Morgen is een belangrijke dag in het dieselgate-proces.
Dan krijgt een ex-Volkswagen manager zijn straf te horen voor de betrokkenheid bij dieselgate. Het gaat hier om Oliver Schmidt. De man zit al sinds januari vast en heeft besloten een boekje open te doen. Vorige week verstuurde hij een brief naar de jury, waarin hij omschrijft hoe hij werd geleerd om te liegen.
Schmidt was manager van Volkswagens Environment and Engineering Office in de Verenigde Staten. Hij kreeg hoogte van de sjoemelpraktijken in de zomer 2015. Zo zou hij een script hebben gekregen van het management van Volkswagen. In het script stonden instructies hoe te praten met Alberto Ayala op 5 augustus 2015. Ayala is de milieu-official van Californië.
“Ik had nooit akkoord moeten gaan met deze afspraak. Ik had eigenlijk de gegeven instructies van Volkswagen moeten negeren.”, aldus Schmidt in de brief. De 48-jarige Duitser hoopt met deze informatie op gratie van de jury. Hem hangt een celstraf van zeven jaar boven het hoofd.
In augustus kreeg Volkswagen-ingenieur James Liang zijn straf te horen. Ook hij speelde een rol bij het dieselschandaal. Liang werd een gevangenisstraf van 40 maanden opgelegd. Morgen is de uitspraak van Schmidt. In totaal zijn acht Volkswagen managers in staat van beschuldiging gesteld. De zes andere managers krijgen de straf later te horen, deze zaken lopen nog. (via Bloomberg)
UPDATE: Schmidt heeft zijn straf inmiddels gekregen, meer info HIER.
rufctr01 zegt
En allemaal wijzen ze naar een ander….
jdeboer zegt
@rufctr01:
En ondertussen lachen Winterkorn en Piech de ballen uit de broek.
Die gaan als eindverantwoordelijken vrijuit.
Hij heeft dus wel een puntje.
mashell zegt
@jdeboer: nou, die zijn allebei hun baan er door kwijt en jun aanzien verloren. Heel vrolijk zullen ze niet zijn.
pomoek zegt
@mashell: er staat mij iets bij van een gouden parachute.
epimetheus zegt
@mashell: dat klopt, maar geen celstraf..
Boomer zegt
They made me do it…
…je hebt altijd nog een eigen keuze.
Ik praat niet goed wat VW heeft gedaan, maar het staat je vrij om gewoon nee te zeggen en uit de school te klappen. Kost je wellicht je baan, maar niet je toekomst.
E550 zegt
@airc: op dat moment denk je natuurlijk anders. Waarschijnlijk had hij een goed leven: goede baan, kinderen naar een goede school, mooi huis, vrouw tevreden. Dan krijg je opeens dit op je werk. Wat ga je doen? Je wilt immers je baan niet verliezen, je wilt geen gedoe. Wellicht heeft ie ook te horen gekregen dat de kans dat ie gepakt nihil is, zolang die zich houdt aan het protocol van hen.
Ik denk dat de druk van het management in desbetreffende situatie behoorlijk hoog was. Daarnaast denk ik dat er maar weinig mensen ‘nee’ zeggen in zo’n situatie. Het is natuurlijk makkelijk praten achteraf.
wijsneus zegt
@airc: In een hiërarchische omgeving is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je ook afhankelijk bent van die hiërarchie om je hypotheek te betalen, hebben van een zorgverzekering en om de studieschuld af te betalen(het gaat hier immers over Amerika). Dan moet je wel heel erg sterk in je schoenen staan om je mond open te trekken. Achteraf gezien kon het natuurlijk wel. Maar als het bij een artikeltje in de economiebijlage van de dinsdagochtendkrant was gebleven en er verder weinig aan besteed zou worden ben jij de persoon met alle problemen. Je wordt ontslagen bij VW, en niemand die jou aanneemt voor een vergelijkbare functie omdat je in het verleden de vuile bedrijfswas met de media deelde.
Boomer zegt
@wijsneus: In dat geval moet hij nou ook niet uit de school klappen. Dan is het een afgewogen beslissing geweest met een risico factor. Gegokt en verloren, en niet achteraf komen huilen dan.
wijsneus zegt
@airc: Het is naïef om te denken dat de situatie toen en nu vergelijkbaar zijn. Als potentieel klokkenluider loop je een enorm risico. Zeker als je verhaal niet direct opgepakt wordt door de media. En dat is van te voren niet te voorspellen. De klokkenluider kan alles verliezen en nog steeds en het bedrijf vrijuit gaan. Ik ben benieuwd hoe moedig jij zou zijn in deze situatie. Ik ben ook absoluut geen voorstander van het persoonlijk aanpakken van middlemanagementhoncho’s zoals nu lijkt te gebeuren.
porker zegt
Pittig hoor. Je weet dat het niet klopt en dan gewoon door blijven gaan. Ja, “iedereen doet het”. Befehl is befehl? Te makkelijk, geef ik toe. Ik hou niet van zo’n usa circus met een man aan de schandpaal; maar ergens moeten managers weten dat ze niet alles maar moeten uitvoeren dat de aandeelhouders ze opleggen. En dat is heus niet alleen in de Automotive het geval. Ben benieuwd naar het oordeel!
fouadski zegt
Persoonlijk vind ik het wel een overdreven straf. Maar goed usa hè…
alfisstii zegt
@fouadski: het gaat hier dan ook om een zeer ernstig milieu delict en fraude. Kan het Nederlands strafrecht nog iets van leren
fouadski zegt
@alfisstii: Nederlands recht is naar mijn mening goed genoeg. Hier kan je je straf tenminste niet afkopen. En geloof je nu echt dat die golfjes nu ineens veel beter voor het milieu zijn dan voor de fix?
alfisstii zegt
@fouadski: auto’s zijn maar nihil belastend voor het milieu. De grootste vervuilers zijn de grote containterschepen en olietankers, plus de industrie. Deze mensen worden denk ik grotendeels afgerekend op grootschalige fraude. Plus het is een niet Amerikaans product. Als bijvoorbeeld ford dit had geflikt hadden de straffen in usa een stuk anders uitgepakt vermoed ik.
fouadski zegt
@alfisstii: dan zijn we het eens denk ik
koentag zegt
@alfisstii: Nonsens om schepen met vrachtwagens te vergelijken, en helemaal qua uitstoot. Hoeveel vrachtwagens zijn er nodig om te voldoen aan de laadcapaciteit van een containerschip? Zowel de capaciteit als de uitstoot per container op een vrachtschip is zo goed als onverslaanbaar. Helaas gaat het de dag van vandaag niet snel genoeg en daar draait het tegenwoordig allemaal om.
superhans zegt
@koentag: Volgens mij heft alfisstii het niet over vrachtwagens, maar over auto’s. Het grootste containerschip ter wereld vervuilt even veel als 50 miljoen auto’s. De 16 grootste containerschepen vervuilen meer dan alle 760 miljoen auto’s ter wereld. Veel bronnen op internet. Bijvoorbeeld: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html.
koentag zegt
@superhans: mijn vader, werkzaam in de scheepvaart, heeft het blijkbaar iets te rooskleurig voorgesteld… Bedankt voor de link!
superhans zegt
@koentag: Wel mag gezegd worden dat scheepvaart de minst vervuilende vorm van transport is wanneer uitgedrukt per ton vracht. Dit is enigszins misleidend omdat er vaak geen alternatief is voor scheepstransport. Het werkelijke problem is m.i. dat de milieukosten van transport niet verdisconteerd zijn in prijzen. Geimporteerde producten zijn veel duurder dan we denken.
pomoek zegt
@superhans: schijnt te kloppen als het om zwavel gaat. Totaal niet als het gaat om CO2. Zeevaart iets van 1 procent auto’s iets van 12.
superhans zegt
@pomoek: De US Environmental Protectoin Agency geeft een percentage van 3% van het totaal, waarbij de transportsector een kwart vertegenwoordigt. Binnen de sector zou scheepstransport dan 12% voor zijn rekening nemen. We moeten niet uit het oog verliezen dat deze statistieken nationale vervuilingscijfers betreft, niet internationaal. Ik vermoed dat alleen de binnenvaart en kustvaart zijn meegenomen. Zeker weet ik dat niet. Zeker wat goochelen waard.
pomoek zegt
@superhans: Toevallig had ik dat van de week gedaan ;-). Ik kwam onder andere op deze, voor mij niet helemaal overtuigende nrc site: https://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/co2-uitstoot-zestien-grootste-schepen-die-van-a-1417819-a1033607
pomoek zegt
@superhans: Dat had ik in mijn eerste reactie er wel bij mogen zetten: Helemaal overtuigd ben ik niet van het verhaal van het NRC. Ze gebruiken maar een bron om het verhaal te debuncken. Dat is in mijn ogen wat mager.
lekbak zegt
@superhans: Binnenvaart draait op zwavelarme diesel. Exact dezelfde specificaties als voor op de weg maar dan zonder bio toevoeging. De motoren zijn over het algemeen iets ouder maar draaien wel weer relatief schoner waardoor het niet vergelijkbaar is met een oude vrachtwagen motor.
Wij van wc eend, want ik werk in de binnenvaart. Maar je kunt het echt niet vergelijken met dat wat op zee vaart. Binnenvaart is veel schoner dan alles wat buitengaats komt (die draaien nog op zwavelhoudend diesel).
Ik spreek hiermee veel onderzoeken tegen. Maar de statistieken van de binnenvaart kloppen structureel niet. Binnenvaart word gemeten op vollast, terwijl er bijna geen schip zo hard draait. Waar op de weg juist harder word gedraaid dan volgens de theorie. Hierdoor zijn de statistieken ontzettend vertekenend. Iets wat ook heel goed zo zou kunnen zijn in de zeevaart, maar daar heb ik deze specifieke kennis niet.
alfisstii zegt
@superhans: jij snapt het!!
b00m3rang zegt
@koentag: Daar gaat het niet om, het probleem is de stookolie. Dat is de meest vervuilende brandstof die er is, na turf en steenkool. Daar zitten allemaal stikstof en zwavel verbindingen in die in veel gevallen gewoon ongefilterd de lucht in worden geknald. Gram CO2 per kilometer is in nu geen goede maatstaf. De vervuiling is veel breder dan dat.
fanboy zegt
@alfisstii: Oh ja, auto’s zijn nihil in uitstoot, pff ligt eraan waar je naar kijkt. De NOx uitstoot van allebei is schreinend, waarbij de auto’s het nog eens direct in eigen leefomgeving uitstoten.
lekbak zegt
@fouadski: Hoe is Pon dan onder straf uitgekomen?
fouadski zegt
@lekbak: hoe bedoel je precies?
lekbak zegt
@fouadski: Pon heeft straf af kunnen kopen bij het corruptie schandaal. Ik noem pon omdat het hier autoblog is maar het gebeurt veel vaker in nederland.
fouadski zegt
@lekbak: blijkbaar was hun straf een boete en geen celstraf. Dus geen afkoop
rhellema zegt
@lekbak: Pon heeft de sjoemelsoftware toch niet geschreven? Ook Pon is om de tuin geleid door hun leverancier.
lekbak zegt
@rhellema: Pon was wel diegene die steekpenningen uitdeelde. En vervolgens de straf afgekocht heeft.
rhellema zegt
@lekbak: ja en wat heeft dat met de sjoemelsoftware te maken dan?
alfablog zegt
Wordt een relatieve onderknuppel geslachtofferd.
lekkaah zegt
#metoo
snel70 zegt
Maarre wat krijgt de opdrachtgever dan voor straf?
fouadski zegt
@snel70: dat vind ik ook iets belangrijker
2wheeler zegt
Dan heeft ‘ie niet goed opgelet…
moveyourmind zegt
Eigenlijk stelt die hele Volkswagenaffaire nog niet zo veel voor als je ziet wat er in Nederland gesjoemeld wordt met het milieu…
Voor wie hem gisteren niet gezien heeft, een echte aanrader om te kijken de documentaire ‘Beerput Nederland’:
Bekijk 2Doc: Beerput Nederland op https://npo.nl/KN_1694685
De Volkswagentop zijn maar baldadige kwajongens in vergelijking met de maffia-machtige lieden die bij ons in de politiek zitten…
snel70 zegt
@moveyourmind: natuurlijk, niks nieuws aan, doen ze al eeuwen in de politiek
pomoek zegt
@moveyourmind: heb ‘m zondag gezien. Werkelijk ongelooflijk. (VVD maar ook PvdA) politici die hun r33t afvegen met het milieu. Schepen die gif verbranden op de Noordzee. Inspectie diensten die consequent dwars worden gezeten. Het was ontluisterend.
pomoek zegt
@mashell: er staat mij iets bij van een gouden parachute.
elemento zegt
Ach er moet koppen rollen… ik denk dat iedereen aan het sjoemelen is. GM en amerikaanse autobranche heeft iets gevonden om hun deel te kunnen behouden. Europese auto markt kapot maken… En wij trappen allemaal in. (Ook al liefde voor Shelby, viper,camaro).ga ik geen amerikaans rijden
G-Ammo zegt
‘ze leerden me hoe ik moest liegen’
Is dat niet sowieso de visie van het Kapitalisme?
elemento zegt
Wat een mogool… alles vertellen scheinheilig doen… en mu blijkt dat tie daadwerkelijk 7 jaar krijgt. Laatste berichtgeving. Ik zou naar duitsland gaan en alles ontkennen. Zeggen dat je onder druk stond
Capibaro zegt
Mooi inkijkje wel in de VW cultuur. En dan beweren dat het ontstaan is bij een paar ingenieurs onder aan de ladder