Het aantal autodiefstallen nemen af, maar met name de hybride auto’s zijn populair als het om diefstal gaat.
Het boevengilde loopt echt niet alleen maar warm voor dure auto’s zoals een Audi RS6. Dieven die het specifieke op een auto gemunt hebben gaan geen plofkraak ondernemen, maar willen deze auto elders op deze planeet een nieuw leven geven. Helaas vragen ze geen toestemming aan de eigenaar en krijgt deze ook geen cent voor de auto. Niet zo netjes.
Er is toch goed nieuws te melden. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) zegt dat het aantal autodiefstallen is teruggelopen. Er is sprake van een daling van 9,5 procent. Toch zijn er wel zorgelijke ontwikkelingen gaande. Dieven hebben voornamelijk interesse in jonge auto’s en ook een hybride is hot.
In de categorie motorfietsen constateerde LIV dat twee derde van de in totaal 1604 gestolen motorfietsen worden ontvreemd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Auto’s tussen 0-3 jaar
Personenauto’s van 3 jaar worden het meeste gestolen (761 stuks). Deze groep auto’s worden tevens het het minste teruggevonden (30%) en het aantal diefstallen is binnen deze groep met 51 procent toegenomen. Auto’s als de Toyota CH-R (154 stuks), Toyota RAV 4 (75 stuks), Fiat 500 (54 stuks) en Mazda CX-5 (45 stuks) zijn populair onder boefjes binnen die 3 jaar oude categorie. Gestolen voertuigen tussen 0 en 3 jaar oud krijgen meestal een andere identiteit. Ze leven voort op een andere locatie in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota’s zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria. Gestolen Land Rovers en Mazda’s duiken vaak op in Oost-Europese landen, aldus LIV. Auto’s van 4 jaar of ouder zijn voornamelijk interessant voor de onderdelen.
Diefstal van hybride auto’s
De Toyota CH-R is een hybride en sowieso zijn hybrides in trek. De diefstal van hybride auto’s is met maar liefst 69 procent toegenomen. In totaal gaat het om 599 diefstallen. De kleine bestelbus is eveneens in trek. Er werden 1.579 lichte bedrijfswagens gestolen, een stijging van 19 procent.
garp zegt
Hoof cijfer. Maar de grote vraag daarnaast is: met hoeveel procent is het aantal hybrides toegenomen in de bulk auto’s tussen de 0 en 3 jaar oud. Ook significant. Dus dan is het diefstalcijfer al een stuk logischer, lijkt me.
ghost zegt
Waarschijnlijk weten die dieven inmiddels dat verzekeraars auto’s boven de €75k nieuwwaarde std laten voorzien van een voertuigvolgsysteem. Alles eronder, zoals een CR-H, heeft dat niet en geeft meer slagingskans aan de dieven. Zoiets zal het wel zijn..
dijan zegt
Niet alle verzekeringen eisen boven de 75000 euro een voertuigvolgsysteem .
Turbo S zegt
Welke? Noem er eens een paar.
dijan zegt
Reaal ,nn,
dijan zegt
Mijn Audi van 77.ooo euro ,zelf nieuw gekocht bij Reaal .
sprankel zegt
Die dieven weten maar al te goed dat alle nieuwe wagens op afstand te tracken zijn al dan niet via de app op je telefoon, die hebben dan ook een simpele GPS/telefoon jammer gekocht op het internet waar het overal aangeboden word waarmee heel dat volgsysteem zeer eenvoudig onklaar gemaakt word, als de auto niet meer kan communiceren, maakt niet uit wat voor volgsysteem er opzit. (tenzij een alarm afgaat als de auto zijn verbinding verliest maar dat is enkel bij hoog risico transport zoals bij geldtransport)
Gestolen wagens worden ofwel voor onderdelen gestript ofwel via export en import van eigenaar gewisseld. Gezien hybrides fiscaal aantrekkelijk zijn, zeker in andere landen buiten Nederland, dat verkoopt vlot. Gezien hybrides duurder zijn hebben ze standaard veel meer opties dan de niet hybride variant en bovendien nog een peperdure batterij, voor onderdelen zijn ze dus ook uitermate interessant.
Dutchdriftking zegt
Toch grappig dat op een chassisnummer wat in Europa geregistreerd staat als gestolen men in Rusland gewoon milieu subsidie kan krijgen…
Johanneke zegt
Daarom rij ik auto’s uit de jaren 90 :p
Turbo S zegt
Elke zichzelf respecterende Afrikaan wil natuurlijk ook nooit in een 4 jaar of zelfs nog oudere auto aangetroffen willen worden.
rogerzz zegt
In Den Haag staan er wel wat S4’s, S5’s en SQ-modellen met stuurslot op straat te overnachten. Niet heel gek, ook een oude Alfa GTV uit ±1980 staat met stuurslot al een poosje op zijn plek. Die wil je toch graag houden, een CH-R van de leasemaatschappij is toch meer een wegwerpitem.. wel slecht dat ze zo makkelijk gejat worden.
Voor wie een stuurslot wil, ik heb zelf een Disklok. Dat is een soort frisbee die helemaal om (en een stukje achterlangs) het stuur heen gaat en ‘los’ zit zodat je ook niet alsnog kan sturen met een stuurslot die vast zit aan het stuur. Vastmaken is gewoon de 2 helften naar elkaar toe klikken, en het slot indrukken. Openen/weghalen is met een sleuteltje, er in doen en poef los, 2 helften lostrekken en klaar. Wel een fijn idee om te hebben, ook voor in het buitenland of bij lang parkeren bij een vliegreis of iets dergelijks, echt een aanradertje :)
zesinlijn zegt
Diefstallen nemen af, het aantal néémt af. Hoe moeilijk kan het zijn…?