Zelfs een diesel met roetfilter is keihard verboden straks.
De dieselrijder krijgt het steeds lastiger. De auto’s met zelfontbrander liggen nogal onder vuur vanwege de hoge NOX-uitstoot. Nu zijn er gelukkig roetfilters, maar die zijn niet heilig. Dat blijkt wel, want het verbod op diesels MET roetfilter is op komst.
België neemt het voortouw. In Wallonië gaan vanaf 2025 nieuwe eisen in qua milieuzones. Veelal was Euro 4 een belangrijke scheidingslijn. Daarvoor hadden dieselauto’s vaak nog geen roetfilter, bij Euro 4 is dat wel het geval. Kortom, het is vrij eenvoudig om te verkopen dat je zonder roetfilter niet in een milieuzone kunt komen.
Diesel met roetfilter
Maar nu gaat in 2025 er een verbod gelden voor Euro 4-diesels. Dit betekent dat je minimaal een Euro 5-diesel moet hebben om de stad in te mogen rijden. In België zijn er drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Het is dus het Franstalige gedeelte waar de Euro 4 diesels verboden worden. Wallonië verbiedt de Euro 4-motoren om de mensen gezonder te laten leven.
Dat moet leiden tot vele economische voordelen. Denk aan minder medische kosten, betere productiviteit en een langere levensduur. Aanvankelijk was het de bedoeling om de nieuwe regels in te laten gaan op 1 januari 2023. Vanwege de enorme energiekosten waar het volk onder te lijden had, heeft Wallonië besloten het twee jaar uit te stellen naar 1 januari 2025.
Keiharde nuance!
Daarna gaat het overigens hard. In 2030 wil men namelijk het verbod uitbreiden voor zowel benzineauto’s (Euro 5, Euro 6 en Euro 6D) als in principe alle diesels. Alleen Euro 7 auto’s kunnen dan nog de milieuzone in. Dit is overigens nog een voorstel en nog niet goedgekeurd of vastgelegd. Maar ja, reken er maar op dat een soortgelijke maatregel in 2030 zal volgen.
Uiteraard is er ruimte voor een klein beetje nuance. Het gaat om milieuzones, je kan dus nog wel buiten de steden rijden. Een ander dingetje, die Euro4-diesels zijn in 2025 echt behoorlijk oud aan het worden. De eerste diesels met partikelfilter vallen er onder, maar de meeste 2002-2010 auto’s hebben er nu al een paar ton op staan. Reken er maar op dat het grootste gedeelte tegen die tijd toch al ‘op’ zijn.
Via: Wallonie.be
Met dank aan Coert voor de tip!
wimof zegt
Walen hebben zuiders bloed en zijn per definitie duidelijk minder rijk dan Vlamingen, is er een nieuwe boerenkrijg in de maak?
Dutchdriftking zegt
Dit zal in Nederland natuurlijk ook snel komen. En hierom ben ik blij dat ik specifiek gezocht heb naar de 159 met Euro 5 dieselmotor. In 2030 (duurt nog 7 jaar) zal deze toch wel een keertje op zijn.
wimof zegt
D’as voor 2027.
rw1994 zegt
Mijn euro 5 diesel Alfa 159 staat te koop ;)
Mike zegt
Alleen jammer voor de mensen met een camper, die gaan vaak wel wat langer mee. Maar zolang het alleen voor de stad geldt is dat nog geen probleem want de camper zet je toch aan de rand van de stad neer. Ben alleen bang dat het niet bij de stad blijft.
William zegt
Waarom zou je überhaupt naar Waalse steden willen? Verpauperd en veel criminaliteit. Tenzij je er voor werk oid per se moet zijn gewoon links laten liggen die treurige zooi.
por100 zegt
De mooie plaatsje zoals Durbuy of La-Roche en Ardenne zijn ook steden …
wimof zegt
Oh stop, zelfs Charleroi is niet meer wat het ooit geweest is.
Maar daar draait het niet om, het gaat ook over je snoepreisje naar Durbuy of het wereldvermaard park Pairi Daiza.
Neen, het gaat over het HELE grondgebied, ook waar je in honderd jaar geen auto kruist.
audirs3 zegt
Door dit soort locale overheden snap ik totaal niet de wens van DE en IT om na 2035 nog verbrandingsmotoren te produceren. Je kan er nergens mee heen, straks zal iedereen zich er aan irriteren door de stank en herrie die ze maken. Alleen voor op een circuit is het misschien nog leuk, maar er rijden dan nog genoeg oudere ICE rond om die hobby vol te houden.
alfafever zegt
Het is allemaal zo f*cking hypocriet met de diesels. Wat is nou het grootste milieuprobleem momenteel volgens een groot deel van de wereld? De CO2 uitstoot! Laat een diesel nou beduidend minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare benzineauto! Maar oh ja, een diesel geeft ook veel fijnstof en dat is zo ongezond. Wat geeft er ook alweer nog meer veel fijnstof! Jawel, EV’s. Ze zijn erachter gekomen dat een veel groter gedeelte van het fijnstof dan gedacht, afkomstig is van remmen en bandenslijtage. Hoe zwaarder de auto hoe meer fijnstof daar dus vanaf komt. En waren het niet nou net de EV’s die een paar honderd kilo zwaarder zijn dat vergelijkbare benzine- en dieselauto’s? Zo f*cking hypocriet allemaal.
florisje zegt
CO2 is inderdaad het meest bekende broeikasgas, echter heb je een heel scala aan moleculen die bijdragen aan het broeikaseffect. NOx (stikstofoxiden) is er ook een van. Één gram NOx geeft een soortgelijk broeikaseffect als 40-80 gram CO2. En door de hogere werk/ontbrandingstemperatuur van dieselmotoren stoten deze een stuk meer NOx uit dan benzinemotoren en moeten dieselmotoren secuurder bedient worden om de emissies op peil te houden. Dat is een probleem wanneer je bijvoorbeeld een Volkswagen polo bluemotion TDI hebt waar een kapotte EGR klep de auto afschrijft. Maarja als je die EGR klep omzeilt dan gaat je NOx uitstoot drastisch omhoog. Tevens is het een stuk makkelijker om personenwagens te vervangen met benzine/elektrisch dan werktuigen en vrachtwagens. Diesel is daar beter bestemd voor tijdens de energie/mobiliteitstransitie.
Robert zegt
Wallonië, het Sicilië van West-Europa. Als je een industrieel project wil opstarten waar veel milieubezwaren aan kleven: in Wallonië kun je vaak nog gewoon terecht. Gewoon een kwestie van ‘de juiste mensen kennen’. Het zal dus wel niet zo’n vaart lopen.
waterisnat zegt
met alle anti-wetenschappelijke idioterie weet je straks echt niet meer wat een 1 april grap is en wat er echt uit de koker van de bureaucraten komt.
Steven zegt
Mindere medische kosten en een langere levensduur. In wallonië, waar het werkloosheidscijfer een stuk hoger ligt dan in vlaanderen
Matc zegt
Ook de Belgen zijn hypocriet en krankzinnig.