Door alle commotie rondom sjoemelsoftware ben je deze machtsstrijd in het voorjaar van 2015 waarschijnlijk al weer vergeten.
Terwijl het destijds groot nieuws was dat Ferdinand Piech en Martin Winterkorn overhoop lagen. Piech was destijds President-Commisaris van het Volkswagen-concern, terwijl Winterkorn als CEO de dagelijkse leiding had. In Der Spiegel had Piech begin april 2015 laten weten niet meer achter Winterkorn te staan, het bestuurlijke equivalent van een dolk in de rug. In plaats van dat de overige vijf leden uit de raad van commissarisen die dolk nog eens wat verder aanduwden, trokken ze hem eruit en stelpten ze het bloeden; zij hadden wél vertrouwen in Winterkorn.
Piech restte niets anders dan af te treden, terwijl Winterkorn het nog een paar maanden zou uitzingen alvorens Dieselgate alsnog een einde zou maken aan zijn carrière. Naar nu blijkt zou het schandaal rondom de sjoemelsoftware ook aan de basis van de breuk tussen Piech en Winterkorn hebben gestaan. Eerstgenoemde heeft namelijk tegen advocatenbureau Jones Day, dat intern onderzoek uitvoert naar Dieselgate, verklaart dat hij Winterkorn in maart al heeft gevraagd naar de kwestie. Winterkorn zou destijds enkel hebben geantwoord dat de zaak onder controle was.
Hoewel we waarschijnlijk nooit officieel te horen gaan krijgen wat de oorzaak was van de breuk tussen Winterkorn en Piech, zal dit verhaal ongetwijfeld hebben meegespeeld. Destijds was er veel commentaar op het handelen van Piech, maar terugkijkend heeft de oude baas misschien voortvarender willen handelen dan Volkswagen uiteindelijk heeft gedaan. (via ANE)
thefuelofsatan zegt
Piech vroeg naar de kwestie… Oftewel: hij wist er al eerder van.
stradale888 zegt
@thefuelofsatan: Ik begrijp niet helemaal waar je naar toe wil. Het is geen nieuws dat de top van VAG al eerder ervan wist. En die hadden dan vervolgens de verplichting om de raad van commissarissen daarover in te lichten, waar Piëch voorzitter van was. Ik begrijp het bericht zo dat Piëch later heeft gevraagd hoe het met die zaak stond.
thefuelofsatan zegt
@stradale888: oftewel (en dat bedoel ik): ze hebben allemaal boter op hun lelijke kale Duitse harses.
desjonnies zegt
@thefuelofsatan:
Buiten het feit dat ik uw beschrijvingen eerder zielig vind dan humoristisch, hebben bestuurders de taak om met hun voelsprieten dwars door de organisatie heen te steken om te zien of de regels worden gevolgd.
En hebben dit soort mensen vertrouwelingen in andere lagen van de organisatie die hen op de hoogte houden.
Het is niet ondenkbaar dat Piëch deze informatie of het gerucht te horen heeft gekregen van iemand die ooit met Piëch heeft gewerkt of te maken heeft gehad en nu voor Volkswagen of America werkt.
thefuelofsatan zegt
@desjonnies: aan je gevoel voor humor zou ik kunnen opmaken dat u uit Duitsland komt?
Kom op het is AB, niet de redactie van Elsevier.
desjonnies zegt
@thefuelofsatan:
Nein !
martinus zegt
Typisch geval van Blame-Game.
Dutchdriftking zegt
En de show gaat door….
pinut187 zegt
@dutchdriftking: the show must go on..
lekbak zegt
Ik ben nog steeds van mening dat ze al die extreem goed betaalde bestuurders de cel in moeten gooien. Dan denkt de volgende overbetaalde clown eerst wel eens twee keer na voordat ze dit in de doofpot stoppen. Nu heeft het alsnog geloond voor deze bestuurders, dus doet de volgende, bij een anders bedrijf wellicht gewoon weer het zelfde. Als ik met een bv zou gaan frauderen moet ik ook gewoon zitten!
super zegt
@lekbak:
ja, of een boete ter waarde van hun hele vermogen en beslaglegging op hun maandelijkse pensioen inkomsten minus bijstands niveau.
ook mooi trouwens dat destijds iederen op autoblok aan het beweren was dat de bestuurders er helemaal niks vanaf wisten en daarom ook geen blaam trof.
't Peugje zegt
@lekbak: Precies. Ze zijn allemaal financieel onafhankelijk en ouder dan 60. Als ik Winterkorn was had ik een grote hangmat, twee palmbomen en eiland gekocht en nooit meer aan een Volkswagen gedacht…
lincoln zegt
@lekbak:
Hoi .. Deze mensen wonen in Afrika .. Zijn dus geen Amerikanen ..
lekbak zegt
@lincoln: owja, één Europa. Behalve als het die multinationals ff niet uit komt.
moveyourmind zegt
Ome Ferdinand heeft sinds zijn vertrek genoeg vrije tijd om er vrolijk op los te sjoemelen:
http://media0.faz.net/ppmedia/aktuell/wirtschaft/2976871702/1.1043918/article_multimedia_overview/piechs-frau-ursula-steigt-zur.jpg
Ferdinand en Willeke Alberti werden door Shownieuws betrapt toen ze na een wilde nacht in een sjiek Amsterdams hotel de ontbijtzaal binnen kwamen wandelen, waarbij aan Willeke duidelijk te zien is dat het een wilde nacht geweest moet zijn…
Volgens sommige hotelgasten was Piech de avond ervoor aan de bar helemaal in de olie en de gasten van de naastgelegen kamer hebben geen oog dicht gedaan omdat de charmeur als een diesel tekeerging…
Wat Piechs vrouw Ursula ervan vind zie je vanavond op Shownieuws.
w0o0dy zegt
Ouwe viespeuk die Piech.. eerst zorgvuldig weggekeken toen hij hoorde dat de sjoemelsoftware in de auto’s gebruikt zou gaan worden en daarna je opvolger ermee opknopen. Werkelijk.. trapt iemand hierin?
@dizono: .. wie was in de tijd dat de sjoemelsoftware ontwikkeld n ingevoerd werd de topman bij VAG?
mashell zegt
@w0o0dy: eerdere berichten noemden 2005 als jaar waarin de software ontstaan is. In dat jaar was Pischetsrieder de baas. Misschien is het dieselschanaal wel de reden dat Pischetsrieder in 2006 op zo’n rare manier is weggestuurd.
alfablog zegt
Eerstgenoemde heeft verklaart. oeps
lincoln zegt
Mooi toch ..
Zo kunnen ze werkelijk elke Europese politicus naaien ..
Die zijn dan ook zwaar minderwaardig aan een Amerikaanse consumenten organisatie ..
jeroenwz zegt
Het lijkt er op dat Ferdi P bezig is met een actie zijn straatje schoon te vegen. Je maakt mij niet wijs dat het gelazer is begonnen toen Ferdi de deur achter zich dicht trok. En er echt niets van wist.
Conclusie: allebei vervelende mannetjes met een ego groot genoeg om de Arena te vullen.