Ook onze zuiderburen hebben natuurlijk te maken met het dieselschandaal. Volkswagen importeur D’Ieteren geeft uitleg over de huidige situatie in België.
Ook in België koos de importeur voor een verkoopstop van de verdachte diesels, in afwachting van een bericht uit Duitsland met een hoe-nu-verder antwoord. D’Ieteren verwacht komende week een officieel antwoord te krijgen om met antwoorden te komen op diverse vragen.
In tegenstelling tot PON roept de Belgische importeur nog niet op tot een verkoopstop van tweedehands TDI’tjes. Wel worden occasions onderzocht, maar vooralsnog lijkt de verkoop gewoon door te gaan. Ook zegt de importeur niet op de hoogte geweest te zijn van de frauduleuze praktijken en distantieert zich dan ook van de acties van het concern.
Klanten die de afgelopen tijd een EA 189 diesel hebben besteld hoeven niet te rekenen op een levering van de betreffende auto. Omdat de verkopen met betrekking tot de motoren bevroren zijn adviseert de importeur uit te wijken naar een dieselvariant met de euro 6 norm. In België gaat het om 800 bestellingen die momenteel openstaan. Het bedrijf schat dat de kosten van dit grapje uitkomen op ongeveer 2 miljoen euro. De importeur zelf zal opdraaien voor deze kosten. Klanten die te maken hebben met een openstaande Euro 5 bestelling dienen contact op te nemen met D’Ieteren.
De importeur heeft voor alle vragen met betrekking tot de gevolgen van het schandaal in België een FAQ-pagina geopend. Mocht je vraag er niet tussen zitten kun je altijd contact opnemen met D’Ieteren zelf.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
hummer95 zegt
Ik snap dat mensen zich hier zo druk over maken, het is slecht maar ik vind dit echt een stuk minder erg dan het schandaal van GM waar daadwerkelijk mensen aan dood zijn gegaan. Ben trouwens niet pro VW hoor, heb niet eens een auto.
Dutchdriftking zegt
@hummer95: VAG verliest zijn gezicht, en daar zijn met name de AB en AW reagluurders erg gek op!
Autoblog zelf doet het overigens keurig. Gewoon het publiek up-to-date houden. En af en toe een artikel over iets anders dan diesel. Ook fijn.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Mwah… van mij mag AB ook wel gewoon stoppen met de updates. Nou vooruit… hooguit 1x per week een update voor de liefhebbers om hun bedachte grapje als comment te plaatsen.
Persoonlijk boeit mij het onderwerp dieselgate totaal niet en lees de stukjes niet eens meer!
ronnys zegt
@VeniVidiVici: Wel knap dat je dan kunt en wilt reageren op een stuk wat je helemaal niet hebt gelezen!
VeniVidiVici zegt
@ronnys: A, ik reageer niet op het stuk zelf en B, om een comment te plaatsen hoef je niet eerst iets gelezen te hebben ?
thimochand zegt
@hummer95: maar je hebt hummer in je naam die zijn ook niet zo schoon?
hummer95 zegt
@thimochand: hahah nee maar die maken daar ook geen geheim van
pomoek zegt
@hummer95: http://www.vox.com/2015/9/23/9383641/volkswagen-scandal-pollution
Dutchdriftking zegt
Toch knap lullig dat de importeur er voor opdraait. Daar zou ik als importeur wel een zaak van maken!
bsxc2 zegt
@dutchdriftking: Kijk eerst eens naar de echte gedupeerde.
lambo4all zegt
@bsxc2: ijsbeer johnny?
Dutchdriftking zegt
@bsxc2: En wie bedoel je daar mee precies? De consument zal het echt niet uitmaken hoe veel NOX er uit de uitlaat komt. Dus dat word dan de mensheid in het algemeen, de ijsbeertjes en de importeurs die opdraaien voor de kosten. VAG zelf ook natuurlijk, maar dat is er meer eentje in de categorie boontje komt om zijn loontje.
martinus zegt
Natuurlijk brengt het veel praktische problemen met zich mee. Maar de 190 man die nu niets geleverd krijgen kunnen maar net geluk hebben gehad. Ze ontsnappen op de valreep aan waarschijnlijk een meerjarige soap over hun auto met hun importeur en vw.
trustmeiamanengineer zegt
Lekker je bestelling annuleren en voor een Mazda gaan. Ziet er beter uit, rijd beter en die Mazda blokken verbruiken in de praktijk wél wat ze op papier beloven. (Hoe het zit met NOx weet ik natuurlijk niet)
991gt3rs zegt
Ja ja nou weten we het wel. Dieselgate is vlammende. 90% van het nieuws gaat nu over die dieselgate. Morgen Duitsland, overmorgen Frankrijk, vrijdag Zweden etc…..
gtwillem zegt
@991gt3rs: reken er naar wel op. De komende weken zullen er dagelijks minimaal 10 over #dieselgate gaan, vermoed ik.
Dat heeft niets te maken met het feit dat AB het liefst hier over schrijft, maar dat het een catastrofe van epische proporties is.
Miljoenen auto’s zijn verkocht met software waarvan de fabrikant bewust willens en wetens mee heeft geknutseld om beter door de emissietests te gaan. En het is nu bekend van de EA118 motor, maar als blijkt dat de huidige EA287 ook niet voldoet en er eigenlijk ook met de benzinemotoren is gesjoemeld, wordt het alleen maar erger. En ik zie niet in waarom niet: als je de regels aan je laars lapt met die 2.0 TDI, is de kans mijn inziens levensgroot dat er met meerdere, zo niet alle motoren is gesjoemeld.
Over 10 jaar kijken we terug op #dieselgate als de ergste lawsuit in de automotive industrie, ben ik bang.
ronnys zegt
@gtwillem: Ik ben bang dat het mogelijk niet eens zo ver komt. Eerst had ik nog het idee dat het mee ging vallen, maar ik schat de kans dat VAG gaat omvallen steeds groter in!
Of ze moeten heel veel onderdelen afstoten of ze vallen echt om.
gtwillem zegt
@ronnys: er zijn veel scenario’s mogelijk, maar de Volkswagen en de merken uit de Volkswagen Group zie ik niet zo snel omvallen. Daar zijn ze veels te groot voor. Kijk maar naar Saab: stelde in het automobiele spectrum geen drol voor en daar heeft de overheid de laatste jaren de boel overeind gehouden, tevergeefs.
Er zullen enorme boetes komen, en dan is het de vraag of VW die financiële draagkracht heeft. Het kan maar zo zijn dat er kapers op de kust staan om een paar merken over te nemen…
Ome Sergio is verdacht stil de laatste tijd…
ronnys zegt
@gtwillem: Misschien, maar dat riepen de meesten ook van de Amerikaanse bedrijven als Chrystler en GM. Die hadden wel structurele problemen, maar dit gaat eenmalig echt zeer veel geld kosten.
Maar zoals gezegd niet alles hoeft om te vallen, ze kunnen nog heel veel afstoten voordat alles is afgelopen.
lekbak zegt
@gtwillem: ergens in een berghut in Italië zit een man in een trui ontzettend fanatiek op een rekenmachine te typen.
boltiev6 zegt
ik ben ervan overtuigt dat dit probleem autobranche breed speelt. En niet in de laatste plaats is veroorzaakt door idealistische regeringen die de branche tot dit bedrog hebben aangezet. De branche had kunnen zeggen dat de techniek nog niet zover was. Dit hebben ze massaal niet gedaan om bv marktaandeel te houden of te vergroten. isch niet gut, maarja, toch gebeurd.
lambo4all zegt
@boltiev6: iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen, laten we nou niet de aandacht proberen af te leiden van VAG. Datzelfde vag was overigens ook het enige concern dat ongeveer om de weem riep dat zij echt wel de grootste ging worden en dat haar ultieme doel was.
lambo4all zegt
@lambo4all: week*
mashell zegt
@lambo4all: dat VAG een ambitie heeft doet niet ter zake. Het is wel degelijk van belang om te onderzoeken of VAG de enige was die zich hieraan schuldig gemaakt heeft of dat het nog meer partijen betreft. Als het voor VAG te moeilijk was de auto’s op een normale manier aan de normen te laten voldoen is het niet onwaarschijnlijk dat dat voor meer fabrikanten geldt.
ronnys zegt
@mashell: Niet helemaal, voor een deel heeft het ook te maken met de gekozen technieken. Doordat VW met max 2.0 liter werkt en de hogere inspuitdrukken is de verbrandingstemperatuur hoger en krijg je dus meer NOx. Mogelijk dat anderen dat toch beter hebben opgelost.
pomoek zegt
@boltiev6: Dat is wel een hele typische reactie. Niet de fraudeur is schuldig maar de overheid die een norm oplegt. Om te beginnen zitten de autofabrikanten aan tafel met de overheden wanneer deze normen worden bepaald.
Ten 2e leidt een overheid die scherpe eisen stelt tot veel innovatie geleid, denk bijvoorbeeld aan de maanlanding.
Tenslotte: Niemand heeft tegen VW gezegd: Je moet een auto maken die géén Nox uitstoot. Ze hadden het gewoon kunnen laten. Er zijn genoeg autofabrilanten die géén diesels produceren voor de Amerikaanse markt.
Maar in plaats daarvan hebben ze gewoon de boel belazerd.
boltiev6 zegt
@pomoek: ik begrijp niet wat de maanlanding ermee heeft te maken, behalve dat het innovatief was. maar goed; de diesels zijn net zo goed in europa geleverd. Ik erger mij verschrikkelijk aan hypocriete regels die gemaakt worden door ijdele bewindslieden. Als bedrijf zijnde moet je maar steeds anticiperen om je hoofd boven water te houden. de milieu winst is nihil of valt weg tegen de vervuiling die de overheden wel toestaan. zoals bv het openen van kolencentrales omdat kolen goedkoper zijn dan het veel schonere gas. centenkwestie dus ipv denken ah milieu. Nu brand iedereen VAG af, waarom? Waarom geen aandacht voor de 1 miljard euro die aan subsidie is verstrekt aan hybride auto,s en waarvan maar weer eens is aangetoond dat die kisten helemaal niet schoner zijn??? Hier worden vieze ellendige spelletjes gespeeld. En hier op AB zijn er genoeg die daaraan meedoen. Het is te hopen dat VAG het gaat redden. We krijgen hier in dit land zeker last van de ondergang van dit concern. We zijn nl een economische provincie van onze ooster buren. Dus, laten we maar hopen dat dit goed afloopt in ons eigen belang.
pomoek zegt
@boltiev6: Volgens mij haal een aantal zaken door elkaar. Wat de maanlanding betreft: Ik heb altijd gevonden dat Kennedy een nogal hoge eis stelde om binnen 8 jaar op de maan te wandelen. En toch lukte het. Al de hardware die NASA daarvoor nodig had werd door private bedrijven gebouwd, niet door NASA. Hoge eisen leiden tot innovatie. Veel bedrijven innoveren dan ook op basis van eisen gesteld door de overheid. VAG besloot niet te inoveren maar om te frauderen. Dat is gewoon kwalijk.
Ik ben het met je eens wat de kolencentrales betreft, al zijn die een stuk minder vervuilend als een aantal jaar geleden.
Maar de leiding over de overheid veranderd in Nederland en in vrijwel elke democratie om de 4 jaar. En daarmee veranderd ook het accent dat word gelegd op het milieu. De ene regering kiest voor een kolencentrale en de andere kiest ervoor om niet die kolencentrale te sluiten maar om hogere eisen te stellen aan de emissies van auto’s. Dat is nu eenmaal het nadeel van een democratische rechtstaat, regeringen wisselen om de 4 jaar.
Churchill (wordt gezegd) zei al: Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.
Dat hybrides onterecht allerlei voordeeltjes genoten ben ik met je eens. Maar daar zijn ook weer autofabrikanten deels verantwoordelijk voor geweest. Die hebben voor dat soort voordeeltjes gelobyed (de producenten van dergelijke auto’s althans, fabrikanten zoals VAG die geen hybrides produceerden zijn er terecht tegen en hebben door hun eigen lobby voor elkaar gekregen dat deze voordelen goeddeels worden afgeschaft).
Of VAG het gaat redden weet ik niet. Maar als ze kopje onder gaan zal er vast een soort sterfhuisconstructie worden verzonnen zodat de gezonde delen rustig verder gaan. Onze economie, en dat van de Duitsers, is robuust genoeg om dat te weerstaan.
Michiel1 zegt
@pomoek: de maanlanding werd volgens mij toch echt door de VS overheid betaald…
daarnaast moesten en zouden ze de Russen voor zijn dus daar waren echt geen lastige regeltjes of eisen hoor; behalve op de maan landen dan ;)
pomoek zegt
@Michiel1: Dat weet ik, maar om op de maan te landen als “niet lastig” te omschrijven gaat wat ver. In 8 jaar van de eerst Amerikaan in de ruimte naar wandelen op de maan vind ik nogal formidabel. Dan moet het toch lukken om in de 21e eeuw een schone diesel te produceren?
mercedesclsfan zegt
Tja, ik rij een skoda 1.6 tdi greenline ook met die EA189 motor. Op een volle tank doe ik elke 2 weken standaard 1200 km. De 116d van mijn vriendin doet nog geen 800 km op een volle tank. Misschien heeft hij wel oplichters software maar het blijft een verschrikkelijk zuinige auto. opgave 4.2l/100km, praktijk zonder extreem aangepast rijgedrag 4.8l/100km.
super zegt
@mercedesclsfan:
zuinige deiselmotoren stoten meer nox uit vanwege hogere verbrandinstemperaturen. Ws was bmw itt vw wel “netjes” en drong het verbruik niet verder terug vanwege de beperkingen op nox. Je vw (skoda) is dus ws alleen zo zuinig omdat ze de boel besodemieteren en je je omgeving vergiftigt.
mercedesclsfan zegt
@super: Bedankt voor de verduidelijking.
lambo4all zegt
@mercedesclsfan: tijd voor een cls dus! Haha
sulobb zegt
@lambo4all: of jij schenkt hem een Lambo?
norge zegt
De VW fans zijn de berichtgeving zat…Ik niet, keep them comming …
taxman zegt
@norge: weet jij toevallig waar je VW WC papier kunt kopen/bestellen?
smoothoperator zegt
@norge: laat vag maar lekker branden? Ik ben voor! :)
smoothoperator zegt
Flikker aub op met tering hashtags…
gtwillem zegt
@smoothoperator: Smooth ?
smoothoperator zegt
@gtwillem: its all in the name!
bmwm4 zegt
dit gaat hun ondergang worden
ericc zegt
Een belgisch minister gaat VW aanklagen. Ben benieuwt hoelang de Audi-fabriek in Brussel nog gaat open blijven….
poeperman zegt
@ericc: benieuwt? Wat is dat?
Hubert zegt
@poeperman:
Ik met mijn mavo diploma begrijp de strekking.
loremipsum zegt
”Klanten die te maken hebben met een openstaande Euro 5 bestelling dienen contact op te nemen met D’Ieteren.”
Dus een importeur die precies weet om welke klanten het gaat, is te beroerd zelf contact met die klanten op te nemen? Ik snap dat de importeur niets aan het hele Dieselgate-gebeuren kan doen, maar zo kweek je nou niet bepaald goodwill lijkt me