BMW bewijst met de nieuwe M5 en de Touring dat er een gewicht kleeft aan rauwe power.
Als er een nieuwe BMW wordt onthuld anno 2024, heb je een paar zekerheden. Namelijk dat een groot gedeelte van de autofanaten hem haat, een ander gedeelte is er juist dol op en dat de grootste reden van deze verdeling het uiterlijk is. Het mooie daaraan? Niemand heeft gelijk. Het uiterlijk van een auto is subjectief. Je kan iemand niet opdragen om iets lelijk of mooi te vinden.
Feiten
Elke nieuwe BMW, zo ook de nieuwe M5, zit wel vol met feiten. Zo is het feit dat ‘ie 727 pk heeft een, eh, feit. Dat is 98 pk meer dan de uitgaande M5 Competition, weer een feit. En dan twee feiten die even schrikken zijn: hij is 0,2 seconden TRAGER op de sprint dan de F90 Competition, 3,3 seconden tegenover 3,5 seconden van de nieuwe.
Waarom? Tsja, daar is het de laatste tijd genoeg over gegaan. De nieuwe M5 is zwaar, erg zwaar. Vergeleken met de F90 is de G90 565 kg zwaarder. De afgelopen week onthulde M5 Touring maakt het nog erger: die is nog eens 40 kg zwaarder dan de sedan. We zouden bijna een aardig gevuld lijstje kunnen maken met straatlegale auto’s die je op het dak kan parkeren van een F90 kan zetten om op hetzelfde gewicht uit te komen als de G99 (wellicht een idee voor binnenkort!). Het gewicht in context van andere modellen zagen jullie al eens.
Ja, het is ietwat laag hangend fruit, maar we wilden toch nogmaals in de wereld van zwaarlijvige auto’s duiken om het gewicht van de M5 Touring in de context van zeer zware auto’s te plaatsen. Een Audi RS 6 Avant is bijvoorbeeld met dik twee ton ook al geen vederlichte auto, maar een beetje SUV zet makkelijk hogere getallen op de weegschaal.
Zwaargewichten
De maatstaf, het gewicht van de M5 Touring, is 2.475 kg. Bijna 2.500 kg. Vervolgens pakken we een lijstje van leeggewichten erbij van auto’s die echt niet even zwaar of zelfs lichter dan een M5 hadden moeten zijn, maar het in de huidige wereld wel zijn. Oh ja, en om het interessant te houden: BEV’s doen niet mee. Op alfabetische volgorde:
Audi A8 L 60 TFSI e (D5)
2.315 kg
Je had waarschijnlijk een lijstje vol met SUV’s verwacht, en daar komen we zo op. We beginnen even met een ander segment waar je hoopt dat een M5 niet in terecht komt qua gewicht. Deze Audi A8, inclusief PHEV-aandrijving (dus ook met accu en e-motor), als verlengde versie, en dan niet op snelheid georiënteerd, dus vol met luxueuze items. En dat weegt? 2.315 kg. 160 kg mínder dan de M5 Touring. Oei. Het enige wat in het voordeel van de M5 weegt is dat de A8 L het met zes pitten en bijna 300 pk minder moet doen. Maar de 600 pk sterke S8 met V8 weegt nog eens 100 kg minder dan de A8 L PHEV.
Bentley Bentayga W12 Speed
2.408 kg
Daar heb je het gedonder al. Pak je de allerdikste Bentley Bentayga, die qua specs niet eens belachelijk veel onder de M5 zit (3,9 seconden naar de 100 en 306 km/u topsnelheid), dan ben je gewoon met 67 kg minder onderweg. In een luxe-SUV met twaalf cilinders. Toegegeven: de Bentayga Hybrid is zwaarder, maar de versies met V8 zijn dan weer een klap lichter.
BMW X5 M Competition (F95)
2.375 kg
Oké, oké, eigenlijk moet dit vergelijk met de XM zijn en dan is de M5 nog net ietsje lichter, al spreekt dat ook boekdelen over de XM. De niet-hybride SUV-broer van de XM, de X5, heeft een aandrijflijn die overeenkomt met de oude M5. Dus ook 98 pk minder dan de G90. Maar ook een heel stuk minder gewicht, namelijk 100 kg minder dan de nieuwe M5 Touring. Neem je de X6 M Competition, dan ben je met nog minder gewicht onderweg en zijn de specs ook bijna identiek.
Jeep Commander 5.7 V8
2.355 kg
Waarom de Commander? We wilden heel graag een Amerikaan vanuit de tijd dat Amerikanen het concept ‘efficiëntie’ nog niet zo goed onder de knie hadden. En toegegeven, in de gewichten van bijna drie ton van een oude Escalade of Hummer H3 is dat ook wel te zien. De Jeep Commander, een auto waar ook weinig oog was voor aerodynamica, had ook nog eens een 5.7 liter V8 aan boord. En dat voor 120 kg minder dan een moderne M5 Touring.
Land Rover Defender 110 P525
2.415 kg
Oh ja, officieel moeten we nu ‘Defender 110 P525’ zeggen, zonder Land Rover. Desalniettemin is bij ook deze het modderfiguur dat BMW slaat ietsje kleiner omdat de fullsize Range Rover en de Sport net een beetje zwaarder zijn. De Defender 110, die nog niet de nieuwe BMW V8 maar de oude 5.0 nog heeft, weegt 60 kg minder dan de nieuwe M5 Touring.
Mercedes-Benz G 500 (W465)
2.385 kg
Ook bij de G-Klasse moet je de G 580 EQ, G63 en G 400d links laten liggen, die zijn ietsje zwaarder dan de M5 Touring. Maar de lichtste versie, de zes-in-lijn benzine, weegt 90 kg minder. In een G-Klasse!
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (971)
2.340 kg
De auto die op papier het dichtst bij de M5 Touring zit. Stationwagon, hybride, groot. En ook zwaar. En vooruit, ietsje minder krachtig: 700 pk uit een V8 met e-motoren, geen 727. De Porsche is echter erg zwaar voor wat het is en alsnog 135 kg lichter dan de M5 Touring.
Rolls-Royce Ghost EWB (I)
2.395 kg
Ja, echt. De BMW M5 Touring is zwaarder dan een Rolls-Royce. Niet de Phantom, maar een eerste generatie Ghost mét lange wielbasis is 80 kg lichter dan de M5. En dat met alle weelde en luxe van het Britse merk.
Volkswagen Touareg V10 en W12 (Typ. 7L)
2.380 – 2.424 kg
Ook hier geldt wederom dat een Touareg vrij makkelijk lichter is dan een moderne auto, andere tijden en zo. Toch deed die joekeloeris van een V10 in de Touareg R50 makkelijk 2.577 kg schoon aan de haak. En dat was met alle extra R50-meuk. Haal je die eraf voor een ‘gewone’ V10 TDI, dan duikt het gewicht ineens onder dat van de M5 met 51 kilo’s. En met twee cilinders meer is de eerste Touareg uiteraard lichter dan een Bentayga en daardoor 95 kg lichter dan een M5 Touring. Met twaalf cilinders.
Volvo XC90 Excellence T8 Twin Engine
2.267 kg
Met een Volvo XC90 Excellence ben je ook met flink wat gewicht onderweg. De basis van een XC90, met een PHEV-systeem toegevoegd, met een tussenschot tussen cabine en kofferruimte en met vier riante zetels en allerlei andere weelde. Oké, en de helft van een M5-motor als benzinemotor, maar dan nog: deze extreem aangeklede XC90 is 208(!) kg lichter dan een M5 Touring.
BONUS: Lucid Air Sapphire
2.400 kg
Goed. Eén BEV dan. De reden dat we die in de ban deden voor deze lijst is omdat deze auto’s per definitie echt loodzwaar zijn. Toch schijnt de M5 heel ander licht op die claim. Je zou namelijk kunnen zeggen dat je níét voor een BEV kiest omdat je het hoge wagengewicht zo belachelijk vindt. Met de M5 heb je dus het slechtste van twee werelden. Want je hebt dus én een ICE (wat we voor de sprinttijd even als nadeel bestempelen) én het torenhoge gewicht van een auto. De loodzware Lucid Air Sapphire bijvoorbeeld, die is 75 kg lichter dan de M5. En dat voor een sprinttijd van 2,0 seconden ten opzichte van de 3,6 die de M5 doet. Ja, het is ietwat appels en peren vergelijken, maar het is toch op zijn minst een wat zorgwekkende ontwikkeling.
Johanneke zegt
Achja, ik ben net in Duitsland op vakantie geweest. Dan snap je ineens waarom Novo Nordisk het meest waardevolle bedrijf van Europa is. Overal waar je kijkt zijn mensen gruwelijk dik, dus daar past een dikke auto wel bij eh?
Waarom is de M5 eigenlijk zo zwaar. Ja groot, accu, v8, maar dat hebben zoveel auto’s, en de M5 is nog zwaarder.
mashell zegt
Tja als we eerlijk zijn: omdat BMW een comfort merk is en niet zoveel verstand heeft van lichtbouw noodzakelijk voor sportieve wagens. Ze hebben uit het verleden nog wel dat imago, ///markten dat goed uit, de fanboys trappen er nog steeds in maar BMW is in de kern gewoon geen sportief merk.
Hawkeye72 zegt
Vind je mensen in Nederland niet gruwelijk dik? Misschien moet je volgende vakantie eens naar Florida plannen, dan heb je een heel nieuw perspectief!
opgooier zegt
Was in een buurland van Duitsland en het is niet dat de Nederlanders gemiddeld zo atletisch zijn, maar de Duitsers pik je er zo uit.
Wel allemaal een dikke bak, maarja als ik moet kiezen tussen een gezond lijf of dikke bak…
Voor wat betreft deze M5 maakt het toch geen snars uit, dat ding hoeft alleen belachelijk hard rechtdoor te kunnen en dat gaat zeker lukken.
560pk zegt
@mashall: de competentie is er wel (bij de E60/61 was alles voor de a-stijl, plus de complete ophanging, aluminium, bij de F06 M6 zijn ophanging, deuren, motorkap en schermen alu, achterklep plastic, dak carbon), maar het blijkt dus simpelweg goedkoper om in hoge sterkte staal te bouwen. Hier in NL is de auto, door het BPM stelsel, véél goedkoper dan de A6 RS, maar in “normale” markten is het prijsverschil minimaal. Blijkbaar is dat de opdracht voor de ontwikkelingsingenieurs geweest: “goedkoper dan de RS6”. Ik heb overigens een paar dagen met de 2200kg zware 550e gereden, gewicht en grootte (waar ik me veel meer zorgen om maak, parkeerplekken en -garages worden immers niet steeds groter), zijn niet merkbaar. Auto voelt agiel en wendbaar als een 3 serie.
Jurgen zegt
Volgens mij houden ze bij het ontwerpen geen rekening met de BPM in ons kikkerlandje hoor, wij tellen niet echt mee als markt voor dit soort auto’s..
560pk zegt
Begrijpend lezen. Blijft een dingetje
petroldrinker zegt
Blijft van der zotte dat die auto zo ontiegelijk zwaar is, wat een vooruitgang toch die electrificatie (NOT!)
petroldrinker zegt
Doe mij overigens de Bentayga maar :) Lichter, luxer en oogt ook nog eens ontelbaar x mooier dan de nieuwe 5 serie….
Jurgen zegt
Die Bentayga zie ik hier in Oisterwijk regelmatig staan, kan me serieus niet voorstellen dat er ook maar iemand is die dat echt mooi vind.
Hubert zegt
Een EV heeft nog een excuus om zwaarder te zijn.
De genoemde auto’s in dit artikel zijn gewoon waanzin. En dan vooral de hoofdrolspeler. En dat noemen ze dan een auto van de M-divisie.
mascusfan zegt
-edit:check-
kennone zegt
Gebaseerd?, is een volbloed BMW blok. Wellicht de betere en snellere keuze maar die 5.0SC is wel een klasse appart. Bij ons thuis hebben ze hem in de RR Sport SVR en ondanks ik de X5M een stuk beter vind rijden is die SVR echt een veel leukere rijders auto. Geeft veel meer beleving.
Johanneke zegt
Hoe geeft een loeizware hoge auto met een automaat enige vorm van rijbeleving?
Jurgen zegt
Je rijdt en je beleeft het, zo moeilijk is dat niet…
Johanneke zegt
Ja maar wat is de beleving. Comfortabel en saai. Wat niet erg is, maar uitdagend en een leuke rijdersauto is het niet. Of je nu in een model x of een x5m zit. Het is heel hard rechtuit kunnen zonder er enige vorm van moeite voor te doen. Dat vind ik niet leuk ofzo.
Jurgen zegt
Misschien een stomme vraag, maar heb je wel eens in een BMW M gereden, een X3M of een X5M bijvoorbeeld?
Johanneke zegt
Nope. Wel eens in andere snelle zware auto’s met een automaat. Enkel op de openbare weg. En ik vind dat niks anders dan in een EV rijden. Rijdt top hoor, absoluut, maar het is totaal niet uitdagend. Op een circuit zal dat wel anders zijn, dan ga je flipperen, limieten eem beetje zoeken. Maar wat is leuker en uitdagender om in te rijden, een s2000 met 200pk of een 2400 kilo monster met automaat en 800pk? Zowel op de openbare weg als op een circuit.
Jurgen zegt
Ik rij een paar dagen per week met een grote grijns op mijn gezicht naar het werk, soms relaxt over de snelweg, maar regelmatig binnendoor, flipperend of gewoon lekker op de automaat, ik kan je zeggen dat een X3M dan ondanks de suv vorm, automaat en 1975 Kg erg lekker door de bochten knalt, is echt wel beleving genoeg wat mij betreft. Zeker voor dagelijks vervoer en vakanties.
Jurgen zegt
Je zou echt eens een BMW M SUV moeten proefrijden, is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Audi of Mercedes, BMW is veel sportiever qua onderstel afstemming, volgens sommigen oncomfortabel, maar zeker de X3M laat zich bijna rijden als een M3, op het driften na dan..
Johanneke zegt
Oh dat geloof ik echt wel hoor, dat je er bochten mee kan maken, maar elke een beetje strak afgestelde auto kan dat. Dat vind ik niet bijzonder genoeg. Als ik een beleving wil dan wil ik heel toe schakelen, werken voor het vermogen. Niet gas geven en gaan. Ieder zijn ding!
mascusfan zegt
Hm, wellicht is de Octa ook lichter…?
Ruben Van Dijk zegt
Je kon beter een lijst doen: deze auto’s zijn zwaarder dan de M5 touring. Ben je een stuk sneller klaar.
rismo zegt
Het is alsof er 8-9 personen extra (slanke personen ;-)) in je auto zitten (bv tov een g30 m550I)
Dat doet allemaal mee bij het remmen, bochten, accelereren…
Eigenlijk een soort van HPEV musclecar… Leuk maar dynamisch sub-optimaal….
William zegt
Valt allemaal wel mee, AutoBild heeft de BMW XM getest (en dus echt gemeten) op 2715 kg. Zo gezien is die Touring nog best slank.
julian06 zegt
Ergens had ik ook wel een Mercedes-Benz Sprinter of een Toyota Land Cruiser verwacht
Onehp zegt
Tja, is gewoon “onze” eigen schuld. Keer op keer las ik over de oude dat ie ’twee ton” woog, en over de zwaardere conkurrentie schreef met hetzelfde, men rond af op “twee ton”. Echter, de M5 was werkelijk makkelijk 300kg+ lichter dan de concurrentie eenmaal op de weegschaal van de magazines die nog die moeite doen (e63 amg, rs7, Panamera Turbo S).
Maar waarom de moeite doen de auto licht te houden als iederen hem toch “zwaar” noemt en in het vak “2 ton” zet?
Nog iets anders, EU regels zijn nu veel strenger qua gewicht met bijkomende uitrusting, en daarmee zijn gewichten een stuk realistische en zien er ook hoger uit.
Een Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo weegt IRL mét opties rond de
*2495kg* (EU gewicht).
Dus daar is het gewicht redelijk gelijklopend.
Onehp zegt
En als we het over BEV hebben, eenmaal boven de 2 ton schrijft men ook daar uitgemakzucht dat alles maar zwaar is dan. Maar gezien de ruimte en prestaties zijn BEVs vaak niet noemenswaardig zwaarder dan hun ICE equivalenten. En ondertussen betaalt men wel heel veel geld voor sportieve pakettjes met carbon hier en daar die vaak niet eens 50kg besparen maar dan heel plots zijn die kilos wel ‘belangrijk’, ‘alles telt’.
Heb het niet over autoblog specifiek, maar gans de media, waarom als fabrikant moeite doen om het gewicht te temmen als bijna niemand er aandacht aan geeft…
audirs3 zegt
Een Model S Plaid weegt 300kg minder dan deze auto… Het “een EV is zwaarder” argument kan naar het rijk der fabelen
rismo zegt
Dit is een EV + een ICE ;-)
Met obesitas
por100 zegt
Ik herhaal het nog maar eens: auto’s van 2500kg of meer moeten een max 90 sticker achterop de auto en mogen bij tweebaans snelwegen niet inhalen net zoals vrachtwagens.
De hoeveelheid energie die dit ding meebrengt als het met hoge snelheid rijdt slaat helemaal nergens meer op, maar goed met 2475kg valt het nog net binnen de grens.