Volkswagen beleeft een van zijn beroerdste weken ooit, nadat het in de VS bewust emissietests manipuleerde, gepakt werd, en het alsnog onder het tapijt probeerde te schuiven. Dit ontploft momenteel vol in zijn gezicht.
Het concern krijgt momenteel de volle mep aan negatieve aandacht, ging bij monde van CEO Winterkorn zwaar door het stof, en zojuist werd bekend dat de 68-jarige topman de eer aan zichzelf houdt.
Daarnaast hangt Volkswagen een boete boven het hoofd die flink kan oplopen. Een bedrag van 33.500 USD per ‘vuile’ auto is genoemd. Uitgaande van de bijna 500.000 betroffen auto’s in de VS kan de boete daar oplopen tot maximaal 18 miljard euro. Wereldwijd gaat het om 11 miljoen auto’s, zij het in veel landen met een minder rigoureus boetesysteem.
Uiteindelijk zal de boete wel op een lager bedrag dan het maximale uitdraaien. Wellicht rekent VW hier ook mee, want het reserveerde ‘slechts’ 6,5 miljard euro in een ‘dieselgate-potje’ voor het volgende kwartaal. Naast eventuele boetedragen kunnen hier ook dealers met onverkoopbare voorraad mee schadeloos gesteld worden.
Voer voor advocaten
Ongetwijfeld zal er tussen de overheidsinstantes en Volkswagen een juridische strijd ontbranden over wat VW precies fout heeft gedaan, waarbij het goed mogelijk is dat de advocaten, zodra de gemoederen een beetje bedaard zijn, zich dermate op de details gaan focussen dat het grote plaatje uit beeld verdwijnt. Een mogelijk scenario is dat de verdediging aanstuurt op het bestaan van twee werelden, zoals die nu eigenlijk ook al bestaan: de echte wereld en die van de testcyclus, waarin alles draait om optimalisatie van de parameters om een zo gunstig mogelijk reultaat te krijgen.
Ik verwacht overigens niet dat VW denkt er zo makkelijk mee weg te komen, anders had het het boetekleed niet zo nadrukkelijk aangetrokkken deze dagen. Bovendien gaat het moedwillig misleiden van de instanties een stap verder dan zichtbare ‘optimalisaties’ die iedereen kan doorvoeren.
Aangezien diverse (private) partijen inmiddels al staan te popelen om rechtzaken aan te spannen, is de mogelijkheid groot dat VW gaat schikken. De eigen dochter Porsche is pas net van de jarenlang slepende juridische kwesties (omtrent beursmanipulatie ten tijde van de gefaalde overname van VW) af, het laatste waar ze in Wolfsburg op zitten te wachten is nieuw juridisch getrouwtrek over een andere kwestie.
Mogelijke scenario’s
De strategen binnen VW broeden al op diverse mogelijke scenario’s. Dit kan zijn:
1. Best case scenario
VW heeft het geluk een milde rechter te treffen die meent dat het concern ‘al genoeg is gestraft door de media’ en een relatief lage boete van ongeveer 1 miljard USD oplegt, de storm in de VS gaat liggen, en het concern kan snel weer over tot de orde van de dag.
Ja, VW krijgt een flinke knauw door dit schandaal en levert tientallen miljarden aan beurswaarde in, maar positieve denkers zien nog geen reden voor paniek: als de rook van de 2.0 TDI is opgetrokken zal het concern zich herpakken, stijgt de aandelenkoers weer, en leert Volkswagen van zijn fouten. Het zal een dure les zijn, maar geen nekslag. Veel hangt af van de manier waarop de spin doctors het concern door deze crisis heen loodsen.
Er zijn voorbeelden van andere fabrikanten die grote schandalen, die breed werden uitgemeten in de media, te boven kwamen: throttlegate heeft Toyota lange tijd achtervolgd, maar uiteindelijk overleefden de Japanners. Ook GM is momenteel in crisis door slechte contactsloten die voor vele doden zorgden, en ook hier gaat geschikt worden en is het terug naar de orde van de dag.
Ondanks zijn recente toezegging tot 2018 aan te blijven werd de positie van Winterkorn onhoudbaar, en gaat de eindbaas met een flinke smet op zijn blazoen (maar waarschijnlijk ook met de nodige miljoenen) op zijn 68-ste met pensioen. Complotdenkers zien met een mogelijke opvolging door Porsche-baas Matthias Mueller Ferdinand Piech via de achterdeur weer het bedrijf binnenkomen. Ook Rupert Stadler (Audi) wordt genoemd als mogelijke opvolger.
Wie het ook wordt, de nieuwe CEO krijgt als eerste taak direct een omvangrijk hoofdpijndossier op zijn bord.
2. Worst case scenario
Volkswagen stevent af op een faillissement, is echter too big to fail, maakt een doorstart en veert weer op.
Laten we dit het GM-scenario noemen, naar die andere autoreus die in 2008 failliet ging. Tegenstanders van dit scenario zullen er op wijzen dat Volkswagen geen structureel probleem heeft, zoals GM destijds, en in de basis een financieel gezond bedrijf is. Bij GM bloedden op het dieptepunt tientallen miljarden per kwartaal weg, en in de basis was het een bedrijf met veel te weinig synergie in zijn merken, een compleet vastgeroeste denkwijze, de focus op de verkeerde producten, en een vaardigheid om vooral heel catastrofale allianties aan te gaan, die meer kostten dan ze opleverden (iets dat kort na het faillissement nog even doorging overigens).
Ik zie persoonlijk deze structurele problemen niet bij Volkswagen, ze hebben -voor zover bekend- de kluit belazerd met een klein deel van het aanbod in een deelmarkt, niet meer. Dochter Audi is op weg het grootste premiummerk ter wereld te worden, en heeft nog zeer gezonde winstmarges van 8 tot 10%.
Wat voor dit scenario is te zeggen: zelfs als VW op de fles gaat, hoeveel pijn zal het doen? GM ging failliet, maar eigenlijk was het meteen weer business as usual, werd er overtollige ballast (Hummer, Pontiac) geloosd, doorgestart, en verdween het merk nooit buiten beeld. Vorig jaar verkochten de Amerikanen zo’n 10 miljoen auto’s. Daarnaast zou een nieuwe structuur juridisch goed uit kunnen komen. Claims worden zo de kop ingedrukt, want ‘dat was het oude VW, wij zijn een andere organisatie‘.
3. De middenweg
Volkswagen zal bovenop de ingeleverde beurswaarde in de VS flink moeten bloeden, en krijgt meerdere miljarden dollars aan boete om de oren. De slechte PR zal nog een tijdje dooretteren, maar VW recht zijn rug, houdt zich koest, en voegt zich zonder verder ruchtbaarheid aan dieselgate te geven na verloop van tijd weer bij de dieselbrigade. Zonder extra software.
Mocht u alternatieve scenario’s paraat hebben dan horen we deze uiteraard graag. Ondertussen heeft kredietbeoordelaar Fitch het aandeel Volkswagen al op een lijst gezet voor een mogelijke downgrade. Dit aandeel sloot vandaag overigens enkele procenten in de plus, op 111 euro, na in de ochtend even onder de 100 euro gedipt te hebben.
Foto: rokende Passat TDI, uit deze video
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
lincoln zegt
Hooguit 1 miljard voor jokkebrokkerij ..
Hooguit 2 miljard voor schadeloos stelling van klanten dealers en importeur ..
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen ..
griffendahl zegt
@lincoln: Ik hoop dit, en dat ze verder nog eens goed die tests onder de loep nemen, want als er zo makkelijk zo lang mee te smokkelen is, is er met die tests (ook de europese) en normen iets grondig mis.
lincoln zegt
@griffendahl:
Met consumenten en zeker auto-kopers moet je daar niet fucken ..
Tis daar geen Europa ..
Tis niet dat de overheid daar het geld gaat innen om bijv. Mexicanen te kopen en de consument de tyfus kan krijgen ..
eklasse zegt
@lincoln: bedragen kunnen afwijken. Dit gaat inderdaad waarschijnlijk eindigen in een schikking.
Schuld erkennen hoort daarbij dus dat past in het scenario tot nu toe.
Iedereen die als een goede tijden slechte tijden hooligan hierin zijn Anti VAG frustratie zaadlozing in kwijt kan: veel plezier met het F5’en Van dit wereld probleem. Uw merk is het volgende slachtoffer van de US milieu maffia.b
lincoln zegt
@eklasse:
Wat ik afvraag ..
En wat jij goed kan inschatten ..
Zit het VAG concern complexer in elkaar dan de staat der Nederlanden ??
(Dat dan zonder overbodige moeilijkdoenerij wat de NL samenleving stagneerd aan alle kanten) ..
eklasse zegt
@lincoln: het antwoord op je vraag is zo complex dat ik het afdoe met: ja en nee.
Hopelijk begrijp je dat ik hier niet de hele staat der Nederlanden ga analyseren: Volk tevreden houden, pluche behoude versus zo veel mogelijk euro’s harken voor VAG.
xiran zegt
@eklasse: gelukkig heeft Peugeot het al lang geleden opgegeven.
lincoln zegt
@xiran:
Uit weelde zeker ..
Edge zegt
@lincoln: In het voorjaar de zien bij SBS6
sleepyj zegt
@lincoln: aldus meester Visser aka de rijdende rechter
kapiteinaudi zegt
Ik ga me in ieder geval in slaap moeten huilen vannacht.
thimochand zegt
Ben benieuwd mijn buikgevoel zegt faillissement…
stfu zegt
@thimochand: Nee joh. Teveel belangen en terecht ook. VW groep is sterk genoeg om hier uit te komen.
eklasse zegt
@thimochand: mijn buik gevoel zegt dat jij dat typt terwijl je op je speelmat zit terwijl je met de matchbox tegen een majorette aanbotst.
Jipp zegt
@eklasse: een faillissement zou alleen een strategisch faillissement zijn. Ze kunnen zich namelijk, gezien de resultaten van de afgelopen jaren gewoon herfinancieren. Een andere optie zou een aandelenemissie kunnen zijn.
Zoals terecht al word opgemerkt staat het stevig in haar schoenen, financieel alles op orde en winstgevend. In tegenstelling tot een GM van 2008. Daardoor is dus alleen een strategisch faillissement mogelijk. Een andere reeële optie is dat de bonus van dewerknemers per hoofd aan het einde van het jaar een stuk lager is. Maar wat maakt dat uit als je daardoor zekerheid hebt over werkgelegenheid?
eklasse zegt
@jipp: VAG kan best failliet gaan maar niet door deze pindaschil die eens in de 4 maanden in US naar buiten komt en nu breeduit in de media aan bod bij gebrek aan rampen en ander spectaculair ‘ik heb er een mening over’ nieuws.
Er zijn geen doden gevallen. Een overheidsorgaan is besodemieterd. Dat vinden ze daar niet leuk.
De consument alias de mens wilt sowieso besodemieterd worden. (Zeker in US want daar levert het nog wat op).
De wereld is niet autoblog. Als er hier mensen dromen van een faillissement zou dat eigenlijk genoeg moeten zeggen.
.. Twee puntjes
lekbak zegt
@thimochand: een faillissement van volkswagen geeft de economie van Duitsland een enorme knauw, wat de eu weer een enorme knauw geeft, wat weer een wereldwijde crisis veroorzaakt. Dat gaat dus niet gebeuren.
mercs zegt
Ik hoop dat Porsche zichzelf uit het vag concern koopt. En dat VW in het algemeen iets minder arrogant wordt.
Dat lijkt me een positieve uitkomst van deze dieselgate
Jipp zegt
@mercs: Porsche zal zich niet uitkopen, alleen herstructurering van de organisatie wellicht.
stfu zegt
Ik hoop vooral dat ze strenger gaan controleren op dit soort acties en ervoor zorgen dat ook andere merken even goed onder de vergrootglas worden gehouden. Ik vind het al jaren erg bijzonder dat toevallig diverse merken bij een nieuw jaar hun dieseltjes op 88 gr CO2 krijgen. Dat kan geen toeval zijn.
Een eerlijke testcyclus is lastig, want wanneer is het echt eerlijk? De EPA tests uit Amerika zijn wat mij betreft het realistisch.
jorden zegt
Alleen maar hulde voor een fabrikant die zo is opgekomen voor de betalende consument en een middelvinger gaf aan de belastingzuigende instanties.
parker zegt
@jorden: precies! Optiefen met al die symbolieke mileuregeltjes
lincoln zegt
@jorden:
Idd .. Laa de rijkuh zelluf maa betaluh ..
(Aldus de pauperwijk bewoner Bij gebrek aan argument) ..
henkhupelschoten zegt
@lincoln: Rustaaaaaag
lincoln zegt
@henkhupelschoten:
Bakkes .. Trek zo je steaah van je meseejus ..
rolov zegt
@jorden: ja want vw is een goed doel? Elke poep en scheet kost extra op vw. Wie herinnert zich niet die lachwekkende commercial waar ze met veel bombarie aankondigde voortaan standaard elektrische ramen te hebben? Ja met vw moet je medelijden hebben. En nu gaan ze gelijk lopen wijzen naar anderen , want dat doen betrapte kindertjes.
lincoln zegt
@rolov:
Jan met de pet kon daar zelfs auto’s huren/lenen na ondertekening van een 4 jarig contract ..
Dat heb ik moeder Theresa nog niet zien doen ..
De goedheid zelfe dus ..
rolov zegt
@lincoln: dat is meer het Amerikaanse beleid he ;) schulden maken. Dat kennen we in Nederland niet . ;)
jorden zegt
@rolov: aangezien CO2 grammetjes dik belast worden en we de klimaat problemen er echt niet mee oplossen, snap ik de imago schade niet zo. Ja in de ogen van de Amerikaanse overheid (en er zullen vast meer landen volgen) is VW een criminele organisatie. Maar dit kan de consument toch niets schelen?
lincoln zegt
@jorden:
In Amerika !!
Raar .. Ik dacht dat in Europa brandstoffen veel hoger belast zijn ..
jorden zegt
@lincoln: wie heeft het over brandstof?? Volgens mij is een minister van financiën juist blij met de verkoop van “vervuilende” diesels en die voelt zich nu bestolen en niet de consument.
rolov zegt
@jorden: jawel want de consument gaat nu meer betalen. En de automarkt gaat weer inzakken omdat alle auto’s weer duurder worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@jorden: Haha, opgekomen voor de betalende consument. VW komt alleen op voor VW. Want bedrijf, en geen VZW…
MaartenD zegt
dit is slechts het topje van de ijsberg…denk je nou echt dat alleen Volkwagen/VAG aan het sjoemelen is?
boltiev6 zegt
@maarten020: Het is al jaren bekend dat de verbruiks en schadelijke stoffen waarden opgegeven door de fabrikant in de praktijk niet kloppen en sterk afwijken van de werkelijke waarde. Dit is helemaal geen nieuws. Alle fabrikanten maken zich er schuldig aan. Google maar even en je komt talloze berichten tegen over dit onderwerp. De ANWB schrijft er bv over,evenals de consumentenbond. De Amerikanen draaien VW gewoon de nek om voor eigen gewin, volgens mij.
lekkaah zegt
Ook interessant weetje; VW huurt het team in dat BP ook met de ‘oilgate’ (uiteindelijke totale schade 55 miljard!).
trustmeiamanengineer zegt
Wat een lap tekst zeg ;)
Failliet kan de boel nooit, werken ook veel te veel mensen bij VW.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: yep, als fabriek wolfsburg ‘valt’ zal bij wijze van de hele staat omvallen, vergeet niet al die toeleveranciers, dit zal desastreus zijn en Merkel zal dit uiteindelijk dus (naar ik aanneem) nooit toelaten. Maar VW heeft geld zat.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkaah: Als VW valt, wordt Duitsland toch gewoon lekker communistisch…
stfu zegt
Het zou een CEO sieren als hij er alles aan doen om degene te ontslaan die dit allemaal heeft gedaan. Als hij tenminste echt niet op de hoogte was. Wat mij een kleine kans is als je de belangrijkste man daar bent sinds jaren.
Edge zegt
@stfu: Zo denk ik er ook over, maar zoals @lincoln mij duidelijk maakte enkele artikelen terug moet Winterkorn gewoon oprotten van het bestuur. Zo werkt dat nou eenmaal in die kringen. Er komt een schandaal aan het licht, en automatisch mag de CEO als eindverantwoordelijke z’n koffers pakken. Ongeacht of hij er schuld aan heeft en of het onder zijn bewind gebeurd is.
rolov zegt
@Edge: wel met een zak geld mee want zo gaat dat ook in doe kringen.
henkhupelschoten zegt
ren je rot!
hanse1one zegt
VAG failliet, FCA neemt de boel over voor 1 Euro.
Marchionne doet twee weken in zijn broek van het lachen… :)
Edge zegt
@hanse1one: Ja en als de beurswaarde van FCA dan torenhoog is door het vooruitzicht dat ook alle VAG-merken bijdragen aan de winst gaat Marchionne dat omzetten in financiële slagkracht en doet hij ook nog even een vijandige overname van GM.
hanse1one zegt
@Edge: En dan volgt Toyota LOL
thimochand zegt
@Edge: en dan koopt hij de hele wereld
luxaeterna zegt
@thimochand: en voor zichzelf een trui van kasjmirwol.
potjak zegt
Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Er komt nog veel meer los en verwacht dit niet alleen bij VW maar ook bij andere autofabrikanten.
stephanotis zegt
Bij die half miljoen auto’s moet alsnog een AdBlue installatie ingebouwd worden om aan de emissienormen te voldoen, VAG moet de emissiegarantie voor die auto’s verlengen tot 14 jaar / 150.000 mijl, en de auto’s krijgen twee gratis onderhoudsbeurten (analoog naar wat Honda ooit overkwam). Kost dat?
prop zegt
Een goede rechter zou oordeelen dat de uit te voeren tests niet deugden die dit mogelijk maakten. Want ook die blijven vast een wassen neus voor de werkelijkheid. Het lijkt alsof alleen gekeken wordt hoeveel geld men er uit kan slaan is nu het beeld.
Ben meer in afwachting hoe elke andere autofabrikant ter wereld hier nu mee voor gaas gaat
prop zegt
Daarmee bedoel ik. Ik kan niet gelovem dat VW manipulatie nodig had en concurrenten niet om gelijke resultaten te behalen
rufctr01 zegt
@prop: blijkbaar wel! VAG ging prat op dat hun diesels veel meer power hadden dan de concurentie. Nu moeten ze waarschijnlijk de motoren temperen om aan de cijfers te komen. En laten we eerlijk zijn, ze hebben de boel belazerd en tot het laatst toe volgehouden dat het niet zo was. En dit plannetje heeft gewoon gebackfired.
pomoek zegt
Ben het niet met je eens, ik vind dit een teken van een verrotte bedrijfscultuur, dit afdoen als een incident vi d ik te makkelijk.
bartbanaan zegt
Optie 4) juristen vogelen uit dat ze WEL aan de emissie eisen voldoen, want het juist de bedoeling dat de auto’s bij een test traject zo min mogelijk uitstoten. Een test traject heeft niks met de werkelijkheid te maken. De staten in de USA moeten miljarden aan VW betalen vanwege smaad en onterechte slechte media.
Edge zegt
@bartbanaan: Dat zou nog heel goed kunnen. Ik ken de regels van de emissietesten niet, maar als er niks in staat over dat het verboden is om op een VW-achtige manier software te implementeren kan VW aanvechten dat er nergens staat dat het verboden is, en VW is zo kapitaalkrachtig dat ze wellicht andere mazen in de wet ook wel kunnen vinden met een team van superjuristen.
desjonnies zegt
@bartbanaan:
Als je die testrapporten leest hier ergens op AB, zie zal je opvallen dat de instanties juist een bijzonder gedegen onderzoek hebben gehouden !
sudsprint zegt
Ik verwacht dat ze Victor Muller als ceo gaan aanstellen. Als iemand zich uit z’n situatie kan draaien, is hij het wel?
Dutchdriftking zegt
@sudsprint: hahaha, hij kan het lang uitstellen, maar uiteindelijk gaat ook hij voor de bijl.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Er is geen bijl die onze volksheld victor klein krijgt.
Edge zegt
Het is misschien een beetje aluhoedjesgedrag, mar als ik dit zo lees vraag ik me af in hoeverre ze bij Volkswagen op de hoogte waren van een dreigende Dieselgate. Enkele dagen/weken geleden werd namelijk nog geopperd dat het VW-concern opgesplitst zou worden. Zouden ze op de hoogte geweest zijn van een naderende onthulling van hun praktijken en daarom snel de boel willen opsplitsen zodat een eventuele boete alleen VW en eventueel één ander merk, en daarmee zorgen dat de beurswaarde van de rest van de VW-groep niet aangetast wordt?
st33fie zegt
Vw gaat splitsen
De US tak komt los van V.A.G
Gezien internationaal bedrijfs rechten is dit juridisch de beste keuze
desjonnies zegt
Momenteel is het hele Diesegate schandaal nog aan het escaleren, er zijn Duitse consumenten die hun geld terug willen hebben omdat hun wagen niet zo schoon is als VW heeft beweerd en Canada en Zuid Korea zijn ook al bezig.
Dus dit muisje kan nog een staartje hebben.
eklasse zegt
@desjonnies: dat muisje krijgt zeker nog een staartje als ze er achter komen dat bij Chinese botsproeven piepschuimen muurtjes worden gebruikt en als blijkt dat bomen milieu onvriendelijk zijn.
Rick-dos zegt
Scenario 4: Apple en Google gooien wat losgeld dat ze hebben laten slingeren bij elkaar, kopen VAG en delen de merken onderling.
Vervolgens maken ze autonoom rijdende auto’s van al die modellen en lukt het ze om een saai product nog saaier te maken. Het voordeel is wel dat ze het olie probleem oplossen door al die auto’s elektrisch te maken dus puntje voor Apple en Google. Vervelende alleen is omdat de badges worden vervangen met Apple logo’s de auto ineens 5x duurder is. Google’s auto’s volgen je overal naartoe en bespioneren ze wat je aan het doen bent. Die informatie wordt aan derden verkocht.
Na een aantal jaar vindt Apple het niet meer leuk en klaagt Google aan, omdat ze auto’s maken.
Kan zomaar een serieus scenario zijn. Kan ook dat ik uit mijn nek lul maar die kans acht ik kleiner…
gokartmozart zegt
@Rick-dos: Apple en Google hebben geen interesse in een fossiele dinosaurus…
Eric-pablo zegt
En het liep zo geolied allemaal bij vag
Carreza zegt
Fitch zou ook de kredietwaardigheid van VW willen verlagen blijkbaar…
VW failliet zie ik niet gebeuren. Eerder dit:
– miljardenboetes worden na afronding van de verschillende onderzoeken netjes betaald, het vrijgemaakte bedrag van 6,5 miljard euro blijkt voldoende
– Aandelen VW keren stilaan terug naar hun oorspronkelijke waarde
– de anti-VAG brigade zal op Autoblog nog enkele jaren dankbaar gebruikmaken van dieselgate, zodat het het gigantische olieverbruik van de VW motoren stilaan naar de achtergrond verdwijnt.
Mijn droomscenario: VW gaat failliet, Victor Muller besluit de boel te kopen via een niet te begrijpen constructie met tal van Chinese geldschieters, maar Sergio Marchionne kaapt het concern voor zijn neus weg.
norge zegt
Volkswagen heeft al een keer eerder een merk van de Amerikaanse markt moeten weghalen,
Kan zomaar zijn dat ze niks meer verkopen daar…
lincoln zegt
@norge:
Onzin ..
Ze hebben daar echt good- will sinds Herby ..
En zat Audi dealerschappen ..
In Amerika is het just another automotieve lawsuit ..
Komt elk half jaar aan de orde ..
norge zegt
@lincoln: Kan jij de Audi 5000 nog herinneren? Throttle gate nummero uno..
clarkson zegt
@norge: 10 punten voor norge!
gokartmozart zegt
@clarkson: ja ik ken dat verhaal nog maarrrr…en daarna werden er geen Audi’s meer verkocht? …..mbt VAG , de social media tycoons en de hele Celeb scene is in de US nog altijd verslaafd aan de top premium VAG producten….
kunnen niet zonder de Bug ( atti ), Lambo, Bentley , en Porscha…. Een VW / Audi is misbaar.
Ergo , de top money makers die de lakens uitdelen blijven kiezen voor de top VAG producten. VAG overleeft dit met een financial mega deuk.
Er zijn door deze software truuk geen doden gevallen het is enkel bewuste fraude. Niet goed maar ook niet levensbedreigend. schikken, slikken en door.
norge zegt
@gokartmozart: Bewust een leugenachtig product kopen is een zonde daar..
eklasse zegt
@norge: hoe verklaar je het accu succes dan? Die geven toch ook de illusie van een milieuvriendelijke auto?
Of komen ze daar ook na 10 jaar pas achter?
gokartmozart zegt
@norge: dat geldt dan alleen voor VW / Audi , het segment boven deze merken bij VAG heeft niks leugenachtigs. Mensen denken in merken en niet zozeer in concerns als het om auto’s gaat. Er wordt geen Bentley of Porsche minder verkocht om dit verhaal…en laten we eerlijk zijn. voor dat level consumenten zijn VW’s en Audi’s bedrijfswagens c.q vervoersmiddelen geen emo binding dus non topics
lincoln zegt
@norge:
Nope .. Dat kan niemand zich nog herinneren ..
Net zo als dit “schandaal” over 2 jaar ..
PeugeotGTI zegt
Ik vermoed dat de sancties voor vw mede afhangen van verdere onderzoeken naar fraude bij andere bedrijven. Mochten er meerdere fraudezaken aan het licht komen zal de straf voor vw misschien milder worden. Voor de consument is het te hopen dat er meer aan het licht komt zodat de antieke test methode op de schop gaat ipv dat vw een op zichzelf staand geval bleek te zijn.
philipf zegt
Diesels…
fit4fun zegt
Zou Piech dit destijds hebben bedoeld toen hij Winterkorn weg wilde hebben wegens de problemen op de Amerikaanse markt?
Gaat VW ook opdraaien voor de extra waardedaling van 2de hands VW diesels?
gokartmozart zegt
@fit4fun: wie zegt dat die 2e hands diesels minder waard gaan worden. Ze krijgen een update door VAG en misschien doen ze er nog wel een nieuw setje matten bij….
speedie zegt
Over 2 maten en gewichten gesproken. Het is algemeen geweten dat bv Cisco verborgen code in hun firewalls hebben om alle traffic te tracen. Ooit gehoord van miljoenen boetes ?
De diesels van VW zijn zuinig en zuiver maar dat ze op zeker wilden spelen in de US omdat daar andere regels gelden is niet goed te keuren maar de boetes en negatieve reclame zijn niet in overeenstemming. Hoop dat VW zal oprijzen als een Fenix en doorgaat om de meest succesvolle autoconstructeur te worden.
st33fie zegt
Hier gebeurt het zelfde door al dat bijtelling geneuzel
aamvoort zegt
Gaat om een enorme imagoschade. Willen bedrijven nog geassocieerd worden met vw? Dit zal ze nog behoorlijk lang blijven achtervolgen vrees ik.
Hupke zegt
Moest ik niet beter weten zou dit een schaakmove kunnen zijn van Piëch, die oude duvel zou een offer maken om te winnen.