Da’s wel lekker voor de kilometervreter met een zelfontbrander. Diesel is zo veel goedkoper geworden, dat het nu weer net zo veel kost als benzine!
Het was even wennen voor de verstokte dieselrijder afgelopen tijd. Als we gingen tanken, zagen we tot ons schrik dat de diesel DUURDER was dan de benzine, iets dat helemaal nooit gebeurt! En het was ook niet dat de benzine zo goedkoop was, diesel was gewoon schreeuwend duur.
Maar daar lijkt langzaam maar zeker een eind aan te komen. De adviesprijs voor diesel is namelijk al geruime tijd aan het dalen. Afgelopen week werd het stinkende goedje zelfs 12,4 cent per liter goedkoper. Dat tikt even aan zeg!
Diesel veel goedkoper geworden
De adviesprijs van diesel is op dit moment net zo hoog als die van benzine, beide brandstoffen gaan weg voor €2,12 per liter. Wat overigens nog steeds een godsvermogen betekent voor een volle tank, maar het is beter dan 2,24 euro voor een litertje.
Er is alleen wel 1 probleempje aan dit goede nieuws; je gaat het waarschijnlijk niet meteen terugzien aan de pomp. Tankstations willen namelijk eerst de voorraad oude diesel verkopen en die is nog ingekocht voor de hoge prijs. Dus die mag u ophoesten, beste dieselrijder!
Waarom betalen we minder voor een liter?
Maar hoe komt het nou, dat diesel ineens zoveel goedkoper is geworden? Volgens United Consumers komt dat door de aanstaande boycot van Russische olie in de EU. Zoals je wellicht weet, wordt daar de meeste diesel van gemaakt.
United Consumers denkt da de meeste bedrijven al op die boycot hebben ingespeeld en dus een enorme voorraad hebben ingeslagen. En je weet, veel vraag is een hoge prijs. Nu is die enorme piek in dieselinkoop weer verdwenen, dus zakt de prijs weer tot een normaal niveau. Sterker, diesel zal binnenkort weer goedkoper worden dan benzine, denkt United Consumers.
Dus, rij jij een diesel en ben je die hoge brandstofprijzen ook spuugzat? Hou nog heel even vol, er is licht aan het eind van de tunnel!
moveyourmind zegt
Hopelijk zet dit door en pakt het allemaal niet zo slecht uit voor iedereen die een dieselauto heeft. Zelf het geluk dat de C6 op een punt is dat het tijd voor wat anders is en ik me niet druk hoef te maken over de restwaarde, omdat hij toch al zo goed als afgeschreven is.
Maar als je een jongere dieselauto hebt is het toch zuur dat je geen kant op kan, omdat inruil niets oplevert en ermee door blijven rijden op zijn minst onzeker is.
Zelf nu weer voor benzine gekozen, al was de verleiding groot om weer voor een diesel te gaan door de lage aanschafprijzen op dit moment.
Polo Fun zegt
Is het nog te doen; dieselrijden? Ik hoor soms enge verhalen – ook hier. Ik heb altijd diesel gereden en totdantoe altijd geen problemen gehad en ff denken ja! het is goedkoper aan de tank en gaat verder op 1 tank. Als het allemaal meevalt dan ga ik toch weer voor een diesel.
alfagtv6 zegt
Bij de foto van het artikel is het alsof ik weer onder de kap van mijn rode 156 jtd16v kijk, heerlijke auto was dat toch!
dufornee zegt
Diesel niet in te ruilen valt best mee. Twee weken terug mijn Seat Leon ST diesel verkocht via Marktplaats en een Mercedes C diesel ervoor teruggekocht. Het prijsverschil was laag, maar dat kwam door de panic seller in de Mercedes :). Daarnaast rij ik nu 1:22 naar werk, daarmee nog echt fors goedkoper uit dan met een benzine.
V8Vantage zegt
Hier zelfde verhaal. C5 diesel naar de handel gedaan, En nu een dikke 6 cilinder diesel er voor terug :-) En het mooie was dat ik meer terug kreeg voor de C5 dan verwacht en de nieuwe diesel aanzienlijk minder kost dan de benzine versie. Daarvoor kan je echt heeeel lang rijden voordat dat prijsverschil opgerookt is mochten de dieselprijzen hoog blijven/zijn.
Overigens diesel was hier gisteren al goedkoper dan benzine, 4 ct de liter.
Ot92 zegt
Nu nog even de MRB van diesels (met Euro 6 norm) recht trekken met die van de benzine auto’s.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Mag euro 5 ook? Ook die hebben gewoon een partikelfilter en zijn vele malen schoner dan de gemiddelde benzine.
wimof zegt
Jammer van die NOx’en
V8Vantage zegt
Goeie. Hoe zit dat eigenlijk bij HVO?
silenro zegt
HVO doet alleen wat met de CO2 uitstoot, niet met de stikstof.
karhengst zegt
Het blijft een interessant business concept: Nul voorraad aanhouden wanneer brandstof goedkoop is, zodat je bij een dreigende prijsstijging op dezelfde dag de prijzen omhoog moet gooien. Maar wanneer de prijzen omlaag gaan zit men nog een maand aan voorraad die tegen piekprijzen is ingekocht.
Ram-G-maN zegt
Dit noem je in de supply chain een bullwhip effect.
Joost zegt
“Tankstations willen namelijk eerst de voorraad oude diesel verkopen en die is nog ingekocht voor de hoge prijs.”
Maar als de prijs omhoog gaat, is dat direct. De oude, goedkoper ingekochte voorraad is dan ook ineens dure voorraad…
OT: fijn dat het weer gaat zakken. En tegelijkertijd te gek voor woorden dat je bijna blij wordt van 1,95…het is maar net wat je gewend bent!
Jopie zegt
En als de voorraad weer inkakt door toch een boycot schieten de prijzen weer even hard omhoog.
spiderman zegt
Het blijft bizar dat Euro 5 en 6-diesels, schoner dan benzine, door media en politiek worden weggezet als vervuilers die aan alle kanten verketterd moeten worden. We moeten allemaal over naar elektrisch, hoewel de stroom daarvoor uit een kolencentrale komt en landen als Chili en Australië zware schade oplopen door de winning van grondstoffen voor accu’s. Ja, fossiele brandstoffen zijn eindig, maar elektrisch rijden is geen heilig alternatief. Diesel verdient beter.