Geloof het of niet, maar deze tamelijk onopvallende M3 is geveild voor dik 170 mille.
Met een BMW M3 van de E90-generatie heb je voor relatief weinig geld een powersedan met een fantastische hoogtoerige V8. Oké, niet iedereen kan 40 tot 50 mille opzij zetten voor een auto, maar het is geen onbereikbare droomauto.
Er is deze week echter een exemplaar geveild waar aanzienlijk meer dan €50.000 voor betaald is. Op een online veiling van Collecting Cars bracht een E90 M3 maar liefst €173.000 op. Ter referentie: voor dat geld heb je ook een gloednieuwe M3 Competition met alle toeters en bellen.
Vanwaar dit opvallende hoge bedrag voor een tamelijk onopvallende E90 M3? Daar zijn twee redenen voor. Allereerst is dit geen normale M3, maar een M3 CRT. Hier zijn maar 67 exemplaren van gebouwd.
Kort door de bocht is de M3 CRT de sedanversie van de M3 GTS. Onder de motorkap vind je daarom geen 4,0 liter V8, maar een 4,4 liter V8. Deze is goed voor 450 pk en 440 Nm en is gekoppeld aan de 7-traps DCT-bak.
CRT is geen bekend label, dus dat moeten we misschien ook even toelichten. Dit staat voor Carbon Racing Technology, wat onder meer verwijst naar het feit dat de motorkap is opgetrokken uit CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic). De voorstoelen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt. Het was voor het eerst dat BMW dit toepaste op een M3, want de GTS had dit nog niet.
Dat is niet het enige verschil tussen de CRT en de GTS: de CRT is iets minder hardcore, wat ook past bij het feit dat het een sedan is. Er zijn bijvoorbeeld geen rolkooi en vijfpuntsgordels aanwezig en de stoelen zijn ook wat comfortabeler.
De CRT oogt daarnaast minder agressief, door de afwezigheid van een spoiler en de ingetogen kleurstelling (de GTS was altijd knaloranje). De CRT wordt alleen door gevorderde spotters herkent aan de matte lak en de rode accenten.
Er was nog een tweede reden dat deze auto zoveel opbracht en dat is de kilometerstand. Deze Franse M3 CRT is namelijk nog zo goed als nieuw, met slechts 8.522 km op de teller. Dit alles zorgde ervoor dat er op Collecting Cars gretig werd geboden op deze bijzondere M3, met €173.000 als winnende bod.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
petroldrinker zegt
Voor dat geld koop je ook een murcielago, of een 458 spider gebruikt ofzo, ik zou het wel weten, het zou niet de bmw worden…
b00st zegt
Vooral omdat die hoge prijs ineenzakt als je er mee gaat rijden. Je kan dus maar 1 ding doen : wegzetten en er ooit meer voor vragen. Klinkt niet erg leuk!
petroldrinker zegt
Ansich ook leuk, maar daar zou ik een spannendere auto voor nemen dan een e90 sedan. En precies om die rest waarde als je ermee gaat rijden in zakt, die vd 458 en murcie doen dat niet gezien de 458 afgelopen jaar alleen al 20-30% in waarde zijn gestegen als voorbeeld, zwlfs voor exemplaren met een ton op de teller zijn flink gestegen laatste jaar
maldini zegt
Hij gaat er geen cent op verliezen, tis ook een investering. Met een 458 ect. ga je juist afschrijven.
sjaakk zegt
De 458, de laatste ongeblazen V8 sportcoupe van Ferrari? Daar zal je denk ik niet zomaar op afschrijven.
petroldrinker zegt
Dan ken je duidelijk die markt niet, laatste jaar 20 a 30% stijging in prijzen bij de 458…
maldini zegt
Die stijging komt natuurlijk ook omdat heel de markt aan t stijgen is. Deze m3 is momenteel een investering als je kijkt wat een m3 gts, e30 m3 evo ect allemaal doen.
Dit is gwn gekocht om weg te zetten.
Tuurlijk heb ik ook liever een 458, maar over 5/6j is deze m3 toch een gunstigere investering omdat deze veel zeldzamer is.
willeme zegt
@petroldrinker: nee, dat heb je niet voor dat geld. Er zijn niet veel 458’s onder de 175 mille (allemaal veel kilometers, niet sluitende historie, gare mods et cetera). Murcielago’s beginnen pas boven de twee ton. Daarbij is deze M3 zeldzamer dan die twee bij elkaar ;-).
petroldrinker zegt
Jij kijkt denk ik in nl? Die crt is ook niet op nl kenteken, dus kijk ik niet in NL.. je zit idd onderin de markt te zoeken maar dat maakt niet uit, je hebt iets wat in de basis voor velen bijzonderder is dan een getunede 3 serie (zeg ik ondanks meer dan 5 m3’s gehad te hebben)
AudiRS zegt
Nog steeds een bult olifanten-plastic vanbinnen.
saxoke zegt
De eigenaar van de BMW Garage in Neerpelt (B) heeft een tijdje in een CRT gereden. Enorm dikke auto vond ik dat.
Deze werd gebruikt waarvoor hij gemaakt was -> dagelijks rijden. Deze stond vaak bij z’n woning “gewoon langs de weg” geparkeerd.
saxoke zegt
Naast deze CRT heeft er in die tijd ook een tijdje een GTS in zijn showroom gestaan.
willeme zegt
Bijzondere gave auto dit. Echt zo’n pareltje: 67 stuks is tegenwoordig niets in tijden dat Ferrari 500 stuks bouwt van hun speciale en zeldzame modellen. Je krijgt ook echt bijzondere hardware.
Wel grappig, net als mijn oude E91 heeft deze géén bekerhouders. Da’s wel humor.
De prijs is trouwens best scherp voor een M3 CRT met zo weinig kilometers. De meeste zitten met meer kilometers rond de anderhalve ton. Een M3 GTS is al gauw 2 ton, dus dan valt dit relatief best mee. En het is echt uniek en datgene dat ‘m uniek maakt: die motor, dat toffe interieur, die stoelen, onderstel et cetera, zijn allemaal ook allemaal dingen wat ‘m leuker maakt.
saxoke zegt
Naar wat ik me ooit heb laten vertellen is dat bekerhouders in een E90/91 enorm duur waren. Daarvoor is een ander dashboard ontwikkeld omdat ze daar in verwerkt zitten.
rollingstoned zegt
“Echt zo’n pareltje: 67 stuks is tegenwoordig niets in tijden dat Ferrari 500 stuks bouwt van hun speciale en zeldzame modellen. ”
Ondanks die 67 stuks blijft het ook alleen maar een ‘speciaaltje’ van een letterlijk in massa geproduceerde auto (i.t.t. Ferrari). ;-)
willeme zegt
@Rollingstoned: dit is best een bijzonder apparaat hoor. Tegenwoordig knijpen ze dit veel meer uit met veel hogre productieaantallen.
Als mensen die vinden lijken op de 320d van de buurman en het verschil niet zien, zitten ze op de verkeerde website denk ik ;-). Voor anderhalve ton heb je niet zo’n bijzondere auto als deze M3, denk ik. Te meer omdat echt de hardware afwijkt (het is niet zomaar een ander kleurtje en wielen ofzo).
rollingstoned zegt
Ik snap wel dat het niet bepaald een standaard 320D is, maar de meerprijs ten opzichte van een reguliere M3 is gewoon absurd.
Voor dat geld weet ik wat wel leuker speelgoed trouwens. Voor 173k heb je ook een goede Elise én een Integrale EVO1//2. Daar kan geen E90 M3 tegenop naar mijn mening ;-)
kniesoor zegt
Geprezen zij degene, die ook daadwerkelijk stevig gaat sturen met dit ding. Al is die kans statistisch erg klein. Zonde, stampen met dat hok ! 🏎️
MaartenD zegt
compleet gestoord
frankykoop zegt
Toch raar om te zien dat CollectingCars zo succesvol is, waar the Collectibles inmiddels ter ziele is.