Rijden in een zeer zeldzame auto (voor Nederland) en toch geen nekken draaien? Het kan met deze Volkswagen Atlas occasion op Marktplaats.
We hadden het net nog over het verdwijnen van de Ford Fiesta driedeurs. Die auto is zo kort geleverd dat een driedeurs Fiesta van na de facelift een aardige zeldzaamheid is, zonder dat leken (of mensen die geen Autoblog lezen) dat wellicht doorhebben. Er zijn gewoon veel auto’s die zeldzaam zijn, terwijl het er alle schijn van heeft dat het ‘gewoon een auto’ is. Een goed voorbeeld is de occasion van vandaag.
Amerikaanse Volkswagens
De leek ziet een Volkswagen-logo en denkt: dat ken ik. Maar de ene Volkswagen is de andere niet. In de VS ziet het gamma van VW er bijvoorbeeld anders uit dan bij ons. Geen Polo’s en Upjes, van de Golf en ID.3 ontbreekt elk spoor (GTI’s, R’s en de ID.4 worden nog wel verkocht), de Jetta en Passat zijn andere auto’s dan zoals wij die kennen (of gekend hebben) en als het gaat om SUV’s zit de vork helemaal anders in de steel. De kleinste SUV is de voor ons onbekende Taos (een soort T-Roc die geen coupé is), de Tiguan wordt alleen verkocht als Allspace en in plaats van de Touareg heeft Volkswagen USA de Atlas. Dat is een veel grotere auto dan de Touareg met zeven zitplaatsen. Aangezien de Touareg hier vaak al een te grote auto is, zou de Atlas hier slecht scoren. Vandaar dat we hem niet krijgen.
Volkswagen Atlas occasion
Gelukkig is er altijd nog Marktplaats, waar we een Volkswagen Atlas als occasion vinden. Voor wie op miraculeuze wijze de Touareg toch een slagje te klein vond. Nou zeiden we al dat de Atlas vooral fijn is voor als je met zijn zevenen op pad wil, maar deze Atlas is een zeszitter. Voor gezinnen met vijf kinderen is dat jammer, maar als zes personen het maximale is wat je ooit vervoert, dan is dit wel de betere instelling. De ingeleverde zitplaats is namelijk de middelste van de tweede rij, waardoor daar twee captain’s chairs passen. Extra lekkere brede stoelen dus.
We duiken ook maar gelijk in de specifieke zaken, want verder is het precies wat je van een Volkswagen verwacht. Een recht-door-zee Volkswagen-dashboard, een no-nonsense uiterlijk en – dit kan je interpreteren als een voor- of nadeel – een reguliere Volkswagen-aandrijflijn.
De topmotor van de Volkswagen Atlas is namelijk níét de motor in de occasion op Marktplaats. Die topmotor is namelijk de 3.6 V6 met 280 pk. In plaats daarvan krijg je ‘gewoon’ een 2.0 TSI. Wel eentje die lekker opgevoerd is: de Atlas levert 234 pk. Dat alles wordt op de weg gezet via een automaat met acht versnellingen.
Zeldzaamheid
Er staan 16 exemplaren van de Volkswagen Atlas op kenteken in Nederland, waarvan deze occasion dus eentje is. Erg zeldzaam dus, zonder dat de auto dat perse uitstraalt. Aangezien de auto na alle btw- en BPM-berekeningen hier volgens de RDW 101.487 euro heeft gekost, vraag je je wellicht af: wat bezielt je als je dit importeert? Simpel: de auto komt van zijn eerste eigenaar, die de auto vanuit de VS mee heeft verhuisd. Dat zal dus gescheeld hebben, maar wellicht kwam die eigenaar erachter dat deze kolossale VW toch wellicht een maatje te groot is voor onze Nederlandse wegen.
Wellicht denk jij echter: ik vind dit tof! Dan is er goed nieuws, want hij staat op Marktplaats. De auto is nieuw besteld in 2019 in de VS en sinds 2021 in Nederland geregistreerd. Sindsdien is er 27.001 km mee gereden. Vergeleken met die nieuwprijs van 101.000 euro valt de prijs mee, maar echt voordelig is het niet. De auto moet namelijk nog steeds 49.999 euro kosten. Dan heb je wel een zeer fijne familiebak en een ware zeldzaamheid zonder dat er gelijk hordes autospotters op je af komen. Sla je slag dus op de advertentie van de Volkswagen Atlas occasion op Marktplaats.
MaartenD zegt
@marcow: hahaha..dat kan geen toeval zijn
AudiRS zegt
Jemig… Lelijk hok.
tenaci zegt
Groter dan een Touareg, Amerikaans en dan toch slechts een 2 liter viercilinder
Variomatic zegt
Deze staat ook veel in Duitsland en Polen te koop. Het vervelende is alleen weer dat het doorgaans ex-schadebakken uit de US met een salvage title zijn die via Litouwen of Polen de EU binnenkomen en daar door een beunhaas worden opgeknapt. Het verhaal van de handelaar is altijd ‘door een expat mee teruggenomen’ maar feit is dat dit op zeer grote schaal gebeurt. Oppassen met dikke BMW’s, Audi’s, VW’s uit Canada en US!
Variomatic zegt
@variomatic: en dan nog dit: duitse handelaren zijn wettelijk verplicht om te melden dat er schade hersteld is aan een auto. In Nederland hoeft dat weer niet dus hier nog voorzichtiger zijn met US import..
alfaman zegt
Hoezo te groot voor de Nederlandse wegen? Ik rij met mijn Q7 overal, afgelopen week met aanhanger door Amsterdam Centrum, geen enkel probleem. Ik vindt juist de auto’s in Nederland te klein voor een gezin met pubers. Die van mij gaan richting de twee meter en er zijn letterlijk minder dan 10 modellen waar zij normaal achterin kunnen zitten. Ik wil overstappen naar een hybride of volledig electrisch maar dat is bijna godsonmogelijk.
Richmond zegt
@alfaman: X5 45e? De i7 straks?
alfaman zegt
@benja01: x5 is te klein achterin, heb ik al geprobeerd
tenaci zegt
@alfaman: volgens mij kun je elke Nederlandse puber prima vervoeren achterin een Skoda Superb
Houthakker zegt
@alfaman: deels eens, bij het rijden merk je in de praktijk niets van een grote auto. Zeker in een Q7 juist prima overzicht. Het is meer bij parkeren en/of parkeergarages waar je er last van hebt. Je past vaak wel in het vak maar komt dichter bij de auto’s naast je dan gewenst. ( lees horken die hun portier tegen jouw auto aan klappen)
lecomte zegt
Lekker laten staan.
jarnobakker zegt
Ik zou liever dit rijden als een q7 of touareg. Dit ding is tenminste nuttig met 7 zitplaatsen en ziet er niet zo overdreven uit als die andere pikverlengers.
Variomatic zegt
@jarnobakker: Q7 is er ook als 7 zitter en als je die een beetje normaal uitdost (dwz niet met allerlei s-line prul en 22 inch jetsers) dan valt het best mee toch?
E550 zegt
@jarnobakker: een vriend van mij heeft de Q7 in Galaxy blue met bruin lederen interieur en normale velgen. Best wel een chique auto in deze spec.
B00G1E zegt
Hoe komt men aan die nieuwprijs? Atlas begint bij 35k in de VS voor de 2.0.
Duurste model is SEL Premium R line met v6 voor 52k
/Edit ik dacht natuurlijk niet over BPM en al die meuk na
auto62 zegt
De VW Atlas is niet de Amerikaanse VW Touareg maar het goedkopere niet zo luxe broertje.