Twee handelsdagen verder en Volkswagen is 30 miljard euro beurswaarde kwijt. Zonder zicht op een einde aan de vrije koersval waarin het bedrijf momenteel zit. Hoe lang is de positie van de Grote Chef eigenlijk nog houdbaar?
CEO Martin Winterkorn mag vandaag tekst ten uitleg komen geven voor de raad van toezicht van de Volkswagen Group. Hierbij moet volgens Bloomberg duidelijk worden in hoeverre Winterkorn op de hoogte was van de smokkelsoftware die volgens VW in 11 miljoen dieselauto’s zit, waardoor emissietests werden herkend en gunstiger uitvallen.
Een bestuurder die op de hoogte is van een stukje software om van het emissidgezeik in de VS af te zijn? Don’t think so. Maar dat wil niet zeggen dat Winterkorn hier niet voor opdraait. Talloze Europese politici pleiten voor extra onderzoek naar de diesels van Volkswagen, er komt mogelijk een strafrechtelijk onderzoek in de VS, schadeclaims galore, en als we de Hannoversche Allgemeine Zeitung mogen geloven hebben de grootste aandeelhouders van Volkswagen AG het vertrouwen in de 68-jarige bestuurder opgezegd.
Of dat Porsche Holding (50,7 %), de Duitse deelstaat Nedersaksen (20%) of Qatar Investment Authority (17%) is weten we nog niet, maar iets zegt ons dat er voor het einde van deze week ergens een kop rolt. Deze klap komt geen enkele CEO te boven. Hoe hard ze ook ontkennen dat ‘ie opstapt.
De meeting schijnt vanmiddag plaats te vinden.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
Rick-dos zegt
Natuurlijk gaat z’n kop rollen. Is het niet nu dan zal het in de nabije toekomst zijn.
Vooral roepen dat hij blijft zodat het aandeel VAG niet verder onder druk komt te staan. Nu proberen zogenaamd “rust” in de tent uit te stralen…
Als die grootaandeelhouders afwegingen maken dan gaan ze daar voor nu in mee om op een later moment af te rekenen of ze accepteren het verlies voor nu om in de toekomst wanneer, als alles weer voorbij is gewaaid, de schade in te halen. We gaan het zien.
Either way Winterkorn is fucked…
martinus zegt
@Rick-dos: Ontslag op iemands verjaardag.. Mooiste cadeau dat je als Werkgever kan geven..
Dat doe je normaal alleen voor je stoutste medewerkers.
Maar ik verwacht dat de RVT deze man nog een weekje zal laten bungelen tot de storm zal gaan liggen.
Opzich naar voor die vent. Want al het slechte nieuws straalt ook af op zijn persoon, terwijl dat de testfraude en de ontwikkeling van de GIF-TurboDiesel natuurlijk een projectje was van z’n voorgang Peich ofzo..
gitaarknul zegt
tsja, er lekt wel vaker wat bij vag…
Rick-dos zegt
@gitaarknul: Zolang het zich niet als olievlek verspreidt is het niet zo erg, maar ja VAG hè… ;)
bugboy zegt
@Rick-dos: Normaal ben ik die VAG oliegrappen wel zat, maar hier kon ik wel weer om lachen.
Een lekvrije non-AdBlue Audi 2.0 TDI bezitter. Overigens vul ik elke 1000km mijn BMW motor bij met wat olie. Maar dat is een boxer, dus dat mag :-)
Rick-dos zegt
Zou Piëch hier achter zitten om zo z’n gelijk achteraf te halen? Of is dat heel erg in complotten denken?
w0o0dy zegt
@Rick-dos: met 50% belang in de tent denk ik dat hij collectief gelyncht wordt door de familie (tenzij ze short zitten!! They did it before remember?)
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Een narcist maakt zich daar niet druk over. ;)
bugboy zegt
@Rick-dos: kost hem dan wel erg veel centen om zijn gelijk te halen.
Ben benieuwd welke engineer hiervoor gewaarschuwd heeft. Zoiets komt natuurlijk een keer uit. Ik vind get zo dom, dat ik denk dat het een actie is geweest dat slechts beperkt bekend is geweest.
desalen zegt
@Rick-dos: Piëch lijkt me sterkt. Maar iets als een klokkenluider lijkt tot de mogelijkheden te behoren.
martinus zegt
Fcuk de gif-diesel.
werf76 zegt
Ik vind het allemaal een eigen schuld verhaal. Als je willens en wetens soortgelijke software/hardware in je auto zet om bepaalde testen o.i.d. te omzeilen, moet je maar op blaren gaan zitten.
desjonnies zegt
De geest is uit de fles !
Ik vind dit een levensgevaarlijke situatie, beste @Rick-dos, natuurlijk wist Piëch hier ook niet van, had hij de interne strijd gewonnen, had hij nu met dit probleem gezeten !
Nee, dit is een oplossing waarvan hoger management op de hoogte was maar de raad absoluut niet. Winterkorn noch Piëch stonden in VW’s worstenfabirek, ze hingen geen koplampen in auto’s maar zijn bestuurders pur sang die de strategie uitzetten en fabrieken bezoeken en middelen in het old boys netwerk.
Winterkorn zal geofferd worden om te proberen de vrije val van het aandeel VAG te stoppen en alles is nu damage control om te zorgen dat het schip VAG dat nu zwaar slagzij maakt, niet gaat zinken.
Het domino effect is al voelbaar, na de VS nu ook Canada en Korea die al morren om onderzoek.
Ook de EU zal iets moeten, alleen maar voor de show, VAG is een bijzonder belangrijke multi national voor de EU met overal fabrieken in Europa.
Hoewel ik niet zo’n super fan -meer- ben van hun producten, ironisch genoeg juist de nieuwere TDI motoren mag ik hopen dat ze niet omvallen, want dat zal Europa weer deels in een recessie kunnen doen belanden !
En we hebben net de weg omhoog weer gevonden, broos en fragiel dus het laatste wat we kunnen gebruiken is dat een leidende industrie onderuit gaat !
Rick-dos zegt
@desjonnies: Nee, dan had de nieuwe ceo met het probleem gezeten. Hij was voorzitter van de rvc en de ceo was zijn stroman. ;)
berlinetta zegt
@Rick-dos: Als commissaris kun je ook aansprakelijk worden gesteld voor het handelen van de bestuurder, althans zo werkt dat in NL. In Duitsland zal er ook wel een vergelijkbare bepaling in de wet zijn opgenomen.
Rick-dos zegt
@berlinetta: In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk gebeurt het niet. De RvC is meestal een beschermd clubje mensen die door aandeelhouders en andere belangengroepen naar voren zijn geschoven. Zou je die dus wegsturen dan verlies invloed en/of gezicht.
Tenzij je een voetbalclub bent natuurlijk, en JC (nee, niet Jezus Christus) het op je gemunt heeft, dan is het geen theorie…
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: “Made in germany” loopt nu ook flink gevaar. En we weten, de economische motor van Europa is…. Deutschland…
FelixF zegt
@desjonnies: Wiko is juist erg betrokken bij de ontwikkeling van de auto’s, om de 2 maanden presenteren alle ontwikkelingsprojecten hun status aan hem, en hij let op alle details. Problemen dat een nieuw motorenproject niet de gewenste uitstootcijfers haalt escaleren naar boven en met elke hogere paygrade dat het komt, neemt de druk toe om met een oplossing te komen. Wie uiteindelijk het briljante idee heeft gehad de trucendoos open te trekken, en of diegene dat ook zo duidelijk zijn chef verteld heeft zal moeten blijken. Maar een project om een nieuwe motor te ontwikkelen is een ontzettend grote investering, als de geplande uitstoot niet gehaald wordt kan dat niet onopgemerkt aan Wiko voorbij gegaan zijn.
super zegt
@desjonnies:
Als je als raad niet op de hoogte bent van wat voor fratsen je hoger management uitvreet doe je iets fout en is het terecht dat je gestraft wordt, je wordt uiteindelijk vorstelijk betaald om de eindverantwoordelijke te zijn.
desalen zegt
@desjonnies: je hebt helemaal gelijk. Maar of Europa deels in recessie zal raken vanwege dit alles lijkt me onwaarschijnlijk. ‘Wij’ kunnen ons beter zorgen maken over wat de FED in Amerika gaat doen en of China weer zal weten te groeien zoals ze deden. Dát zijn mondiale kopzorgen.
mashell zegt
Of Winterkorn er nou vanaf wist of niet maakt niet uit. Hij is de bestuurder en dus verantwoordelijk. Daarom krijgen die bestuurders ook zo royaal betaald, niet omdat ze zelf nou zoveel kunnen of bijdragen maar om de verantwoordelijkheid die ze dragen.
lekkaah zegt
@mashell: Wow, ik ben het met je eens.. that’s a first :)
clarkson zegt
@lekkaah: Volgens mij is dat niet meer lang logisch.
dell zegt
Perfect moment om ontslagen te worden, zo net voor het Oktoberfest.
porsche928 zegt
@dell: dat is al dit weekend begonnen.
carnutz zegt
@dell:
Het oktoberfest is al in volle gang, als hij nog even blijft zitten is dat feest al weer voorbij.
vtechlover zegt
Hij stapt op, krijgt een bonus daarvoor..
Lacht zn ballen uit zijn zwembroek in een lekker warm land.
desjonnies zegt
@vtechlover:
Sorry, maar uit bovenstaand krijg ik sterk de indruk dat je er gewoon geen reet van begrijpt !
Dit soort mensen zijn buitengewoon intelligent, hebben een visie en werken al tientallen jaren niet meer voor het geld.
Ze hebben dat geld al als water verdiend in het verleden door bepaalde targets te halen en uit te blinken in de organisatie.
Daarom zitten ze daar namelijk,
In Rotterdam hebben ze een mooie uitdrukking : Ga jij maar eens ruiken waar Winterkorn heeft zitten schijten, kun jij nog wat van leren !
vtechlover zegt
@desjonnies: waarom krijg jij de indruk dat ik er geen reet van begrijpt dan?
desjonnies zegt
@vtechlover:
De beschrijving van @super komt aardig in de buurt.
Overigens werken ze vaak kei en kei hard, onbegrijpelijk hard werkende mensen zijn het en bijzonder eerzuchtig, ander kom je daar niet.
En iemand die ik zeer, zeer goed ken werkt voor zo’n man, die man is met pensioen maar werkt nog steeds 24/7 echt waar !
super zegt
@desjonnies:
de juiste vriendjes, goed je ellebogen kunnen gebruiken, dingen mooi kunnen verkopen, een groot ego dat permanent gestreeld moet worden, machtswellust, grootheidswaan. En wb geld; dat is er nooit genoeg, omdat het voor jou veel lijkt betekent niet dat dat voor hen ook zo is.
Ik denk dat de waarheid ws ergens in het midden ligt, maar het calvinistische idee dat ceo’s allemaal altruistische ubermenschen zijn is volledig missplaatst.
stephanotis zegt
@desjonnies: Winterkorn is met 15-20 miljoen euro per jaar ruimschoots de best verdienende CEO van alle grote beursgenoteerde Europese bedrijven. Waar andere bedrijven plafonds stelden aan bonussen e.a. compensaties graaide hij tijdens de achterliggende crisisjaren gewoon door.
eelco74 zegt
Op het niveau van de CEO en raad van bestuur, gaat het maar om 1 ding en dat is de koers van het aandeel. Ze zitten namelijk zelf ook dik in de opties en aangezien er veel van de waarde verdampt is, doet dat in die kringen heel erg veel pijn.
Ik geef de man geen enkele kans, ook niet als blijkt dat de CEO or RVB er geen weet van hadden en het een solistische actie van de directeur VS is geweest.
henkhupelschoten zegt
Doing doing doing… De lul!
mercs zegt
Je bent 68, je hebt een bult geld en je houdt de eer aan jezelf: ik zou direct zijn opgestapt. Ik snap niet wat hem tegenhoudt.
eelco74 zegt
@mercs: Nog meer megalomane zucht naar macht, aanzien en invloed. Willen blijven meedoen met de boys ? Perse op de apenrots willen blijven zitten ?
desjonnies zegt
@mercs:
Met 10% van de man zijn jaarinkomen op de bank zat ik al op de Bahama’s en kun je bijzonder goed leven !
pomoek zegt
Dat VAG deze ongelooflijke zeperd heeft gemaakt kan natuurlijk niet zonder consequenties blijven. Blijkbaar vond iemand het nodig om op een zeer amateuristische wijze, de kans dat dit niet ontdekt zou worden is bijna 0, de verkopen in de VS op te krikken. Iemand vond het verstandiger om te liegen dan om te proberen de motoren zuiniger en schoner te maken. Dat dit kan gebeuren is denk ik een duidelijke aanwijzing dat er iets goed fout zit binnen het management van deze club. En daar is Winterkorn gewoon verantwoordelijk voor. Terecht dat ie er dan wordt uit geflikkerd.
Maar het moet hier niet stoppen. Er moet worden voorkomen dat dit zich in de toekomst weer voordoet. Er moet op een andere manier gemanaged worden binnen VAG, anders gaat dit onherroepelijk weer gebeuren. Winterkorn is niet de laatste die er wordt uitgekieperd.
clarkson zegt
Spannend allemaal hoor. Ik hoop dat er ook heel snel hier getest gaat worden.
janjaspar28 zegt
BUUUURN BABY BURN!!
pjotr zegt
Ik moest opens hieraan denken, dat VW stinkt best wel…
http://www.volkskrant.nl/archief/vw-schikt-strijd-met-general-motors-in-miljardendeal~a505026/
fit4fun zegt
En dan te bedenken dat de hele VW top dit al meer dan een jaar weet….en nog steeds geen bericht in welke modellen die software nog meer zit? Terwijl VW dit precies kan vertellen. Skoda? Seat?
carnutz zegt
@fit4fun:
Dat bericht is er wel, het gaat in de VS in iedergeval om de Audi A3 en de VW’s Jetta, Beetle, Golf en Passat. De Seat’s en Skoda’s worden daar niet geleverd.
VeniVidiVici zegt
En die Amerikanen die dat onderzoek hebben laten doen lachen zich 3 krullen in de staart, want die geven de Amerikaanse automarkt weer een boost zo… missie geslaagd!
carnutz zegt
@VeniVidiVici:
http://i43.tinypic.com/2s12o89.jpg
lexaudi zegt
Make way for Ferdinand Piëch mister Winterkorn!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, dat zal wel een buikpijn momentje worden. Krijgen we hier overigens net zoveel berichten over als over de mep die JC uitdeelde?
norge zegt
Ik wacht op het beroemde “ich habe das nicht gewûst”.
hwgp zegt
Wanneer iedereen straks massaal de VW laat staan hebben we gelukkig dit keer onze fietsen wel nog
850t5r zegt
D-Day en een Duitser in 1 zin, altijd spannend…
gokartmozart zegt
ik vrees dat VAG het voorbeeld gaat worden en keihard wordt aangepakt om dit soort praktijken te beteugelen richting toekomst.
De macht van dit soort megabedrijven is enorm. Waar ze mazzel mee hebben is dat er 600.000 mensen werken….geen instantie zie ik moreel in staat om ervoor te zorgen dat ze failliet gaan met grote gevolgen voor een veelvoud van die 600.000.
Het gaat ze wel bakken geld kosten en rara hoe ze dat gaan terugverdienen…