De krachtigste dieseltor in de kleinste BMW. AC Schnitzer maakt het mogelijk. Soort van…
In navolging van BBM heeft AC Schnitzer de hand weten te leggen op de 3.0-liter zescilinder M-diesel uit de M550d. Vinden we een mooie trend, dat monsterblok lukraak in allerhande BMW’s sjoemelen. De tunert liet meteen het vermogen van 381 naar 400 pk stijgen, met een bijbehorende 800 Nm koppel dat vanaf 2.400 tpm op de achterste wielen gooit. RIP achterbanden.
Ac Schnitzer claimt de 1 Serie in 4,5 seconden op de 100 km/u te krijgen. Een tussensprint van 80 naar 180 km/u voltrekt de 150D in 7,9 seconden. Nu niet meteen je stock 1 Serie op Marktplaats knallen, want AC heeft er een conceptlabel aangehangen. Ofwel, deze zien we voorlopig niet in productie gaan. In tegenstelling tot de reguliere 1 Serie die ze hebben volgehangen met tupperwa, pardon, koolstofvezel onderdelen. Check ze beiden in de gallery, of in Essen.
nord zegt
Ben benieuwd hoe deze straks instuurt met voorwielaandrijving.
cpp1 zegt
@nord: k*t !
rhellema zegt
@nord: Dan ben ik eerder benieuwd hoe ze deze 6 cilinder willen combineren met voorwielaandrijving?
erwh zegt
@nord: net als een willekeurige Audi.
Onehp zegt
@erwh: audi is enkel een driecylinder (qua lengte van het motorblok).
ko3n zegt
@nord: hij heeft rwd
Pordon zegt
@ko3n: http://www.autoblog.nl/nieuws/volgende-generatie-bmw-1-en-2-serie-krijgen-voorwielaandrijving-82217
ko3n zegt
@pordon: ik snap wat je bedoelt maar deze is toch echt rwd
shalomleon zegt
@ko3n: als je de grap moet uitleggen, is het niet meer grappig
dawwg zegt
@shalomleon: Begrijpend leren lezen is ook nooit leuk :)
Junior540 zegt
@pordon: zoals duidelijk in het adres van je link staat KRIJGEN voorwiel aandrijving
honeyhanger zegt
@ko3n: jezus wat ben jij dom
cpp1 zegt
Maar dit is wel een fantastisch ding man! Alleen dan in het blauw…mag wel iets flitsender zeg maar!
henkhupelschoten zegt
Lijkt me gaver om dit in een 2 serie te hebben, hebben ze de badge ook aangepast?
centric zegt
Ik vind het nog steeds niks die 1 serie. De voorkant is erop vooruitgegaan na de facelift, maar de achterkant is weer lelijker geworden. Met al die Schnitzer -rommel is het ook niks. Op het blok na dan:)
jorritgroen zegt
@centric: hij moet alleen die awesome 550d uitlaten nog hebben.
hight96 zegt
Alleen nog een 116d badge achterop haha
gtwillem zegt
Dus een 1-serie die nogal zwaar in de neus ligt, met 800nm op alleen de achterwielen. Volgens mij rijdt dat op de limiet minder fijn dan dat het klinkt als ik het zo lees. Uiterlijke wijzigingen vind ik eigenlijk nog niet eens zo verkeerd. Het is wel AC Schnitzer, dus de kwaliteit is hoog. Maar een M235i met wat leuke spulletjes van Schnitzer over een paar jaar lijkt mij erg leuk…
dutchiehd zegt
@gtwillem: lijkt me niet zo’n heel groog verschil ten opzichte van de m135i qua gewicht.
Onehp zegt
@dutchiehd: voor de lol:
OG: Opgegeven EU gewicht
GG: Hoogste gewogen EU gewicht (Zeperfs.com)
WG: (OG+GG)/2 (ongeveer)
WG(M150d) = WG(M135i) + (WG(M550d)-WG(535i)-80kg (xdrive M550d)) (redelijke aanname)
is
WG(M150d) = 1550 + (2050-1860) -80 = 1550 + 190 -80 = 1660kg
Niet bepaald licht voor een “kleine” auto….
berlinetta zegt
@Onehp: Ik heb even met bewondering naar je rekenavontuur gekeken, maar ik denk niet dat het zo simpel is. Een M135i en een 535i hebben weliswaar ongeveer hetzelfde blok, maar verder zijn ze toch heel anders?
poeperman zegt
@berlinetta: er wordt dan ook gerekend met het verschil tussen 535i en 550d
stephanotis zegt
@Onehp: Het verschil in lege massa tussen de M550d xDrive en de 535i xDrive is 1855-1740=115 kg. Opgeteld bij de 1420 kg van de M135i kom ik op 1535 kg (alle uitvoeringen met automaat).
Onehp zegt
@stephanotis: Onehp hanteert EU gewichten, de meeste auto’s hun gewicht worden zo gedeclareerd. Voor sportieve voertuigen ineens “lege massa” hanteren is dubbelzinnig en verdoezelt hoe zwaar deze modellen eigenlijk zijn vergeleken met ‘de rest’. Verder worden echte gewogen gewichten gebruikt om het vaak super optimisch EU gewichten wat bij te sturen, daarom WG = Werkelijk gewicht, wat een redelijke schatting is voor een exemplaar met typische uitrusting.
That’s all for now.
gtwillem zegt
@dutchiehd: volgens mij iets meer dan 100kg. Een diesel altijd zwaarder dan een benzine, en die turbo’s en met name de koeling zal wat gewicht in de schaal brengen.
Junior540 zegt
@gtwillem: een beetje handige Roemeen kan de koeling achterin maken, heb je een betere gewicht verdeling
gtwillem zegt
@Junior540: het is wel handig als de intercooler bij het motorblok zit…
shalomleon zegt
@gtwillem: als je een air to air intercooler hebt maakt dat voor het koelsysteem geen drol uit
swid zegt
@gtwillem: zetten we die toch ook achterin. Laaaaaaaaaagggg
swid zegt
@swid: bedoelde de turbo*
nord zegt
Een turbo meer of minder zal toch niet zoveel uitmaken ivm bijvoorbeeld de 1M.
De motor zit in ieder geval op een betere plek als bijvoorbeeld een Audi ttrs. De Audi zal zeer zeker veel meer last hebben van ‘lastwechselungen’ dan deze potente diesel.
nord zegt
@nord: @gtwillem ;)
knipperlichtje zegt
@nord: een dieselblok is wel zwaarder dan een benzine, BMW heeft ook nooit een diesel met een cilinderinhoud groter dan twee liter in de 1-serie geleverd. Het zijn altijd viercilindertje geweest. Dat zou best wel eens om die reden kunnen zijn.
berlinetta zegt
@knipperlichtje: Om die reden wil VW ook niet de 2.0 BiTDi leveren in de Golf GTD. Dat blok is ook veel te zwaar voor zo’n kleine auto.
Junior540 zegt
@berlinetta: als er in Amerika of het midden oosten of China vraag naar wat kwam de BiTdi ook wel in de Golf GTD
berlinetta zegt
@junior540: Nou die verklaring heeft VW zelf gegeven. Was te lezen op een artikel hier op AB.
shalomleon zegt
@berlinetta: volgens mij wilt vw helemaal geen diesels meer leveren momenteel
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat het blok niet zo zwaar is, dan moet het toch wel een heerlijke wagen zijn. 800nm in een auto van 1400kg, moet erg prettig zijn!
remcott zegt
@dutchdriftking: als ik de discussie hierboven las zou je aan 1600 kg moeten denken
Dutchdriftking zegt
@remcott: Ben er ook bang voor, das wel heel veel hoor. Dat weegt de instap 5 serie ook…..
remcott zegt
@dutchdriftking: aan de andere kant dit blok incl. Xdrive in een 3 serie station ?
flutterby zegt
Leuk in de kroeg, maar op de weg wil je zulk koppel over 4 banden verdelen.
367pk zegt
Adieu de fameuze BMW 50:50 gewichtsverdeling
thomasthomas zegt
Waarschijnlijk meer dan 100.000,- euro , wie is er zo gek voor een 1 serie.
Junior540 zegt
@thomasthomas:
Junior540 zegt
Eigen auto inleveren, 25k voor het blokje met inruil, en 15k voor de uren? Zit je onder de 100k
stanny zegt
Wel indrukwekkend project. Maar als je dit vergelijkt met de 2 liter viercilinder in de A45 AMG dan is het al minder indrukwekkend.
Dutchdriftking zegt
@stanny: Want die heeft ook 800nm?????
berlinetta zegt
@stanny: Ik ben het niet met je eens. De motor van de A45 is een knappe motor, maar ik vind de triturbo van BMW wel wat indrukwekkender.
dawwg zegt
@berlinetta: Pff; 50% meer cylinders en motorinhoud en 2 Turbo’s meer; vind het een beest van een motor, maar ben niet onder de indruk; doe me die AMG motor maar. Sowieso is 800NM veel te veel voor zo’n klein en licht RWD autootje; hele aandrijflijn, ophanging en remmen moeten vervangen worden om het enigszins rijdbaar te krijgen, nog los van (heel) houden. Ofwel; superkek, maar niet realistisch ….
Onehp zegt
@dawwg: de bak kom vast met de motor mee, verder heeft koppel weinig invloed op ophanging en remmen, na de bak is alle vermogen gelijk voor de wet…
Sir_Vmax zegt
@stanny: dit is een freakin’ diesel met 400 pk en 800nm in een hatchback… Is toch wel een stuk meer dan de eerste de beste A45 amg.
tjorque zegt
GEWELDIG…. Om rondjes te draaien, rubber op het asfalt te smeren, om aan de bar mee op te scheppen…
Maar zo’n m50 blok komt toch eerder in een funfer tot zijn recht.
Onehp zegt
Geef mij maar een ‘gewone’ Alpina D3 sedan met sper.