Er is een flinke stijging qua interesse voor een diesel occasion. Hoe kan dat eigenlijk?
Het is de bedoeling dat we allemaal elektrisch gaan rijden, natuurlijk. Tot die tijd is er nog de PHEV als overbrugging en benzine voor de dinosauriërs. Maar iedereen is het erover eens dat diesel echt helemaal dood is. Toch? Nieuw wordt het nauwelijks nog verkocht en gebruikt zijn diesels ook niet ‘HEET’ te noemen.
Maar schetst onze verbazing, dat laatste is een misvatting. Dat blijkt uit een onderzoek van Autotrack en Gaspedaal. De occasionwebsites hebben namelijk de zoektermen in de gaten gehouden en zien dat diesel bezig is aan een flinke opmars. Sterker nog, op dit moment is men meer aan het zoeken naar diesels dan naar EV’s!
Diesel occasion populairder dan elektrisch
Dat is enerzijds heel erg opmerkelijk. Voor elektrische auto’s is er namelijk een financiële incentive (SEPP) om elektrisch te rijden. Daarbij weet ook iedereen dat een elektrische auto voor de toekomst (om in Amsterdam te kunnen rijden) verstandiger is.
Maar het blijkt dus in de praktijk niet te werken. Daar kunnen we wel een paar redenen voor bedenken. Als jij voor 10-20 mille een auto gaat uitzoeken, zijn er simpelweg niet heel erg veel elektrische auto’s.
Ondanks de incentives zijn de vraagprijzen alsnog erg hoog. Ook heb je te maken met elektrische auto’s met een kleine range en een batterij die al flink gedegradeerd is. Vervanging van de accu is bijzonder duur. Volgens het onderzoek zelf is het antwoord overigens veel eenvoudiger: die denken dat het komt door lage dieselprijs.
Stationwagon (veel) populairder dan crossover
Ook wel opmerkelijk is dat SUV’s en crossovers gebruikt veel minder populair zijn. Onder de occasionkopers is namelijk vrij duidelijk de stationwagon de meest gezichte carrosserievariant, daarna komt de hatchback en pas op 3 de crossover. Ook bijzonder is dat men gebruikt WEL zoekt naar MPV’s, terwijl die nieuw nauwelijks verkocht worden.
Ook hiervoor kunnen we zat redenen bedenken. Mensen die tweedehands kopen, kijken wellicht meer naar het kostenplaatje en een crossover brengt alleen maar nadelen met een hoger verbruik, hogere MRB, duurdere verzekering en duurder onderhoud. En het enige wat een crossover ertegen in kan brengen is een hoge instap en indruk maken op je buren.
Dus mensen, mocht je twijfelen om een diesel stationwagon te kopen, je bent niet de enige!
Via: AD Auto
Ben je ook zo gek op diesel? Check dan onze playlist!
mtber zegt
Dat is niet wat ik had verwacht, ik wil juist mijn diesel verkopen. Dacht die raak ik aan de straatstenen niet kwijt. BMW E91 330D uit 2008 zal dan wel niet populair zijn. Heeft wel 4 ton gelopen.
1000bochten zegt
BMW E91 330d is wel populair. Alleen auto’s met 4 ton op de teller zijn niet zo populair. Met een beetje geluk heb je tegen weinig kosten een probleemloze auto, maar met een beetje pech ben je vrij snel nog een keer de aanschafprijs kwijt aan grootschalig onderhoud.
cloverleaf zegt
Heerlijke auto, en een youngtimer! Dat maakt hem wellicht meer waard dan een e91 uit 2011. Ik heb die van mij ingeruild. Kreeg er 4500€ voor terug. Wellicht had ik er 1000 meer op kunnen krijgen met zelf verkopen / korting zonder inruil, maar heb geen zin in al dat gezeur op m’n erf. En ja, weer een diesel! Wie privé veel km’s maakt met lange afstanden ontkomt erbijna niet aan.
1000bochten zegt
Nog een derde reden: als vervoermiddel om mee op zomervakantie te gaan is er weinig beter dan een stationwagon met een lekkere dieselmotor erin; veel ruimte achterin en een boel koppel voor op de snelweg gepaard met een grote actieradius en gunstig verbruik welke erg handig zijn als je een paar duizend km gaat rijden. Tel daarbij de lage aanschaf- en brandstofprijzen en je kan bijna niet om diesel heen. Als ik nu in de markt was voor een gebruikte auto, dan wist ik het wel.
Johanneke zegt
Dieselprijs is weer flink gedaald, zag 1.45 per liter van de week dacht ik. Plus, omdat ze niet in trek waren, is de prijs lager. Collega van mij heeft vorige week nog een diesel station uit 2017 gekocht. Hij heeft een caravan, de hybride benzine waar hij naar keek (auris of corrola) mocht die niet trekken, dus had ie voor een crossover moeten gaan (rav-4). Of de diesel station! Goedkoper in aanschaf ook nog dan de hybride, en een klasse hoger. Wel is het een avensis 2.0 diesel, niet de beste motor die toyota gemaakt heeft om het zacht uit te drukken, maar hopelijk voor hem hebben de latere bouwjaren minder problemen.
THSD zegt
2.0 diesel in een 2017 avensis is niks mis mee maar blijf uit de buurt van de 2.2 d-cat.
bmwe46touring zegt
Zie hier het grote probleem wat mij als occasionrijder te wachten staat. De nieuwere auto’s (nu 5-10 jaar oud) matchen niet met mijn behoefte en smaak. De cross-over, SUV achtige auto’s als de kodiaq, altea, xc40, qashqai, etc etc is niet auto voor praktisch gebruik tegen relatief lage kosten. Waar mijn budget ongeveer 5000 euro is iedere 4-5 jaar( en nee dat is voor mij echt veel geld hier spaar ik voor) zie ik steeds minder interessante/betrouwbare stationwagens komen in deze range. Een setje 15inch banden kost me nu al minimaal 500 euro. Nog net te doen op mijn e46. L aat staat als ik voor een xc40 er minimaal 17 inch onder moet gooien. Ik kan dat gewoon niet betalen en zal helaas moeten overstappen naar de kleinere auto’s als een astra station over een paar jaar.
Tot die tijd rij ik maar door in mijn touring diesel. 450k op de klok, maar still going strong. Het zal de laatste middenklasse station voor mij zijn vrees ik.
volvo480gtt zegt
Ik zou denk ik dat geld dan pompen in het netjes bijhouden en onderhouden van de huidige auto (of wellicht nog 1x nieuwer en dan netjes bijhouden en onderhouden) dan dat geld uitgeven aan iets wat niet bij jouw wensen past.
Dutchdriftking zegt
Wie had dat gedacht, ik heb met de Alfa op diesel gewoon een investering voor de toekomst gedaan!
jippie zegt
Gebruiksgemak en het kostenplaatje staan bij het gewone volk in deze dure tijd nou eenmaal op een hoger plan dan het klimaat. Klimaat is een speeltje van de linkse elite.
V8Vantage zegt
Het is eerder een verdienmodel geworden ;-)
reactief zegt
In een jaar tijd is het aandeel zoekopdrachten van 8,2% naar 9% aandeel gegaan voor diesel.
En zoeken is nog niet kopen, daarvoor ben ik dan wel benieuwd naar de cijfers… Is die stijging namelijk ook zichtbaar in de registraties?
Maar het is wel opmerkelijk!
flatsix010 zegt
Precies, kan ook te verklaren zijn dat consumenten beter huiswerk doen oa ivm wisselende prijzen van zowel aankoop als gebruik.
cloverleaf zegt
Ik heb de autoweek kostentool gedaan. 2 auto’s vergeleken. Giulia Veloce op benzine en Gulia 2.2 jtd Q4. De laatste was 120 euro per maand goedkoper. Daarbovenop tank ik zo’n 75 procent in Luxemburg wat toch weer 10-20 cent extra per liter scheelt.
Dutchdriftking zegt
@cloverleaf: Ik kwam met de 159 met 1750TBI TOV 2.0 JTDm op het zelfde uit. Helemaal als je voor de benzine met euro 98 gaat rekenen. Nu een fijne 2.2 gekocht?
aerohead zegt
Het ligt er toch echt aan waarvoor en hoe je een diesel gebruikt.
Heb je een trekker nodig en/of rij je veel afstanden is het nog redelijk economisch, maar de hogere WB is tegenwoordig is best wel een flinke hap uit het maand budget om een diesel te kunnen rijden.
Afgezien van dat is er vanaf 2023 een nieuwe APK meetmethode met een veel lagere ondergrens voor fijnstof uitstoot en daar lijken toch ook wel een groot deel van de (wat oudere) diesels niet door heen te komen.
En dan sta je voor de keuze om voor heel veel geld het DPF te laten vervangen (wat nog steeds geen garantie is om door de keuring te komen) of je laat van ellende het DFP de-registreren bij de RDW en betaal je per maand maar wat extra “aflaat” voor die enorme “fijnstof uitstoot” die je veroorzaakt.
Dit overkwam mij + een waslijst aan andere reparaties en de auto was zo goed als economisch total loss.
Dutchdriftking zegt
@aerohead: Ik heb er ook net een nieuw roetfilter onder zitten, als deze nu weer vijf jaar meegaat is dat de investering wel waard en is het absoluut nog goedkoper. Moet er echter ieder jaar een nieuwe onder dan is het een ander verhaal.
dalmore zegt
Is naast diesel ook LPG dan een interessante optie?
volvologisch zegt
Dat bied hoop, binnenkort neem ik afscheid van mijn RCZ diesel 😇
Polo Fun zegt
Een projekt car, met diesel.
civicfk3 zegt
Nou ben benieuwd, ik rij nog met veel plezier in mijn 530D uit 2014 (LCI), dik in de opties want samengesteld door BMW AG (nieuwprijs in 2014 boven een ton!!) bijna alle opties (zoals M-pakket, adaptive led koplampen, adaptive drive en meesturende achteras etc etc. Ik ben 2de eigenaar. Heeft momenteel bijna 2ton op de teller staan maar denk er over na om deze weg te doen ivm nog maar 15k woon-werk kilometers per jaar en ik ook meer de motor wil pakken.