Jaren ’80 design, klapkoplampen, honingraatjes, getekend door een Nederlander…Dat kan alleen een Porsche 944 zijn toch? Neen! Het is namelijk een Zweedse klassieker en je koopt ‘m voor peanuts op Marktplaats.
Nu nieuwe auto’s niet meer leuk zijn, ben je natuurlijk op zoek naar iets gaafs uit de jaren ’80. Sowieso was dit het beste decennium uit de geschiedenis van de wereld en dat wordt gelukkig ook gereflecteerd in de auto’s die erin ontstonden. Wat te denken van de Ferrari Testarossa, de Ferrari 288 GTO en de BMW E34 M5. De aller dikste auto uit de jaren ’80 is echter natuurlijk de Porsche 944, ontworpen door Harm Lagaay. Maar je kan nog een andere eighties baby met klapkoplampen kopen die getekend is door een Nederlander. Echte kenners weten dan al waar we het over hebben, namelijk de Volvo 480.
Het ontwerp voor de 480 werd in 1981 al getekend door John de Vries. Het zou echter nog tot 1985 duren voordat de auto aan het grote publiek werd voorgesteld op de salon van Genève. In het voorjaar van 1986 stond de 480 dan echt bij de dealers te shinen. Het was in de showroom voor Volvo-begrippen praktisch een ruimteschip. Daar stonden verder namelijk alleen auto’s die met met behulp van een geodriehoek getekend waren.
De 480 daarentegen had zelfs klapkoplampen. De reden hiervoor was een mix van esthetische overwegingen en regelgeving. In de Verenigde Staten moesten de koplampen op een minimale hoogte zitten. Dat was echter niet verenigbaar met de wens om de 480 een svelte, stijlvolle lage neus te geven. Althans, niet zonder klapkoplampen toe te passen.
Ironisch genoeg werd de 480 uiteindelijk echter nooit verscheept naar Amerika. Althans, niet officieel door de fabriek. De Dollar was in die tijd zwak en dat zou de auto aan de andere kant van de plas uit de markt geprijsd hebben. Het gekke daarvan is alleen dat de 480 niet per se bedoeld was om een bak winst te maken. Het was meer een imago-builder die het stoffige imago van Volvo moest opvijzelen. Daarbij was het de Volvo die de weg moest banen voor een enorme zonde die het merk in de planning had staan…
De 480 was namelijk de eerste Volvo met -oh gruwel- voorwielaandrijving. De 440 en 460 volgden later op hetzelfde platform. En met de 850 was het einde definitief in zicht voor de echte premium Volvo’s met RWD. Die werden nog wel even doorgebouwd, maar moesten uiteindelijk toch echt het veld ruimen.
Naast dit probleem, dat voor de Spaanse koning kennelijk overkomelijk was, had de 480 nog wel wat meer problemen. De auto was niet alleen ontworpen door een Nederlander, maar werd ook gebouwd in Born. We zeggen het niet graag, maar de bouwkwaliteit liet helaas wel wat te wensen over. Daarbij waren de van Renault afkomstige motoren niet bepaald ‘inspirerend’.
Maar ach, daar gaat het (zeker vandaag de dag) niet meer om bij de Volvo 480. Je koopt dit vanwege de historische waarde en de funfactor van het rijden in iets bijzonders, in plaats van in een KIA Picanto. Heel duur is dat genoegen niet, want dit hele late exemplaar op Marktplaats kost maar 3.480 Euro. De kilometerteller geeft dan ook wel 345.261 aan, dus een klein beetje geld reserveren voor regulier onderhoud kan geen kwaad. Koop dan?
Dank @rachid voor de tip!
cossiekiller zegt
Zo een 480 turbo vond ik destijds wel een autootje met karakter. En eens geen gti…
moveyourmind zegt
Mooi exemplaar, zeker gezien de kilometerstand. Die zie je er niet aan af. En dan ook nog eens met een fraaie Alpine radio uit die tijd. Exact dit model was de eerste autoradio die ik ooit kocht. Lang voor moeten sparen, dat ding kostte toen ruim 600 gulden en dan was het nog het op ëén na goedkoopste model van Alpine. Maar ik moest en zou deze hebben. Zo”n gaaf ding met die groen verlichte knopjes.
ffw88 zegt
Kan ik ook met jordnötter betalen?
Volvo_440_turbo zegt
Zo veel herinneringen, ik ken ze van binnen en van buiten, regelmatig kwamen de Volvovrienden bij me langs met hun Turbo waarbij ik dan een boostcontroller stak, een stuk goedkoper dan chiptunen. Dit laatste gaf wel net iets beter resultaat, dat wel.
Als je de juiste zetels had kon je een hele dag comfortabel tegen hoge snelheden lange afstanden afleggen, een rijdende zetel als het ware!
Met de mijne ben ik op een olievlek weggeschoven midden in de nacht in de Belgische Ardennen, net na dat ie technisch volledig gerestaureerd was :(
Deze had ik: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/volvo-480-gt-turbo-1994/ zelfde kleur, zelfde velgen, niet de GT versie, jaar ’93
Moest ik het opnieuw doen? Neen, tenzij dat ik véél geld heb, want er komt altijd wel wat aan en stukken worden schaars, de blokjes zelf zijn wel redelijk bulletproof.
tinnemans zegt
Ahja, de jaren 80. Punk en New Wave en vreselijk lelijke veel te hoekige auto’s. De muziek mag blijven, maar de auto’s, blij dat ze wegzijn. De 480 had de opvolger moeten zijn van de prachtig gelijnde P1800, maar daar trapten maar bar weinig mensen in.
TheFreshPrince zegt
Eigenaar van de auto hier!
Thanks voor de shout-out Jaap! Leuk artikel en een eer om beschreven te mogen worden op Autoblog. Nooit gedacht dat mijn eigen foto’s hier zouden staan :-)
tellerbakMENEER zegt
Vorige eigenaar van de auto hier :-) Ik denk een van de beste 480 die je voor dit geld kunt kopen. Er zijn 480’s met dik 5 ton op de teller die elke dag rijden, die km.stand moet je niet afschrikken. (Zelf rijd ik er al 7 eentje met intussen bijna 350k op de teller)
Onder mijn bewind is het stuurhuis vervangen, rand van de voorruit roestvrij gemaakt, nieuwe wielranden erin, alle roest is weggewerkt en er zit ook een keiharde achterbumper in. En de tellerbakMENEER heeft niet alleen de tellerbak, maar ook de ventilatie-unit en elektrische antenne vervangen. De elektronica gaat geen problemen meer geven.
Motor is niks mis mee, loopt over de 200 op de GPS. Gewoon fijn ding, even een frisser interieur scoren (dat heb ik met de mijne ook gedaan) en gaan.
tatog zegt
Mijn eerste auto was een rode 480 turbo van 1989. Een heerlijke auto als ie reed. Toch wel wat problemen mee gehad en die auto was financieel iets te hoog gegrepen voor een student. Maar wat is het toch een briljant mooie auto. Alles klopt gewoon. Als er een voorbij rijdt dan ben ik gewoon weer verliefd.
Misschien komt er wel nog eentje voor de hobby. Anders een C30 als budget vriendelijk alternatief. Als geld geen rol speelt koop ik mijn 480 terug. Hij bestaat nog en ik weet wie de huidige eigenaar is. Laat ik hem restaureren en dan ga ik weer stappen bij de Radstake. Mijn jeugd weer herbeleven!
Robert zegt
@thefreshprince: mooie wagen. Grijp je kans om deze nog even wat extra in het voetlicht te zetten.
Waarom doe je hem weg, als ik vragen mag?
TheFreshPrince zegt
Hey Robert, de auto gaat eigenlijk weg vanwege een ander project waar ik m’n tijd en liefde in wil stoppen. Een Volvo 850 die ik van een 2.0 (waar ik 2 jaar met plezier in reed tot de waterpomp vast liep en het blok erbij) naar een T5 heb omgebouwd. Moet nu nog het e.e.a. aan gebeuren en dan heb ik een oranje legoblok met 300pk inclusief opa-beige interieur :)
potver7 zegt
Blijft een mooi ding.
Er waren zelfs ooit plannen voor een cabrio, die heeft op beurzen gestaan maar is nooit in productie gegaan. Geheel in de tijdgeest had het ding een afzichtelijke rolbeugel, los daarvan was die heel fraai…
ater zegt
@potver7: Volgens mij staat er zelfs eentje op NL kenteken.
vaakbenjetebang zegt
Normaalgesproken ben ik niet zo wild van deze velgen maar dit ontwerp kan ze verbazingwekkend goed hebben. Blijft een gaaf, karakteristiek ding, de 480.
appiejappie zegt
De grootste reden dat de auto niet in Amerika werd geïntroduceerd was dat Volvo alle door de Amerikanen normaal gevonden accessoires niet goed samen kon laten werken. Toen uiteindelijk duidelijk bleek dat dit nooit zou gaan lukken zijn alle verdere plannen in de ijskast beland en is de 480 financieel mislukt.
tmenges zegt
@appiejappie: hoezo? Een airco, automaat en een bekerhouder inbouwen is niet zo lastig toch?
volvo480gtt zegt
@tmenges: airco en/of automaat was fabrieksaf mogelijk. Een middenarmsteun met bekerhouders was een accessoire.
Mbt zegt
Het is zeker financieel niet mislukt. Met alles wat er achter deze ontwikkeling wegkomt is ontzettend veel geld verdiend.
Zoveel prototypes gaat uiteindelijk niet de weg op.
volvo480gtt zegt
@appiejappie: volgens mij kwam het door de dollarkoers die toen zo laag stond dat de auto daar te duur zou worden.
Qua accessoires ben ik heel benieuwd wat je bedoelt…