Een elektrische toekomst is eigenlijk voor iedereen een zekerheidje, maar sommige merken willen nog een beetje rekken.
We waren zo lekker op weg! Al een jaartje of tien zijn autofabrikanten hard op weg om over te stappen naar een (bijna) geheel elektrische toekomst. Tesla liet zien dat het gewoon mogelijk is. Zowel het maken van EV’s die mensen daadwerkelijk willen hebben en dt je er ook nog geld aan kunt verdienen.
Veel merken gingen overstag en nu is er een behoorlijk ruime keuze uit acceptabele en redelijk gunstig geprijsde EV’s. De consumenten zijn er echter nog niet helemaal klaar voor, dus verkopen veel automerken alsnog een hele hoop auto’s met verbrandingsmotor. Sterker nog, veel merken hebben al aangekondigd hun plannen naar een EV-only toekomst uit te stellen.
Elektrische toekomst Nissan
Sommige merken investeren zelfs weer in de auto’s die rijden op dinosap. Dat gaat echter niet gebeuren bij Nissan. Dat zegt Nissan-honco Francois Bailly. Hij is de CPO (Chief Planning Officer) en is dus redelijk goed geïnformeerd. Volgens hem is Nissan dat absoluut niet van plan.
Nissan gaat niet meer investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Elektrisch rijden is voor Nissan de toekomst. Dus uiteindelijk zal bij Nissan uiteindelijk elke auto die ze bouwen geheel elektrisch zijn.
Nog wel hybride
Nissan investeert weliswaar niet in nieuwe verbrandingsmotoren, maar nog wel in hun hybride-technologie. Nissans e-Power-aandrijfconcept is behoorlijk afwijkend ten opzichte van die van veel merken. In principe is het een elektrische aandrijflijn, maar dan met een verbrandingsmotor als generator. Inderdaad, precies zoals de Mitsubishi Outlander dat ook heeft.
Overigens zal Nissan de strategie per markt overwegen. In Europa zijn we behoorlijk ver met de adaptatie van elektrische mobiliteit. Maar Bailly geeft ook aan dat sommige landen iets minder strenge milieueisen hebben. In Afrika is Euro 2 namelijk gewoon toegestaan voor fabrikanten om nieuwe auto’s te verkopen. Dus er gaan nog wel een paar jaartjes overheen voordat alle Nissans elektrisch zijn.
Via: Drive
Fotocredits: vuurspuwende Nissan door @rbcarsphotography via Autoblog Spots.
Meer lezen? Dit zijn ALLE Nissan GT-R’s op een rij, allemaal!
mark_mulder zegt
Ik ben benieuwd hoe snel die elektrische opmars afneemt als de subsidies er steeds meer af gaan en je uberhaupt geen laadpaal meer aangesloten krijgt op het stroomnet (want: vol).
Ik hoop dat ik het op benzine volhoud tot er een oplossing is op waterstof die broem-broem doet en kan tanken in een minuut of 3.
mashell zegt
Denk dat dat elektriciteitsnet sneller te fixen is als de waterstoftankstations. De huidige versie daarvan moeten 20 minuten weer op druk komen tussen de verschillende auto’s.
koeberg zegt
Een interne verbrandingsmotor op waterstof is onzinnig. Die is twee tot drie keer inefficiënter dan een brandstofcel plus electromotor.
En broem-broem kan uit een speaker komen. Geplaatst in het interieur; die kun je dan zo hard zetten als je wil zonder anderen lastig te vallen.
maotje zegt
Simpel. Als er in 2035 geen nieuwe auto meer verkocht mag worden op benzine of diesel. Is de keuze niet meer reuze.
Dan zal de opmars alleen nog maar sneller zijn.
heckblende zegt
die man met zijn paard kon het destijds ook niet geloven, toen tegen hem gezegd werd dat hij binnen een paar jaar alleen op de renbaan terecht kon met zijn paard
O plaat zegt
Je onderschat de liefhebbers van analoge technologie. De vraag naar een rolex is er nog steeds. Ondanks dat iedereen een even accurate klok op zak heeft. Een auto was praktischer dan een paard. Een EV is net minder praktisch.
melcon zegt
Mooie stroman drog redenatie, een brandstof auto verschilt alleen van een EV door de wijze waarop de energie om voort te bewegen opgeslagen wordt. In een elektro chemisch opslag medium wat in de volksmond een accu genoemd wordt. Daarbij was destijds echt wel voor iedereen duidelijk dat over de loop der tijd de auto het paard zou vervangen (een groot deel van die auto’s was toen overigens al EV! de brandstof revolutie kwam pas later).
Overigens, als jij denkt dat we voldoende zeldzame aardmetalen hebben om voldoende accu’s te maken voor de 1,3 miljard (!) auto’s wereldwijd, dan heb ik nieuws voor je ;-). Om zelfs alle 9,1 miljoen auto’s in Nederland voor 2050 te vervangen zal al een hele opgave blijken. Van alle auto’s is 87% in particulier bezit, dat deel zal dus het minst snel verjongen. Deze kiezen veelal voor een benzine of een hybride. De verjonging komt dus vanuit de lease hoek, het aandeel volledig EV in het NL wagenpark is momenteel 3%.
Gemiddeld worden er z’n 320.000 tot 370.000 auto’s per jaar nieuw verkocht, waarvan 29% volledig EV. Over 5 jaar (dan is het al 2030) heb je het dan over +/- 500.000 EVs maar ook over 1.3 miljoen brandstof aangedreven auto’s, al dan niet in een hybride vorm. Dan moet je ook nog mee rekenen dat ons wagenpark gemiddeld steeds ouder wordt omdat een groot deel van die EVs weer naar het buitenland verdwijnt omdat de particulier er geen interesse in heeft vanwege de hoge prijs.
Samengevat, wat jij als het zogeheten paard omschrijft blijft nog wel even, zelfs voor een klein land als Nederland is het al een hele uitdaging. Laat staan voor landen als Duitsland (49 miljoen auto’s), Italië (39 miljoen auto’s) en Frankrijk (38 miljoen auto’s). Dan heb ik nog niet eens zaken als laadinfra en netbelasting aangestipt. En dat allemaal om uitstoot te besparen op veruit de kleinste punt van de taart (2,6% 10 jaar geleden, inmiddels zitten we daar al ruim onder), de grootste winst kunnen we halen bij energie opwekking, industrie en verwarming van huishoudens en natuurlijk de landbouw wat voor heel veel mensen een gevoelig onderwerp is.
Ik acht het niet ondenkbaar dat de 2035 grens opschuift of dat we een sterke toename van E-Fuels zien tegen die tijd. Dat een fabrikant als Toyota met het 1:6:90 regel uit wetenschappelijk onderzoek komt is niet voor niets, we hebben het hier over een fabrikant waarvan de RAV4 wereldwijd alleen al 3 keer zo veel verkoopt als er in geheel Nederland op jaarbasis verkocht wordt!
petroldrinker zegt
Je merkt nu al 2e maand op rij dat de EV verkopen dalen zodra de subsidies eraf zijn (gelukkig maar), de enige reden waarom we uberhaupt ermee bezig zijn is de EU met hun totale controle en zeggenschap over alles.
ronnys zegt
Welke controle wil de EU?
De EU wil een leefbare omgeving. Dus minder overstromingen zoals nu weer in Duitsland.
Lijkt mij een hele goede zaak!
pomoek zegt
Met alles bedoel je: wat we eten, hoe laat we naar bed gaan, wat we op tv kijken, welke schoenen ik ’s morgens aantrek, hoe laat het vliegtuig naar Benidorm gaat, hoeveel water er door de Rijn stroomt, welke kleur Cola heeft?
Dat alles gaat de EU voor elkaar krijgen als wij allemaal elektrisch rijden?
melv zegt
-edit: thanks, is aangepast! –
HZW zegt
Alle EV’s en Hybrids worden alleen maar gekocht omdat er dikke subsidie op zit, of dat de bijtelling laag is.
Als Subsidies geschrapt gaan worden en de bijtelling prijzen gelijk worden, en er gekozen moet worden voor brandstof of electra, kiest bijna iedereen brandstof en niet electra.
Straks is de bijtelling het zelfde als brandstof auto’s en dan komt er nog wegenbelasting bij voor die zware EV’s, moet je zien hoeveel er weer terug gaan naar een benzine auto.
maotje zegt
Men gaat niet terug. Iedereen die ik spreek met een ev zegt niet terug te gaan.
De mrb zal ook nooit meer worden dan die van een benzine variant. Het woord zware in die regel is daarom ook onzinnig.
degrotemuis zegt
Het EV onderzoek 2023 van de VER gaf toch wat anders aan, er zijn schijnbaar best veel mensen gevoelig voor de prijsprikkel. Knap onzinnig als het om een privé aanschaf gaat, want langer doorrijden met de huidige auto is vaak toch voordeliger onderaan de streep, maar toch.
Mijn nieuwe daily wordt weer een EV, maar er zijn toch de nodige mensen in mijn omgeving die na een EV nu weer brandstof of hybride rijden, om uiteenlopende redenen.
maotje zegt
En welke uiteenlopende redenen zijn dat dan?
melcon zegt
Die kun je zelf ook wel verzinnen toch? Zo moeilijk is het allemaal niet:
– andere baas die geen auto meer voor je betaald (met stipt op nummer 1 gok ik). Ga je prive 40-50k aftikken voor een auto? Jan modaal heeft gemiddeld afhankelijk van de leeftijd 9k tot 25k op de spaarrekening staan, dat gaat Jan Modaal uiteraard niet volledig in een auto stoppen dus dat 40k-50k aftikken gaat niet lukken. Dat wordt een 2e handsje, kan uiteraard ook een EV zijn maar daar wordt in de praktijk meestal niet voor gekozen.
– de mensen die regelmatig met een caravan op pad gaan, niet onmogelijk met een EV maar wel een stuk praktischer met een auto waarvan de range niet meer dan halveert als je er een caravan achter hangt (bij een benzine/diesel heeft die caravan uiteraard ook invloed op de range maar vanwege de toegenomen belasting neemt ook de efficiëntie toe. Bij een EV is de efficiëntie altijd hoog dus de toegenomen weerstand kun je vrijwel 1 op 1 vertalen naar afgenomen range).
– de mensen zonder eigen oprit die beperkte laadmogelijkheden hebben, ook deze hoor je echt vaak als reden om weer van de EV af te stappen als alle laadpalen in 5 km omtrek weer bezet zijn als je terugkomt van je werk (en die op je werk waren uiteraard ook bezet).
– de mensen die veel thuiswerken en alleen nog een auto hebben voor een keer de boodschappen of familie bezoek en een goedkope benzine van 5k-10k rijden, die gaan ook geen hele grote bedragen in een auto investeren, zeker als je de afschrijving mee neemt is dat geen goed idee met 10k of minder kilometers per jaar. Voor een tesla geld dat uiteraard helemaal met alle forse prijsverlagingen die dit merk heeft doorgevoerd over de afgelopen jaren waarbij lease maatschappijen zelfs contracten aanzienlijk verlengd hebben om uit de kosten te komen.
Overigens heb ik persoonlijk niets tegen EVs, ze leveren een prima bijdrage aan het groener maken van ons wagenpark en ze bieden ook echt wel genoeg voordelen. Waar ik wel moeite mee heb is mensen die een EV als religie komen prediken (het lijken soms wel jehova getuigen) en denken dat ze met de EV de wereld gaan redden zonder dat ze onderzoek hebben gedaan naar hoeveel de auto nou daadwerkelijk bijdraagt aan de totale uitstoot in NL of Europa. Dat is dus bizar weinig, als je wat voor het klimaat/milieu wil doen investeer dan in het verduurzamen van je huis, dat is wel een hele grote punt van de taart evenals energie opwekking en landbouw/industrie. Ook de luchtvaart en scheepvaart zijn grote vervuilers maar ja… als een vliegtuig boven de 900 meter vliegt telt onze overheid de uitstoot niet mee(!). Het is uiteraard makkelijk om de focus op de auto te leggen maar een keertje minder vliegen of triple glas in je huis laten zetten is beter dan gaan lopen verkondigen hoe groen je bent met een EV.
maotje zegt
Wat een onzin argumenten.
Een ev kun je ook tweedehands kopen voor minder geld. Die markt zal alleen maar groeien en goedkopwr worden daar de prijzen nieuw goedkoper zijn geworden.
Mensen zonder eigen oprit hebben ook geen eigen tanatation.
Er zijn zat evs die gewoon een caravan kunnen trekken. De range en laadsnelheid nemen flink toe de laatste jaren met alleen maar positief uitzicht op de toekomst. Stop met dat zwartkijken.