Amerikaanse VW-website
knipperlichtje zegt
Ik geloof zo dat ze dat kunstje hier ook geflikt hebben, ik denk ook dat Volkswagen en derivaten niet de enigen zijn. Boos kan ik er niet om worden, ik vind het wel mooi dat de boel verneukt wordt zodat er een lagere bijtelling is.
martinus zegt
@knipperlichtje: Ik vind het als consument wel verneukt dat het benzine/diesel verbruik van een auto in de praktijk zoveel significant afwijkt van wat Volkswagen je voorspiegeld dat je per jaar honderden euro’s meer kwijt bent aan benzine of diesel dan je redelijkerwijze zou verwachten.
Als VW ook de boel bedondert bij de verbruikscyclus en je de auto verkoopt op basis van gefraudeerde cijfers. Lijkt mij dat een prima reden om je koop te ontbinden.
garp zegt
@martinus: kom op. Het is toch al een paar jaar publiek geheim dat je fabrieksopgaven nooit haalt. Google het, en het kassa forum geklaag staat bovenaan.
gijsso zegt
@garp: Dat is deels toe te schrijven aan de zeer onrealistische testcycli om het verbruik te bepalen. Volkswagen heeft daar bewust nog een stapje bovenop gedaan en de boel gefraudeerd. Daarop worden ze (terecht) gepakt.
eklasse zegt
@martinus: grote onzin, zo min mogelijk bijtelling willen en vervolgens in het hoogste toerental op de linkerbaan..
Laten we allemaal niet roomser willen zijn dan de paus.
endofline zegt
@knipperlichtje: Tuurlijk doen ze vergelijkbare dingen. België denkt erover de roettest tijdens de keuring te laten vallen omdat teveel wagens automatisch het toerental aftoppen op 2500 toeren als de wagen stil staat. (BMW, VW, PSA…)
Maar eigenlijk vind ik het knap hoe creatief men is om bepaalde regels te omzeilen. Zeker de CO2 test is geniaal. Laatst iets gelezen over BMW. Naden dichtplakken met plakband, alternator afkoppelen en voor bepaalde markten (waar het niet beschreven staat) de bijzitterstoel demonteren voor minder gewicht. Kan er maar enkele maar voor zorgen dat mijn volgende lease weer een BMW is. haha
Kuifje zegt
‘We do not and will not tolerate violations of any kind of our internal rules or of the law’. Vanaf nu…
rossi46audi zegt
En toch blijf ik Audi en vw rijden. En een menig van een ander interesseert me niet
redbeams zegt
@rossi46audi: Precies gewoon blijven doen…have fun met de MILV ;)
850t5r zegt
Het is niet de eerste keer dat Duitsers iets doen na een Amerikaans ultimatum…
jochempie zegt
Jaja, VW laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren… Wie betaalt bepaalt!
C6_R zegt
Vorpsrung durch Betrug.
sacha zegt
@C6_R: “Vorsprung durch Betrug” en “Betrug durch Technik”.
Die slogans zijn afgekeurd en hebben ze maar even samengevat tot iets wat wel bekte
schuimbekje3 zegt
Natuurlijk hebben ze dat hier ook gedaan. Heb je als eens ooit ACHTER een VW (of Audi) gereden?
En natuurlijk is dat niet okay dat ze de boel flessen.
Bedrijven die wel netjes aan de co2 uistoot wat doen zijn bakken met geld daaraan kwijt en krijgen illegale concurentie terug.
Verder worden zo meer 13 in dozijn VWs verkocht die anders niet betaalbaar waren met hun echte bijtelling. Dus ook nog daar concurentievervalsing. Leasebudgetten staan vast. Wellicht hadden als die leasekneusjes die nu net met hakken over de sloot een VW konden leasen een andere auto moeten kiezen.
Zwaar concurentievervalzing en dit moet aan de hoogste EU boom geknoopt worden.
fean zegt
Boeien wat de VS zegt.. uitgerekend die US die iets zegt.
Laat die amerikanen stikken met hun “vervuiling”, de V8 is nog steeds erg hip daaro. Daar mogen ze niet aan komen.. ze zijn een van de meest vervuilende landen.
Trouwens VW nog geen 2 a 3% marktaandeel in VS, dus waar praten we over.
rutger97 zegt
@fean: 482.000 auto’ s en 18 miljard dollar! Daar praten ze over!
eklasse zegt
@rutger97: biljarden dollars jaja…. Dit wordt gewoon weer zo’n schikking.
NeXT
eelco74 zegt
Ze moesten kennelijk wat, zo heel goed gaan de verkopen in de VS niet. Ze hebben maar een marginaal marktaandeel. En kennelijk blieft de Amerikaan de door marketing verzonnen kwaliteit niet. Dus moet je wat, de klant en de overheid bedonderen was kennelijk het beste wat het management aldaar kon verzinnen.
lekbak zegt
@eelco74: de kwaliteit is niet helemaal door marketing verzonnen. In Europa hebben we de goede modellen uit de jaren ’90 erg goed gekend. Daar teert volkswagen nu nog op (dat wel dankzij marketing).
fit4fun zegt
Ik zie regelmatig moderne jonge diesels veel roet uitstoten. Bijvoorbeeld nieuwe Volvo V40’s. Door Beun de Haas gechipt? Roetfilter illegaal verwijderd? Of gewoon defect?
lincoln zegt
@fit4fun:
Raar genoeg komt dat JUIST door de gestelde uitstoot eisen ..
lincoln zegt
Fraude behoor je te belonen met een gouden handdruk ..
Rick-dos zegt
Hoog olieverbruik en nu ook hoog dieselverbruik…
Is er iets dat VAG wel goed kan? Behalve dan veel verbruiken en vervolgens iedereen in het ongewisse laten en houden…
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Kom op nou zeg Rick, ik heb zelf goede herinneringen aan mijn B5 Passat TDI, vier-en-een-halve-ton kilometers en toen scheurde de cilinderkop !
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: Valt me tegen van zo`n B5, ze staan er om bekend met gemak nog veel meer te lopen.
Rick-dos zegt
@desjonnies: Na 4,5 ton al?! Bij een diesel?! Zie je, troep dus… ;)
jipino zegt
“I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public”= Engels voor “Ik vind het erg jammer dat onze valsspelerij ontdekt is en zal er persoonlijk voor zorgen dat we in de toekomst ongure praktijken beter verbergen. “
desjonnies zegt
Weer een hele hele goede reden voor PSA om Amerika links te laten liggen voor hun DS serie.
Ze hadden destijds kunnen toeslaan met de 205 en/of de 206 als super compact en de Super Mini kunnen introduceren, nu, nu is het Franse Mostard na de maaltijd ……..
Dutchdriftking zegt
Ach, dit doet ieder merk. Alleen worden ze niet allemaal gepakt. Het is net wielrennen….
sacha zegt
@dutchdriftking: volgens mij is dit inderdaad redelijk gemeengoed, dat de testcyclus wordt ‘herkend’ en dat er dan andere parameters in de software gelden. Niet zo ingewikkeld, want het testprograma is bekend, dus je hoeft er als software engeneer niet eens je best voor te doen.
lekkaah zegt
Wie doen die uitstoottests? Ook dat instituut opdoeken graag.
Ook de toezichthouders/testende instanties zijn verantwoordelijk, iedereen en z’n schoonmoeder wist dit allang joh
stephanotis zegt
Het testcyclusverbruik van de in de EU en de VS ongeveer gelijk gemotoriseerde Golf R is 9,4 liter/100 km in de VS tegenover 7,1 liter in Europa, waar ernstige manipulatie van verbruikscijfers al heel lang geïnstitutionaliseerd is.
gregorius zegt
@stephanotis: Dit is best interessant.
Haal je beide waarden uit een (online) database?
Uurtje klooien en je hebt een erg aardig artikel over verschillende opgegeven verbuiksgegevens van modellen die in EU en US worden verkocht. Weten we gelijk op welk US-HQ er nog meer gezweet wordt vandaag!
stephanotis zegt
@gregorius: https://www.fueleconomy.gov/
paganizonda760nc zegt
Is dit nu wel een goede reden om CEO Martin Winterkorn op te laten stappen/eruit te wippen door deze “Dieselgate” affaire? Dan heeft meneer Piëch toch zijn zin gekregen.
galverink zegt
@paganizonda760nc: Intern moeten Piëch en Winterkorn dit al enige tijd geweten hebben. Het zou kunnen.
hv991gts zegt
Snel aandelen kopen. Nu..!!! Binnen 2 weken 18% rendement..!
clarkson zegt
@hv991gts: om zo’n imagoschade weg te poetsen hebben ze wel een paar jaartjes nodig denk ik…
eklasse zegt
@clarkson: nee hoor, zo lang er geen doden vallen is er geen haan die er naar kraait.
Alleen dus even tijdelijk op de beurs. De gemiddelde US burger ontgaat dit nieuws waarschijnlijk. Het is daar aan de orde van de dag dat alles en iedereen op z’n larie krijgt omdat iets niet deugt.
Onderneming schikt, eisende partij gaat akkoord omdat verder onderzoek door instanties toch te kostbaar zijn- financieel en tijd-. Klaar op naar de volgende ruitensproeierkoelmiddelrubberflapje-gate.
Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat als er Gate wordt gezegd het net zo snel overwaait als de gemiddelde one day fly op MTV.
clarkson zegt
@eklasse: Wat een onzin verhaal zeg, Ze hebben giga imagoschade opgelopen met dit verhaal.
lincoln zegt
@clarkson:
Wat weten NLers daar nu van ??
Heb hier geen berichten gezien over wat GM gisteren af heeft mogen tikken bijv. ..
stephano zegt
@hv991gts: Ik zou juist adviseren om de koers nog even een weekje of twee aan te kijken. Voor het geval er nog meer lijken uit de kast komen. De koers zal niet binnen 2 weken herstellen (misschien een paar procent omdat de huidige reactie ook gebaseerd is op speculatie), maar over een jaar tijd durf ik wel te zeggen dat die 20% terug verdient is.
prop zegt
Gaap – vw en alle overige andere merken ter wereld weten links of rechts wel hoe de testcylci op het bewuste continent wordt uitgevoerd.
Iemand die denkt dat theorie en parktijkverbruik aanelkaar gelinkt zouden moeten zijn is wereldvreemd. Klaag de overheid die dit veroorzaken aan ipv de merken
Jantje_555 zegt
Een Prius is ook allesbehalve zuinig!