CEO Matthias Müller heeft een grote terugroepactie aangekondigd om auto’s met manipulerende software een update te geven.
De recall voor het vervangen van de frauduleuze software zal binnen enkele dagen gedaan worden, klanten krijgen persoonlijk bericht met een uitnodiging om in oktober naar de garage te komen. Dat meldt Reuters. De kersverse CEO Matthias Müller heeft dit op een besloten vergadering met ongeveer 1000 managers van het bedrijf gemeld. De details over de terugroepactie moeten nog uitgewerkt worden.
Wat de gevolgen zijn van de nieuwe software is nog niet helemaal duidelijk. De update gaat ervoor zorgen dat auto’s wél voldoen aan de NOx-eisen die in Amerika overschreden zijn, maar of dit gevolgen heeft voor de efficiency en de prestaties van de TDI’s is nog niet duidelijk.
Onder de 11 miljoen auto’s die worden teruggeroepen zijn in ieder geval 5 miljoen Volkswagens, 2,1 miljoen Audi’s, 1,2 miljoen Skoda’s en 1,8 miljoen bestelauto’s.
Update 05-10-15: Zojuist is bekend geworden dat het in binnen de Europese Unie om 8 miljoen auto’s gaat.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
oranje123456789 zegt
Valt nog mee
vtechlover zegt
@oranje123456789: idd! Wat verandering inbrengen, hier en daar nog wat betalen en iedereen is het zo weer vergeten..
3246cm252kw zegt
@vtechlover: nou ik denk dat VAG hier wel aan ten onder kan gaan.
rossi46audi zegt
@3246cm252kw: ga daar maar niet vanuit. Vag is te groot en vw heeft zelfs de WW II overwonnen.. zal wel wat schade oplopen maar ten onder…
3246cm252kw zegt
@rossi46audi: ik hoop het niet hoor! Maar ben bang dat ze hier misschien niet bovenop kunnen komen. Als het 11 miljoen auto’s zijn en het 500 per auto kost wat in werkelijkheid veel meer zal zijn zit je al op 5,5 miljard en dan nog eens de boete in Amerika. Investeerders kwijt zullen raken en dan ook nog een alle gebruikte auto’s die niks meer waard zijn met die slechte motoren. Handelaren zullen dan rekening houden met die 6k van de dealer. Dan is je golf uit 2010 echt bijna niks meer waard ten opzicht van de nieuwprijs.
gtwillem zegt
@3246cm252kw: ha! Daar is ie weer! Alles goed kerel? Heb je de AB van je telefoon gehaald? ;-). Doet de 330i het nog een beetje?
3246cm252kw zegt
@gtwillem: hey maat! Nee heb hem nog op me tel maar ben zo druk geweest ben wat werk aan gaat in een stroomversnelling teruggrijpen gekomen. Heb een nieuw huis gekocht en heb nu me zaakje meer op orde zodat ik weer eens wat kan posten :-) heb toch nog vaak je Posts met plezier kunnen lezen! Top! De Bimmer loopt en schittert nog steeds als een zonnetje ? k zal binnenkort als ik even meer tijd heb wat foto’s posten op autojunk. Heb me Hartge velgen laten opknappen en ik gun metaal laten spuiten van de Rolls Roys en dat zie er wel heel strak uit moet ik zeggen! En rij jij jou coupe nog? 325i toch?
gtwillem zegt
@3246cm252kw: goed om te horen. Eigen huis is altijd lekker, maar kan veel tijd kosten ;-). Zeker in het begin. Fijn dat de E46 het goed doet. Altijd prettig ;-).
Ik heb de E91 325 nog voor een paar maanden, ik moet/mag binnenkort een nieuwe leasert uitzoeken. De Impreza doet het ook nog goed, maar gaat waarschijnlijk binnenkort ook verkocht worden. Heb volgende week een geïnteresseerde. We hebben nu drie auto’s en naast de kosten is het ook nog onhandig. Dus de Beetle en Subaru worden waarschijnlijk vervangen voor 1 auto. Ook nog geen idee wat dat gaat worden, vrouwlief wil graag een Countryman, X1 of Q3… Dus dat gaat nog een leuke worden ;-).
dennisdd zegt
@3246cm252kw: vergelijk het met de bankencrisis. VAG is te groot om om te vallen, maar ook om om te láten vallen. Die worden met Duitse of zelfs Europese steun echt wel overeind gehouden.
3246cm252kw zegt
@dennisdd: dat kan alleen bij banken, banken kunnen ook door de staat worden overgenomen. Kijk maar naar daf destijds. Wacht maar met al die claims die ze krijgen van aandeelhouders investeerders dealer en dan nog niet eens gesproken over het vertrouwen van de consument.
dennisdd zegt
@3246cm252kw: de automotive is voor Duitsland nog wel ietsje belangrijker als een bank. Aan het VAG-concern hangen miljoenen medewerkers in eigen bedrijven en toeleveranciers.
Wat betreft vertrouwen komt het wel goed. Een bedrijf kan bij zoiets juist zijn kracht tonen. En ik geloof persoonlijk ook niet dat het ook maar ene particulier wat kan schelen, zo erg dat het naar een ander merk zou overstappen. Echter wordt de Nieuwmarkt gedomineerd door leaserijders. In Nederland zal het wel wat schelen als ze in bijtelling naar 25 procent zouden moeten. Maar ik weet zelf niets van het bijtellingsklimaat in andere landen.
3246cm252kw zegt
@dennisdd: in veel andere landen wordt belast naar de uitstoot. Wanneer dit allemaal herberekend moet worden en daar boetes op komen die dan niet door de bereider betaald gaan worden maar door VAG dan hebben ze een heel groot probleem met die aantallen die ze maken.
Ps helaas hebben vluchtelingen in Europa overal voorrang op. Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
super zegt
@dennisdd:
Nee, denk ook niet dat het een particulier kan schelen dat zijn vag tdi harder af gaat schrijven dan een vallende baksteen.
dennisdd zegt
@super: ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom een verkochte TDI in waarde zou gaan dalen.
jrsmoke zegt
Dat kan niet anders dan gevolgen hebben voor de prestaties….
gtwillem zegt
@jrsmoke: ik denk dat dat wel meevalt. Het hele gedonder is er omdat de computer herkent dat ie aan een emissietests wordt omderworpen.
Dus hij zal gewoon exact hetzelfde rijden, alleen de emissietest is anders.
pomoek zegt
@gtwillem: Volgens mij gaat het verbruik van adblue omhoog(?) Dat gaat de bestuurder dus wat geld kosten.
gtwillem zegt
@pomoek: misschien dat, maar het is niet dat je ineens 25pk minder hebt ;-). Sterker nog, ik denk dat niemand er iets van zou merken.
super zegt
@gtwillem:
als je auto om de haverklap naar de dealer moet om zo’n tankje bij te vullen is anders wel flink kt.
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: daar ga je zeker wel wat van merken. Als er niks veranderd was die ‘sjoemelaoftware’ ook niet nodig geweest. Om de uitstoot van NOx te drukken moet de verbrandingstemperatuur naar beneden, wat dus ten koste gaat van de efficiëntie en de resulterende kracht. Volgens mij hebben de bewuste motoren geen Adblue installatie, dus daar mee spelen gaat dan ook niet werken.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: de eisen wat betreft NOX uitstoot in Californië liggen heel ver van de Europese.
Volgens mij is het voornamelijk de cheatmodus die er uit moet.
kami zegt
@gtwillem:
Ik heb eigenlijk nog nergens kunnen lezen wat nu de gemeten NOx uitstoot is. ‘Tot 40 keer’ de toegestane hoeveelheid, maar nergens een getal. Vraag me namelijk af of de motoren wel aan de euro 5 eisen voldoen.
super zegt
@gtwillem:
die vw motoren stoten ongeveer 15-35x zoveel uit als toegestaan in de vs. de nox eis van de vs is ca 4x strenger dan die van de eu. met alleen wat software eruit slopen kom je er dus niet.
jrsmoke zegt
@pomoek: Volgensmij hebben de modellen net DPF geen Adblue. Ik kan er naast zitten.
De mijne heeft 2.0 TDI euro 5, dus die brief zal vanzelf wel gaan komen, ik wacht het af…
super zegt
@pomoek:
Met wat ik kan vinden hadden de golf/jetta/polo geen adblue systeem.
endofline zegt
@pomoek: Deze types maken geen gebruik van Add blue maar van een EGR klep. Het idee is om een deel van de uitlaatgassen terug in de cilinder te brengen om zo de NOx gassen verder te reduceren. Dit kost vermogen en verbruik. Maar we spreken hier over europa. Hier zijn de regels veel minder streng dus het kan dat men de software in de slechte stand mag laten en toch nog voldoen aan de Euro5 normen. Het enige wat dan anders is dat de wagen niet naar de extra schone stand zal switchen bij een keuring.
Voor de US is het verhaal anders. Daar zijn de regels strenger en zal men de software op altijd schoon moeten zetten. Dit kost vermogen dus dan komen er consumenten claims. Enige oplossing is dus een nabouw Addblue voor de US denk ik.
pomoek zegt
@endofline: Dank!
clarkson zegt
@gtwillem: Ik denk toch dat het vermogen flink afgeknepen zal worden. Met name turbo zal minder gaan werken. (Denk/gok ik)
ruzzz zegt
@gtwillem: Ik denk niet zo VW voor die benadering gaat omdat dat simpelweg niets op zou lossen voor de 11 miljoen auto’s die reeds verkocht zijn. Die wagens zijn verkocht met de garantie dat ze een bepaald verbruik en uitstoot zouden hebben. Aan die garantie is echter niet voldaan en is er dus sprake van misleiding. Naderhand het verwijderen van de ”emissietest-detectie” heeft voor al die gevallen dus geen enkel nut meer.
gtwillem zegt
@ruzzz: is toch wat er gaat gebeuren, denk ik. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat VW gaat 11 miljoen auto’s terug tunen. Dat is erger dan een mega boete.
ronnys zegt
@gtwillem: Dat weet ik nog niet hoor. Voor de USA krijgen ze mogelijk 33.000 dollar boete per auto. Dan is het voordeliger om de auto’s in te nemen en iedereen een nieuwe te geven!
super zegt
@gtwillem:
Ze hebben er dus een reden voor gehad om tijdens normaal rijden de software uit te zetten, dus met zomaar “aan” zetten is de kous dus duidelijk niet af. Oftewel ze hebben het gedaan om het urea (adblue) gebruik terug te dringen oftewel om het rendement te verhogen (hogere verbrandingstempratuur = meer rendement maar ook meer nox). Die recall gaat er dus oftewel voor zorgen dat je je adblue tankje vaker moet laten vullen (ik weet trouwens niet of alle vw’s zo’n ding hebben), of ze schroeven de verbrandingstempratuur terug (lager rendment = minder vermogen en hoger verbruik, maar wel minder nox). Linksom of rechtsom, de eigenaar gaat er op achteruit, dat kan niet anders, want anders hadden ze niet zo’n trucje uitgehaald.
gtwillem zegt
@super: ik gok erop dat adblue een populair goedje gaat worden. Dat er 11 miljoen TDI motoren terug getuned gaan worden zie ik zelf persoonlijk absoluut niet gebeuren. Dat is een nog groter schandaal dan dat het nu al is. Dan halen de TDI’s ineens hun 0-100 en topsnelheden niet meer. ECU’s worden gewoon herschreven, denk ik.
bigfun zegt
@gtwillem: even verder denken willem
Als het zo zou gaan dan voldoen de autos niet aan de emissie eisen.
Als dat zou mogen dan hadden ze de frauduleuze software niet hoeven hebben
Willem, neem van mij aan dat er vanalles teruggeschroeft gaat worden electronisch!
Tuf tuf tuf
hahahaha
gtwillem zegt
@bigfun: meer adblue zie ik wel gebeuren, zwaar terug getunede motoren niet. We gaan het meemaken, bij het bedrijf van mijn moeder zijn er een paar VW’s die ongetwijfeld opgeroepen gaan worden.
991gt3rs zegt
Daarna komen ze terug met 1/2 van het vermogen
turbobrick zegt
@991gt3rs: 1 ding is zeker, hij gaat er NIET beter van rijden ! Dat is een gegeven …
uncivilsum zegt
1000 managers? Zal waarschijnlijk heel luid of heel stil zijn geweest
Mercbenz zegt
Vreemd verhaal. Terugroepen en nieuwe software met welk gevolg? Minder vermogen en dus minder uitstoot? Zal de klant blij mee zijn… Het lijkt mij dat je de uitstoot kunt terugdringen met een stukje software zonder vermogensverlies.
knipperlichtje zegt
De FAQ-pagina van D’Ieteren (vorige artikel in de gate) wekt de indruk dat de mysterieuze ”EA 189” gewoon de 1.2/1.6/2.0 TDI met euro-5 normering is. De door @gtwillem genoemde ”EA 287” is dan de nieuwe euro-6 generatie. Verder meldt D’Ieteren in dat er nog auto’s met een ”EA 189” in bestelling stonden, dus die motor is nog erg recent. Google onderschrijft dat, ”EA 287” geeft nog geen goede resultaten. Mocht het hierboven gestelde waar zijn, en daar lijkt het wel op, dan is via de site van de ADAC heel makkelijk te achterhalen welke auto’s van sjoemelsoftware voorzien zijn. Gewoon bij de zoeker in onderstaande link een VAG-merk selecteren, vervolgens bij uitgebreid zoeken ”Motorart: Diesel” en ”Schadstoffklasse: Euro5” selecteren, vervolgens verschijnen met een muisklik alle 1.2/1.6/2.0 sjoemelTDI’s van 2015. Je kunt zelfs terug de tijd in gaan en alle sjoemelTDI’s vinden. Let wel: ik weet dus niet of dit correct is.
knipperlichtje zegt
oeps, link vergeten: https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/suchergebnis.aspx
super zegt
@knipperlichtje:
weet je of die wagens een adblue systeem hebben?
knipperlichtje zegt
@super: zelden, er is een Passat blueTDI die Euro6 is en een Sharan/Alhambra die dat niet is. Dat zijn alle 2.0 TDI’s met adblue voor zover ik weet. Verder is er een 3.0 TDI clean diesel geweest.
eelco74 zegt
Ben je mooi mee, gaat je slowmotion helemaal niet meer vooruit
Audiboy zegt
Dat is pech, vermogen weg!
TDI-goeroe zegt
Seat staat er niet bij. Mooi.
kobus1967 zegt
Waarschijnlijk meer adblue inspuiten in de uitlaat alleen blijf je dan bijvullen en dat kost.
Heeft dus niks met de afstelling van de motor te maken die blijft zoals hij is, het gaat namelijk over NOx en niet over CO2.
gtwillem zegt
@kobus1967: dankjewel. Het lijkt mij erg sterk dat alle TDI’s ineens 20 procent minder vermogen en koppel gaan hebben.
johanhummer9 zegt
Ik weet niet of ik terug zou gaan voor de nieuwe software als ik een vag diesel reed, zoals in het artikel , wat doet het met de prestaties
Dutchdriftking zegt
Toemaar, en Skoda in November, Audi in December, en Seat in Januari?
ahs1979 zegt
Het zou mij verbazen als na de update de wagen nog precies hetzelfde rijdt als daarvoor…. Want anders was de sjoemelsoftware helemaal niet nodig geweest om mee te beginnen.
Denk dat slimme eigenaren na de update en bezoek brengen aan een rollerbank om de waarden te vergelijken met een run voor de update.
Wordt nog interessant.
Design_Driven zegt
@ahs1979: Slimme eigenaren negeren de terugroep actie en kijken eerst de kat eens uit de boom. Dat zou ik doen in elk geval.
a3aan zegt
Bijzonder toch? Met alleen een software aanpassing toch wel aan de normen kunnen voldoen zonder een mechanische aanpassing.
bazzelijn zegt
Waar rook is, is een VW diesel
w0o0dy zegt
Hmm 60 euro per uur x 20,minuten? 20x 11.000.000=220 miljoen euro aan garage uren.. Doe er nog wat administratie en communicatie bij en weer kijken naar een miljard aan schade nog voor de schadeclaims en boetes… AU!
mout zegt
@w0o0dy: Hmja.
Of 11.000.000 extra klantcontacten, vooral ook met rijders die al in geen jaren meer bij de dealer geweest waren. 11.000.000 kansen op een verkooppraatje, met als enige kosten het verpoten van wat enen en nulletjes. Iets wat je toch al deed, elke keer dat je het ding aan de diagnosestekker hing.
stephanotis zegt
@w0o0dy: (Zelfs) in Amerika worden bij een recall gemiddeld maar 65% van de auto’s daadwerkelijk gerepareerd, maar in 20 minuten en zonder hardware-aanpassingen gaan ze dit niet redden.
schuimbekje3 zegt
@w0o0dy: kunnen ze meteen dat achterlichtje repareren wat altijd stuk is bij VW’s en meteen kijken naar dat olieverbruik. De meeste VW’s spetteren heel mijn voorruit vol met olie.. rij je zelf electrisch rij je achter zon stoomboot van VW..
dirkiii zegt
Als de prestaties hetzelfde blijven breng ik hem naar de garage zo niet blijf ik lekker rijden.
krantenbak zegt
Chiptuners zullen floreren na de terugroepactie: knijpen lijkt de enige oplossing voor VW om aan de emissieregels te voldoen. De klant kan dan op eigen houtje de boel weer terugdraaien bij de chiptuner…
Edge zegt
@krantenbak: Alleen is natuurlijk wel de vraag in hoeverre klanten opdagen als ze weten dat de auto door de nieuwe software geknepen wordt. In de praktijk interesseert het de meeste mensen echt geen hol hoeveel CO2 of NOx een auto uitstoot, zolang het benzineverbruik maar zo laag is als ze voor ogen hebben of het vermogen hoog genoeg is.
bpc zegt
@Edge: volgens mij gaat zich niemand vn de getroffe eigenaren zich druk maken om BENZINEverbruik (tdi) ;)
OverSoft zegt
Ik gok dat het vermogen hetzelfde blijft, maar dat het AdBlue verbruik verveelvoudigt.
Aangezien je die zooi tegenwoordig bij steeds meer tankstations kan krijgen, denk ik dat je gelijk uitleg krijgt over hoe je het zelf bij kan vullen.
Betekend dus wel een extra kosten post, maar gelukkig is het niet zo’n duur spul.
ramshoek zegt
@OverSoft:
AdBlue zelf bijvullen? Ik heb filmpjes gezien waarbij ze een fles AdBlue via een vulnippel in de kofferbak in een vat onder de vloer leegspuiten. Dat zou ik ook kunnen.
Er zijn echter ook auto’s waarbij onder de auto een zak met AdBlue vervangen moet worden (en aangezien de meeste mensen al niet eens meer een lampje kunnen / willen vervangen, zullen de meeste mensen dus aangewezen zijn op de dealer.
Daarbij. Na bijvullen van de AdBlue, moet er in het motormanagement wat dingen gereset worden. Dat kan alleen de garage.
Of het vat voldoende capaciteit heeft om van beurt naar beurt te komen (zodat je er als klant geen omkijken naar hebt), is de vraag. Waarom heeft VW anders gesjoemeld met het systeem?.
boerenkool zegt
@ramshoek: in het motormanagement dingen worden gereset? Hmm, geen idee wat er dan moet worden gereset maar dat zou betekenen dat er bij stage V tractoren ook altijd dan wat moet worden gereset? Ik neem aan dat ze dat wel met een software update kunnen oplossen
norge zegt
Als het echt zo makkelijk is….Waarom dan niet eerder gedaan? Oftewel broodje aap?
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, raar verhaal. Lijkt me sterk dat met een simpele update opeens de uitstoot wel binnen de norm blijft tijdens de test. Of ze moeten de motor flink afknijpen, waar je als klant natuurlijk absoluut niet op zit te wachten.
cyclonic zegt
Na deze software update verbruikt die evenveel olie als zijn benzine broer…. :p
406_v6 zegt
@cyclonic: de pijp moet toch ergens van roken…?
taxman zegt
Het is zo goed als onmogelijk om een auto zonder speciale NoX katalysator te laten voldoen aan de emissienormen in de VS. Kortstondig lukt wel maar op lange termijn sloop je dan je motor en roetfilter. Voor de tot en met 2013 in de VS verkochte VW´s is het probleem met een software update dan ook niet op te lossen.
OverSoft zegt
@taxman: Alle Euro5 diesel VW’s hebben het AdBlue systeem, hiermee spuit je urea in de kayalysator die de NOx uitstoot zo goed als teniet doet. Voor zover het positieve.
VW wou alleen niet dat mensen nog een tankje bij moesten gaan vullen en hebben de inspuiting van AdBlue terug gedraaid buiten test cyclussen om, zodat het tankje bij onderhoudsbeurten bijgevuld kon worden. Dat zorgt er dus voor dat er meer uitstoot is.
Wat ze hoogstwaarschijnlijk gaan doen is het AdBlue systeem meer in laten spuiten. Mensen zullen dan ook hun eigen tankjes bij moeten gaan vullen. (Deze zullen echt geen 10000km meer mee gaan, maar misschien nog 1000km)
Heeft niets met een NOx catalysator te maken, dit systeem is veel simpeler en goedkoper, maar zorgt er wel voor dat je dus twee tanks moet vullen i.p.v. 1. (BMW gebruikt het ook, en daar sta je gewoon stil als je AdBlue tank leeg is, de auto weigert dan nog te rijden…)
taxman zegt
@OverSoft: Coorectie: geen enkele euro 5 heeft dit systeem. Niet van VAG en niet van wie dan ook. Dit wordt alleen toegepast voor Euro 6. AdBlue is nodig om de NoX Kat te laten werken.
OverSoft zegt
@taxman: Ah, dat verklaart wel waarom ze zo’n hoge NOx uitstoot hebben… Dan vraag ik me inderdaad af wat die software “update” gaat doen… Vermogen halveren?
taxman zegt
@OverSoft: Turbodruk verlagen en iets meer diesel inspuiten. Het gevolg minder is vermogen en meer roet, wellicht zal ook de DPF regeneratie frequentie omhoog worden gezet (staat nu meestal op 1000 km).
OverSoft zegt
@taxman: Overigens vallen sommige AdBlue VWs ook onder deze recall (sterker nog, bijna 50% heeft een AdBlue systeem), deze zullen dus wel te weinig ingespoten krijgen.
numpty zegt
Lees dit stukje eerst eens:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/9/bestaat-volkswagens-sjoemelchip-10147601
Het is dus zo’n zelfde verhaal als een jaar of 5 geleden met de ‘hangende’ gaspendalen van de Toyota Prius. Welke schijnbaar alleen in Amerika last van dat euvel hadden.
Ik blijf van mening; een politiek spelletje van de Yanken omdat GM wederom van de troon gestoten lijkt te worden. Jammer genoeg gaat VW mee in de massa-histerie en speelt paniek voetbal om de schade aan hun reputatie te beperken.
De Japanse CEO van Toyota Noord Amerika verscheen, met veel Amerikaans theater, huilend op de pers-conferentie. De VW baas verklaarde openlijk “we have screwed up”
Uiteindelijk, zo’n zelfde grote sisser als bij Toyota en is er dus eigenlijk geen zak aan de hand.
taxman zegt
@numpty: Typisch geval van klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. VAG zegt niet voor niets 11 mio auto´s en ook buiten de VS. Artikel klopt niets van!
numpty zegt
@taxman: Vind je het heel erg als ik meer waarde hecht aan de opinie van Peter Fokker van AMT dan aan de jouwe of die van dezelfde linkse sensatie journalisten, die 5 jaar geleden Toyota vergruisde ? Hoeveel Toyota’s waren er wereldwijd ook alweer terug geroepen naar aanleiding van ’trotle-gate’?
@sketcher Stukje niet gelezen zeker ? De fraude vond pas plaats na een software update.
VW corrigeert dit, dus->opgelost. Het is niet zo dat de ‘sjoemel-chip’ al bij de constructive van de auto’s gemonteerd was.
Een positieve noot met betrekking tot dit debacle; Ik hoop van ganzer harte dat deze freakshow een -eerlijke- manier van uitstoot belasten of belonen in de hand werkt.
Ongeacht merk/type auto. Daar heeft iedere wereld bewoner profijt van !
taxman zegt
@numpty: wie je gelooft moet je natuurlijk uiteindelijk zelf weten, feit is dat deze software niet pas in 2014 bij de update is ingevoerd. Dat klopt niet.
numpty zegt
@taxman: Daar ga je weer. hoezo “feit is”? Omdat het in de krant staat ? Dat blijkt volgens de onafhankelijke AMT dus anders te zitten. Ik kies er voor om iemand met verstand van techniek, die ook nog eens voor een zeer gerespecteerde onafhankelijke auto-techniek-website werkt, te geloven. Eerder dan sensatie journalisten en anti-fanboys. En inderdaad, dat is een keuze. Succes!
taxman zegt
@numpty: Iedereen heeft ongelijk behalve AMT, op zich mag ik jou houding wel. En AMT heeft gelijk dat er een ongelofelijke trommel lulkoek wordt opengedaan nu. Jammer dat het vervolgens met een aanname komt die door niets of niemand wordt ondersteund. Een aanname die bovendien wel heel erg onwaarschijnlijk is. Of dacht jij dat VAG het leuk vond te roepen dat het om 11 miljoen auto’s gaat ipv een half miljoen? Lijkt me niet, maar goed.
numpty zegt
@taxman: Goh, toch jammer dat ik jouw reacties niet meer terug kan lezen toen het Toyota betrof in de USA met Trotle-gate. Zo te lezen ben jij niet helemaal bekend met deze site van AMT. (Of neem je de moeite niet eens, het zal.. ) Wat voor een auto rij je zelf eigenlijk? Aan je Nick te zien zal het er ongetwijfeld één zijn met een “groene-leugen-bagde” trots op de kofferbak. Nu maar terug naar de belastingen, dat schijnt wél “je ding” te zijn. Veel plezier er mee.
taxman zegt
@numpty: trollgate vond ik niet zo boeiend eigenlijk, jij wel?
numpty zegt
@taxman: geloof ik niet. Past je prima
Design_Driven zegt
@numpty: Dat er een politieke reden achter zit geloof ik tot op zekere hoogte maar het is wel anders dan het gaspedaal. Als je het toch wil vergelijken is het eerder het contact slot bij GM.
Maar anders dan de andere zaken is er doelbewust fraude gepleegd en is er geen spraken van een productie of ontwerp fout. Dat is ook de rede dat het niet zomaar over waait. Sterker nog hier zijn ze nog niet mee klaar.
Ook andere doen dit en daar zullen we ook nog meer over horen.
dennisdd zegt
Als de update geen gevolgen heeft voor de prestaties en daarmee toch aan de normen voldoet was de sjoemelchip nooit bedacht natuurlijk.
bigfun zegt
Tuf tuf tuf tuf tuf
Hahaha
lebeaunl zegt
Na de update krijgt de eigenaar van de auto een ABT kadobon mee en klaar zijn ze :-)
svennus zegt
Euro6 systemen werken met Adblue/selectieve katalytische reductie. Deze zullen dus meer Adblue gaan moeten bijvullen na de update.
De andere auto’s werken met een Nox Trap, een katalysator die de Stikstofoxiden absorbeert (BlueTec).
Deze raakt verzadigt en moet dan geregenereerd worden, wat extra brandstof kost.
Deze wagens gaan na de update waarschijnlijk meer brandstof verbruiken.
schuimbekje3 zegt
@svennus: dat gaat geheid problemen opleveren…
allereerst gaat de motor op de meest vreemde tijden ineens heel raar klinken (omdat die veel te veel diesel in spuit) en je merkt gewoon dat tijdens het regeneren van de noxtrap er gewoon geen deuk in een pakje boter te slaan is met het resterende vermogen. ik heb in 2009 in een test auto gereden met zo’n systeem en ik vond het verschrikkelijk, zeker in de winter was het een ramp… elke keer als het onder de 0 graden kwam bleef dat ding regeneren…
svennus zegt
@schuimbekje3: Dat is waarschijnlijk een auto geweest die de Nox-kat combineert met een EGR, dit systeem kost inderdaad vermogen .
Het BlueTec Systeem heeft dit probleem niet , maar het kost wel wat brandstof, welke ingespoten wordt net voor de katalysator. Regenereren duurt ook maar enkele seconden.
BlueTec is overigens een uitvinding van Mercedes, en wordt door meerdere merken gebruikt, o.a. Audi en VW.