Inmiddels zijn we het er wel over eens dat de fossiele brandstoffen op de middellange of lange termijn op zullen zijn. En dus zijn autofabrikanten druk bezig met het zoeken naar alternatieven. Zo zet Toyota vol in op hybride een andere richting is het gebruik van waterstof als brandstof. Of in een vloeibare vorm met gebruik van een “normale” verbrandingsmotor (zoals de BMW 7 Serie Hydrogen) of in gasvorm en met behulp van een brandstofcel zoals Honda en Volkswagen.
Een probleem bij de ontwikkeling van brandstofcellen is echter dat deze heel erg warm worden (1000 graden celcius) en dat is natuurlijk niet erg praktisch in een auto. Maar wetenschappers van de universiteit van California hebben nu een uitstekend middel gevonden om te brandstofcellen te koelen, zo schrijft AutoExpress. Door het toevoegen van microscopisch kleine stukjes synthetische diamant bleek dat de temperatuur helemaal niet zo hoog op liep, sterker nog hij bleef lager dan bij een conventionele verbrandingsmotor.
De uitvinders hebben inmiddels een patent op de vinding, het is nog niet bekend of er al fabrikanten zijn die interesse hebben in de vinding. Maar het is natuurlijk wel tof om straks een auto te hebben met diamanten erin verwerkt, hoe bling bling wil je het hebben?
RenJie zegt
Gelukkig maar dat het synthetisch is. Anders was er ook geen markt voor geweest.
H.J. Vaesen zegt
Is dit op grote schaal rendabel?
JH zegt
Er zijn toch verschillende soorten brandstofcellen? Niet alle systemen worden 1000 graden heet, zeker niet de systemen die nu rondrijden…
De Boer zegt
dat word zeker €1000,- per liter tanken..??? :P
Mark zegt
@De Boer
Ik vind het prima, zolang ik er dan maar 10.000km. op kan rijden.
adrie bombarie zegt
Diamant heeft een geweldige warmte geleiding. zal er wel mee te maken hebben.
3-serie zegt
Zal alleen in de NEW Beetle werken want, diamonds are a girls best friend……
RenJie zegt
@3-serie
het is nog altijd synthetisch diamant he :D Maarja, sommige diamanten die ze dragen zijn soms toch wel nepperts :ja
3-serie zegt
@ RenJie
Dus werkt alleen bij synthetische borst..uhhh ;-)
bij de weg, ik snap niet dat die brandstofcel zo warm kan worden. Er wordt toch niks verbrand?
Als die brandstofcel echt zo warm wordt snap ik ook niet hoe een brandstof een zoveel beter rendement kan behalen als een verbrandingsmotor. Ik bedoel die warmte komt ergens vandaan. Bij de huidige verbrandingsmotoren gaat ongeveer 1/3 van de pk’s verloren in de vorm van warmte en de noodzakelijkheid om die wederom af te koelen.
Als de verbrandingsmotor warmer wordt dan een verbrandingsmotor is het rendement dan niet lager?
Weet iemand hoe het zit?
3-serie zegt
Bedoelde natuurlijk:
Als die brandstofcel echt zo warm wordt snap ik ook niet hoe een brandstofCEL een zoveel beter rendement kan behalen als een verbrandingsmotor.
excuse moi
Pannekoek zegt
@ 3-serie
Minder wrijving.. ;)
3-serie zegt
@ Pannekoek
aha thanks ;-)
Rick dos zegt
Mooi, is het vrouwtje ook meteen geinteresseerd als je het over een auto hebt met diamanten……
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Haha..
“Schat, waar zitten die diamanten dan?”
“Eeeuh daar..”
”Ooow…..”
Rick dos zegt
@Pannekoek
Precies! ;)
rgseidl zegt
Er zijn tegenwoordig slechts twee types brandstofcellen in ontwikkeling voor toepassing in een auto. De een heet proton exchange fuel cell (PEFC) en draait op 100-120 graden Celsius. De ander is een ontwikkeling van VW en baseert op de oudere en minder efficiente phosphoric acid fuel cell (PAFC). Deze draait op ~200 graden Celsius, zodat je radiator makkelijk onder de motorkap past.
Hoog-temperatuur brandstofcellen zoals de solid oxide fuel cell (SOFC) baseren op brosse keramische materialen en vertonen een gering specifiek vermogen, d.w.z. ze zijn trillinggevoelig, lomp, zwaar en in het gehhel niet geschikt voor mobiele toepassingen. Ze zijn wel efficient en door de hoge temperaturen kunnen ze chemische reaktoren aandrijven, die ad hoc uit aardgas waterstof kunnen bereiden. Voor een elektriciteitscentrale is dat interessant. Wellicht kunnen je met diamanten de temperatuurverschillen tussen de binnen- en buitenkanten van de kermaische elementen beperken.
Met brandstofcellen voor autos heeft het allemaal niets te maken.
Peter Voermans zegt
De gangbare temperatuur van de gebruikelijke PEM-cel ligt rond de 80 graden celcius.
Dit soort brandstofcellen moet wel uitgebreid gekoeld worden omdat ze bij ongeveer 120 graden celcius kapot gaan.
Volkswagen is bezig met de ontwikkeling van de hete brandstofcel welke een bedrijfstemperatuur van ongeveer 120 graden celcius heeft.
Het voordeel van deze hete cel is het hogere rendement en een eenvoudiger koelsysteem.