Begin deze maand schreef ik al dat de dieselprijs in rap tempo richting de benzineprijs stijgt en dat is niet geheel zonder gevolgen. Diesels zijn duurder in aanschaf en je betaalt meer wegenbelasting, maar daar stond ooit tegenover dat de dieselprijs een stuk lager is dan de benzineprijs. Nu dat prijsverschil steeds kleiner wordt, laat men de diesels steeds vaker links liggen. Tot 2006 steeg de verkoop nog, maar de teruggang is inmiddels ingezet.
In 2006 en 2007 was het aandeel diesels constant met 28 procent van de nieuw verkochte auto’s, maar dit jaar is voor het eerst een ander beeld te zien. Tot en met mei is het aandeel diesels gedaald tot 26 procent. De accijnsverhoging die per 1 juli zal worden ingevoerd, helpt dan natuurlijk ook niet. Een zure ontwikkeling, zeker gezien het feit dat diesels een positieve ontwikkeling hebben doorgemaakt (en nog steeds doormaken) als het gaat om efficiëntie en het reduceren van vervuilende uitstoot.
Ondertussen groeit overal in Europa het verzet tegen de hoge brandstofprijzen, maar onze overheid peinst er niet over om in te grijpen. We moeten er maar aan wennen, waren de woorden van Wouter Bos. (via: ad.nl)
Hiero zegt
Hier in België kennen wij die BPM-taks niet, door het Belgisch brandstof belastingssysteem gaat diesel altijd goedkoper blijven dan benzine (doordat de taks bij benzine dubbel zo hoog ligt als bij diesel). Qua wegenbelasting maakt diesel/benzine niets uit, enkel je KW doet er toe. Dit maakt dieselrijden vaak goedkoper dan benzinerijden in België
Jammer want die BPM-taks is echt wel vreselijk hoog heb ik gezien.
vla zegt
Hoe zit dat nu met dat toeteren? Ik wil wel meetoeteren hoor! :P Tuut tuut tuut!!!
bradley zegt
ik had ergens vernomen dat de ontwikkeling van dieselmotoren tegen zijn plafond aanloopt. Combineer dat met de zuiniger geworden benzinemotoren die lichter en ‘schoner’ zijn. eindelijk iedereen weer aan de petrol :)
johnnyt-jet zegt
denk het ook , ben overgestapt van diesel en deze verbruikt minder (1:15.2 ) met zelfs betere prestaties als de diesel.
Wellicht als je echt veel rijdt wordt het anders ….
Lekkerbekje zegt
Dit zat er al een tijdje aan te komen. Ik geef ze groot gelijk.
@ de vlaeminck
Dat toeteren helpt niks, ik ga vrijdag om 12.07 met mijn rechtervoorportier slaan…Dan moeten ze de prijzen wel laten zakken ;)
tt zegt
effe toch zeggen dat het verschil in prijs tussen benzine en diesel in belgie ook belachelijk klein is geworden….
Filip_G zegt
eigenlijk is er een scheeftrekking in België…
vroeger hadden we een hogere jaarlijkse belasting op dieselauto’s (de dieseltax). deze is een paar jaar geleden stelselmatig afgebouwd maar het oorspronkelijke plan was dan ook om de taksen op de dieselbrandstof op te trekken zodat benzine en diesel even duur zijn aan de pomp.
door protest van de transportorganisaties is de diesel minder belast gebleven waardoor de eigenlijke bedoeling: ‘de verbruiker betaalt’ weer verloren gegaan is.
door het afschaffen van die dieseltax wou men namelijk de vaste kosten vervangen door variabele (maw de dieselprijs).
maar ja, met al de ontwikkelingen de laatste tijd is het misschien nog niet zo slecht dat de diesel niet meer belast wordt. anders was die al lang duurder dan benzine in Belgie :)
prop zegt
Ik zal ‘m nogmaals dr ingooien…
dood aan Bos-edit: Ik ben ook niet zo blij met ‘m, maar hij hoeft niet dood-
Peter zegt
ik doe zelfs de familie diesel de deur uit en importeer een benzine. Heb ik voor hetzelfde geld een heel veel luxere, grotere en mooiere auto. Kocht ik een vergelijkbare auto, dan zou ik met de benzine goedkoper uit zijn per jaar.
Sorcerer zegt
Mja, het omslagpunt ligt nu al bij 35.000 km. Rij je minder, dan kun je beter benzine nemen. E.e.a. is wel heel erg afhankelijk van het type auto dat je wilt kopen; sommige zijn alleen met onzuinige benzinemotoren leverbaar (Chrysler 300C bijv., hoewel het daar nog meevalt omdat de diesel ook onzuinig is, 3L V6, lekkere motor trouwens :P).
Ik met m’n 20.000 per jaar overwoog wel eventjes te gaan dieselen, maar ben blij dat ik dat toch niet gedaan heb. En mensen die van veel koppel houden: koop een turbobenzine :)
tss68nl zegt
Vies spelletje van de overheid, door een percentage aan accijns te zetten, i.p.v. een vast bedrag per liter.
Nu de brandstofprijzen hoger worden wordt het begrotingstekort vanzelf een overschot, en kunnen ze op hun luie stoel gaan bedenken aan welke onzinnige dingen ze het willen gaan uitgeven. Stickers om lantaarnpalen aan de A12 bijvoorbeeld.
En mijn investering in een dieselauto zie ik met de dag minder waard worden omdat niemand dat ding nog wil kopen. Ze kunnen me wat in Den Haag. Nette burgers gaan rare ideeen krijgen binnenkort vrees ik.
W!d zegt
maar wacht er is meer.. we doen er nog eens 3 cent extra bij! hmm.. hoop dat ik mijn dieseltje nog kwijt kan over 2 maanden en dat hij niet teveel in waarde is gedaald :(
Dr. S zegt
Weet iemand trouwens waar het knopje voor vrachtwagens voor dient aan de dieselpomp?
RijNouNsDoor! zegt
@DR. S
Om de doorgifte v.d. diesel op 130l/min te zetten. Anders duurt het zolang voordat een vrachtwagentank volzit.
C30CDIAMG zegt
@ Hiero,
inderdaad, boven de 200pk krijg je geloof ik iets van 6000euro toeslag. En bovendien kan je in België maar 50%BTW terugvragen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor benzine.
Er wordt alleen geen rekening mee gehouden dat Diesels nog wel steeds stukken zuiniger rijden he! Ik moet wel zeggen dat m’n diesel V8 gemiddeld net niet 1/10rijdt, dus dat maakt neit uit, maar wanneer je kijkt naar een 1.9tdi dan rijdt dat wanneer je normaal rijdt na een volle tank zo 1/18,5
vla zegt
@ Lekkerbekje
Maar dat moet toch imposant zijn om dt synchroon getoeter te horen?
robin zegt
Dat wordt de komende dagen maar veel friet bakken dan..
Robin veranderd 330cd natuurlijk niet in rijdende frietpan ;).
GB-jag zegt
”Nu dat prijsverschil steeds kleiner wordt, laat men de diesels steeds vaker links liggen. Tot 2006 steeg de verkoop nog, maar de teruggang is inmiddels ingezet.”
Mooi diesel is voor vrachtwagens en het stinkt, benzine is nog altijd schoner!
RScosworth zegt
Ik kan er niet echt wakker van liggen dat diesels op deze manier onaantrekkelijker worden. Dat heb ik met alles wat ik vind stinken.
joriske zegt
Tussen al die negatieve mensen zalik hier eens positief zijn
LPG !!! => waarom dit nog steeds zoo onpopulair is kan niet begrijpen
in Belgie nu ongv => 0,6 €
en als je een goede installatie hebt wordt zelfs de levensduur van je motor verlengt , we heben nu een Fiat Doblo lopen met bijna 800.000km denk ik
sjaaky zegt
Nu maar hopen dat ik over 2 jaar mn diesel nog aan de straat stenen kan verslijten. Dat ze er niks aan doen heeft mede te maken met het vervuilende aspect.. dit is een mooie makkelijke en winst gevende manier om van de diesels af te komen, voor de overheid dan..
Straks word de diesel gewoon duurder als benzine.. 1 ding weet ik iig wel zeker.. mijn volgende sessie lesauto’s worden benzine.. maar liever electrisch ofzo..
Winky zegt
@Beadley: ik had ergens vernomen dat de ontwikkeling van dieselmotoren tegen zijn plafond aanloopt
dit is pertinent onjuist, google maar eens op HCCI dan weet je wat er nog aan ontwikkeling loopt
Peter zegt
IN NL verhogen ze continue de vaste kosten (BPM/MRB/CO) en dan moeten ze de variable kosten weer fors verhogen om het de gebruiker betaalt principe toe te passen. En dan is Diesel weer vies, maar benzine en gas weer CO2, dus broeikas. En hop omhoog die belastingen. Tel daarbij op de stijgende olieprijs. Een dodelijke cocktail voor dit ooit vooruistrevende liberale landje. En niemand doet wat! Op die arrogante conservatieven heb (Ton/PVV) zit ik ook niet te wachten..
joriske zegt
moest autoblog nu eens een artikel doen om lpg te promoten ? , wist je dat er jaarlijks zoveel lpg gewoon wordt verbrandt om heel Europa te laten rondrijden op lpg ? , wist je dat lpg milieuvriendelijker is dan gelijk welke brandstof ? , bereken maar eens hoe snel je een lpg installatie terug verdient heb als je de meerkost van een dieselwegen nog niet meetelt , … :p
Chris zegt
De brandstofprijzen zijn niet te hoog, de accijnsprijzen zijn te hoog.
Driekwart procent van 1 euro brandstof gaat na de staat.
Je kunt mij niet vertellen dat ze daar in Den Haag niets aan kunnen doen.
SimonMc zegt
Diesels minder in trek?Dus wensen komen dan toch uit bij vallende sterren?
Gaat er trouwens geen herrietaks komen op die diesels?Dat ze taksen willen heffen op uitstoot ok, maar als je in de zomer op een terrasje zit en er komt zo’n takkediesel al voorbijrijdend wat herrie maken…Dat mag allemaal?En in een land waar 80% van de nieuw verkochte auto’s een diesel is…SHAME ON YOU
Birger zegt
Laatst nog eens uitgerekend en ik kwam uit dat ik met een bepaalde auto 144000km moets rijden om de meerprijs van de diesel i.v.m. benzine ter te verdienen, niet meer intersant dus.
Birger zegt
@ joriske
800000km! Amai das goed gereden, maar dat ligt niet enkel aan die LPG hoor, die Fiat’s zijn ook gewoon goed!
Maar LPG moet inderdaad meer gepromoot worden.
MurcieBoy zegt
alleen het geluid al van diesels, het zijn net vrachtwagens :?
Rob USA zegt
@SimonMC:Ben het zeer met je eens ! Je vergeet alleen nog die zwarte rookpluimen bij het op trekken en veel gasgeven! Dus naast herrietax ook extra zwarte rooktax!
Stephaan zegt
@ Murcieboy, Simon Mc en anderen
Ik weet niet wat voor herrie diesels jullie rijden (waarschijnlijk zo een luidruchtige VW, Audi of Seat met pompverstuivers) maar mijn Peugeot 607 2.2 HDi maakt geen herrie, die is gewoon mooi stil. Net als trouwens de BMW’s tegenwoordig. De 2.0d van BMW is ook een hele stille diesel. Natuurlijk die oude diesels en de pompverstuiver diesels van VAG hebben natuurlijk een lawaai van jewelste ! Bij mijn 607 hoor je eigelijk alleen het zoemend geluidje van de turbo (eigelijk wel mooi).
Stephaan zegt
@ Birger
Ik denk wel dat LPG er veel mee te maken heeft hoor. Met name de cilinderkop ziet véél minder af als je op LPG rijdt. (vraag me niet waarom hé, maar het is zo).
joriske zegt
@ Birger , weet ik wel ze , Fiat garage thuis :p
ZOEF zegt
@Step Haan: Dat cylinderkopverhaal is een hardnekkige Urban Legend die tot 20 jaar geleden voor SOMMIGE auto’s juist was. Nu bestaan er alleen nog cylinderkoppen met geharde klepzittingen om tegen loodvrije benzine bestand te zijn. Daarmee is de motor meteen geschikt voor LPG.
Maar laat maar hoor, als iedereen LPG begint te rijden vliegt die prijs ook omhoog. Maar het blijft wel milieuvriendelijker, en dat telt toch ook.
ZOEF zegt
“Peugeot 607 2.2 HDi maakt geen herrie, die is gewoon mooi stil.”
Ook als je met 100.000 km op de teller ’s winters lekker koud start?
Ik geloof je best dat die dan niet trilt. Daveren ja.
Dan davert ie net zo hard uit z’n hengsels als de Peugeot Partner 2.0 HDi van mijn buurman.
Stephaan zegt
@ ZOEF
Er wordt hier gepraat over en ik citeer “als je op een terrasje zit in de zomer en er zo een takkende diesel voorbij komt gereden met zijn herrie. Is een iets andere situatie dan in de winter als het vriest, of niet ? Maar daveren nee, bij mij toch niet, wel ietsje meer diesel geluid (maar nog altijd niet storend), maar dat is na nog geen 5 minuten ook weer verdwenen. Wat er natuurlijk ook véél mee te maken heeft is isolatie. Zo een Partner van je buurman is een camionette hé, daar zit dus bijna niks van isolatie in. Mijn 607 daarentegen zit vol isolatie, zodat het ook binnen stil is, maar ook buiten, daarom geen pokke dieselherie :-). Maar het is een feit dat veel diesels nog altijd luidruchtig zijn. Maar als je op een terrasje zit kan het ook zijn dat er weer eens een Johny’tje (niks tegen die mensen, maar er zijn grenzen) komt voorbijgereden. Dat maakt meestal nog wat meer geluid dan zo een diesel.
classic red zegt
De een koopt een CD met kwalitatief uitermate teleurstellende muziek en zet het volume laag, die ander koopt mooie muziek en laat de volumeknop met rust. Voor mij geen diesel, geluidsisolatie of niet. Maar ik ben dan ook een autoliefhebber, geen accountant.
Stephaan zegt
Ja pasop ben ook niet echt dieselachtig (tegenwoordig dan toch met de huidige prijzen). Thuis (belgië) hebben we al jaren altijd minstens 1 wagen rijden die op LPG draait, altijd goed gegaan. We hebben zelfs een Talbot Horizon gehad die 500.000km op LPG had gedraaid en toen verkocht, de volgende eigenaar had er nog eens 100.000 bij opgezet en motortje nog perfect. Je moet natuurlijk wel wat geld overhebben voor de installatie, want je wilt echt geen goedkope installatie hoor, geloof me ! Was aan het denken men 607 weg te doen en een 607 benzine of een 406 coupé benzine in de plaats en deze dan op LPG te leggen. Tegenwoordig is dat toch de goedkoopste oplossing … maar hoelang blijft natuurlijk de vraag :-s
Maar men vader zegt dat de bvb de duitsers vroeger niets van LPG moesten weten, daar kon je dan meestal alleen op de autostrade LPG tanken, en hij zegt nu dat ze LPG daar vies zijn aan het promoten. Wat er van waar is weet ik ook niet…maar het zou toch niet dom zijn van de duitsers ;-)
carlos zegt
winters zit ik niet op het terras.
johnnyt-jet zegt
met dien verstande dat het stereo-type beeld van mijn naamgenoot niet per se impliceert veel herrie te maken : ik heb naar mij toe dan ook nog nooit klachten gehoord………
mashell zegt
“LPG !!! => waarom dit nog steeds zoo onpopulair is kan niet begrijpen”
Dat is toch niet raar? Steeds meer fabrikanten laten de garantie vervallen als er aan de motor geklooid is (en dat doen die LPG installateurs) ook is LPG niet met moderne motortechniek te combineren (directe inspuiting) en zijn de oude problemen van de extra tank en de beperkte actieradius nog niet opgelost.
Stephaan zegt
@ mashell
LPG en directe injectie gaan wel heus samen hoor !
Bvb Audi TFSI kunt ge op LPG leggen, dat is geen probleem !
En over die garantie, er zijn automerken die zelf hun LPG installateurs hebben en dan kun je je garantie natuurlijk wel behouden. Natuurlijk die automerken zijn niet echt in overvloed…
Haakie zegt
Steeds meer fabrikanten stoppen met LPG. Het rijdt ook gewoon klote. Die van mij is al tig keer terug geweest naar de garage. Dan rijdt hij weer even goed en dan begint het gesodemieter weer.
Dat cilinderkopverhaal is nog steeds actueel. Bij bepaalde merken (bv. Subaru) moet de cilinderkop worden vervangen. Dat loopt aardig in de papieren.
BlueVFRank zegt
Ik zit nog steeds zwaar aan een Alpina D3 te denken maar het omslagpunt komt voor mij ook erg dichtbij. Ik bedoel het omslagpunt dat ik voor een Infiniti G37 kies, want een Alpina B3 is “net” te duur.
Peter zegt
Onafhankelijke installateurs van LPG zeggen ook tegen de klant welke auto’s nu het beste op LPG rijden. Merknamen zoals Alfa, BMW, Peugeot komen toch elke keer terug in automerken die het best op LPG rijden. Honda was vroeger ook héél goed op LPG, nu zeggen ze dat het minder is. Heb dat eens gevraagd aan verschillende LPG installateurs op de Autovak beurs.
Jarno zegt
Hoezo zijn diesels vervuilend? Het argument van onze regering is dat CO2 de oorzaak van alle ellende is. Nou, hieronder even een staatje van fabrieksopaves:
Mercedes E200 kompressor
verbruik 8,2 ltr/100
uitstoot CO2 195 g/km
Mercedes E200cdi
verbruik 6,3 ltr/100
uitstoot CO2 167 g/km
Mercedes E300 bluetec
verbruik 7,2 ltr/100
uitstoot CO2 194 g/km
Zoals je ziet kun je milieutechnisch gezien dus nog beter een E300 diesel rijden (= zuiniger + schoner) dan een tweeliter model benzine! Verder zijn de roetfilters tegenwoordig dusdanig geavanceerd dat je beter diesel kunt rijden!
Dus ook dat argument valt weg.
Timmie zegt
Om nog even terug te komen op de belastingssstemen in Belgie (en omstreken). Ze moeten die belastingen eens dringend hervormen. Waarop heffen ze? Op cilinderinhoud, op vermogen, op soort brandstof e.d.. Dat laatste kan ik nog begrijpen, maar die eerste 2 zijn zodanig achterhaald… Motoren met gestegen vermogen blijken hedendaags zelfs zuiniger te zijn!!! Ik zeg: taks op verbruik en uitstoot!