Er komt een aap uit de mouw in het Dieselgate-schandaal.
Een nieuwe dimensie voor Dieselgate: de New York Times onthult dat een aantal Duitse automerken een onderzoek gefinancierd heeft waarbij apen gedwongen werden om uitlaatdampen te inhaleren. Doel van het onderzoek: aantonen dat moderne diesels veel minder schadelijk zijn dan die oude stinkhokken. Er is echter een nasty detail: voor de tests in 2014 werd gebruik gemaakt van een Volkswagen Beetle met dieselmotor. U weet wel, zo’n diesel die het herkent als hij in een testomgeving staat en dan veel schoner presteert dan op de openbare weg.
Er werden tien apen in kamers gezet. De Volkswagen Beetle TDI werd vervolgens op een rollenbank geplaatst, de uitlaatgassen werden opgevangen, verdund en vervolgens naar de kamers van de apen geleid. Om de beestjes rustig te houden mochten ze cartoons kijken, iets wat apen blijkbaar leuk vinden. De apen moesten vier uur in de kamer blijven om de dampen in te halen. De onderzoeksresultaten werden door de sjoemelsoftware echter op positieve wijze gemanipuleerd. Voor zover je van goed nieuws kan spreken in dit geval: de apen kregen in ieder geval minder meuk binnen dan ze hadden kunnen krijgen als de sjoemelsoftware er niet was geweest. Maar het blijft natuurlijk een bijzonder kwalijke zaak. Of ze ook een glaasje benzine kregen tegen een droge keel, wordt niet vermeld.
Het onderzoek werd overigens gefinancierd door meer merken dan alleen Volkswagen. De organisatie die het onderzoek financierde werd ook gesponsord door BMW en Daimler (Mercedes). Volgens de New York Times financierde de groep onder de noemer EUGT onderzoeken. De uitkomsten moesten ervoor zorgen dat politieke debatten over de schadelijke uitstoot van auto’s in het voordeel van de automakers zouden uitpakken. Bijvoorbeeld om belastingklimaten positief te beïnvloeden voor dit soort auto’s.
BMW en Daimler trekken hun handjes er vanaf door te zeggen dat ze niet wisten dat Volkswagen een auto gebruikte die gebruik maakte van sjoemelsoftware. Volkswagen zegt dat het onderzoek nooit is afgerond. Maar in de rechtszaken rond Dieselgate in de Verenigde Staten zijn emails van Michael Spallek (de directeur van EUGT) aan het Lovelace Respiratory Research Institute (de organisatie die de apen testte) opgedoken. In die emails van augustus 2016 (bijna een jaar na het begin van Dieselgate) vraagt hij de onderzoeken af te ronden en de resultaten zo spoedig mogelijk te publiceren. Gevraagd om een reactie laat Spallek weten dat zijn contract het niet toelaat het onderzoek van zijn organisatie te bespreken.
Ga je deze commercial uit 2017 toch anders van bekijken he?
UPDATE 1: Volkswagen heeft inmiddels hun excuses aangeboden:
“We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag.”
UPDATE 2: Er zouden ook proeven met mensen zijn gedaan, meer info hier.
UPDATE 3: Er moeten koppen rollen. Dr. Thomas Steg, de hoogste PR-functionaris van de Volkswagen Groep, zal opstappen.
autogedrocht zegt
De geschiedenis herhaalt zich! ;-)
Dat is flauw natuurlijk. Ik ben geen boomknuffelaar, maar dit slaat nergens op om te doen.
slickrick zegt
@autogedrocht: ja idd, vroeger voerden de Duitsers onderzoek uit op mensen, nu dat niet meer mag gebruiken ze apen.
Vraag me af of ze ook crash tests uitvoeren met apen ?
9000cse zegt
@slickrick:
Kleine nuance: De Duitsers financierden het onderzoek, maar Amerikanen voerden het uit! LRRI is een Amerikaans instituut.
Om een indruk te geven van wat dat voor een instituut is, hier een voorbeeld van wat ex-medewerkers erover schrijven: (Bron: https://www.glassdoor.nl)
1. Like Vivisection? You’ll Love LRRI!”
Voormalige werknemer – Executive Assistant in Albuquerque, NM (Verenigde Staten)
Niet aanbevolen
Ik heb een voltijdbaan gehad bij Lovelace Respiratory Research Institute (Langer dan een jaar)
Pluspunten
Good benefits. Lots of cake, as they celebrate birthdays like crazy here.
Minpunten
When I was hired an executive-level administrative assistant at LRRI, I was impressed by their mission statement: “To serve humanity through research on the prevention, treatment and cure of respiratory disease.” I proudly believed I’d be part of an ace team dedicated to greater understanding and treatment of COPD, asthma, lung cancer, etc.
Imagine my surprise when I learned I was working for a biodefense lab studying plague, anthrax, and radiation using animal test subjects—primarily monkeys, beagle dogs and rodents.
To add insult to injury, the executive scientists I supported were consistently rude and disrespectful. The general environment in the C-suite department where I worked was chronically stressful and rife with problems.
In 2014, LRRI subjected 431 monkeys to controversial experiments involving unalleviated pain or distress—more than any other research lab. Then there are the animal escapes, violations, fines… the list goes on.
Bottom line: Don’t work here if you have a conscience.
Advies aan management: Shame on you. First, do no harm…
En zo staan er nog 62 andere reviews over LRRI op die site. Beetje teveel om op deze site te herhalen.
En wat ik kan vinden, konden die “gerenommeerde en onvolprezen Duitse Automobilhersteller” natuurlijk niet vinden………
trustmeiamanengineer zegt
Haha damn… Ik ben niet tegen (nuttige) dierenproeven, maar dit lijkt me echt een kansloos en onnodig “onderzoek”. (Uitlaat)gas deeltjes zijn ook gewoon prima te meten met een apparaat.
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer:
Ha, ze gebruikten de apen ook niet om de uitstoot de meten, maar om te “bewijzen” dat het niet zo schadelijk is als mensen denken. Hoe bewijs je dat? Kijk ze leven nog? Bloed prikken en waardes kijken?
Dan nog zegt het helemaal niks, misschien zijn er een of twee aapjes over enkele jaren vroeg gestorven door kanker, en hoe ga je dat dan bewijzen?
Maar goed het zal allemaal wel meevallen na 4 uur in de diesel rotzooi. Want dat is helaas nog steeds niks vergeleken met wat wij gedurende jaren meekrijgen.
berlinetta zegt
@fanboy: Inderdaad, wij ademen de hele dag door schadelijke lucht in. Wij zijn de beste proefkonijnen van allemaal.
kermit123 zegt
@berlinetta: helemaal mee eens
ffw88 zegt
Absurd! En de onderzoekers liepen zelf met een borstel/filter onder hun neus?
http://www.fun-en-feest.nl/img/large/zwarte-mini-snor/10048/466.jpg
jack_abarth zegt
@ffw88:
Nieuwe retro-fit roetfilter?
123bat zegt
@ffw88: Oh, dat verklaart veel dan: http://www.technobuffalo.com/wp-content/uploads/2016/01/Dieter-Zetsche.jpg
robert110 zegt
Even afgezien van het dierenleed wat natuurlijk onacceptabel is. Lijk het mij dat er goedkopere manieren zijn om zoiets aan te tonen.
Het mij nou ook nog niet helemaal duidelijk wat nou het echte probleem is, dat er apen voor gebruikt zijn of dat er een diesel met die software is gebruikt?
mashell zegt
@robert110: dierenleed onacceptabel? We doen moeilijk als een paar apen een paar uur gassen moeten in ademen terwijl de menselijke bewoners van vele steden dat dag in dag doen. En vervolgens bakken die zelfde uitlaastgas ademende mensen s’avonds een lekker stukje dierenleed in de pan om zich mee te voeden.
pa045 zegt
@mashell: Wat een vergelijk. Je bent een mens en je kan keuzes maken in je leven. Dat is lastig en soms maak je een fout. Maar het is jouw keuze. Wat ze die apen aandoen zijn ook keuzes van een mens. Niet van de apen.
mashell zegt
@pa045: is het de keuze van de koe of het varken om op je bord te landen?
postzegel zegt
@mashell: Precies!
Al eet ik dan weer niet zoveel varken. M’n lederen schoenen zitten heerlijk, kaas is lekker ( stremsel uit de maag van jonge, pasgeboren runderen), en ja, met een glaasje wijn (geklaart met ook al dierlijk spul).
Dikke onzin om het onderzoek uit te voeren (wellicht), maar als die aapjes na het onderzoek gewoon zijn geslacht en opgegeten, zie ik daar geen probleem in. Naja, geen idee hoe aap smaakt eigenlijk? Kip, Koe, Hert, Konijn, Kangaroe, Eend, en allerlei soorten vis: heerlijk.
pa045 zegt
@mashell: tja. Gedeeltelijk heb je zeker gelijk. Al ga ik er wel vanuit dat een koe of varken fatsoenlijk geslacht wordt en niet hoeft te lijden.
Nu zie je in de media dat dit soms zeker toch gebeurd, maar daar wordt tegen opgetreden.
En dat zouden ze hier ook moeten doen.
Wij mensen maken de keuze. Maar dat moet wel een fatsoenlijke zijn.
postzegel zegt
@pa045: een (vlees)koe of varken fatsoenlijk geslacht? Denk je dat de rest van hun leven er verder niet toe doet? Mijn verwachting is dat die aapjes een beter leven qua verzorging hebben dan menig stuk slachtvee.
pa045 zegt
@postzegel: Mijn vader is van boeren komaf. Een goede boer gaat goed met zijn vee om. Maar uiteindelijk is het ook zijn product en zal het iets moeten opleveren.
En het leven van die aapjes was niet goed genoeg om ze te vergassen. Dat gaat alle normen en waarden voorbij. En dat is voor mij een hele dikke punt!
mashell zegt
@pa045: en voor mij is het punt dat 4 uur in een ruimte met uitlaatgassen mild is in vergelijking met dieren slachten en opeten.
slickrick zegt
@robert110: goedkopere ? Een aap lijkt me best wel goedkoop, die geef je een banaan en alles is weer prima
berlinetta zegt
Het zit dan blijkbaar toch in de aard van het beestje om andere wezens te vergassen.
2wheeler zegt
@berlinetta: hahahaha
desjonnies zegt
Gas en Duitsers, LE-VENS-GE-VAAR-LIJK !
lekkaah zegt
stichting aap ..
camber24 zegt
Wat een walgelijk onderzoek zeg. Als dierenliefhebber draait m’n maag hiervan om.
elemento zegt
Wat een stom onderzoek….. verder wat doet GM op.zn beurt
hammerman zegt
Uit ‘betrouwbare bron’: Tesla heeft eenzelfde test gedaan en de apen hadden er geen last van…
2wheeler zegt
Het is immoreel, maar ik geloof niet dat de coolest monkeys of the jungle hier echt schade aan hebben ondervonden.
stfu zegt
Nog een reden om elektrisch te rijden. En mensen maar die boeven verdedigen.
O plaat zegt
@stfu:
Apen bruinkool rook laten in ademen was nog schadelijker om nog maar te zwijgen wat 4uur naast een vat kernafval zou doen.
strammermax zegt
Bah wat ontzettend sneu! Stop die onderzoekers maar in die kamer, kunnen ze mooi live hun bevindingen noteren.
koekwaus zegt
@strammermax: dan krijgen ze minder rotzooi binnen dan wanneer ze baar buiten lopen wss
pa045 zegt
VAG blijft toch onderwerp van gesprek. Het ene onderzoek is nog niet klaar of het volgende zwarte schaap komt alweer naar boven.
Nu zullen de fanboys wel weer zeggen: dat doen die andere ook. Maar dat is nog steeds niet volledig aangetoond.
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: wanneer je iets doet wat niet mag, zorg er in ieder geval voor dat je niet betrapt wordt.
karhengst zegt
Echte apen? Of vrijwilligers onder het Transporter clientèle?
gamma81 zegt
Hier dEUGT niets van.