De grootste producent van dieselmotoren gaat de switch naar elektrisch maken. Is de wereld klaar met diesel?
Sinds Volkswagen de wind van voren kreeg rondom dieselgate, is de interesse in diesel sterk afgenomen. Het schijnt dat 2015, het jaar van de sjoemelsoftware, inderdaad een neergang was voor de zelfontbranders.
Alternatief
Dat terwijl diesel recent een prima alternatief voor benzine is geweest. Diesel is goedkoper aan de pomp en dieselmotoren leveren meer koppel, wat trekkracht ten goede komt. Dieselmotoren kunnen ook wat langer op één tank, wat rijden op lange afstand dan weer ten goede komt. Als je in de markt bent voor een wintersportkanon, zal @willeme je niet altijd de M550i, maar ook de M550d aanraden.
Stoppen
Goed, kelderende interesse dus. Dat heeft ook meerdere redenen. De grootste is het milieu. De reden dat Volkswagen sjoemelsoftware gebruikte is omdat de regels omtrent uitstoot van fijnstof extreem streng zijn. Alleen als je diesels superschoon kan maken is het nog de moeite waard. Maar steeds meer merken geven aan dat het klaar is met diesel, nog voor een switch naar volledig elektrisch.
Merken nemen niet alleen dit initiatief in hun modellengamma. Ook fabrieken gaan opnieuw ingericht worden. Zo gaat de grootste dieselmotorenfabriek stoppen met het maken van dieselmotoren. Het gaat om de Trémery-fabriek van PSA in Frankrijk. De fabriek blijft wel bestaan en gaat zich – uiteraard – richten op elektromotoren. Vanaf dit jaar wordt de stekker al uit de productie van dieselmotoren getrokken.
Hoge capaciteit
De capaciteit van de fabriek in Trémery gaat flink omhoog. Met de dieselmotoren eruit, kunnen elektrische motoren in rap tempo gebouwd worden. Dit omdat elektromotoren veel minder gecompliceerd zijn. In Trémery moeten dit jaar al 180.000 motoren gebouwd worden en tegen 2025 moet 900.000 motoren per jaar te doen zijn. Door hoe relatief simpel elektromotoren zijn is er minder mankracht nodig. De 3.000 medewerkers hoeven niet allemaal de laan uit gestuurd te worden: de bazen van de Trémery-fabriek zien mensen vertrekken met pensioen, die niet vervangen gaan worden.
Einde nabij?
Door iedereen die stopt met diesels en de kelderende verkopen lijkt het einde van de dieselmotor er erg snel aan te komen. Met de fabriek in Trémery die is gesloten zijn het eigenlijk vooral nog de Duitsers die diesels aan de man proberen te brengen in auto’s die niet als bedrijfswagen of trekpaard bedoeld zijn. (via Reuters)
raoufff zegt
Diesel blijft gelukkig nog wel even bestaan, pure bangmakerij dit bericht.
SimonMc zegt
In groot Brittannië wordt de verkoop van verbrandingsmotors vanaf 2030 stopgezet.
https://www.autoblog.nl/officieel-verbrandingsmotor-verboden-na-2030-in-engeland
Tot zover “bangmakerij”. 9 jaar is inderdaad niet direct, maar denk maar eens wat je aan het doen was 9 jaar geleden, en dan besef je dat 9 jaar niet zo ver weg is.
karhengst zegt
Je haalt daar zo ongeveer het inhoudelijk slechtste artikel van Autoblog aan wat hier op de site heeft gestaan (clickbait niet meegeteld).
De titel: Verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030
De inleiding: Verkoop van verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030
Het oorspronkelijke artikel / de plannen van Johnson: De verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030
Diesel blijft nog wel even. Maar of het nog de moeite waard is in een compleet nieuwe generatie van blokken te investeren betwijfel ik ook. Zeker wanneer je portfolio uit kleine wagentjes bestaat.
T5Power zegt
Kelderende interesse … dat heb ik gemerkt bij de verkoop van mijn vorige auto, een Mercedes CLS Shooting Brake van eind 2015 met 180.000 km op de klok. Uiteindelijk heb ik daar niet zoveel voor gevangen als gedacht. De reden van verkoop was onder meer het feit dat een diesel ook in Duitsland (waar ik woon) beduidend minder populair is geworden. Ik had geen zin om nog langer met een relatief kostbare diesel te rijden (in afwachting van wat de hetze nog gaat brengen) en ben weer terug bij mijn oude geloof: een economisch vér afgeschreven diesel die optisch en technisch nog in puike conditie is. En lekker groot (want 2 kids). Oja en voldoende rap.
Het is een dealeronderhouden A8 4.2 TDI van 2008 met 280.000 km geworden. Voor 7.000€ (gekocht in NL, uitgevoerd naar Duitsland).
De auto krijgt momenteel een grote beurt bij een specialist. In Nederland zijn ze haast onverkoopbaar vanwege het mrb tarief van 2.500€ plus.
Uit ervaring weet ik dat zo’n auto’s bulletproof en altijd wel weer te verkopen zijn, desnoods aan een Oost-Europeaan. Zo werkt het gewoon….Adverteren op Mobile en de rest gaat vanzelf.
jollykart zegt
Totdat her en der de regels strenger worden en andere ontmoedigen die ze gaan verzinnen. Maar idd nu een euro 6 kopen van 2016 en er nog 10 jaar of 4 ton mee door Machelen en dan inleveren op de sloop. Verkopen cq inruilen zal steeds lastiger worden. Als je veel rijdt is de strategie van T5Power de meest aantrekkelijke alleen in NL moet je een iets bescheidener model kiezen om je niet scheel aan belasting te betalen. Prijzen van euro 5 kelderen ook hart en mag je in Duitsland ook al niet meer overal mee rijden.
Dutchdriftking zegt
@T5Power: Niks mis met de A8, maar was het geen beter idee geweest om de CLS op te rijden?
T5Power zegt
Tsja wanneer doe je het goed. Mijn overwegingen waren iig de volgende (heb je even);
– ik ga door veel meer thuiswerk ook in de toekomst een stuk minder rijden. Ik zou daardoor mijn relatief dure auto ook in de toekomst niet zoveel gebruiken, terwijl de afschrijving in verhouding keihard doorloopt. Dure kilometers dus en ik haat afschrijving ;-)
Ik heb de CLS overigens maar een jaar gehad en in dat jaar, bij maar een paar duizend kilometer, 2.000€ afgeschreven. Ik had geen zin in méér.
– voor de uitgespaarde afschrijving kan ik in de komende jaren een hele hoop laten repareren aan de A8. Zoals gezegd schrijven die echt niet meer af. Ik heb recent ook al zo’n auto gehad (uit 2005) en zelfs met 478.000 km nog kunnen verkopen, voor 4.800€. Ditmaal heb ik er 1 van 2008 (facelift, dealeronderhouden, 1 eigenaar die hem eerst zakelijk en toen privé reed) met 280.000 km. Voor 7.000€. De 4.2 TDI is zo ongeveer het beste wat Audi gemaakt heeft (inclusief de bak van ZF!) en ook de koets is van goede kwaliteit (hij kostte nieuw niet voor niets anderhalve ton). Ik weet dat Audi ook een hoop minder doordacht spul heeft gemaakt, maar zo’n A8 is gewoon goed. Dit is dan ook al mijn tweede.
De auto krijgt nu een hele grote beurt inclusief bakspoeling en dat zal rond de 1.500€ gaan kosten. Maar dan rijd je met wat geluk ook weer heel lang zorgeloos. En er gaat bij elke auto wel iets stuk. De (350) dieselmotor in de CLS heeft ook zijn issues.
– ik wilde opnieuw voor een diesel gaan, ondanks dat ik minder ga rijden. In Duitsland betaal je voor een grote diesel (nog?) lang niet zoveel mrb als in Nederland. Ik betaalde voor de CLS (Euro6) 400€ en nu voor de A8 (Euro4) 650€. Dat is voor Duitse begrippen overigens een ongekend hoog bedrag aan mrb.
Ik ben niet bang dat ik binnenkort niet meer met een Euro 4 diesel mag rijden. De verboden richten zich tot nu toe op (grote) steden. Ik woon op het platteland (vlak over de grens bij Sittard) en gebruik de auto veel in Nederland. Ik verwacht wel dat de mrb flink gaat stijgen, maar het duurt nog wel even eer ik dan op die 2.500€ zit die je voor de A8 in Nederland zou betalen.
– Auto’s in het segment van de CLS (25-35k) zijn particulier extreem moeilijk te slijten, zeker wanneer het dan ook nog eens een diesel is. Ik heb er iig maanden over gedaan om hem te verkopen en dat was voor het eerst in mijn toch wel rijke autohistorie.
Ik vond het persoonlijk geen fijn gevoel om relatief veel geld in een auto te hebben zitten, in de wetenschap dat die niet snel liquide is te maken.
De Mercedes oprijden ging hem niet worden, althans voor mij niet.
Pascal zegt
Klopt wel dat diesel snel exit gaat lijkt me. Range is nog de enige reden om te dieselen, maar dat hebben ze over een paar jaar ook wel gefixt.
tjorque zegt
Een direct ingespoten turbo benzine met hetzelfde slagvolume is vandaag toch quasi net zo koppelrijk als een diesel… dat lijkt me dus niet zo’n valabel argument.
In België is de diesel even duur als de benzine.
Ik denk zelfs dat enkel “veel rijders” het verschil qua taksen tussen diesel en benzine goed kunnen rijden.
SimonMc zegt
Bwoa, geen dieselliefhebber, maar ik dacht dat de brandstof diesel op zich meer energie bevat dan benzine, dus bij vergelijkbare techniek is het gewoon koppelrijker.
De vraag is dan wel hoe zich dat in de praktijk vertaalt.
90% van alle benzinemotoren tegenwoordig hebben ook turbo’s die al een hele klap van het koppel compenseren en natuurlijk heb je nog altijd een versnellingsbak, waar de versnellingen perfect zijn afgestemd op de vermogensafgifte bij een bepaald toerental van de motor.
Daarom dat ik het hele “m’n diesel heeft meer koppel dan jouw benzine” altijd zo vaag. Het gaat er toch om hoeveel er uiteindelijk op de wielen terechtkomt, en wanneer?
cloverleaf zegt
Als particuliere rijder met zo’n 35k per jaar en vaak afstanden van 400+ km op een dag is er eigenlijk nog geen goed alternatief voor een tweedehandse zelfontbrander. Ik wil over 1 a 2 jaar nog 1x een dik wintersport kanon aanschaffen.
jollykart zegt
Tweedehands wordt een diesel alleen maar interessanter wat prijs betreft. Alleen moet je hem zelf naar de schroothoop rijden en weet je niet hoe lang je nog een beetje kan gaan en staan waar je wil.
Ot92 zegt
@jollykart Dat valt reuze mee.. Met een Euro 6 diesel, kan je het momenteel nog zo’n 10 jaar mee doen, als het niet meer is.
cloverleaf zegt
@jollykart: ik denk dat dat nog wel meevalt. Aangezien de particuliere vraag nog wel ff aanhoudt neemt het aanbod veel harder af. Ik zat voor de gein ff te kijken naar een v60 diesel. Alle een beetje dikke zijn om mee te stekkeren. Heeft een lange afstandsrijder helemaal niks aan. En een particulier die korte afstandjes rijdt gaat zo’n ding helemaal niet kopen
1000bochten zegt
Oneens. Ik heb er net zelf eentje particulier gekocht. Ik kan nu alle ritjes in het dorp en omgeving elektrisch rijden (boodschappen, kind naar de voetbal, bezoekjes in de buurt) vanwege de 50 km elektrische range en alles wat verder weg is gaat lekker voordelig op diesel. Dus goedkoop even naar de andere kant van het land, of naar het buitenland zodra dat weer mag. Tot 2025 nog half tarief, dus ik betaal net zoveel motorrijtuigenbelasting als voor een vergelijkbare benzine auto. Ik heb de eerste week bewust zonder te stekkeren gereden en kwam daarmee op 1 op 15,5. Toch niet verkeerd voor een auto met 280pk en 600Nm koppel… Vanaf nu wel stekkeren, want dan wordt het verbruik nog stukken beter.
faalhaas zegt
@cloverleaf: Ik heb een auto gekocht.. op benzine .. een elektromotor en batterijen.. en een LPG tank.
pindakoning zegt
Is het misschien een idee om een lijstje met leukste diesel ‘sportwagens’ te maken?
posthumus zegt
@pindakoning: Goed idee. Als ik een optie mag aandragen: iets met de 2.4 JTDm 20v
vacano zegt
had eens een artikel gelezen dat er een diesel was die properdere uitstoot had dan de luchtkwaliteit in de stad
maotje zegt
Ik zou zeggen probeer het eens. zet een auto op diesel in een afgesloten garagebox, laat hem stationair draaien voor 5 uurtjes en ga dr zelf deze tijd ook bij zitten in de garagebox.
Denk dat je zelf wel de uitkomst daarvan weet toch? Dan kunnen ze je afvoeren in een kistje.
Dus zou de uitstoot dan schoner zijn dan de luchtkwaliteit van de stad? wat denk je zelf?
vreekfonk zegt
@vacano: was volgens mij van Honda (was wel erg lang geleden overigens)
Charles Taycan 4S zegt
Diesel is voorbij, zelfs in dieselland Frankrijk worden steeds minder diesels verkocht en ook steeds meer EV’s…. moi aussi.😉👍
posthumus zegt
@Charles Taycan 4S: Is die Taycan er dan niet als Diesel? Waar slaat die turbo-versie dan op 😉👌🏼
Robert zegt
Doodzonde, dit. En vooral enorm kortzichtig. Synthetische diesel is namelijk uit heel veel ‘waardeloze’ grondstoffen te winnen, van afgewerkte vetten tot algen tot plastic afval tot zelfs rivierslib.
Dat dit nog steeds geen rendabel alternatief is, heeft alles te maken met het feit dat er slechts een fractie aan de research wordt besteed in vergelijking met de research in verbetering van accutechnologie.
SimonMc zegt
“Dat dit nog steeds geen rendabel alternatief is, heeft alles te maken met het feit dat er slechts een fractie aan de research wordt besteed in vergelijking met de research in verbetering van accutechnologie.”
Ja hallo, men heeft al 100 jaar de tijd gehad om diesel te perfectioneren, en sinds “dieselgate” zijn er ineens allerlei zaligmakende middeltjes opgedoken, waardoor er ineens wel nagenoeg uitstootloze diesels rondrijden. Nu kan het ineens wel omdat men de hete adem van elektrische auto’s begint te voelen.
Ik zeg: dikke pech. Tijd genoeg gehad. Trouwens, je zit nog steeds maar aan 40% efficiëntie ipv 96(?)%, dus in deze tijdsgeest kunnen zo energieverspillende dingen gewoon niet meer, al komt er zelfs bier uit de uitlaat.
rubend zegt
@SimonMc: Als de stroom voor de accu’s op magische wijze ontstaat kan je wellicht aan 96% rendement komen :)
Ik ben heel benieuwd hoe alle overheden de stroombehoefte gaan faciliteren. Enexis trekt zich inmiddels al jarenlang de haren uit het hoofd…
SimonMc zegt
Ik had het over het rendement van de aandrijving. Dus iets meer dan 40% voor een diesel en 96% geloof ik voor een elektromotor. Van begin tot einde, zal een elektrische auto eerder 75% zijn door de verliezen van energietransport/omzetting enz….
dutchneon zegt
Alternatieve grondstoffen worden nooit wat, de prijs bestaat voor een groot deel uit accijns en van wat er over blijft is er niet genoeg om dit uit alternatiefe grondstoffen te maken. simpelweg omdat er niet voldoende beschikbaar is om er op grote schaal productie mee te draaien.
En waarom zou je er nog moeite voor doen, overheid wil EV en er zijn al vol op auto’s die voor rond de 50k elke diesel het snot voor de ogen rijden. En voldoen aan de dagelijkse ritten voor 95% van de bevolking.
Met een klein beetje geduld went iedereen aan zo’n EV.
Zelfs ik heb een Tesla, naast de andere auto’s…. dat dan weer wel.
De model-s schrijft bijna niet af en is voorlopig nog vrij van mrb ook
vaakbenjetebang zegt
Diesel altijd een prima alternatief voor diesel geweest? Bepaald niet. Tot diep in de jaren ’90 was diesel eenvoudigweg tobben, en dan nog vaak met een hoofdletter T ook. Of dacht je dat er ooit iemand puur voor de lol en de beleving in een 405 1.9 diesel is gaan rijden in plaats van een SRi op benzine? Of een E30 324d in plaats van een 325i? Welnee. Het trok verhoudingsgewijs allemaal geen frikandel uit de mayonaise en het klonk als een bestelwagen. Zuinig was het in verhouding wel. Dat wel. Maar als je de keuze had, niet gehinderd door financiële motieven, dan nam je echt wel die benzinemotor. Pas met de doorbraak van de direct ingespoten dieselmotoren begon het qua prestaties ergens op te lijken, en dan nog moest je over het algemeen genoegen nemen met een motor die nou niet bepaald uitblonk in verfijning op het gebied van NVH. Eigenlijk is er pas sinds 2000 zo’n beetje sprake van een evenwicht waarbij diesel echt een prima alternatief was, een beetje afhankelijk van merk en type auto. Sterker nog, soms was het zelfs de prettiger optie omdat auto’s steeds zwaarder werden en benzinemotoren nog lang atmosferisch bleven. Een Audi A6 bijvoorbeeld kwam in 2005 als V6 TDI beter uit de verf dan als 3.2 V6. Maar door de bank genomen… mwoah. Toch vooral een keuze van het verstand en de portemonnee. Er is niet voor niks geen 911 diesel, Corvette diesel, Aston Martin diesel, of wat dan ook.
dirkv zegt
@vaakbenjetebang: Helder verwoord, klopt helemaal.
Maar doe mij maar een 911 diesel, lijkt me leuk!
SimonMc zegt
“Maar doe mij maar een 911 diesel, lijkt me leuk!”
Euh @redactie, een permaban lijkt me hier wel op zijn plaats!
vaakbenjetebang zegt
@dirkv: Zal ook vast leuk kunnen zijn. Alleen niet zo leuk dat het sop de kool waard was voor Porsche om er eentje te ontwikkelen. Zelf bouwen is een optie. Subaru boxer diesel… bouw je in feite een 912 diesel. Lijkt me wel humor.
karhengst zegt
@dirkv: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=316614748&cn=DE&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=24&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=creationTime&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=bf003cc5-a91b-326f-3f5e-33322376cacc
Je gebeden zijn verhoord.
moveyourmind zegt
Maakt het uit of ze nou diesel- of electromotoren bouwen…
Zolang de schoorsteen maar rookt.
Jansen zegt
Toch jammer dat dan juist deze diesels er uit gaan. Ik vond de PSA diesels altijd de fijnste…
Jantje_555 zegt
een diesel is minder C02 maar ze hebben de diesel door lage emissie zones aan de band leggen. Verbod is nooit goed. En zeker nu we met de corona crisis terug meer met individueel vervoer onderweg/op reis zijn zullen we de diesel nog missen!
superfunky zegt
De wereld is knettergek.
Welke motoren hebben minder CO2 uitstoot dan benzine? Diesel
Welke motoren zijn vrijwel fijn van fijnstof te krijgen? Diesel
Welke motoren heeft Bosch draaien in test opstellingen met 3 cilinders en een verbruik van boven de 1:100? Diesel
En waarmee deed ik gisteren weer in 6:15 en 1x tanken Utrecht-Luzern? M550DIESEL
Richmond zegt
test opstellingen zeggen niks als ze niet in productie te zijn. Een M550 diesel is machtig, maar ook niet echt representatief. Feit blijft dat over de hele linie bekeken een elektro auto schoner is. Nul uitstoot uit de uitlaat (tegen een beetje van de Diesel, nul is nog altijd minder dan een beetje). De productie van Diesel (uit de grond halen, draaiende houden van boorplatform, raffineren etc) vervuilt ook meer dan de productie van elektriciteit die gebruikt wordt om de elektro auto op te laden. Verloren strijd. Net zoals er ooit, niet zo lang geleden, een tijd was dat niemand trotst was om diesel te rijden en nu wel. Zal hetzelfde met elektro (in welke vorm dan ook) gebeuren. Verandering is eng, maar onvermijdelijk.
superfunky zegt
@benja01: ik heb nou werkelijk nog nooit gedacht als ik van A naar B ga: “wat ben ik lekker schoon bezig”. Niet één van m’n hybrides, niet in m’n Tesla (gelukkig maar heeeelll kort). Als ik van A naar B ga, dan wil ik snel, comfortabel en fijn reizen. Maar ik zal wel niet representatief zijn.
tjorque zegt
Haal de trukendoos om een diesel “proper te maken” ook even boven op een benzine en je voordeel tov benzine is gewoon weer weg…
Waarom gebeurt dat dan niet? Simpel, het is gewoon nog niet verplicht dus we doen lekker verder…
Pascal zegt
@superfunky en wat is nu nog leuk maar heeft totaal geen toekomst? Juist, ook diesel. Dat neemt trouwens niet weg dat een M550D een machtig mooie machine is.
fabian159 zegt
Ik vind het een luxe om slechts elke 1200km te hoeven tanken ipv elke 700.
vondick zegt
Ik vind het onzin. 1x in de 200km zou ik ook prima vinden.
fabian159 zegt
Niets houdt jou tegen om elke 200 km bij te tanken als jij jouw plezier daaruit haalt.
cloverleaf zegt
@vondick: zeker niet. Op en neer naar Luxemburg op 1 tank!
SimonMc zegt
Ik vind het een luxe om niét te gaan tanken. Gewoon thuiskomen en aan de lader. Overigens een hypothetische situatie, ik heb geen elektrische auto.
fabian159 zegt
Klopt, ik kan me gelukkig prijzen dat dit een realistisch scenario is voor mij, helaas wordt dit voor meer dan de helft van de nederlanders in de avond een laadpaal zoeken 800m van de voordeur.
banderas zegt
Je kan je sowieso afvragen of mensen nog veel gaan rijden, als je kijkt naar corona en steeds meer thuiswerken. Diesel is af.
jaapies zegt
Hey blijft een trieste ontwikkeling. Ik zat van de week naar een rijtest tussen een Volvo V50 en een Peugeot 508 plugin Hybrid te kijken en dacht alleen maar, hoe milieu vervuilend als die extra techniek, accu’s en gewicht wel niet moet zijn. Extreem complexe techniek die ook nog eens voor slecht rijdende en onnodig zware auto’s zorgt.
Als dan toch alles elektrische moet, laat dan de conventionele benzine en diesel auto’s nog een jaar of 20 meegaan en ga in de tussentijd langzaam over op elektrisch. Maar nee het moet allemaal liefst vandaag…
Eeuwig zonde. Enige voordeel is dat een 540d uit 2017 nu al zeer betaalbaar begint te worden. Die jongens schijven gewoon bijna een ton af in drie jaar…
dhrr zegt
@superfunky: vanaf midden NL naar Luzern 800 km? in 6 uur en 15 minuten is 130kmh gemiddeld.
Vervolgens wereld is knettergek? tja. Doe je niet zelf aan mee op deze manier?
De reden ‘ik wil snel’ is vrij arrogant, zinloos en slecht voor iedereen ook voor jezelf. Tenzij je iemands leven kunt redden of noodgeval. In andere gevallen ieder zijn mening of gedachte, is ook prima.
superfunky zegt
@dhrr: snelheid is relatief. Ik rijd 2x per maand CH-NL en terug, heb m’n race-licentie en zie regelmatig een baantje. Dus, no worries, ik red mij wel ;)
Pascal zegt
@superfunky waarschijnlijk zal jij dan niet gauw degene zijn die een ongeluk veroorzaakt, het gaat er dan meer om dat je uberhaupt nog tijd hebt om te reageren op dat omaatje wat ‘m op de autobahn per ongeluk even onverwachts naar de linkerbaan stuurt. Heb ’t zelf meegemaakt dat ik op de autobahn ‘snachts met +/- 200 op de linkerbaan rijd en een vrachtwagen zonder reden ineens naar links komt terwijl ik er al bijna naast zit. Daar helpt een race licentie helaas vrij weinig bij.
ghost zegt
Dieselgate, ik blijf erbij, was de joker die lag te wachten op de plank van de Amerikanen. VW was al tijden heer en meester in de Autowereld, ten nadele van een nieuwkomer als Tesla, ten nadele van de eigen producenten in de thuismarkt, etc. De joker is uiteindelijk ingezet en de media heeft de Dieselmotor volledig neergezet als door en door slecht, wat lang niet zo is. Jammer, en bovenal blijkt maar weer eens te meer wat voor kuddedieren wij mensen zijn.
Pascal zegt
@ghost onzin, wie de boel belazert moet op de blaren zitten, laten we oorzaak en gevolg niet omdraaien. Of het goed uitkwam of een versneller is geweest voor EV’s, is natuurlijk een ander verhaal maar als je ziet hoeveel efficiënter die zijn, zat dat er toch wel aan te komen.
ghost zegt
@Pascal: oke, laat ik het anders zeggen, de timing om aangeboden kaarten dat er werd gesjoemeld is ronduit verdacht. Daarom zeg ik in mijn eerdere reactie, die joker lag al klaar, vraag is wanneer zet je hem in?! Tuurlijk, wie vals speelt moet gestraft worden, eens, dat praat ik niet goed, maar dit kwam sommige figuren in de VS en met name Tesla, die nu nog altijd de EV-markt aanvoert, heeeel erg goed uit. VW-groep wilde destijds ook al investeren in EV’s he, maar goed toen kwam het dieselsjoemelverhaal, en was dat geld elders nodig…nu zijn we jaren verder en krabbelen ze langzaam aan weer terug. Mooi mes in de rug op het juiste moment, meer zeg ik niet.
Pascal zegt
Nee okee fair enough, daar kan je zeker gelijk in hebben
neal zegt
Diesel of benzine….ik wil nog eens zien wat er straks nog allemaal moet gebeuren aan de elektrische infrastructuur als we met z’n allen tussen 5 en 8 ’s avonds thuiskomen, de stekker in de auto duwen, het fornuis aanzetten, de boiler moet werken voor de afwas en warme douche…. om maar te zwijgen van het aantal benodigde windmolens (want kernenergie mag niet van de groene jongens)…. oh ja, en wat met het delven van grondstoffen voor al die batterijen ???… en oh ja… zijn er wel grondstoffen genoeg voor al die batterijen???
wat mij betreft zij al die aankondigingen over het stopzetten van verbrandingsmotoren puur politiek paniekvoetbal omdat de kostuums denken daar een hoop stemmen te halen… totdat het financieel (en praktisch) onhaalbaar blijkt te zijn… en al zeker op die korte termijnen. In Belgie hebben we dit de afgelopen weken al mogen vaststellen omtrent de zonnepanelen…