Niets is meer heilig sinds de diesel zijn weg naar Porsche heeft gevonden. Grote paniek en onrust heerst in de autowereld, en dan komen er rare berichten naar buiten. Bijvoorbeeld het gerucht over nóg een diesel variant voor het Premium-Performance-Sport-Utility-Activity-Vehikel van Porsche.
Kanshebbers om het naar het vooronder van de Cayenne te redden zijn de V10 TDI van Volkswagen en de V12 TDI van Audi. Beiden zijn al succesvol op het platform toegepast in de Touareg en Q7, veel extra research zou er dan ook niet nodig zijn. Vooral Audi’s V12 wordt nog in weinig modellen gelepeld. Aangezien de ontwikkeling niet gratis zal zijn geweest is plaatsing in meer modellen zeer aannemelijk.
Een Cayenne GTDS zou klanten die wel een diesel willen maar niet op prestatie willen inleveren moeten bedienen. De vraag waarom je dan bij Porsche gaat shoppen doet er niet toe, er moeten gewoon zo veel mogelijk dozen geschoven worden.
Het testmodel, verantwoordelijk voor de nieuwe geruchten, zou een goudkleurige ‘widebody’-Cayenne zijn. De achterkant zal echter meer matzwart over komen, een laag die met een natte vinger weer te verwijderen is. (bron: gtspirit.com)
robert zegt
een getunede V12 tdi dan maar. Je moet toch méér hebben dan dat miezerige Q7-tje.
Paragon zegt
Weer briljant foto’s-hop-werk mannen :-D
CrazyHenkie zegt
Denk niet dat de V12 erin komt, eerder de V10. Reden? De Cayenne heeft geen quattro-systeem, vraag is of ie dan wel geschikt is voor die V12?
appieflappie zegt
@robert
Miezerig?? Wist jij dat die motor in de Q7 500 pk levert? Hoezo is dat miezerig? Dat is meer dan de gemiddelde sportauto :S
Patrick zegt
EN een V10 komt er ook niet in, want die V10 van Volkswagen is ouderwets…
Sorcerer zegt
Ik snap niet dat de 4.2 TDi van Audi er niet in wordt gelepeld. Hoor telkens dat mensen erg enthousiast zijn over die motor in de A8…
madru zegt
V10 in de touareg was niet anders dan problemen maar ja…iedere volkswagen is dan ook niet anders dan problemen !!
Tommy zegt
De V10 TDI zal er nooit en te nimmer in komen te liggen, dat blok is 100% afgeschreven… Ze hebben’m al een tijdje uit de Phaeton omdat hij niet meer aan de normen voldoet. Hij maakt nog gebruik van pompverstuivers en is veel te zwaar en omslachtig (tandwielaangedreven nokkenassen) om nog een vervolg te krijgen.
Ik denk de de 4.2 V8 TDI een zeer grote kans maakt, hyper modern met common-rail inspuiting met pïezo injectoren en twin-turbo en veel compacter. De V12 TDI kan natuurlijk ook want die wordt nu nog niet zoveel gebruikt en dat is zonde van de ontwikkeling natuurlijk. :D
NLBUURMAN zegt
de V12 TDI komt er niet in te liggen, want die gaat gebruikt worden voor de Estoque, en het kan niet zo zijn dat er in een porsche en een lambo dezelfde motor ligt. liever een hybride dan een diesel….
Citrofiel zegt
Zouden ze dan eindelijk de stap zetten die ze gelijk hadden moeten zetten toen ze besloten er een diesel in te bouwen… :roll: Die V6 is toch belachelijk… En ja, ik weet dat hij qua prestaties overeen komt met de instap benzine-Cayenne, dus die mag van mij ook weg. :P
Vinny_93 zegt
Nee, nee, nee, NEE! Ik dacht, als Porsche VAG overneemt, dan zal VAG wel mooie auto’s gaan maken, en meer op benzine rijden. Blijkbaar gaat het helemaal andersom. Ik ga huilen…
Yellomello zegt
@ Vinny_93:
geinige reactie… ik snap wat je bedoeld, ik heb net een paar dagen Golf Bluemotion gereden, en gisteren 250 km afgelegd in mijn BMW E24, das andere koek. Ook al is de E24 oud verkies ik dit boven diesel. Die M6 in een nieuwere thread wil ik zeker uitproberen…
Endlezz zegt
@Yellomello
Ja… laten we een Bluemotion vergelijken met een V12 TDI
*zucht*
KamerOlifant zegt
Die V12 past gewoon niet bij de Cayenne, dus mag het gewoon niet.
In de Q7 is het gewoon een kwestie van een belachelijk grote wagen met een grote stampende motor. De Cayenne is te subtiel voor de V12.
boostah zegt
@vinny_93
volgens analysten neemt porsche mss wel volkswagen over (niet vag eigenlijk, audi is bv zusterbedrijf, maar die hun aandelen liggen voor meer dan 99% in eigen beheer), maar zal uiteindelijk de porsche ontwikkeling volledig in VW handen komen. Gebeurt blijkbaar nogal vaker wanneer een kapitaalkrachtig klein bedrijf een reus overneemt.
SimonMc zegt
Nee, de V12 noch de V10 zullen er in komen.Reden?Die V12 is gewoon een motor om te kunnen tonen wat ze kunnen, en die V10 is toch al afgeschreven omdat die niet meer voldoet aan de huidige milieu eisen.
Nee, volgens mij komt de 4.2 V8 er in.
bozewolf zegt
Er komt een 0.2 liter Wankel met 6 turbo’s in. 400 pk bij 32000 toeren.
Fortuna zegt
@ bozewolf
diesel, of course
Yellomello zegt
@ Endlezz:
ja, laten we zuchten… (je laatste hopelijk) –> nu niet meer aanstellen jochie en gewoon positief doen ouwe glibberige zuchter.
Nijntje zegt
Als we dan toch dieselen, doen we het best goed?
6.0 V12 of 4.2 V8 erin.. (V10 = pomp*SCHOPINJERUG*verstuiver, als je ermee gereden hebt, weet je wel wat ik bedoel…)
Echter, met al die milieuzever denk ik dat de V8 ’t meeste kans maakt…
mashell zegt
Iemand die zich zelf Kamerolifant noemt vind de Cayenne subtiel en een V12 een grote stampende motor… Het is een rare wereld aan het worden.
Adil zegt
Ik vind het niet eens zo erg als een diesel in een cayenne of panamera gelepeld word. Zo lang het maar meer dan 400 pk is om nog een beetje gevoel te houden van een sporter.
Het is pas een probleem als er een 3.8 boxer commen rail tdi achter het achteras ligt van een 911 GTD met een verbruik van 1 op 20
Vinny_93 zegt
Kijk, Adil heeft het helemaal begrepen ;)
Goed gezegd.
Vinny_93 zegt
LOL @ Bozewolf & Fortuna:D
Ruben00 zegt
heb eens flink ingezoomt en het is zekerweten fotoshop! leuk geprobeert.
WieAndersDasAuto zegt
Ze nemen 50,6% van Volkswagen in, en gaan ze meteen goedkoop shoppen. Ik had toch iets anders gehoopt. Maar blijkbaar is Porsche egoïstisch. Maar het zou ongetwijfeld fijn rijden en een enorme trekkracht hebben (zie Touareg V10 TDI trekt Boeing 747)