Dikke V8-power op die vooras jonguh!
Collega @willeme praatte je onlangs bij over auto-layouts. Een zeldzame combinatie kwam echter niet specifiek voor in het lijstje van het orakel van Delphi autoblog, namelijk auto’s met een dikke V8 onder de kap gekoppeld aan voorwielaandrijving.
Dat deze combo zeldzaam is heeft een goede reden. Zo’n V8 heeft al snel behoorlijk wat koppel en vermogen tot zijn beschikking. Bovendien rust er dankzij de gewichtsverplaatsing bij acceleren relatief weinig gewicht op die arme voorwielen wat slecht is voor de tractie, tenzij je de motor enorm ver in de Nase plaatst en daardoor een joekel van een frontoverhang krijgt. Maar dat wil uiteraard ook niemand. En fans van door torquesteer de berm in verdwijnen kennen we ook weinig. Toch zijn er enkele vreemde eenden in de bijt die wel gebouwd zijn volgens dit principe. Beslis zelf of het jammer is dat deze inmiddels van de markt verdwenen zijn.
Audi A8 3.7 D2
Jawel, we trappen af met het enige preeemijum merk dat ook vandaag de dag nog steeds gespeend is van achterwielaandrijving. Tot luttele momenten voor de milleniumwisseling maakten de jongens uit Ingolstadt het nog bonter dan vandaag de dag, door hun vlaggenschip aan te bieden met een 3.7 V8 in combinatie met louter voorwielaandrijving. Dat betekende een dikke 230 pk op de voorbandjes. Voor modeljaar 2000 kreeg de A8 een facelift, waarbij deze variant verdween. Vanaf dat moment had de 3.7 altijd vierwielaandrijving net als de 4.2. Wel zijn er zelfs van het huidige model A8 nog varianten geweest met FWD, echter niet in combinatie met V8.
Chevrolet Monte Carlo SS
Oudere NASCAR-kijkers kennen deze auto wellicht nog uit de gloriedagen van de serie, zeg maar tot zo’n tien jaar geleden. De NASCAR-auto had gewoon RWD, want dat heb je nodig op een circuit. De productievariant daarentegen stond op GM’s W-platform. Dezelfde basis waar ook de Buick Century, Buick LaCrosse, Buick Regal, Chevrolet Impala, Chevrolet Lumina, Oldsmobile Cutlass Supreme, Oldsmobile Intrigue en Pontiac Grand Prix op gebouwd werden. Sommige van die modellen kregen een V8 onder de kap, zoals de Monte Carlo SS. De sterkste versie had 303 pk.
Ford Taurus SHO
De Ford Taurus SHO, waarbij SHO staat voor Super High Output, is een soort ‘underground hero’ in ‘Murica. In tegenstelling tot de meeste Amerikaanse auto’s met een (vermeend) sportief randje is het uiterlijk van deze auto niet schreeuwerig, maar juist zeer ingetogen. De sedan is een klassieke sleeper: het gaat om wat er onder de kap ligt. Geheel zoals je verwacht in Amerika is dat, tenminste bij het model dat van 1996 tot en met 1999 werd gebouwd, een V8. Maar toch is het een beetje anders dan normaal.
Vanaf de eerste generatie Taurus SHO riep Ford namelijk de hulp in van Yamaha om wat magie te laten plaatsvinden onder de motorkap. Aanvankelijk deed Yamaha dat op basis van een V6. Voor de derde generatie Taurus SHO kwam er echter een V8, met een inhoud van een zeer on-Amerikaanse 3.4 liter. Het blok was goed voor 235 pk op de voorwielen. Helaas bleek de motor niet echt betrouwbaar. Mede daardoor en door het feit dat Ford besloot om prestigeprojecten over te laten aan de luxemerken die ze destijds nog hadden, stierf de SHO een tijdelijke dood. In 2010 kwam er wel weer een Taurus SHO op de markt, maar nu weer met een V6.
Cadillac Allanté
De hopeloos gefaalde cabrio moest Cadillac’s alternatief voor de Mercedes SL worden. Ondanks design van Pininfarina en een ingebouwde telefoon kwam dat plan niet van de grond. De in Italië gebouwde auto stond al snel bekend als een gezapige bak die bovendien niet bijzonder betrouwbaar was. De voorwielaandrijving hielp waarschijnlijk ook al niet mee.
Aanvankelijk zorgde een 4.1 liter grote V8 voor de aandrijving, maar later werd die vervangen door 4.5 liter groot exemplaar en tenslotte door de Northstar-V8 met een inhoud van 4.6 liter. Ondanks de updates verkocht Cadillac in totaal slechts iets meer dan 21.000 Allanté’s. Cadillac zegt zelf dat het er 21.430 waren, maar de Italiaanse boekhouding bij Pininfarina toont 21.395 exemplaren. Er zal toch niet gerommeld zijn met cijfers bij deze Italo-Amerikaanse samenwerking?
Oldsmobile Toronado
U vraagt, wij draaien. Kennelijk is de liefde voor de Oldsmobile Toronado onder de reaguurders zo groot dat deze Amerikaanse sloep niet mag ontbreken in dit lijstje. Toen de Toronado in 1965 op de markt kwam, was het de eerste voorwielaangedreven Amerikaan sinds de ondergang van Cord in 1937. De Toronado deelde GM’s E-platform met de Buick Riviera en Cadillac Eldorado. Dit platorm had kennelijk een veelzijdigheid waar Volkswagen’s MQB-bouwsel alleen maar van kan dromen. Terwijl de Toronado en Eldorado namelijk voorwielaangedreven waren, had de Buick Riviera achterwielaandrijving.
Als voortstuwing van het brok Amerikaans staal diende een, euhm, brok Amerikaans staal. De 7.0 liter grote Super Rocket V8 was goed voor 385 pk. Later kwam er ook nog een iets grotere 7.5 liter motor beschikbaar, waarschijnlijk voor klanten die vonden dat de 7.0 wat te weinig power had bij lage toeren. Het sprintje van 0-100 deed de Olds hiermee in ongeveer 10 seconden.
Lancia Thema 8.32
Genoeg met die Amerikanen! Naast de Audi A8 past namelijk ook deze Lancia met Ferrari-motor in de lijst. Tegenwoordig is er met de Giulia Q (rijtest) weer een ‘gewone’ sedan met een blok van Ferrari op de markt, enige tijd geleden moest je daarvoor uitwijken naar zustermerk Lancia. De Thema was echter voorwielaangedreven en voor de 8.32 werd dat niet aangepast. Zo ontstond voor autoliefhebbers misschien wel de begeerlijkste auto uit dit lijstje. Mocht je het daar mee eens zijn, check dan nog eens deze ode aan de opper-Lancia van @larssb.
Bonus: Citroën Traction Avant 22cv V8
Een lijstje over voorwielaandrijving en V8-en kan natuurlijk niet compleet zijn zonder de auto die naar voorwielaandrijving vernoemd is met V8. Helaas haalde deze Traction Avant dankzij financiële overwegingen het productiestadium niet. Desalniettemin is de Franse pionier goed voor een eervolle vermelding.
willempjuh zegt
Volgensmij had de Cord 810 ook een V8 met FWD.
Rob zegt
@willempjuh:
Correct, met of zonder supercharger.
Dizono zegt
@rob: bijna correct, met supercharger was het de 812 ;) (al is een 812 niet per definitie supercharged)
danielj zegt
@willempjuh: 4e generatie Caddilac Seville ook.
Maarten123 zegt
@danielj: klopt, net als de DTS. 279pk op de voorwielen zonder sper. Even wegspurten vanaf een zijstraat was er niet bij.
desjonnies zegt
@willempjuh:
Lycoming V8.
Ruitenwissers met meerdere snelheden, autoradio,, centrale smering, toerenteller, klapkoplampen, FWD Cord was zijn tijd een slordige veertig jaar vooruit.
Rob zegt
@desjonnies:
Tankdop was netjes weggewerkt achter een klepje. Zaten geen treeplanken op. Radioantenne was weggewerkt onder de auto. Compact en laag gebouwd. “Coffin nose”. Dat alles gaf de Cord die ongekende strakke moderne look. Daarbij had ie ook als eerste een “horn ring” (dat werd dé standaard) en een pre-select versnellingsbak (dat werd niet dé standaard).
Probleem was zijn prijs icm betrouwbaarheids issues en dat ie ondanks het ontbreken van een middentunnel niet heel ruim was voor zijn tijd. Dat maakt hem nu wel een waar collectors-item….
sracert zegt
Lancia, wat een prachtige auto was de Thema toch.
Rob zegt
Oldsmobile Toronado, Cadillac Seville/Deville/Eldorado/Fleetwood, Volvo S80 (dwarsgeplaatste compacte V8, mooi blok!)
Dizono zegt
@rob: de Volvo was er alleen met AWD ;)
Rob zegt
@dizono:
Dus toch. Begon al te twijfelen net nadat ik op “Plaats reactie” had geklikt ;-)
victornator95 zegt
@Rob: Dat blok is ook gebouwd door Yamaha :)
sr20det zegt
Klasgenoot van mij rijd met een Eldorado coupe, ook voorwielaangedreven geloof ik.
galverink zegt
Oldsmobile Toronado mag er ook bij!
jaapiyo zegt
@galverink: @rob: @galverink: @henrie: @lekbak: Oké, oké, rustaaaaaag. Hij staat er bij ;)
lincoln zegt
Olds Toronado met 390peekaa uit 1965 ..
Dik een halve eeuw geleden dus !!
Homer55 zegt
V8 en FWD betekent gewoon een veel te zware neus. Het hoeft niet perse een V8 te zijn, maar als je RWD gewend bent en je stapt in een FWD auto met een behoorlijke motor merk je dat al snel.
Ooit een A6 2.7 TDI met FWD gereden. Rustig gebruik en rechtuit knallen was oke, maar bij en vlottere rijstijl al snel ESP ingrepen.
lincoln zegt
@homer55:
Bij fatsoenlijk rijgedrag merk je daar helemaal geen reet van ..
lekbak zegt
@lincoln: je merkt wel de onrust in het stuurwiel. Dat alleen is voor mij een reden om rwd boven fwd te plaatsen.
lincoln zegt
@lekbak:
“Stuurwielbeleving” .. laten we dat woord maar veel mogen gebruiken in 2017 ..
Homer55 zegt
@lincoln: Jot ..
super zegt
@lincoln:
aangedreven wielen merk je denk ik niet snel, maar als al het gewicht in de neus zit merk je dat wel redelijk goed in wat snellere bochten (ik althans)
lincoln zegt
@super:
Wat weegt een V8 meer dan een L4 ??
25 kg ofzo ..
Zak zand in de kofferbak ..
super zegt
@lincoln:
gaat om motor voor of achter de vooras, niet om hoeveel cylinders.
phdg zegt
@lincoln: soms weegt de L4 ook meer dan de V8 (mgb bijv.)
lekbak zegt
@super: dat gewicht voorin zal mij worst wezen, in een comfortabele sloep rij ik toch niet hard. Rust is wat ik wil, met name in het stuurwiel.
frederik zegt
@lincoln: Jazeker wel, probeer jij maar eens vlot heuvelop in te voegen vanuit stilstand met voorwielaandrijving en 200 pk. Gegarandeerd slip en gebrek aan controle.
mashell zegt
@frederik: dat regelt dezelfde electronica die ook voorkomt dat bij een RWD de achterkant je heel tijd probeert in te halen. Het ESP/ASR systeem.
Onehp zegt
@frederik: moet dat voor alle FWD gelden dan? Bij de mijne gaat dat anders prima met, je weet wel, moderne techniek. RWD was vroeger ook levensgevaarlijk en bijna geen tractie…
super zegt
@homer55:
ligt niet aan fwd, maar aan plaatsing van de motor, vroege fwd wagens hadden de motor vaak op dezelfde plek als rwd varianten (langsgeplaats, zwaartepunt achter de vooras).
Homer55 zegt
@super: Ik kan me moeilijk voorstellen dat de zwaartepunt van en FWD achter de vooras kan/heeft kunnen zitten. De motor moet dan dwars geplaatst achterstevoren zitten en de voorwielen heel ver naar voren.
super zegt
@homer55:
in de traction avant (en denk ook toronado maar weet ik niet zeker) ligt de motor langsgeplaatst achter de vooras, en de versnellingsbak voor de motor. oude renault 4s hebben trouwens ook die layout.
Homer55 zegt
@super: Dat zijn inderdaad goede voorbeelden. Mijn kennis gaat niet echt verder terug dan de jaren 70-80. Heb ook heel weinig met dat soort auto’s op wat uitzonderingen na.
frederik zegt
@super: DS heeft dit ook. Prima wegligging.
phdg zegt
@Homer55: oude Saab 900?
Homer55 zegt
@phdg: Zit daar het zwaartepunt achter de vooras?
phdg zegt
@Homer55: de motor hangt op juist de vooras, de koppeling voor de motor en de versnellingsbak achter de motor
henrie zegt
Ik mis de Oldsmobile Tornado in dit rijtje…
henrie zegt
@henrie: …en zo te zien miste ik ook heel wat reacties in de app…
lekbak zegt
@henrie: welkom bij de club…
henrie zegt
@lekbak: Tja, en het gekke is dat ik er wel een aantal (9 stuks geloof ik) zag toen ik mijn eerste bericht had gepost (waaronder mijn eigen bericht), en na m’n tweede post zag ik er maar eentje meer (de eerste reactie, van @willempjuh). Waardeloos…
stsv8 zegt
De Cadillac Seville had ook een V8 en FWD
huracan zegt
Ik heb van het huidige model A8 geen FWD gezien maar misschien ligt dat aan mij
jaapiyo zegt
@huracan: De hybrid was FWD http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/24/audi-a8-hybrid-is-officieel en voor de facelift was ook de 3.0 TDI zonder quattro leverbaar.
caferacer zegt
Als ik aan FWD en V8 denk, komt de Cadillac Seville STS altijd als eerste naar boven.
Dutchdriftking zegt
A8 met fwd. Hoe je als premium merk door de mand kunt vallen…
lekbak zegt
Eh, de toronado wellicht? Een heuse voorwielaangedreven musclecar!
lekbak zegt
@lekbak: juist ja. Dankzij die trage app ben ik weer spuit11
henrie zegt
@lekbak: Nee hoor, dat was ik al… :)
medemblikker zegt
Seville STS had er ook tussen gemogen! 300pk op de voorwieltjes
12trs zegt
Oldsmobile Toronado , Volvo S80/XC90, zelfs dwars voorin.
ej20g zegt
@12trs: S80 en XC90 zijn beide AWD. Wel dwars voorin inderdaad.
lincoln zegt
Als we het nu gaan hebben over de auto’s die er niet tussen staan ..
Dan hoeven we het niet te hebben over de auto’s die er wel tussen staan ..
KUYL zegt
De moeder alle Amerikaanse V8 fwd mis ik, de Oldsmobile Toronado!
mrrallycross zegt
Leuk artikel! Meer van dit soort graag.
993c zegt
Ik vind Autoblog de laatste tijd een beetje achterlopen… vaak komen er artikelen op die allang ergens anders voorbij zijn gekomen en dus gewoon zijn gekopieerd.
Hoop dat deze trend zich niet voort zet!
gash zegt
@993c: Toen ik de kop van dit artikel las, moest ik direct aan een youtube filmpje denk waarbij deze V8 fwd waggies in besproken werden… ;)
KUYL zegt
@993c: dat heb ik ook vaak en ook wel eens eerder aangegeven. Vooral met Jalopnik artikelen is het soms schokkend ctrl+C ctrl+v.
Snap dat ze zoveel mogelijk berichten willen plaatsen en dat het wel eens ten koste gaat van het creatieve. Maar die kant moet Autoblog niet opgaan. Net als de zoveelste occasion van jet cars of de duurste/goedkoopste xyz op marktplaats (snap dat het een partner is die geld in het laatje brengt).
De echt goede artikelen zie je ook echt veel meer reacties op. Daar moeten ze voor gaan. Mooi voorbeeld is bikeexif. Weinig posts, maar wat ze posten is echt “spot on” en voegt echt iets toe.
ej20g zegt
Een V8 die dwarsgeplaatst is en de voorwielen aandrijft, het is een setup waar ik altijd een zwak voor heb gehad. Waarschijnlijk omdat het zo onconventioneel is. Sommige auto’s uit deze lijst vallen wat dat betreft dus een beetje buiten de boot bij mij.
ikbenmnzus zegt
De enige goeie setup voor een Toronado is uiteindelijk toch RWD: https://www.youtube.com/watch?v=zuB5DULvw7Y
En dat wist GM stiekem ook.
mrbasa zegt
Een 7.5 liter V8 met 385pk en alsnog 10 seconden doen om de 100 te halen, ongelofelijk!
lincoln zegt
@mrbasa:
Corvette met hetzelfde blok deed het in 4,8 seconden ..
Ferrari 365 met zijn V12 blok was met 7,1 sec even snel als een loodzware Buick Rivièra ..
mopar zegt
@mrbasa: ligt allemaal aan de versnellingsbak he. De motor kan nog zo krachtig zijn, als die maar 3 versnellingen (ex overdrive) heeft om mee te werken dan zal de acceleratie van 0-100 nooit spectaculair zijn.
Rob zegt
@mopar:
De Toronado was ook niet bedoelt als sportwagen/muscle car. Hoewel de looks dat misschien een beetje tegenspraken. Het 455 Rocket blok is in de “juiste” auto een absolute krachtpatser. Olds 442 bijvoorbeeld. Dan kun je die 10 seconde delen door twee…
Oja, muziek, “She had a 455 rocket, The biggest block alive”!
https://www.youtube.com/watch?v=kQZV6q00sUc
mopar zegt
@Rob: hoef je mij niet te vertellen hoor ;) Ben een groot fan van de toronado en z’n zustermodel de Cadillac Eldorado :) misschien is die caddy met z’n 500CUI 8.2 nog een tikje gaver! Mij ging het er meer om aan te geven dat vermogen niets is zonder een goede versnellingsbak. Zon toronado heeft hele lange overbrengingen dus zal nooit een super snelle acceleratie hebben. Hoewel ik me kan voorstellen dan je eind jaren ’60 nog steeds het mannetje was met een sprint van 0-100 in 10 seconden.
Rob zegt
@mopar:
Had je gebruikersnaam ff over het hoofd gezien ;-)
Maar wat je zegt, 10 seconden was gewoon snel in 1965. Welke Europese grote luxe wagens deden het beter?
Een Bentley T1 moest het doen met een duizelingwekkende 200pk uit een 6,75L V8. 0-100 in een half jaar? Grote luxe Jaguars uit 1965, misschien net onder de 10 seconde? Mercedes was sneller als je de 6.3 V8 had, maar hoeveel X duurder zou die zijn? Rover P5 of P6 lijken me ook niet sneller. Lancia had mooie V6 motoren, maar ook geen strepentrekkers. Lagonda Rapide, kan me het niet voorstellen. Maserati Quattroporte die misschien wel.
Facel Vega natuurlijk! Of Jensen Interceptor! Oh wacht, Chrysler motoren….
Over alle genoemde auto’s heb ik trouwens nog nooooooiiiiitttt iemand horen zeggen dat ze langzaam waren….
lincoln zegt
@mopar:
De TH-400 !!
Die gebruikte Ferrari 15 jaar later ook ..
Yep .. GM 3traps automaat ..
mopar zegt
@lincoln: Hey die 300C van me had voor de engine swap ook gewoon een 3 traps automaat met overdrive!! Meer heb je in het dagelijkse leven ook niet nodig blijkbaar…heb er 4 jaar iedere dag mee van Utrecht naar Lelystad gereden en kwam op optrekken vanuit stilstand na niets tekort vond ik. Vind het wel grappig dat die Amerikanen het aandurfden om mid jaren 2000 nog een 4 traps te leveren…
lincoln zegt
@mopar:
Japanse auto’s hadden dat toen ook nog wel hoor ..
Maar zonder Newton meters ..
Als je koppel genoeg hebt maakt het niet zoveel uit ..
Ook kwa verbruik niet ..
rufctr01 zegt
Van de Traction zijn er uiteindelijk gewone versies omgebouwd naar V8 door liefhebbers.
super zegt
Chevrolet impala heeft ook een v8 met fwd
sportevo zegt
Mijn vader heeft sinds 1989 tot vorig jaar een 8.32 gehad. Leuke auto, super geluid. Ook de claxon was erg apart.
Vroeger (eind jaren 80-begin jaren 90) reed hij er veel in. Ik weet nog hoe we ooit aangehouden werden door de politie. Of ze even onder de motorkap mochten kijken. Later stond de auto meer stil dan dat hij reed. Daarom is hij verkocht aan een andere liefhebber.
mopar zegt
Cadillac STS, DTS, Chevy impala SS mis Ik ook nog
Darahan zegt
Ik mis nog heel wat auto’s, voornamelijk GM producten zoals de Buick Lucerne/Riviera, de Oldsmobile Aurora/Toronado, Cord en de Cadillac DeVille/DTS/Eldorado etc. Er zijn er nog een stuk meer, blijkbaar boeit het niet zoveel met zo’n dweilbak..
crashingduke zegt
Lincolns Continental 1996 – 2002
toyotafortuner zegt
Wat is de Toronado toch een sexy apparaat zeg!
F1Tim zegt
Was er ook geen Kia Opirius met V8 en 385pk?
pinut187 zegt
Die Thema is gewoon de beste uit het rijtje, heerlijke bak!
mashell zegt
Ohh Audi. Heb je zo’n prachtige tijdloze A8 die je fotografeert op zo’n neutrale locatie en dan draagt die dame kleding die echt alleen in 1994 hip was…
willeme zegt
@Jaapiyo: de Audi op de afbeelding heeft gewoon quattro vierwielaandrijving ;)
jaapiyo zegt
@willeme: nee, badge-tuning.