Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling dat diesel meer in trek is?
Het gaat lekker met de autoverkopen. Nu hebben we ook een paar zwakkere jaren achter de rug, dus is er ook maar één weg: omhoog. Daarnaast zijn fabrikanten aan het inlopen op de bestellingen. Dat zien we aan de nieuwe ACEA-cijfers als het gaat om nieuw geregistreerde auto’s. We zeggen vaak autoverkopen en dat bedoelen we ook, maar officieel zijn het registraties. Veel auto’s die vorig jaar besteld waren, worden nu pas geleverd. Dat is te zien in alle grote landen in de de EU.
In Italië groeiden de verkopen met 23,1%, terwijl Duitsland goed was voor 19,2% en Frankrijk voor een groei van 14,8%. De Europese automarkt groeide gemiddeld met 18% in de periode van januari 2023 tot mei 2023. In mei 2023 alleen al werden er meer dan 1 miljoen auto’s verkocht.
Diesel meer in trek dan elektrisch?
Dan gaan we door naar opruiende kop van dit artikel. Het kan toch niet zo zijn dat diesel alsnog populairder is dan elektrisch? We hadden toch besloten dat elektrische aandrijving beter is en dat diesel echt wel klaar is? Nou, dat klopt wel, maar Europa is niet zo snel als Noorwegen of Nederland. Het aandeel nieuw geregistreerde dieselauto’s is 14,3%. Dat was vorig jaar overigens nog 17,3% (in dezelfde periode).
Als we kijken naar elektrische auto’s, dan zien we dat 13,8% geheel elektrisch is. Daarmee heeft de EV de dieselauto bijna ingehaald in Europa. Dat was vorig jaar in deze periode nog 9,6%. Om in dieselterminologie te blijven: we zijn bij het omslagpunt. Diesel is nú nog meer in trek, maar als de lijn doorzet, is elektrisch volgend jaar populairder dan diesel.
In Nederland net iets anders
Hoe zit het met benzine? Dat is nog altijd het meest populair met 36,5% (dat was 38,4%), de reguliere hybride stijgt overigens (van 23,8 naar 25%). Des te opmerkelijker is dat de PHEV aandeel verliest: van 8,8% naar 7,4%.
Het kan zijn dat je bovenstaande verhoudingen niet direct terugziet in Nederland. Wij zijn namelijk iets afwijkend qua autoverkopen. Hier is de elektrische auto veruit het populairst (33,2%). De benzineauto heeft flink ingeboet en staat op 29,2%. Ook is de PHEV behoorlijk in trek met 12,9%. Dieselen in Nederland is niet meer bon ton, slechts 1,1% betreft een zelfontbrander.
Overigens moeten we ons niet te veel op de borst kloppen, want Noorwegen is véél verder met de elektrische auto, daar is 80,9% geheel elektrisch. Bijzonder, benzine (1,2%) is daar minder in trek dan diesel (2,1%).
Meer lezen? Check hier de autoverkopen van mei 2023 in Nederland!
Aon zegt
Binnen enkele minuten volgetankt. nog ff tijd om iets te drinken en gaan met die banaan. Pas na 800km mag je hem weer voltanken. Sommige dieselauto´s halen 1400 km op een tankt; tot nu toe niet ingehaald door elektrisch, En diesels worden steeds schoner tot het punt tot dat het niet schoner kan. Mensen zijn niet gek om doorgewinterde techniek zomaar aan de kant te zetten.
pier zegt
Fossiel, in NL is gelukkig nog maar 1,1% zo gek om terug te gaan naar het begin van de industrialisatie.
HGB2022 zegt
Hoeveel van die 33 procent is gekocht? Lease is namelijk geen goeie graadmeter voor autobezit. Iemand die mag leasen kan alles roepen wat hij wil maar is geen reele afspiegeling wanneer je verplicht bent te kopen. In dat opzicht, het kopen, kan ik met mijn modale inkomen nog steeds niet elektrisch rijden omdat ik de aanschaf niet bij elkaar gespaard krijg. Zo met mij velen.
Dus hou met zijn allen op met het pushen naar elektrisch als jezelf geen cent betaald hebt om er 1 te bezitten.
fanboy zegt
@V-twin: Ach die onzin weer. Dat het niet schoner kan! Nou, zet hem maar in een dichte garage met de motor aan, als het zo schoon is. Euro 6 is te laat gekomen, ze hebben hun kansen vergooid door zich er makkelijk vanaf te maken met Euro 5.
En wie wil er nou 1400km rijden zonder pauze? Hallo, het is vakantie hoor.
Bij gewoon normaal pauzeren, kom je misschien een uurtje later aan op je bestemming met een elektrische auto, op dat soort afstanden, lekker belangrijk.
godfather zegt
Maak daar maar 2,5 uur van op een normaliter (met diesel 7 uur durende rit)…..en ja: ik heb beiden;)
jeroenm83 zegt
Nee joh! Ze doen het voor het milieu en als je straks binnen 5 minuten kan laden gaan ze ook fijn 3 keer een uurtje naar de BurgerKing en bloemetjes plukken langs de A3 samen met Pjotr en Ercäni van respectievelijk LKW Walter en Georgi Transporti.
werf76 zegt
Ach, die onzin weer. Mensen opleggen dat het leuk is om er een planning op na te houden met het opladen van je auto. Hoepel toch op zeg. Leuk als je een garage/oprijlaan/carport hebt. Dat heeft 90+% niet.
Heerlijk lang met een tank kunnen doen. Een zorg minder. We hebben al genoeg zorgen. Oh, ik ben in de buurt. Ff snel adhoc een tank volgooien. Niet te doen met een EV. Eerst maar wat gebeuren met de energie dichtheid van accu’s.
dieseltje zegt
En dan langs de snelweg een uur wachten waar je helemaal niet wil zitten ,dan nog niet hebbende over kinderarbeid en de zeebodem leeg trekken met alle gevolgen die over een paar jaar komen dit alles om vuile accu’s te maken, zo schoon is elektrisch rijden niet hoor behoorlijk kort zichtig als je dat denkt.
audias4 zegt
Ik zou het persoonlijk niet trekken om 14 uur te rijden, naar de wc gaan en weer 14 uur te rijden. Nu lijkt me ook dat 99,99% van de Nederlanders ook nooit in de situatie komt dat er 2800 km in 1 rit gereden moet worden.
Beorn zegt
Als je op zoek bent naar betaalbaar (<20k) tweedehands lijkt mij de diesel ook onovertroffen op dit moment. Al vanaf 15.000 km per jaar moet dat uit kunnen, als je er maar lang genoeg mee doorrijdt. Rijdt ook heerlijk, lekker veel koppel. Toeren maken doen we wel op de motor.
flatsix010 zegt
Je krijgt ook meer auto voor je geld bij een diesel. Zelf ben rijd ik nu een EV omdat die nog net wat goedkoper, sneller en meer opties had dan de ICE variant. Heb me weinig echt moeten aanpassen, soms wat handiger en soms wat onhandiger.
waterisnat zegt
De realiteit en echte wetenschap/kennis is door het misbruik van de laatste term door de bureaucraten zo ver verwijdert van vele mensen, bovenal aanhangers van Dunning-Kruger’66 en andere toneelvereningen van de bureaucraten die in de kamer zitten, dat je deze mismatch tussen wat er “moet komen om de wereld te redden” en de realiteit heel vaak gaat zien komende jaren. Het probleem met socialisme blijft toch echt dat het geld van de ander ook op kan.
ps de heerlijke projectie (van het eigen gedrag) dat juist de beroofden de “domme wappies” zijn is ook van alle tijden, en zal zeker blijven.
MarcoM zegt
Stekkeren in een aantal landen van Europa is not done. In grote plaatsen wel, maar dan met max 11kw. Nee, voorlopig nog gewoon aan de natte slurf.
marh zegt
Mijn TRX rijdt 900 km op een volle tank LPG en dat voor 70 cent per liter. Het volgooien van de benzinetank 125 liter doet wel even pijn, maar het geluid van de Supercharger 702 pk maakt alles weer goed.