De autoverkopen van Europa laat zien dat diesel en hybride gelijk op gaan!
Is diesel helemaal afgeschreven? Nee dat is onzin. Hoewel het absoluut waar is dat de brandstof enorm in populariteit daalt, zijn er nog altijd landen in Europa waar men dankbaar een nieuwe dieselauto aanschaft. Dat zijn met name landen waar ze niet fiscaal de moeder worden gepest als het gaat om de in Nederland zo geplaagde brandstof.
Dat krijgen we mooi in beeld te zien dankzij de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). De Europese lobbygroep heeft in kaart gebracht hoe het zit met de Europese autoverkoop van 2021. En dan hebben we het over de gekozen aandrijflijnen.
Diesel gelijk aan hybride in 2021
In 2021 betrof 40 procent van de verkopen in de Europese Unie een auto op benzine. Op een gedeelde tweede plaats diesel, met 19,6 procent. Die tweede plaats moet diesel delen met de hybride auto. Op plek drie (of vier, het is maar net hoe je er naar kijkt) de batterij elektrische auto: 9,1 procent. Daarna de plug-in hybride met 8,9 procent. Blijft 2,3 procent over voor ‘overig’ en 0,4 procent voor een auto op gas.
Ondanks dat de elektrische auto steeds gewoner aan het worden is, zijn conventionele voertuigen samen nog altijd goed voor 59,6 procent van de verkopen in de EU in 2021. De algehele verkopen daalden, maar dat is geen nieuws. Het is over het algemeen bekend dat de autoverkopen dramatisch zijn door onder andere tekorten in de industrie. Alleen in Bulgarije, Ierland en Slovenië werden er meer auto’s verkocht vorig jaar.
Q4 ’21: autoverkopen diesel met 50% gedaald
Er werd in in het laatste kwartaal van het jaar 778.450 auto’s op benzine verkocht in de EU. Een daling van 33,5 procent. Dieselauto’s waren goed voor 358.083 verkopen, een forse daling van 50,9 procent. Batterij elektrische auto’s werden juist meer verkocht (+24,9%) met 309.598 stuks. De cijfers worden vergeleken met de verkopen van het vierde kwartaal van 2020.
Meer PHEVs en EV’s
In heel 2021 werden er 878.432 volledig elektrische auto’s verkocht in de EU. Een stijging van 63,1 procent in vergelijking met een jaar eerder. Plug-in hybride auto’s deden het ook niet onaardig, met 867.092 verkopen. Een stijging van 70,7 procent.
Foto: BMW 840d, een dikke diesel!
martythamouse zegt
Hoewel ik diesel heerlijk vind rijden zal er niet snel een komen hier op de oprit. Mijn keuze zou dan ook naar een hybride gaan denk ik. Puur financieel natuurlijk, want diesel wordt alleen maar duurder gemaakt door de overheid.
Maar goed, met nog mar 80k op te teller kan de huidige saaie benzine bak nog wel wat jaartjes slijten op de oprit. Zeker met de weinige km’s die de afgelopen lockdowns zijn gemaakt…
DeWitteCondor zegt
Zit in dezelfde positie. Ik rijd momenteel ook niet genoeg voor diesel (veel thuiswerken) en vermoed dat dat in de nabije toekomst niet gaat veranderen.
Ik merk vooral dat mijn benzine auto af en toe wel te lijden heeft onder die dagelijkse korte ritjes naar de school en kinderopvang. Komt zelden goed op temperatuur. Probeer in het weekend wel langere ritten te maken. Ik denk dat een plug in hybrid die ook 20-30km elektrisch kan rijden voor ons ideaal zou zijn. Dan kun je al die korte ritjes elektrisch doen en je zou niet eens dagelijks hoeven bijladen. Beter voor de auto en beter voor het milieu. Maar wil er dan wel een die veel binnenruimte heeft en ook geschikt is voor vakanties met ons gezin. X5 hybrid, Cayenne e-hybrid of Volvo XC90 T8 wellicht. Liefst een ruime station, maar die zijn er niet voor zover ik weet. Vind ze alleen nog fors aan de prijs. De X5 is het aantrekkelijkst qua prijs, maar ik vind dat eigenlijk geen mooie auto. Als iemand nog goede tips heeft houd ik me aanbevolen!
Richmond zegt
@DeWitteCondor: de 3 serie en 5 serie kun je als phev kopen.
DeWitteCondor zegt
Thanks, maar 3 serie gewoonweg te krap en de 5 serie verliest ook behoorlijk ruimte met elektrische aandrijving meen ik. Ben een e-klasse combi gewend, dus dan zijn andere stations qua ruimte al snel minder.
Stijnson zegt
@DeWitteCondor: V90 T8? Zelfde blok zoals in de XC90
DeWitteCondor zegt
@stijnson: goeie, niet aan gedacht dat die ook met de T8 geleverd is. Erg fraaie auto ook. Die gaat op de shortlist.
VeniVidiVici zegt
@dewittecondor: Bmw G05 X5 45e. Wat een fijne auto is dat zeg 👌🏼
Alek zegt
@dewittecondor
We zitten in dezelfde situatie qua korte ritjes om de kids te laden en lossen. En ook dacht ik aan een tweedehands plug-in hybride om die dagelijkse korte afstanden elektrisch te doen zo dat de verbrandingsmotor bespaard blijft. We hebben ook een oprit en zonnecellen dus het is bijna ideaal.
Maar het probleem is: a) de range van de (oudere) PHEVs is niet zo groot dat je dagelijks 20-30km kan doen zonder b) het op te moeten laden dagelijks.
En de hele gekleuter met de kabels etc voor alleen maar 20km realistische range dagelijks is het niet waard.
Modernere PHEVs hebben meer radius maar die zijn te duur.
Trouwens qua keuze heeft de XC90 het beste range en natuurlijk de alom bekende outlander is het beste maar ik weet niet of dat in de smaal hier valt (bij mij zeker niet).
DeWitteCondor zegt
Nee de Outlander komt er hier niet in. Vind ‘m niet mooi, los van het foute imago. Te prullerig imo.
Ik zou ook kunnen laden op de oprit. De X5/Cayenne zouden 20 km in de praktijk wel moeten kunnen halen begrijp ik, maar dat houdt inderdaad niet over. De XC90 T8 had niet zo’n beste reputatie in de beginjaren. Weet niet of dat intussen met updates is opgelost.
De Lexus Rxh ook nog een tijd overwogen maar ik kan me gewoon niet over dat graflelijke uiterlijk heenzetten. En de bagageruimte valt gek genoeg ook best tegen.
Variomatic zegt
@DeWitteCondor: Q7 plugin vanaf 2019 is er ook met benzinemotor
jarnobakker zegt
@martythamouse: ik heb hier een benzine staan met 110k op de teller . is al bijna 11 jaar oud. In dit tempo haal ik mijn pensioen er mee. Ik ben trouwens 38 😂
martythamouse zegt
@jarnobakker Zo herkenbaar.. Ik ben 5 jaartjes ouder en mijn auto wordt 10 dit jaar… ;)
Dus het pensioen halen moet gaan lukken met hem, maar ja af en toe begint het kriebelen voor wat anders. Dus je weet het maar nooit..
allesmetturbo zegt
Laat de prijzen voor diesels maar lekker dalen doordat niemand ze meer wilt hebben, dan komt mijn F36 335D of F10 535D steeds dichterbij :)
petroldrinker zegt
of nog beter, als de prijzen lekker zakken een mooie M550D ;)
Robert zegt
@allesmetturbo: dan adviseer ik je deze na aankoop helemaal op te rijden, i.v.m. het feit dat ‘de handel’, en zelfs de export amper meer zit te wachten om nog een diesel in te ruilen.
En in de tussentijd moet je ook maar weer hopen dat er geen politicus op zoek moet naar een makkelijk succesje en de (binnen)steden straks helemaal een no go area maakt voor diesels.
meetsysteem zegt
Vreemd. (Plug-in) hybride is een aandrijfvorm, geen brandstof. Een hybride-aagedreven auto is een voertuig dat een elektromotor combineert met een verbrandingsmotor, benzine of diesel. Natuurlijk zijn de diesel-hybrides in de minderheid, maar het aandeel diesel is dus groter dan de statistieken laten zien, evenals het percentage benzinstokers.
karhengst zegt
Goede toevoeging. Zeker in Duitsland zie je dat de C300de en E300de modellen behoorlijk populair zijn, zeker onder zakelijk rijders. Halve bijtelling, 194 dieselknollen én een behoorlijk potige elektromotor, zonder dat je per sé hoeft te stekkeren en alsnog zuinig op diesel kunt karren.
Voor m’n gevoel zie ik ze vaker dan de benzinegestookte versies.
bimmerfan zegt
Na een poos met een m550d f10 te hebben gereden, overgestapt naar een RS6 C7. Sinds drie weken weer terug bij een g30 540d, wat mij betreft mag je je benzine houden. Ook gereden met de 545e, man wat is de overgang van elektro naar verbrandingsmotor onsoepel elke keer. Laat mij maar lekker dieselen.
Jantje_555 zegt
dus men gaat voor zwaardere en meer co2 uitstotende benzines met een battery pack dan een zuinige en co2 arme euro 6d diesel…de EU zijn wetgeving maakt de wereld absurd.
jarnobakker zegt
@Jantje_555: krijg je ervan als je bureaucraten zonder verstand van zaken zulke dingen laat regelen. Ze nemen zonder blikken of blozen over wat een onderzoekje zegt..
mashell zegt
Tja, er is meer dan CO2, zoals bijvoorbeeld NOx uitstoot. En dan zijn er nog de naweeën van het dieselschandaal.
Van diesel moeten we snel af en benzine eigenlijk ook want hoe zuiniger we die maken en hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe minder CO2 maar hoe meer andere gevaarlijke gassen.
wimof zegt
Mag ik mijn bos dan kappen?
DeWitteCondor zegt
@mashell: gelukkig doet Tata Steel in haar eentje al de besparingen van elektro rijders teniet, dus zou me er niet al te druk over maken.
Richmond zegt
@Jantje_555: de phev zijn een tussen oplossing om de transitie naar volledig elektrisch soepeler te laten verlopen. Niet omdat het de beste oplossing is. Maar Idealiter is de totale uitstoot natuurlijk wel lager mits er altijd geladen wordt. Anders heeft het geen nut. Op de snelweg maakt het niks uit.
Jaaaag zegt
In Italië van de zomer een auto gehuurd, Golf formaat. Dat zijn daar standaard diesels.Het werd een BMW 118d. Dat rijdt prima!
helaaspindakaas zegt
Heb nog wel een diesel gekocht, na 6 jaar een f10 535d een G31 540d maar mij viel juist op dat ze in Duitsland alleen maar duurder worden.
Ik rij zeker 1 keer in de week meer als 1000km per dag, dan is er geen alternatief
Jantje_555 zegt
lpg?
cossiekiller zegt
Hier ook nog pas een dikke diesel gekocht. Als iedereen nu iets anders kiest, zal die prijs de komende jaren wel goed meevallen. haha.
bernoulli zegt
Diesel was altijd de zakelijke keuze. Omslagpunt ligt ondertussen zo astronomisch hoog dat geen boekhouder nog een diesel wil.
Bij ons was het 3 jaar geleden nog verplicht diesel. Toen werd het benzine en nu is alles elektrisch. Mijn TDI’tje (met AdBlue!) is van een uitstervend soort.
Variomatic zegt
@bernoulli: tweedehands kopen, daarbij ligt het omslagpunt steeds lager door de hoge afschrijving en dito lagere aanschafprijs! Rond de 10dkm/jaar ben je vaak al break-even. Diesel heeft de toekomst!
calimero zegt
Ik heb anders wel een ferrari met diesel horen, zien rijden.
ericc zegt
Nu de prijzen voor elektriciteit ook de pan uitswingen vraag ik me af of elektriciteit wel de toekomst is voor de automobiel? Of wordt dit bewust gedaan door de overheid om het mindere inkomen uit btw en accijnzen te kompenseren?
wimof zegt
Het was de bedoeling dat elektriciteit het ging halen om milieu technische redenen.
Komt blijkbaar weinig van in huis.
maotje zegt
@ericc: is het enkel de prijs van elektra dat de pan exhorbitant gestegen is?
Volgens mij is alles gewoon schrikbarend duur geworden. Benzine, gas, wat denk je van boodschappen?
simon83 zegt
Zou wel willen weten wat voor auto’s er parralel worden geimporteerd. Dat er nieuw weinig diesels verkocht worden wil nog niet zeggen dat er genoeg half jaar oude diesels geimporteerd worden.
Op papier lijkt net Nederlandse nieuwe wagenpark ook schoon. Maar hoeveel Gti’s Amg’s en andere dikke v6 komen hier massaal naar Nederland. Onder aan de streek wordt het voor het mileu niet veel beter op
lexis zegt
Goch diezel in een premieum vtg heb het het er altijd al moeilijk mee gehad, kwa verbruilk zeker de meer efficiënte maar kwa comfort en loopcultuur toch altijd de mindere van de equivalenten op benzine. En zeker niet sportief zo een modern koppel monster. Versta me niet verkeerd razend snel op de 0 tort 100. Maar het beperkte toerental bereik van pakweg amper 2000 tr maw tussen 2000 en 4000 rpm laat een sportieve rijbeleving niet toe. En last but not least korte ritten van minder dan 20 a 25km zijn nefast voor de diezel met zijn armada aan uitlasgaszuiver technologie die gewoon dichtslipt bij te korte ritten. Allemaal meegemaakt en diezel uiteindelijk afgezworen.