De cijfers van 2019 laten zien. Diesel is nog zeer in trek onder Europese bedrijfswagens.
Wat is de beste keuze als je lekker veel kilometers moet maken? Diesel lijkt vooralsnog het enige antwoord. In de bedrijfswereld heeft er nog geen omslagpunt plaatsgevonden. Alleen firma’s die vooral in stedelijk gebied opereren kunnen elektrisch als een eventueel alternatief zien.
Dat diesel nog steeds de koning is onder bedrijfswagens maken de Europese cijfers duidelijk. Volgens de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) betroffen 92,8 procent van de nieuw verkocht bedrijfswagens in 2019 een diesel. Slechts 4,4 procent koos voor benzine. En 1,2 procent heeft gekozen voor een elektrische bestelauto. De categorie ‘alternatief’ is goed voor 2,8 procent.
Er werden in 2019 maar liefst 1.956.004 diesel bedrijfswagens verkocht in de Europese Unie. Dat is een stijging van 2,4 procent in vergelijking met 2018. Duitsland gaat aan kop met een stijging van 7,7 procent. Ook in Frankrijk (+3,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+1,7%) stegen het aantal bestelauto’s met een zelfontbrander. Andere landen hadden juist met een daling te maken. Het gaat hier om Italië (-0,3%) en Spanje (-4%).
93.373 van de nieuwe bedrijfswagens in de EU in 2019 betroffen een benzine bestelauto. Met 26.107 nieuwe elektrische bedrijfswagens is er sprake van een forse stijging (+22,9%) in vergelijking met 2018. De elektrische bedrijfswagens werden voornamelijk in Frankrijk (8.087 stuks) en Duitsland (6.704) geregistreerd. Het aantal hybride bedrijfswagens nam met 159,8% toe in 2019. Het gaat hier om 4.577 voertuigen.
Homer55 zegt
Joh….. Ik weet niet hoelang een elektrische Caddy al dat gewicht en kilometers gaat volhouden wat ik nu sleur in de diesel Caddy…. Of een downsize benzine Caddy dat volhoud met waarschijnlijk 15L op 100 km weet ik ook niet….
Jantje_555 zegt
en nu dat we vermoedelijk terug meer met de auto op reis zullen gaan worden de diesels ook weer interessanter als personenvervoer!
jometdebanjo zegt
Klasse. Goed nieuws. Nu kan ik weer slapen
mondeoscti202 zegt
Mij lijkt het er op dat de bedrijven die wel de overstap gemaakt hebben, dit vooral hebben gedaan om de groene vlag te laten wapperen.
lekbak zegt
Iedereen die anders had verwacht zouden ze het recht om te stemmen af moeten nemen. Er is domweg geen alternatief voor diesel, vooral bij zwaardere voertuigen is dat het geval.
Ik verwacht zelfs dat er in de toekomt hooguit enkele tientallen procenten elektrische busjes komen als de accu’s niet heel veel lichter en krachtiger worden. De meeste mensen met een bedrijfswagen hebben laadvermogen èn range nodig, dat lukt niet met een accu voertuig. Een diesel, of verbrandingsmotor op andere soortgelijke brandstof zal nog vele vele jaren de markt domineren. Ik denk bij de vrachtwagens een groter gedeelte van de markt over zal gaan op iets anders dan diesel. Zat vrachtwagens die nooit aan de wettelijke maximale gewichten komen, daar is dus veel meer ruimte om mee te werken. Waar busjes juist chronisch gebrek aan toegestaan gewicht hebben.
mauwerd zegt
Er is geen alternatief, dus vreemd is het niet.
F1Tim zegt
Wat wil je, als je werkgever je verplicht een diesel te nemen…