Het kan verkeren.
Het zal je wellicht niet ontgaan zijn dat dieselauto’s in het recente verleden nogal onder vuur lagen in Amerika. Met name de Duitse merken hadden jarenlang hun best gedaan zelfontbranders aan de man te brengen in het beloofde land. Diesel zijn/waren hier immers ontzettend populair en de gewiekse Germanen zagen het natuurlijk wel zitten om die techniek ook aan de andere kant van de plas aan de man te brengen.
Om dit te bewerkstelligen moesten een aantal obstakels overwonnen worden. Sommigen hadden puur met het imago van diesel te maken, maar daar kan je paarse broeken op loslaten. Anderen waren serieuzer: benzine is in Amerika aan de pomp een stuk goedkoper dan diesel. Daarbij kijken ze in the land of the free niet op een grammetje CO2 meer of minder, maar zijn ze wel streng op de NOx-uitstoot. Dat is namelijk daadwerkelijk schadelijk voor de gezondheid.
We weten inmiddels hoe het afliep. Door de plotseling duurder wordende olie hadden dieselauto’s korte tijd de wind in de zeilen. Hoger wordende bomen vangen echter ook steeds meer wind. Alle Clean Diesel-spotjes ten spijt bleken dieselauto’s helemaal niet zo clean te zijn. Na al het gedoe bleek dat nog slechts één op de 1.000 (!) verkochte auto’s in de States een diesel te zijn. Dead in the water dus, die diesels.
Dat is in ieder geval wel wat de Duitse merken geconcludeerd leken te hebben na dieselgate. BMW probeert het nog een beetje met de 328d (onze 320d) en 540d (onze 530d) maar bij Mercedes en Volkswagen zoek je tevergeefs naar een TDI of CDI in de Amerikaanse prijslijsten. De reputatie is te zeer besmet.
Of niet? Tijdens de beurs in Detroit gebeurde namelijk wat verrassends, volgens de Süddeutsche Zeitung. Met veel tamtam presenteren de Amerikaanse grote drie hun dieselmotoren en modellen. General Motors roept zichzelf uit tot ‘het leidende merk voor diesel’, Ford besluit voor het eerst in 70 jaar een diesel in hun F-150 te gaan aanbieden. Toch wel een big deal, omdat de F-150 steevast tot de best verkochte auto’s van Amerika hoort.
Waar de Duitsers faalden, lijken de domestics enkele jaren na dato dus alsnog de diesel salonfähig maken, zo lijkt. Maar ze lopen daarbij ook tegen dezelfde problemen aan. FCA werd al eerder in verband gebracht met dieselfraude en nu is ook Ford verdacht gemaakt. Het hele idee lijkt daarom ‘een beetje dom’. Maar misschien speculeren de fabrikanten op het einde van de EPA en nog zeven jaar Trump?
Bedankt Gert voor de tip!
gijsso zegt
Patriotisme is zo sterk in Amerika dat de consument er geen ene fuck om geeft als het product uit de USofA komt. Bij hen is het alleen maar belangrijk dat je truck groot en zwaar is, veel kan trekken en in teken staat met freedom.
Vergeet ook niet dat pickups daar als “commerciële voertuigen” te boeken staan, en dan bijna geen emissie-eisen meer gelden voor die klasse (al rijdt het gros van pickup eigenenaren alleen maar privé).
mrbasa zegt
@gijsso: klopt! Tel daarbij op dat de Duiters relatief kleine motoren aanbood en deze pick-ups minimaal een V6 in het vooronder hebben liggen (neem ik even voor het gemak aan)
Naast veel minder emmissie eisen, ook veel minder veiligheidseisen wat de trucks echt spot goedkoop maken.
Er zijn nieuwe trucks voor minder $20k te koop!
robert110 zegt
@mrbasa: Niet meer. Zelfs de class 1 light duty’s (Tacoma, Canyon etc.) gaan al over de $20.000. Voor een 1/2 Ton (F-150, Ram 1500 etc.) moet je minimaal zo’n $25.000 meenemen voor een basismodelletje.
mrbasa zegt
@robert110: ik heb het over een categorie lager.
Nissan Frontier ($19k)
Chevy Colorado ($20k)
robert110 zegt
@mrbasa: Dat zijn class 1 Light Duty’s (de GMC Canyon is gelijk aan de Chevy Colorado). De Frontier was ik inderdaad even vergeten. Het goedkoopste jongetje van de klas. Het is ook de enige die je voor minder dan $20.000 kan kopen, de Colorado kost namelijk net iets meer dan $20.000.
mrbasa zegt
@robert110:ha $200 idd. (+ tax, registration etc etc) Je bent aardig thuis in de truck markt. Woon je in de VS en heb je zelf een (Cummings turbo diesel) truck?
robert110 zegt
@mrbasa: Nee, ik woon gewoon in Nederland en heb helaas geen truck. Ik vind trucks en andere 4×4’s gewoon veel interessanter dan sport wagens.
Dutchdriftking zegt
Verassend….
turbotoll zegt
Volgens mij worden van Ford en GM al jaren resp. Powerstroke en Duramax diesels verkocht in pick-up trucks. Ik zie tenminste nogal eens een getunede (“rolling coal”) versie voorbij komen op Youtube.
robert110 zegt
@turbotoll: Dat zijn de 3/4 ton (2500’s) en zwaarder. 1/2 ton (1500’s) met een diesel zijn er maar weinig.
phevtreb zegt
@robert110: Dodge/Ram probeert het al weer enige jaren met de ecodiesel in de Ram 1500. Die zie je toch wel regelmatig rijden in de VS.
rob5nismo zegt
@turbotoll: en de diesel Brothers op.discovery
Foramen zegt
@turbotoll: f150 is dit de eerste met de 3.0 V6 die ook in de Land Rover wordt gebruikt.
Dieselblok met hoog koppel lijkt me niet meer dan logisch in een pick-up.
F250 en hoger zijn inderdaad wel al langer met diesels te krijgen.
peug206 zegt
@foramen: met een 6.7l v8 diesel zelfs. Kwijl…
galverink zegt
Kortom: de Ford F-serie is altijd met diesel leverbaar geweest, alleen niet in alle versies. Matig gedocumenteerd artikel dit.
jaapiyo zegt
@galverink: dit lokale suffertje denkt er anders over https://www.washingtonpost.com/business/ford-adds-diesel-engine-to-f-150-for-the-first-time/2018/01/08/eb321482-f431-11e7-9af7-a50bc3300042_story.html?utm_term=.b84e62cb1fa0.
r525 zegt
@galverink: hoezo matig artikel? Er staat duidelijk voor de eerste keer in de F150.
peug206 zegt
@galverink: kijk eens op de website van ford hoeveel F-series er zijn voordat je iets roept…
robert110 zegt
Op zich geen vreemde ontwikkeling. Het laadvermogen van een Ford F-150 is in de laatste 12 jaar verdubbeld. Waar je vroeger een Ford F-250 voor nodig had, en dus voor een diesel kon kiezen heb je nu genoeg aan een F-150. Dat de klanten die vroeger een F-250 diesel kochten nu een F-150 met een diesel willen is niet gek.
ennoe34 zegt
Logisch dat de USA firma’s dit wel aandurven. Grotere Diesel motoren zullen minder moeite hebben met de NOx uitstoot. De kleine inhoud motoren van de Europese fabrikanten hebben juist moeite om de NOx binnen de perken te houden. Als de Amerikaanse producenten in staat zijn dit binnen de perken te houden, zie ik niet in waarom een Diesel niet kan.
gwnbmw zegt
zou een pickup met diesel niet veel logischer zijn als werkpaard?
phevtreb zegt
@gwnbmw: als je een 8.1l V8 oid op benzine hebt dan heb je ook voldoende vermogen om een aanhanger te trekken hoor.
Tel daarbij op dat een benzine goedkoper is in aanschaf en brandstofkosten, dan is de keus snel gemaakt.
Diesels worden naar mijn idee vooral gebruikt door mensen die dagelijks met volledige belading zware karren trekken. Maar dat zijn er in verhouding tot benzine niet zo heel veel.
wernerv8 zegt
Die amerikaanse diesels zijn echte monsters en redelijk eenvoudig tot belachelijke waarden op te voeren.
lekbak zegt
@wernerv8: En behoorlijk betrouwbaar. Maar ook lomp groot, niet echt geschikt voor de kleinere voertuigen die we hier in europa gebruiken. En dan bedoel ik niet zozeer de inhoud maar echt het formaat en gewicht van die krengen.
wernerv8 zegt
@lekbak: ging ook over de amerikaanse situatie natuurlijk ?. Zo’n blok past ook niet in een golfje. ? zie stiekum toch mogelijkheden ??
Gulli zegt
Wat is dat toch met die Amerikanen? Hurr durr we willen geen 320, we willen 328! Ok dan krijg je een 320 die we 328 hebben genoemd.
Ze rijden ook maar wat graag in 2018 al in het 2019-model ‘want die is eentje beter’ zeker. Raar volk.