Steeds vaker richten dieven zich op auto-onderdelen zoals airbags, navigatiesystemen en wielen. Verschillende organisaties luiden de noodklok.
Nederland heeft volgens de BOVAG met rondtrekkende dievenbendes te maken, die de gestolen goederen in Oost-Europa slijten. De voorkeur voor merken en onderdelen lopen uiteen. Van wielen tot airbags en van BMW tot Kia.
De BOVAG en Stichting Verzekeraars Bestrijden Voertuigcriminaliteit melden dat de diefstal op dit moment een schadepost oplevert van 300 tot 400 miljoen euro per jaar. Autobedrijven nemen al behoorlijk uitgebreid maatregelen tegen dit soort criminaliteit en dus verplaatst het werkveld van de dieven zich steeds meer naar Vinex-wijken. Dat wil overigens niet zeggen dat autobedrijven helemaal geen last meer van de bendes hebben, soms worden er tot 80 auto’s per nacht bij één bedrijf kaal getrokken.
Heel af en toe worden er eens wat mensen opgepakt. Afgelopen december werd bijvoorbeeld een vrachtwagen vol onderdelen met een paar Litouwers op tijd onderschept. Onderdelen die terug te leiden zijn op een eigenaar worden geretourneerd, maar de successen zijn beperkt.
Fotocredit: Autojunk.nl
parker zegt
Na de lokfiets wordt het tijd voor de lokauto? Een A3 met RNS Navi, S-Line stuur met peddels en Xenon lampies schijnt onweerstaanbaar te zijn voor dat tuig..
smoothoperator zegt
@parker: das ook de enige doelgroep die zon auto onweerstaanbaar vind!
mb10 zegt
@parker: golfjes worden ook vaak gestript, had even opgezocht r line achterlichten los zijn toch al gouw €600 los. Dan heb je alleen achterlichten, best interessante business voor de dieven dus.
VeniVidiVici zegt
@parker: En als je ze te pakken hebt, wat dan? Opsluiten? Na 2 weekjes rust staat het gespuis weer buiten en gaan vrolijk verder waar ze gebleven waren. Eens een dief, altijd een dief!
parker zegt
Wel jammer overigens dat ze nooit een Prius strippen..
smoothoperator zegt
@parker: die zit te goed in elkaar :)
kevin82 zegt
@parker: inderdaad, daar wordt ie alleen maar mooier op ;-)
E550 zegt
@parker: een Prius heeft niet echt waardevolle onderdelen.
whatever zegt
@parker: Priussen (Pri-i?) gaan volgens mij in z’n geheel naar Rusland, daar worden ze taxi.
bmwe81 zegt
@parker: stap je s’morgens in je Prius zijn je accu’s weg?
victornator95 zegt
Enorm spijtig dat dit probleem groter lijkt te worden, en dat het relatief lastig is aan te pakken. Hier in Utrecht durf ik de naafkapjes van mijn velgen er niet eens op te laten, die worden geheid gejat.
Hoe pak je zulke dieven überhaupt aan …
norge zegt
Vroeger hadden we grenscontroles… Fock the EU..
victornator95 zegt
@norge: Eigenlijk ook een probleem in Noorwegen?
hopeloos zegt
@victornator95: nee. Hier niets aan de hand
xiran zegt
@victornator95: het wegkrijgen uit Noorwegen is lastiger.
norge zegt
@victornator95: Behalve navigatiesystemen van vag is het nog geen groot probleem hier..
ronnys zegt
@norge: Vroeger werd er nog niets gestolen, vroeger was alles beter….
norge zegt
@ronnys: Toen waren het nog “landgenoten” die stalen…Nou zijn het georganiseerde raids vanuit het oosten…
Edge zegt
@norge: Inderdaad. Als gewone burger is zijn de grootste EU-voordelen nog dat je gewoon spullen in het buitenland kunt bestellen zonder dat je daar nog extra invoerkosten over hoeft te betalen, en dat wanneer je naar Spanje op vakantie gaat je niet eerst naar het wisselkantoor moet.* Maar daar houdt het voor de gewone burger ook wel op. Of je moet al super blij worden van het feit dat stofzuigers een lager maximum wattage hebben dankzij de EU.
*Tenzij je in een land als Noorwegen woont waar ze zo eigenwijs/slim (doorhalen wat niet van toepassing is op uw EU-visie) om eigen munt te houden.
norge zegt
@Edge: We zijn geen lid van de EU (blij toe)
Maar we hebben voor de handel wel het EU schengen accoord getekent …Wat ons alle nadelen van de EU oplevert..
robert110 zegt
Ik weet niet wat erger is je hele auto weg of alleen je navigatie. Als je hele auto weg is lijkt mij dat meer gezeik geven.
motoragent zegt
@robert110: Zou je denken?
mb10 zegt
@robert110: ik denk dat een hele auto weghalen niet interessant genoeg is.
Hier in breda was een periode dat ze alleen seat ibizas afgingen voor de airbags. ze zijn zo goed dat de dealer niet wist hoe ze voor elkaar kregen de schroefjes lagen zelfs netjes in de asbak.
ater zegt
@mb10: haha. Dat zelfde hadden wij meegemaakt me de airbags van de polo. Alle schroefjes lagen netjes in een bakje bij de pook.
Dutchdriftking zegt
Ja, als de onderdelen makkelijker te verkopen zijn en ook genoeg opleveren, waarom dan niet? Ik snap de boeven wel. Als eigenaar moet het toch wel een heel vervelend moment zijn. Ook als je hele auto weg is natuurlijk.
remylahaye zegt
Ik heb 2 jaar geleden bij BMW stage gelopen en de nacht voor dat ik kwam hebben ze alle auto’s in de showroom en garage opengebroken en alles eruit gehaald! Complete dashboards, airbags, navigatie etc. Absurd!
eelco74 zegt
@remylahaye: absurd ook dat de lokatie kennelijk geen alarm had. Ik weet nog wel dat Milano in Dordrecht naast een mega hek vroeger ook een aantal onvriendelijke honden had rondlopen S’nachts ter beveiliging.
Rudy zegt
Begin december (vorig jaar) airbag, navigatie en rayban uit mijn F30 3 serie gestolen. 2 dagen later nog 10 (!) andere auto inbraken in het dorp……
Auto goed verzekerd, maar naar zonnwbril kon ik fluiten. Daarnaast is het vooral een kut gevoel wat je eraan overhou.
dieselaer zegt
@Rudy: heb je wel alarmklasse 3 en navi lock in laten bouwen?
Rudy zegt
@dieselaer: geen alarm in auto. Achteraf bmw alarm inbouwen vragen ze €1100 voor……
Heb slechte ervaringen met imitatie alarmen….. navi lock ken ik niet?.
Edge zegt
@Rudy: Die zonnebril valt inderdaad niet onder de autoverzekering, maar die had je eventueel wel onder je inboedelverzekering kunnen claimen. De zonnebril had dan wel uit het zicht moeten liggen op het moment van de inbraak, dus in een dashboardkastje of opbergvakje.
Rudy zegt
@Edge: geprobeerd. Viel bij mij niet onder de dekking, had ik een buitenhuis verzekering moeten hebben…..
norge zegt
@Rudy: Zonnebril kan je op je inboedel verzekering claimen..
Rudy zegt
@norge: zie reactie hierboven. Interpolis heeft een speciale buiten de deur verzekering die dit soort gevallen dekt. Echter heb ik die niet……
subarufan zegt
@Rudy: buiten de deur verzekering is een aanrader, ook een gevallen laptop of telefoon is zo te claimen (ervaring) en het kost een paar euro per maand.
Rick-dos zegt
Ik ben er nog steeds voor om een alarm te ontwikkelen dat zo’n dief 220v door z’n donder geeft. Gewoon omdat het kan.
Als hij dan toch nog je auto kan kaalplukken dan heeft hij het gewoon verdiend om de spullen te verpatsen. Zo niet, dan heeft hij pech gehad.
Moet er ook een camera op je auto gericht zijn zodat je achteraf het terug kan kijken. Al met al moet er gewoon een bepaalde voldoening uit te halen zijn voor de gedupeerde.
Technisch gezien is het natuurlijk geen alarm maar een marteltuig. Alleen is “alarm” beter te marketen dan “marteltuig”.
xiran zegt
@Rick-dos: je zal maar een storing in het alarm hebben.
timberleek zegt
@Rick-dos:
Helaas werkt dat niet zo simpel als mensen denken.
En dan hebben we het nog niet gehad over dieven die daar gewoon maatregelen voor nemen (isolerende kleding etc).
granlusso zegt
Het is een groot probleem voor leasemaatschappijen. De boevenbendes weten welke auto’s leaseauto’s zijn. En dat die auto’s na twee weken een nieuwe navi hebben. Dan slaan ze opnieuw toe, vaker gehoord. Oplossing kan zijn om medewerkers van klanten onderling te laten wisselen van auto…
:(
dieselaer zegt
@granlusso: 2x in 3 maanden bij ons… ratten zijn het, niet een aanwinst voor de EU
Rudy zegt
@granlusso: mijn f30 heb ik gewoon prive gekocht… week en 1 dag en ik had hem weer terug….
gregorius zegt
Waarschijnlijk zijn de kosten van de diefstal nog altijd niet hoger dan de kosten om elke leasebak met een topalarm uit te rusten.
timberleek zegt
@gregorius:
Wat moet een topalarm gaan doen? De meeste mensen reageren er toch niet meer op als ergens een auto staat te loeien.
En volgens mij gaan veel van die diefstallen ook razend snel. Dus tegen de tijd dat er iemand gaat kijken zijn ze miss ook al weg
gregorius zegt
@timberleek: Vraag me af of je, als dief, nog steeds een koplamp uit een VAG-model probeert te jassen als er een alarm afgaat. Soms wel soms niet.
Zo kan je ook een alarm op 2 manier instellen: het ernstige alarm belt ook de politie. Daar kan je ook weer een aantal methoden aan verbinden om dat op verschillende manieren als eigenaar te kunnen cancellen; zodat de dief niet weet hoe daar onderuit te komen. Dat moet zelfs in een woonwijk afschrikwekkend kunnen werken.
Maar goed, op alles is wel iets te bedenken; maar je kan het ze wel moeilijker maken.
timberleek zegt
@gregorius:
Een automatische melding naar de politie doen gaat de politie niet mee akkoord hoor. Het alarm gaat vaker onnodig af dan nodig. De meldkamer heeft wel wat beters te doen.
Miss dat met de komst van onstar achtige systemen er wst mogelijk is. Dat de onstar meldkamer meekijkt in de auto bij een alarmmelding en evt zelf contact kan zoeken met eigenaar of politie.
Met huisalarmen is dat niet anders. Er is een alarmcentrale die het systeem controleert. En als het alarm gaat en de eigenaar is niet bereikbaar gaan ze de politie informeren. Met een duurder abbo kan dat redelijk rechtstreeks, maar dan zijn foutieve meldingen ook duur. En als het te vaak gebeurd mag je gewoon ophoepelen met je systeem
mrrallycross zegt
Kan je tegenwoordig denk ik meer mee verdienen dan dat je auto’s jat
mashell zegt
@mrrallycross: een hele auto jatten is natuurlijk beter want dan heb je alle gewenste onderdelen en meer. En een auto is gemakkelijk transporteerbaar want kan rijden. Maar heb is blijkbaar lastiger een hele auto te stelen dan een paar onderdelen. Dit probleem van onderdelen diefstal is dus een logisch gevolg van het beter worden van startonderbrekers en dergelijke.
lekbak zegt
@mashell: het probleem met een hele auto is dat er een hele hoop minder gewilde onderdelen op zitten die ze wel aan het vervoeren zijn.
Als je goud aan het zoeken (en vinden) bent laat je het zilver ernaast ook liggen. Immers kan je maar een beperkte hoeveelheid meenemen en goud is dan waardevoller.
fit4fun zegt
Open grenzen = open auto’s…..
clarkson zegt
@fit4fun: kort maar krachtig. En meer dan waar helaas.
Design_Driven zegt
Koplampen van de Discovery II van na de facelift worden vaak gestolen. Een vriend van mij die het al 2x overkomen is heeft een kleine modificatie toe gepast precies daar waar je je hand moet doen om ze los te trekken (ja ja Engelse engineering) en inmiddels al eens bloed op de auto aangetroffen.
Net goed!
kliko zegt
Hoe valt dit onder de verzekering? Is dit ook diefstal? Of geldt diefstal alleen als de complete auto gestolen is?
Ik zou zelf niet weten waar je het anders onder moet scharen.
Edge zegt
@kliko: Het verschilt per situatie. Indien er geen inbraaksporen zijn (dus als ze het sleutelsignaal verstoord hebben) en de radio (bijvoorbeeld) netjes verwijderd is, valt het onder geen enkele verzekering. Het zou immers goed kunnen dat je zelf je radio even hebt uitgebouwd, om vervolgens het geld te claimen, je radio terug te zetten en iets anders van dat geld te doen.
Indien er braakschade is, hangt het nog af van de dekkingsgraad van je verzekering en van wat er gestolen is. Als je alleen WA verzekerd bent kun je fluiten naar je spullen en krijg je ook geen vergoeding. Als je WA met beperkt casco of all risk verzekerd bent, kun je in principe alle gestolen dingen waarbij schade aan de auto gemaakt is (losgerukt stuur, hardhandig uitgebouwde radio, ingetikte ruit of geforceerd slot) op de autoverzekering verhalen. Dit wordt meestal als diefstal/vandalisme aangemerkt. Indien het bijvoorbeeld om spullen gaat die los in de auto liggen, zoals een zonnebril of map met cd’s, moet je bij je inboedelverzekering zijn. Ook dan geld weer dat er wel braakschade moet zijn, omdat de kans op fraude anders een stuk groter is.
clarkson zegt
Helaas zelf ook slachtoffer geweest. Niet echt grappig kan ik je vertellen. Op de camera’s waren poolse kentekens te zien. Maar dat zal geen verrassing zijn.