Volkswagen heeft een persbericht de wereld in geslingerd met een officieel statement over de softwarefraude met hun dieselmotoren.
Laten we er niet teveel doekjes om winden, hieronder het statement.
Volkswagen is working at full speed to clarify irregularities concerning a particular software used in diesel engines. New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards. The software in question does not affect handling, consumption or emissions. This gives clarity to customers and dealers.
Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.
Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures. The company is therefore in contact with the relevant authorities and the German Federal Motor Transport Authority (KBA – Kraftfahrtbundesamt).
To cover the necessary service measures and other efforts to win back the trust of our customers, Volkswagen plans to set aside a provision of some 6.5 billion EUR recognized in the profit and loss statement in the third quarter of the current fiscal year. Due to the ongoing investigations the amounts estimated may be subject to revaluation.
Earnings targets for the Group for 2015 will be adjusted accordingly.Volkswagen does not tolerate any kind of violation of laws whatsoever. It is and remains the top priority of the Board of Management to win back lost trust and to avert damage to our customers. The Group will inform the public on the further progress of the investigations constantly and transparently.
Kort samengevat houdt Volkswagen dus 6,5 miljard apart om de schade te herstellen van het schandaal, in het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar. De EU 6 dieselmotoren van de Volkswagen Group die momenteel in Europa leverbaar zijn voldoen aan alle normen, aldus Volkswagen.
Of €6,5 miljard genoeg is om alle schade te herstellen van het gesjoemel met software valt overigens nog te bezien, het aandeel Volkswagen krijgt enorme klappen op de beurs, ook vandaag weer. Gisteren verloor het aandeel 20% van haar waarde, en vandaag staat het ook alweer flink in de min.
Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
lekkaah zegt
En iedereen riep kopen gisteren..
Nu weer -/-20% :’)
clarkson zegt
@lekkaah: Niet iedereen. Maar ze hebben dit uur heel veel verloren (alweer!)
stephano zegt
@lekkaah: Dat gebeurd altijd, was ook zo bij het Imtech schandaal. Daarom moeten mensen die geen verstand van aandelen hebben ook niet gaan beleggen. Je moet nooit direct inkopen bij een schandaal, er is op dat moment weinig informatie bekend is, je weet niet wat er nog komen gaat. Het beste is om een paar weken te wachten tot er meer duidelijkheid is en dan eens na te denken of het nog steeds een buy is.
Overigens heb k voor de lange termijn nog voldoende vertrouwen in Volkswagen. Ik heb zelf al langere tijd aandelen (deze koersval raakt mij dan ook hard) en ik weet zeker dat Volkswagen dit makkelijk te boven kan komen, maar daar zal wel een periode van enkele jaren overheen gaan.
lekkaah zegt
@stephano: Jij hoort ook niet te beleggen..
Je denkt nl. dat je het weet.. Maar niemand weet het, das t leuke dr van :’)
desjonnies zegt
@lekkaah:
Onzin
Er zijn er die het wel weten.
Die houden echter stijf hun mond dicht !
soort van old boys netwerk
lekkaah zegt
@desjonnies: ach, de rothchilt’s all seeing eye cker..
De VW nieuwsticker spuugt er gemiddeld 10 (belangrijke) berichten per minuut uit afkomstig van honderden verschillende persbureau’s over de hele wereld en daar wordt continu op gehandeld.. Good luck getting the right timing..
desjonnies zegt
@lekkaah:
Gsteren zette ik deze van Jerry Seinfeld op AB, geldt ook voor mij !
I’m not an investor. People always tell me, you should have your money working for you. I’ve decided I’ll do the work. I’m gonna let the money relax.
You know what I mean? Cause you send your money out there — working for you — a lot of times, it gets fired. You go back there, “What happened? I had my money. It was here, it was working for me.” “Yeah, I remember your money. Showing up late. Taking time off. We had to let him go.”
lekkaah zegt
@desjonnies: Liever dat, dan dat mensen er (beleggen) te makkelijk over denken :)
stephano zegt
@lekkaah: beleggen is niet zonder risico´s. Maar er zit een groot verschil tussen een weloverwogen risico nemen en onverantwoord gokken.
Mika_Hakkinen zegt
@stephano: Laat je even weten als je gaat kopen.. thanks! :D
desalen zegt
@stephano: hier een geluid van de andere kant van de tafel! ;)
Niet beleggen, wel handelen. CFD’s ftw!!1!
Maar in de koers van Volkswagen ben ik dus wel mijn hoop verloren. Het presenteren van Q3 zal een teleurstelling zijn. In het persbericht wordt 6,5 mld genoemd. Ongespecificeerd welteverstaan. Reken er maar op dat afdeling marketing overuren gaat maken. En reken er ook maar op dat die kosten niet in de eerder aangehaalde 6,5 mld zit.
Ergo: De 6,5 mld is een bedrag dat naar mijn mening aan de onderkant van de bandbreedte. En laat wel wezen; in dit bedrag zit niet de imagoschade en eventuele daling verkopen verdisconteerd. En toezichthouders gaan dit ook niet waarderen, net als belangenbehartigers als een Vereniging voor effectenbezitters (VEB)
ter zegt
@lekkaah: Mensen die in aandelen zitten zijn opscheppers die in werkelijkheid geen reet “verdienen”.
Als het hoog staat verkopen ze niet, want het kan nog hoger.
En als het daalt houden ze hun aandelen aan of, nog erger, ze gaan “middelen”.
Vervolgens herhaalt het zich en blijven ze zo hun geld in pompen… :’)
lincoln zegt
@terrorizer:
Hear hear ..
(World fall down) ..
stephano zegt
Op zich geen onoverkomelijk bedrag voor een bedrijf van dit formaat. De koersreactie die vandaag ook weer doorzet is in mijn ogen daarom ook sterk overdreven. Echter is het toch verstandig om nog even afwachtend te zijn, voor het geval er nog ergens een aap uit de mouw komt.
lekbak zegt
In de eu voldoen ze aan alle eisen. Juist ja…
pomoek zegt
Yep, met de batsen bloot, zit weinig anders op.
Dutchdriftking zegt
Ach, in Amerika worden voorlopig geen diesels meer verkocht door VW. Dat is duidelijk.
norge zegt
@dutchdriftking: Misschien is het wel over en sluiten voor VW daar..
Dutchdriftking zegt
@norge: Dat lijkt me sterk. Al moet er de komende 10 jaar geld bij, dan alsnog is VW te arrogant om zich terug te trekken uit de VS.
gforce zegt
Komt ze nog niet eens zo slecht uit… Lekkere voorziening kunnen vormen (6,5 miljard), hebben ze voor dit jaar ff flinke last, weer wat minder belastingen, kunnen ze als t gunstig uitpakt de jaren daarop weer beetje laten vrijvallen.
Is deels gebakken lucht (voorziening vormen voor: Other efforts to win back truse of customers is natuurlijk wel erg makkelijk)
garp zegt
@gforce: het moet accounting technisch mogen. Onder zeer strenge regels voor een beursgenoteerd bedrijf. Je kan echt niet zomaar een voorzieningspost verzinnen en opnemen. Daarnaast is de fiscus echt niet gek als het om zulke bedragen gaat, waarover ze belasting kunnen gaan missen.
norge zegt
@gforce: Denk dat dit bedrag na alle boetes en schadeclaims we vertienvoudigd kan worden ….En dan nog het verlies in verkoop, wie wil er iets van een leugenaar kopen?
dotternetta zegt
Geweldig dit! Ben benieuwd hoe de andere merken het doen!
thoisss zegt
Ik snap de extreme ophef niet zo. Het manipuleren van verbruikscijfers is al zo oud als de testen zelf. Ford, Audi en Honda lagen toch een tijdje terug ook op het hakblok voor het sjoemelen met verbruikscijfers?
gtwillem zegt
Ik denk dat er wel meerdere fabrikanten zijn die op het randje van de reglementen zitten. Altijd zo geweest. Dat Volkswagen nu wordt aangepakt is naar mijn op zich erg goed, trek die beerput maar open. En tegelijkertijd ook bij de andere grote merken.
Dan heb ik nu alleen een kleine klacht die niet helemaal maar wel zijdelings hiermee te maken heeft.
Zoals sommigen zullen weten, ik draag Subaru een warm hart toe. Ik denk waarschijnlijk omdat het een merk is voor een beetje ‘nerderige’ mensen. En ik ben een nerd. Maar als ik de opvolger wil kopen van mijn huidige hatchback, moet ik minimaal 80 (!!!) ruggen neerleggen omdat de STI zo onzuinig is. Ja, AutoBahn stormen en Nordschleide zijn desastreus voor het verbruik, maar met normaal gebruik doe ik er gewoon 1 op 11 mee. Als ik echt mijn best doe is 1 op 13 te doen. Ik heb niet het idee dat de Golf R of S3 echt zo veel zuiniger zijn, integendeel.
Ook bij de dubbeltest in AW deze week: Legacy VS V60: de atmosferische 2.5 was in praktijk zuiniger dan de op papier veel zuinigere V60. En da’s krom. De prijsverschillen zijn ENORM, dankzij de BPM boete op CO2 uitstoot te belasten. Maar in de praktijk blijkt dit niet het geval te zijn. Dus wat betreft mag van de hele beerput open: dat alle merken met de billen bloot moeten. En dat er een nieuwe meetcyclus komt die een veel beter beeld geeft van het gemiddelde verbruik. Afwijkingen zul je altijd houden, maar ze zijn nog nooit zo groot geweest als nu.
lekkaah zegt
@gtwillem: Er zit een verschil tussen het meten zo (onrealistisch) gunstig mogelijk maken en het bewust manipuleren van uitslagen dmv software die meetapparatuur herkent..
gtwillem zegt
@lekkaah: dat is een bijzonder klein verschil, denk ik. Ik begrijp je punt, maar ik ben van mening dat het nog best lastig gaat worden om dit hard te maken. En ik denk dat er vele andere merken zijn die deze ’tactiek’ toepassen.
Ik denk dat dit nog maar het begin is.
lekkaah zegt
@gtwillem: Mua, als jij je nieuwe product bij dat test-instituut dropt, en zij testen hem als zodanig (met skelter-wieltjes, air ducts dichttapen luchtweerstand etc, in 40 sec naar de 100 optrekken.) dan valt de fabrikant weinig te verwijten als die er zo doorheen komt, dan vind ik eerder het instituut de falende factor in deze. Maar als jij je product software-technisch zodanig programmeert dat het foute gegevens doorstuurt, dan vind ik dat weldegelijk wat anders (fraude).
Programmeer-technisch ben ik niet zo zeer bekwaam, dus misschien zie ik iets over het hoofd though.
En verders heb ik hier meer begrip voor dan de gemiddelde fraude, de milieulobby is immers gigantisch.
jeroen13 zegt
@gtwillem: Er komt in de komende jaren ook een nieuwe meetcyclus aan, dus dan is deze onzin mooi voorbij :)
garp zegt
@jeroen13: waar de hele autoindustrie knetterhard aan gaat lobbyen, om hem in hun voordeel te beïnvloeden. Ik durf vrij stellig te zeggen dat het eindresultaat een test is, die door politieke koehandel en handjeklap tot stand gaat komen. En echt niet de realiteit weergeeft.
desjonnies zegt
@garp:
Brussel het paradijs voor de lobbyist !
lekkaah zegt
@garp: De milieulobby vind ik nog erger though..
En dan de ambtenarij, het instituut die dan dat product moet gaan testen.. Da’s helemaal faal.
xiran zegt
@gtwillem: daar ben ik het mee eens! Als ik wil haal ik met mijn 205 gti een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Verschillende hedendaagse gti’s hebben hier moeite mee.
sr20det zegt
@xiran: ik moet toch altijd weer een traantje laten als ik alweer sta te tanken hoor met mn 2 liter uit ’96..
jobberns zegt
@gtwillem: eens! Veel ‘performance’ auto’s, of auto’s met een relatief grote inhoud zijn allemaal véél te overpriced! Terwijl je er, als je niet altijd zo rijdt als op de Nürburgring, gewoon nette verbuiks- en uitstootcijfers mee haalt!
560pkferrari zegt
@gtwillem: kleine opmerking, de v60cc verbruikt op papier 6.6/100 de outback 7/100. Dus zo veel zuiniger is dat niet. Los daarvan is het bedrog dat ze dat verbruik nooit halen.
gtwillem zegt
@560pkferrari: Klopt, maar de Volvo motor is een aanzienlijk sterkere motor. Dus een lager verbruik met een flink hoger vermogen. Voor het vermogen van die T4 heb je de H6 of 2.0GT nodig om het te halen, en die hebben wel een flink hoger verbruik.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Ik begrijp eigenlijk niet dat er zo kan gesjoemeld worden met testresultaten. Sjoemelen, dan bedoel ik de low-tech praktijken als dunne banden en tape. Als ze de testen overlaten aan een onafhankelijke Europese organisatie, betaald door de fabrikanten (per auto bvb, en verplicht elke variant laten testen), maar geleid door de EEA (Europees Milieu Agentschap), dan zouden zo’n dingen toch niet gebeuren? En na één jaar in de showroom halen ze gewoon nog eens een auto bij de dealer, en die testen ze ook nog eens om te zien of de fabrikant ondertussen iets verandert heeft wat een negatieve invloed heeft op uitstoot/verbruik…
gtwillem zegt
@Esprit_de_Flandre: daar heb je een heel goed punt, zoals zo vaak ;-).
Als ik het goed begrijp laat je de fabrikanten niet zelf de tests doen maar laten we het over aan een onafhankelijke organisaties. Dat is dus eigenlijk precies zoals met de EuroNCAP. Auto’s zijn sindsdien aanmerkelijk veiliger geworden. Uiteraard werden de auto’s er ook op gebouwd (de Laguna was net zo veilig als de S60, maar dan alleen op de snelheden en botshoeken welke de NCAP aan hield (wat de meest voorkomende botsingen waren).
Ik ben helemaal voor: een onafhankelijke instantie meet het verbruik voordat de auto op de markt komt. Vervolgens doen ze ook nog steekproeven. Klinkt als een goed plan!
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Goed plan, idd, maar wat ik vooral niet begrijp: waarom is het mijn plan?? Is dan echt nog niemand in de Europese politiek op dit idee gekomen? Dit zou al minstens sinds de jaren ’70 moeten bestaan…
realhustler zegt
Topje van de ijsberg…..
En hoe zit het met klanten die gebruik maken van VW Diesels? Bv Linde Heftrucks, Jungheinrich heftrucks? En vast in nog vele andere sectoren worden VW diesels gebruikt.
En als ze dit kunnen bij een diesel, dan kunnen ze dit ook bij benzine motoren. Een lage CO2 waarde is in veel landen gunstig voor de te betalen belastingen……
clarkson zegt
@realhustler: Het gaat nu nog alleen over de 2.0tdi motoren.
xiran zegt
@clarkson: alle diesels toch?
clarkson zegt
@xiran: Alle diesels zullen wel in onderzoek staan. Maar de 2.0 tdi modelcode EA189 is in ieder geval fout. En dit hebben ze ook toegeven met deze statement. Dus zijn ze weer 20% gekelderd op de beurs.
clarkson zegt
Let op de vw top gaat ook voor de rechter. Die worden ook voorgeteld om af te treden.
w0o0dy zegt
Het probleem dat nu speelt betreft de EA189 motor en zouden er mogelijk 11!!! Miljoen voertuigen geleverd zijn die niet aan de regels voldeden.. Als dat zou blijken zijn de rapen gaar..
Zou Sergio al een bod op VAG hebben gestuurd?? Hahaha
pramm zegt
@w0o0dy: Wat ik begreep is dat er nu ook naar een andere diesel uit de Audi A6 en Q5 wordt gekeken. Daar zou ook mee gesjoemeld zijn.
406_v6 zegt
@w0o0dy: Sergio wacht rustig af… kan ie straks ouwdie als priemiejum koopje toevoegen. Ondertussen heeft ie al tig x een schone broek aangetrokken ?
mrdjm zegt
Vind het sowieso onzin, tijdens de test wordt ultrazuinig gereden door langzaam optrekken e.d. Zou je dit in de praktijk doen, gaat de ECU ook over naar deze zuinige modus/map. Maak je gebruik van het vermogen dan red je sowieso nergens verbruikcijfers en uitstoot.
Wat Volkswagen deed is de marges opzoeken die er zijn binnen testen, iedereen doet dat. Het is aan de test instituten om de testen realistisch te maken. Hoe een ECU dan geprogrammeerd is maakt dan niet meer uit, maar genereerd misschien een beter bruikbare map. Voor het maximum vermogen is er dan de sport map op de ECU. Je hebt verder niet voor niets variabele kleptiming e.d. Dat hangt allemaal weer af van zoveel facturen en je rechtervoet….
Ik ben geen VAG fan, maar ik vind wel dat dit wel een beetje tever gaan…
w0o0dy zegt
@mrdjm: lees dit maar eens… Hoe VAG tegen de lamp liep
http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/
Onehp zegt
@w0o0dy: dank voor de link. VW heeft dus door middel van het pushen van het EGR systeem de NOx naar beneden gebracht. Maar die strategie werkt niet op de lange duur omdat je teveel uitlaatgassen door de inlaat stuurt met alle problemen vandien, dus tijdens de normale cyclus hadden ze hogere NOx. Ze hadden dus eigenlijk gewoon een SCR systeem moeten installeren zoals nu op de Golf VII zit voor de CAFE markt.
mrdjm zegt
@Onehp: Dat is inderdaad oplichting! wel ben ik benieuwd of zij de enige zijn die dit zo deden….
henkhupelschoten zegt
Opel rules!
retsok zegt
@henkhupelschoten: Opel rules(the scrapyard):p
desjonnies zegt
Dit is al enorm uit de klauw aan het lopen voor VAG, na de VS nu Canada en ook de Koreanen zijn een onderzoek begonnen.
Die Duitsers komen voorlopig van een bijzondere koude kermis thuis.
Hier, hier loopt het met een sisser af, Duitsland is de baas in de EU en lobbyisten in Brussel draaien waarschijnlijk overuren
lekbak zegt
@desjonnies: helaas denk ik dat je gelijk hebt.
Als dit echt een enorme strop voor volkswagen gaat worden zou het wel eens invloed kunnen hebben op de gehele economie in onze regio. De autoindustrie is een grote in Duitsland en volkswagen is daar weer de grootste van. Ik hoop dat het meevalt. Niet voor volkswagen, maar voor iedereen.
PeugeotGTI zegt
Echt genieten dit. Heerlijk om te zien dat de naaiers en graaiers eens door het stof moeten. VW had al afgedaan voor mij vanwege de tranentrekkende kwaliteit maar nu koop ik sowieso geen VW meer. Losers.
desjonnies zegt
@PeugeotGTI:
Heet, heel toepasselijk ‘Schadefreude ‘!
lexaudi zegt
@PeugeotGTI: gelukkig bouwt Peugeot echt kwalitatief fantastische auto’s tegenwoordig.
xiran zegt
@lexaudi: op diesel gebied wel. Zo goed zelfs dat BMW in het verleden motoren kocht bij PSA. ….hoezo de haat op Peugeot overigens?
406_v6 zegt
@xiran: hij heeft t moeilijk nu als fanboy zijnde…. Peus bouwt prima auto’s, alleen qua design waren ze een poosje van het padje
lexaudi zegt
@xiran: Dat van die Peugeot even recht zetten want die heb ik niet. Mijn opa was fervent Peugeot rijder en ik heb goede herinneringen aan zijn bruine 405. Het laatste wat hij ooit gedaan heeft voor hij helaas overleed was serieus zijn Peugeot wassen..
Ik wil alleen maar aangeven dat Peugeot ooit bekend stond om zijn oersterke auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de ook nog eens prachtige 404 die na een werkzaam leven in Europa ook nog eens hal Afrika mobiel heeft gemaakt. Ene die naam zijn ze nu helaas toch echt wel kwijt…
Is nog een fantastische Top-Gear aflevering over gemaakt ook trouwens.
lexaudi zegt
@lexaudi: *Peugeot-haat*
rufctr01 zegt
@lexaudi: gelukkig hebben Audi’s een Frans interieur!
stephanotis zegt
In Utrecht worden nieuwe milieuzone borden geplaatst:
http://oi60.tinypic.com/qrjll2.jpg
clarkson zegt
@stephanotis: haha!
w0o0dy zegt
@stephanotis: nice one
motoragent zegt
Ik denk dat VW hun droom om de grootste autoproducent ter wereld te worden voorlopig weer even in de ijskast kan zetten…
Onehp zegt
Is dit nu zeuren? Als enkel de testauto’s de software hadden, dan was het inderdaad zeuren. Maar alle verkochte auto’s hebben ze, en de auto’s voldoen ook aan de eisen van de cyclus. Iedere auto van gelijk welk merk die harder gereden wordt dan de officiële testcyclussen zal meer vervuilen. Feit. “Herkenningssoftware” of niet. Op de europese cyclus is de herkenningssoftware trouwens heel eenvoudig: indien gasstand <20%*, dan… Klaar.
Ik heb zelf ook mijn auto zo geprogrammeerd, bij lage belasting (<0,8g/rev) en lage toeren (<3200 toeren) draait mijn motor extra mager (lamnda = 1) en is ook effectief zuiniger tijdens rustig rijden (-10%), gaat het gas erop dan primeert vermogen en het klopvrij draaien (benzinemotor).
Normaalste zaak van de wereld.
*(of zoiets afhankelijk van model)
Onehp zegt
@Onehp: ja toch een beetje zeuren na het lezen van Woodys link. Het was een tijdsvraag, de software optimalisatie is wat tever gegaan.
xiran zegt
Heb jij een zelf geprogrammeerd ECU? In welke auto zit die? O
Onehp zegt
@xiran: Open Flash Tablet en/of Romraider. Open source, werkt op sommige Subaru, Mazda, Fiat en Porsche modellen. Er zijn vast andere oplossingen voor andere modellen, maar verre van alles.
macchina zegt
Goede zaak dat ze nu diep door het (fijn)stof gaan.
bigfun zegt
De roverheid dwingt mensen om te gaan beleggen, risicos te nemen.
Immers je mag nu sinds prinsjesdag plannen als zelfstandige nog meer vermogensrendements heffing over je spaargeld voor je oude dag gaan betalen!
Terwijl mensen met een pensioen van hun werkgever geen vermogensrendementsheffing hoeven te betalen!
norge zegt
Gaat aandelen Opel kopen….Die lijken me wel eerlijk..
BaRa zegt
@norge: LOL :-D Ja hoor, eerst Cadillac proberen pushen door tonnen geld in een rebadge van de 9-3 te proppen, daarna tonnen geld in Opel proppen om een premium-jager te worden – wat dus nog steeds niet gelukt is – en dan doodleuk Saab de nek omdraaien, terwijl het de enige makkelijke manier was die ze hadden om vanuit sub-premium in premium terecht te komen. Sure, eerlijk. Dat is echt wel waar ik aan denk als ik me Bob Lutz en zijn opvolgers voor de geest haal :D
norge zegt
@BaRa: Pokker….Blijft niet veel over dan….
driver28 zegt
Wat een ophef allemaal ze rijden toch gewoon ?.. Ze doen alsof ze zo geprogrammeerd zijn dat er meteen mensen doodgaan als de motor gestart wordt..