Met de hakken over de sloot.
Het blijft de gemoederen maar bezig houden: de dieselmotor. Achterhaald, te smerig, helpt het klimaat om zeep: vooral vanuit de milieulobby hoor je dat er teveel nadelen zitten aan de koppelmonsters. Door steeds strengere regelgeving moeten autofabrikanten alles op alles zetten om hun uitstoot te verminderen, waar direct de dieselmotor in het geding komt. Volkswagen en hun dieselgate kwam in het epicentrum van een aardbeving der dieselhaat, waardoor andere bedrijven ineens het brave jongetje van de klas wilden spelen. De autoriteiten zijn echter genadeloos en de grootste autoconcerns ter wereld werden allemaal op het matje geroepen. Ook bij Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, dreigden er klappen te vallen.
Vergeleken met eerdere berichtgeving valt het allemaal wel mee. Daimler zou eerst een boete van 3,75 miljard euro mogen aftikken bij ‘gedupeerden’. Dat is niet het definitieve boetebedrag: uiteindelijk is een boete van ‘slechts’ 870 miljoen euro uitgedeeld. Daimler gaat niet in hoger beroep en neemt het voor lief. De boete is uitgedeeld voor het ‘ontwijken van regelgevingen’. Ze hebben in ieder geval hun best gedaan om het woord ‘diesel’ te ontwijken.
Een groot deel van Mercedes en hun ‘ontwijkende’ gedrag heeft naar verluidt te maken met de motoren die ontwikkeld zijn samen met Renault. In hun officiële statement staat (vrij vertaald): “De winstverwachting van het bedrijf blijft ongewijzigd”. Wat ons betreft een ietwat vreemd statement, wat tegelijkertijd aanduidt dat rond de miljard euro zakgeld is voor het Duitse autoconcern.
soundgarden zegt
Hoeveel knaken hebben die lui wel niet.. Ze lachen er gewoon om denk ik. Wisselgeld
quincy zegt
@soundgarden: Ik denk niet dat ze er om lachen, maar dat het ze wel meevalt met de eerdere verwachting. Die hogere verwachting zullen ze ook hebben verwerkt in de winstverwachting, waardoor het een soort van gunstig uitpakt. Daarnaast speelt dit al jaren en zullen ze over die jaren heen wel redelijk voorbereid hebben door er een pot voor te maken
sonnybonds zegt
op netflix een interesante film over dieselgate bij VW
2scan zegt
@sonnybonds: heeft die ook een titel? :P
jasperr8 zegt
@2scan: dirty money
robin2 zegt
@2scan: Dirty Money
kreukelzone zegt
@2scan: Dirty Money, en dan de aflevering Hard NOx waarschijnlijk.
Crosscabouter zegt
@kreukelzone: Met deze titel zou het ook een foute jaren 80 educatieve natuur film kunnen zijn
2scan zegt
@2scan: thanks
sonnybonds zegt
@2scan: sorry heb geen netflix meer dus kon ff de titel niet opzoeken maar volgens mij is het dirty money :)
gilettelubbers zegt
@sonnybonds: die overdreven Amerikaanse serie bedoel je? Als je die mensen moet geloven gaan ze dood omdat ze 10 minuten achter een dieselauto hebben gestaan..
opdemotor zegt
@gilettelubbers: Kan wel, maar diesel uitlaatgassen zijn iig bewezen kankerverwekkend itt benzine. Dus z.s.m. mee stoppen
bitd zegt
@opdemotor: haha ik zie de wetenschappelijke onderbouwing wel van deze uitspraak… reply ajb
numpty zegt
@bitd: Volgens onderzoek, zijn moderne diesels schoner dan huidige EV’s (met energie winning van nu, vandaag). Dus wat moeten we met die mega-vieze EV’s gaan doen dan ?
numpty zegt
@bitd: Sorry, was gericht aan @opdemotor
cabriohater zegt
@opdemotor: In benzine zit kankerverwekkend benzeen, en de dampen zijn ook niet heel gezond.
fanboy zegt
Je kunt wel schrijven dat ze het klimaat om zeep helpen, maar de volksgezondheid in gevaar brengen was het grote issue. Hem schoner maken leidt juist tot meer CO2, dus met een fix juist erger voor het klimaat.
Maar goed een heel dieselgate en jaren verder en het onderscheid is blijkbaar lastig.
Net als artikel over Zandvoort. “Ja maar de Chinezen dit en dat”
Het gaat niet over klimaat, het gaat over de natuurgebieden.
grasvreter zegt
Naar wie gaat dit geld? Ook naar de mensen die zo’n auto hebben gekocht? Want eem VW sjoemeldiesel met nieuwe software rijdt minder fijn als voor de update, en ze vreten EGR kleppen, vooral die Polo ’24 seconden naar de honderd’ 3 cilinder. Zou lullig zijn als je Renault A klasse nu ook begint te sputteren door gesjoemel van de fabrikant.
Ot92 zegt
@grasvreter: Meerdere mensen uit mijn kring geven juist aan dat ze geen verschil merken. V.w.b. de EGR-klep heb je gelijk, maar deze kun je het beste gewoon verwijderen/uit laten schrijven, die dingen gingen voor de software update al best vaak stuk.
grasvreter zegt
@ot92: EGR klep verwijderen / uitschakelen zou naar mijn mening celstraf op moeten staan.
mashell zegt
@grasvreter: een boete van 870 miljoen omdat je er een sjoemeldiesel van gemaakt hebt mag ook.
stuko zegt
@grasvreter: bij mij juist andersom ?
dutchneon zegt
@grasvreter: precies… waar gaat dat geld uiteindelijk naar toe… De burger word opgelicht, zit met een auto die 5000 minder waard is geworden en de overheid strjikt het geld op van de boete en stopt het in een pot om de opgelopen kosten voor de verbouwing van het Haagse Parlementsgebouw te dekken….
links of rechtsom, de burger trekt nooit een keer aan het langste eind!
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk een schofterige boel geld, maar vergeleken bij wat VAG moest betalen is het natuurlijk peanuts.
dijan zegt
@dutchdriftking: En waarom hier minder???
Dutchdriftking zegt
@dijan: Ik vermoed dat er een rechter over geoordeeld heeft. De overtreding van VAG was wellicht bewuster, groter,of van langer duur.