Ferrari-voorziter Luca di Montezemolo gooit het bijltje er na 23 jaar bij neer. Hij draait in zijn verklaring om de hete brij heen, maar dat zijn conflict met Sergio Marchionne de reden is van zijn vertrek mag duidelijk zijn.
De afgelopen dagen en weken is steeds duidelijker geworden welke discussies zich hebben afgespeeld op de hoofdkantoren van Fiat Chrysler en Ferrari. In eerste instantie rolden di Montezemolo en Marchionne nog rollebollend over straat om de tegenvallende prestaties van Ferrari in de Formule 1, maar al snel bleek er meer, veel meer aan de hand te zijn.
Marchionne zou namelijk van plan zijn om Ferrari flink te laten groeien. Dat is op zich een nobel streven, ware het niet dat di Montezemolo Ferrari liet uitgroeien tot het meest gewilde sportwagenmerk door het aanbod beperkt te houden. De (inmiddels afgetreden) Ferrari-voorzitter oordeelde dan ook dat Fiat sinds de overname van Chrysler flink veramerikaniseert. Desondanks liet hij afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Italië nog weten ook de komende drie jaar aan te blijven bij het Italiaanse merk.
Die woorden moet hij nu terug nemen, want vandaag maakte di Montezemolo officieel zijn afscheid bekend. Wat er zich de afgelopen dagen tussen Marchionne en di Montezemolo precies heeft afgespeeld is weten we niet, maar duidelijk is wel dat de twee elkaar inmiddels het licht in de ogen niet meer gunnen. Het moet dan ook bijzonder pijnlijk zijn voor di Montezemolo dat juist Marchionne zijn functie overneemt en nu dus alsnog zijn gang kan gaan.
Di Montezemolo schept in zijn afscheidsverklaring geen verdere duidelijkheid over eventuele toekomstplannen. Hij riep al eens de politiek in te willen, terwijl hij ook een goedbetaalde functie bij Alitalia-Etihad op het oog heeft.
UPDATE: Luca krijgt 27 Miljoen Euro mee, dus hoeft zich niet te vervelen…
notsobig zegt
Waarom maken ze van Maserati dan niet het net niet Ferrari-merk met de volume? Dan kan Ferrari het collectorsitems-merk blijven met geringe aantallen…
jrk68 zegt
@notsobig:
Daar zijn ze al een poosje mee bezig….
str8six zegt
Tja dat zat er wel een beetje aan te komen na de berichten van afgelopen dagen. Toch begrijp ik van beide heren wel de strategie aangaande Ferrari, waarbij ikzelf meer waardering heb voor de strategie van Di Montezemelaar. Maar daarnaast kan hij natuurlijk ook de aftocht blazen door de slechte resultaten in de F1. Erg jammer, nadat de Italianen het roer hebben overgenomen van de Scuderia is het bergafwaarts gegaan. Ben benieuwd wat Marchionne van plan is daar aan te doen, only time will tell…
azuli zegt
Tuurlijk Luca heeft het goed gedaan met Ferrari. Luca was ook de eindverantwoordelijke voor het F1 team. Dan mag je eigenlijk wel de eer aan jezelf houden en opstappen. Al die vele miljoenen die er de afgelopen jaren zijn geïnvesteerd in het F1 team hebben geen kampioenschappen opgeleverd. De 2e plaatsen van Alonso zijn zo typerend voor de afgelopen jaren van het F1 team Ferrari. Dit kan wel eens de prikkel zijn die het Ferrari F1 team nodig heeft om met een nieuwe hiërarchie de toekomst tegemoet te gaan.
trustmeiamanengineer zegt
Ja hoor ,dus toch. Wel gezichtsverlies voor Luca di Montezemolo nu… Van mij mag Marchionne opkrassen en neemt Luca zijn plaats in. Als hij met de rest van de Fiat groep (en dan met name Alfa Romeo) kan doen wat hij met Ferrari gedaan heeft zou alles nog goed kunnen komen.
Aan de andere kant presteert het F1 team ver onder de maat, en dat is uiteindelijk gewoon zijn verantwoordelijkheid.
donvincenzo zegt
@trustmeiamanengineer: Met Alfa lijkt dat al het geval te zijn – een strategie van exclusiviteit. Of zou het wellicht niet helemaal de bedoeling te zijn dat er vrijwel geen Alfa’s verkocht worden…?
rammillius zegt
Ferrari aanbod beperkt? Het lijkt erop dat steeds meer mensen zijn gaan Ferrari rijden. Is de productie niet omhoog gegaan in plaats van omlaag?
nickmercedes zegt
@rammillius: Ja maar dat is dus de veramerikanisering waar Montezemolo het over heeft in z’n verklaring.. Het was een exclusief merk met geringe aantallen, maar wordt steeds meer gewoon een massaproductie zonder ziel waar alleen winst bovenaan staat.
E34M5Touring zegt
Iemand die zich kleedt als Sergio zou sowieso nooit aan het hoofd van een Italiaanse organisatie mogen staan.
camber24 zegt
@E34M5Touring: Ja hoor, een kledingkeuze zegt wat over leiderscapaciteiten. Kort door de bocht. Steve Jobs weleens bekeken? Of was het sarcastisch bedoeld?
E34M5Touring zegt
@camber24: Serieus? Nou, for the cheap seats dan maar, ja dit was sarcastisch bedoelt…
camber24 zegt
@E34M5Touring: sarcasme, de perfecte uitvlucht voor domme opmerkingen ;-)
E34M5Touring zegt
@camber24: Sorry, maar als je uit die zin het sarcasme niet haalt…. Dus wat betreft de domme opmerking verwijs ik je graag naar je voorgaande comment.
camber24 zegt
@e34m5touring: prima dude. Als jij je gelijk wilt halen, of het laatste woord, prima. Goed verhaal ook.
E34M5Touring zegt
@camber24: Jij wilt graag mijn poging tot humor afschilderen als een domme opmerking omdat jij het sarcasme niet ziet. Dus wie wil nou z’n gelijk halen? Dude….
camber24 zegt
@e34m5touring: nee hoor, ik gaf aan dat wanneer je het serieus bedoelde het als een tang op een varken sloeg. Daarna nog de vraag of je het sarcastisch bedoelde. Als je daar zo stellig op reageert, is het gek dat ik dan op je reageer? Dacht het niet toch?
gregorius zegt
Volgens mij is LdM gewoon kiehard de laan uitgestuurd; al zal er gezegd mogen worden dat hij door een meningsverschil in overeenstemming het bedrijf zal verlaten. Ach, het zal wel.
We hoeven niet treurig te zijn voor LdM. Hij is giga rijk, kan de rest van zijn leven waarschijnlijk alles doen wat ie wil en zal een mooie tijd hebben gehad. Wieweet gaat ie knaken krijgen van Etihad om weet ik veel wat te doen. Wieweet politiek (in Italie wordt je voor je 65e eigenlijk in de politiek niet eens serieus genomen). Wieweet wel een plaatsje in de F1: rechterhand van Bernie en als ie over een paar jaar omvalt… Of ramt ie Jean Todt eruit bij de FIA?
Het echt leuke nieuws is het volgende: S.M. wil dus meer dan 9000 Ferrari’s per jaar. Daar bedoelt ie geen 10 of 12k mee, maar eerder 20k gok ik zo. Dus het zou me niks verbazen als we straks een 911-killer en/of Cayenne / Panamera concurrent gaan zien (die naar de mening van de auto liefhebber een Maserati neus moeten hebben). Lijkt me eigenlijk best leuk om die eens te zien. En hoe duur kunnen ze ze dan maken. Maserati prijzen (die op zich te doen), of nog altijd veel te duur? En zullen die dingen afschrijven als Maserati’s (gigantisch), or blijven ze duur: Ferrari. En zullen ze onderhoudt nodig hebben als Maserati’s (duur) or als Ferrari’s (niet te betalen).
LaLancia zegt
Jammer dit. Heel jammer. Het enige goedlopende en op-en-top Italiaanse merk valt nu in de klauwen van Marchionne. Dat wordt nog wat.
Hoe stat eigenlijk die andere aandeelhouder in dit verhaal, mr. Ferrari?
jaapiyo zegt
@LaLancia: Piero? Die heeft toch niet echt wat te zeggen joh. Hij zou hooguit wat stampij kunnen maken in de pers maar of hem dat veel goed doet…
FIAT runt die toko gewoon 100% dat is hiermee wel weer duidelijk.
camber24 zegt
Weet niet zo goed wat ik hier van vinden moet. Wel verstandig om de ruzie snel te beslechten. Zal me niets verbazen als luca een uitvlucht zocht gezien zijn nieuwe uitdaging/nevenfunctie. Nu een nevenfunctie erbij is natuurlijk ook niet te verkopen als je verantwoordelijk bent voor her hedendaags falen van Ferrari F1..
jmcclane zegt
Dit speelt dus veel langer.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/05/i-repeat-geen-vierdeurs-voor-ferrari-lees-wel
Ik citeer: ” Nadat Aston Martin een Rapide toonde, Lamborghini de Estoque onthulde en Porsche met de Panamera schijnt bezig te zijn, kun je je afvragen wanneer Ferrari met zo’n vierdeurs op de markt komt. Volgens CEO Luca di Montezemolo zal er echter op korte termijn geen vierdeurs uit Maranello komen.
Althans, zolang Luca aan het roer zit. Tijdens een persconferentie in Parijs liet hij weten: “I have been president of this company for nearly twenty years, and I hope to continue for another twenty, and as long as that is so, Ferrari will not make a four-door sedan.”
Sracerr zegt
Daag Sinterklaasje Daag, Daag ….Piet.
gtwillem zegt
Je kunt zeggen wat je wilt, maar Marchionne heeft de afgelopen jaren vaker geblunderd dan Di Montezomelo. Ferrari als automerk loopt top, Maserati groeit gestaag en de merchandising gaat ook super. Alleen de F1 loopt iets minder (maar he, van 1980 tot 1998 stelde Ferrari F1 ook niet zo veel voor, toen regeerden Williams, Benneton en McLaren).
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen en wie in hemelsnaam nu Fiat, Alfa en Lancia in leven gaat houden.
pt369 zegt
Hoezo is dit niet brekend nieuws?! Echt een laagtepunt voor Ferrari dat deze zwaar succesvolle italiaan het roer verlaat voor een drol die welgeteld twéé Italiaanse merken de verdoemenis in heeft geholpen! (Lancia en Alfa)
RazorHead zegt
Hopelijk zorgt deze zet er voor dat het F1 team terug succesvol kan worden. Luca heeft de laatste jaren te veel zijn zegje gehad en zie wat er van is gekomen. Het probleem zit zich in de italiaanse mentaliteit (want hetzelfde gebeurd met Ducati). Het team is succesvol, het team wilt blijven investeren om succesvol te blijven, maar de bazen zeggen dan “Waarom ? Jullie zijn toch al succesvol?”
Daarom duurde het zo lang dat Ferrari een nieuwe windtunnel en simulator bouwde.
jaapiyo zegt
@RazorHead: ja maar die hebben ze nu ook al weer een paar jaar en ze hobbelen nog steeds in het middenveld mee…Dat was dus uiteindelijk ook niet (alleen) de verklaring voor de magere prestaties.
norge zegt
Dom dom dom, de man die door Enzo zelf als redder neergezet werd en een pracht job gedaan heeft…. Nou is het wachtten op een een Punto Ferrari en een Ferrari SUF…..Triest.
jrk68 zegt
@norge:
Ach, de huidige Punto heeft het neusje van de Maserati 3000GT, zolang z’n opvolger niet het neusje van Laffe Arie krijgt zie ik wel mogelijkheden….
gtwillem zegt
@jrk68: Bedenk wel dat die auto al sinds 2005 op de markt is, er met elke facelift er op achteruit ging en een opvolger er voorlopig niet inzit… Kwaliteitje van Marchionne, uitstellen van opvolgers (de 166, 159, Brera, Spider, Mito, Croma, Idea, Bravo, alle Lancia modellen krijgen immers geen opvolgers…)
jrk68 zegt
@gtwillem:
Yep, dat is waar.
Zo gaat het trouwens meestal, de eerste blijft de mooiste, dat gaat immers ook op voor de Maserati waar hij z’n neusje mee deelt.
Dat ik mogelijkheden zie betekend meestal dat die pratende coltrui er heel anders over denkt.
danmar zegt
Dus over 4 jaar zijn er Ferrari’s te koop met Chrysler onderdelen? Of worden er Ferrari’s in de VS geproduceerd? (dan wel alleen de suv’s, pick ups, cabrio’s met metalen dak, 4 deurs sedans etc. Etc.) Anders is dat grotere volume vast nooit zo makkelijk te halen.
carmasterr zegt
@danmar:
Tuurlijk, gewoon een full burger HEMI in een vierdeurs Ferrari.
De Maserati’s (Ghibli, Quattroporte) zijn al Chrysler 300’s met een Italiaans maatpak (gebouwd op het LX platform) dus waarom niet?
Edge zegt
Dit vind ik toch wel heel erg jammer. Fuck you ome Sergio!
Specht zegt
Ik kan die hele Sergio “coltrui fetish” Marchionne echt niet meer serieus nemen. Ik heb in de afgelopen jaren nog nooit iemand zoveel bullshit horen uitkramen als die gast.
Lancia de nek omgedraaid, Alfa op sterven na dood, Fiat die alleen nog 500 style meuk maakt.
En nu gaat die coltrui zich ineens met Ferrari bemoeien die gewoon doen wat ze al jaren succesvol doen, exclusieve sportwagens maken. Ik verwacht inderdaad nu zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt Chryslers en Fiats met Ferrari spoilers ofzo. :’)
Zou nu wel humor zijn als VAG alsnog de hele Fiat-chrysler groep overneemt en dan Montezemelo weer aanstelt als Ferrari CEO. :P
heidekonijn zegt
@Specht: Of Alfa. Hij was al opgestapt uit de raad van bestuur van Alfa wegens “oneens met de huidige plannen” – alweer al een paar jaar gelden.
of Ferrari dit overleeft?
ericc zegt
Jammer. Macarony had van Maserati een massaproduct kunnen maken en Ferrari als exclusief sportwagenmerk kunnen behouden. Macarony heeft tot hiertoe nog niet veel gepresteerd dan enkel Fiat weg te halen uit Italië (Word Ferrari nu een beetje “made in holland”) en Lancia en Alfa weinig tot geen nieuwe modellen te laten maken. Macarony denkt enkel met de centen zoals elke welopgevoede manager dezer dagen denkt, en ik ook begrijp maar hij had het op een andere manier kunnen doen met meer respect voor Luca.
Luca buiten werken met de schuld op de F1 te steken is makkelijk (als je een hond wil slaan vind je allicht een stok). Een zitten knappe koppen in het F1-team maar het moet meezitten.
toniominestrone zegt
Het zal niet van een persoon afhangen maar ik ben bang dat Ferrari op een hellend vlak belandt, Luca was al vanaf de jaren ’70
in dienst van Ferrari en door Enzo naar voren geschoven als zijn opvolger, kortom een man met een rood hart, ben benieuwd wat de toekomst brengt.
potver7 zegt
Binnenkort bij de dealer op de hoek: een Ferrari Viper SRT!
bmwpowerm5 zegt
gelukkig hebben ze James Allison binnengehaald die heeft de Lotus zeepkist van dit jaar ontworpen
en mag nu de Ferrari voor volgend jaar gaan ontwerpen
komt echt helemaal goed :)