Ja, bijna 100.000 euro voor een Volkswagen Golf. Maar dan heb je wel één van de verrassend zeldzaamste exemplaren van de Volkswagen Golf ooit gebouwd.
De Volkswagen Golf is een allemansvriend. Of je nou een goedkope startersauto zoekt, een lekker aangeklede dikke diesel, een PHEV-zakenauto, een stationwagon of natuurlijk het snelle spul: het kan allemaal met ‘Golf’ op de bips geschreven. Vandaag moeten we het even hebben over die snelle versies. Nee, snelle versie. GTI komen we nog wel eens op, we moeten het even hebben over de Golf R.
Volkswagen R
De GTI is er namelijk al sinds de originele Golf in de jaren ’70. Pas vanaf het jaar 2000 ging Volkswagen op een performance-tour en trad de R32 ten tonele. Waar de GTI het beste was van de voorwielaangedreven Golf met viercilinder, kreeg je bij de R32 de 3.2 liter VR6 zescilinder en vierwielaandrijving.
De Golf R32 haalde het tot de volgende generatie, want anno 2005 kon een zescilinder in een Golf nog gewoon. De Passat had immers een achtcilinder (W8), de Touareg een tiencilinder en zelfs voor een twaalfcilinder kon je bij Volkswagen (Phaeton) terecht. In 2010 werd het anders. Ook al was de Golf VI duidelijk een doorontwikkeling van de V, de R32 ging op de schop en werd simpelweg Golf R. Zonder zescilinder, waarmee één van de USP’s ten opzichte van de GTI toch verdween. Desalniettemin werd de R de versie met het meeste pk (in de VI had de R 270 pk en de GTI 210) en dus vierwielaandrijving. Dat bleef zo bij de Golf VII en de Golf VIII, waar de huidige GTI 245 pk heeft en de huidige R maar liefst 333 stuks.
“Zeldzaam”
We zeggen ‘huidige’, maar in Nederland hebben we het al over ‘afgelopen’ Volkswagen Golf GTI en R. Wie een blik werpt op de configurator zal merken dat alle ‘sportversies’ van de Golf ontbreken: R, GTI, GTD en zelfs GTE is nergens meer te bekennen. Goed, er is een facelift aanstaande dus wellicht keren ze terug, maar voor nu mogen we noteren dat de productiejaren voor de Golf R blijven steken op ‘2021 tot en met 2022’. Twee productiejaren, dat maakt de occasion van vandaag betrekkelijk zeldzaam.
Volkswagen Golf R occasion
We vinden namelijk een witte Volkswagen Golf R als occasion. Tenminste, er staat 15 kilometer op en hij komt uit 2023. Daarmee wordt deze Golf toegevoegd aan het niet zo lange lijstje Golf VIII R’s dat Nederland rijk is, maar wel als een zeldzame van het bouwjaar 2023. Goed, het blijft een witte Golf die niet zo veel verschilt van zijn soortgenoten uit ’21 en ’22, maar in harde cijfertjes ga je niet zo veel soortgenoten van deze exacte Golf vinden.
Geld
Laten we het zo zeggen: we verwachten niet dat dit het type zeldzaamheid is wat iets heftigs doet met de prijs. De prijs is dan ook waarschijnlijk meer de reden dat de Golf R in Nederland ermee is gekapt. Op de prijskaart staat namelijk 92.490 euro. Op 7.510 euro na gewoon 100.000 euro voor een Golf met viercilinder.
Nou krijg je wel een optielijst zo lang als de baard van Sinterklaas met onder meer een Akrapovic-uitlaat en een groot panoramadak. Toch bewijst deze prijs hoe duur Golfjes kunnen worden. De goedkoopste Golf die nu te bestellen is gaat je 34.990 euro kosten, waar je dus voor deze R nog 60.000 euro bij op mag tellen. Kassa!
Kopen
Zoals elke Volkswagen Golf VIII R heeft deze witte een 2.0 TSI met 333 pk. Met dus vierwielaandrijving en een DSG-bak, want je had geen andere opties. Kopen kan dus voor net geen 92.500 euro op Marktplaats.
mjpamsterdam zegt
Ik doe trein-abonnement ! Nee , natuurlijk niet ! Geintje! Wie reist er nou echt per trein ? Maar wat een geld voor een Golfje. Gaat iemand dat betalen ?
vbarchetta zegt
Ach wat jammer nou. Als hij rood was geweest had ik hem gelijk opgehaald bij van Mossel, verder koopje toch voor maar 92k…..?
golf1985 zegt
Een rode golf doet het altijd goed! Zou leuk staan naast mijn mk2!
henk123456 zegt
BMW m340i is er met die mooie zescilinder vanaf 93k. Gekkenwerk deze prijs een 3 serie, en al helemaal voor een golfje!
AudiRS zegt
En wat is er nou bijzonder aan dit Golfje R? Wat maakt dat ie een ton moet kosten…
Stefje zegt
De bpm.
AudiRS zegt
Ah.. de Jetten taks.
Autokenner zegt
Mooie auto, maar voor dat geld heb je veel en veel leuker speelgoed
tortuga zegt
Wat kost een A45AMG in jullie landje?
Vanaf prijs van een Golf 35k? Dan is de stap naar elecktrisch slechts 6k verwijderd
tortuga zegt
Net zelf even opgezegd. Een A45S AMG kost bij jullie vanaf!!! 108k 😱
arta zegt
Voor iemand die heel veel van Golven houdt!
jaso013 zegt
Een ton om voor lul te rijden in een Golf. Das geld.
Jetlag zegt
“Om voor lul te rijden”, wat een taal op de vroege ochtend. Had nog ff een keer gesnoozed, wellicht had je verbazing dan wel zonder onnodige belediging gekund…
Maar idd, wát een geld, voor een ogenschijnlijk “gewone Golf R”…
Die BPM-bedragen slaan werkelijk nergens op en dan wil Mnr. Jetten ze ook nog eens gaan verdubbelen!?
Ik snap wel dat er tegenwoordig weer zoveel auto’s ingevoerd worden; je ontkomt niet aan de BPM, maar de restant-BPM icm een lagere aanschafprijs maakt het een stuk betaalbaarder.
jaso013 zegt
Excuus, “om voor penis te rijden” moet het zijn inderdaad. Het is verder een mooie wagen hoor. En nee, je moet je niets aantrekken van anderen maar je valt automatisch toch in een bepaalde categorie als je in zo’n Golf rijdt. Ergens is dat jammer want het rijdt waarschijnlijk fantastisch zo’n R.
porker zegt
Met puf puf knal boem uitlaat. Zal wel weer zo’n jong gastje in komen te rijden. Liefst 100 rondjes binnenstad per avond.
Wolflow zegt
Altijd fijn als een auto in grondlak wordt afgeleverd en je zelf de kleur nog kunt kiezen
Who_carez zegt
Wat een zotte prijzen… Even ter herinnering. Een Honda civic type r koste in 2002 amper 22500 euro, een Nissan 350z 33000 euro en voor een e46 Bmw m3 was je iets van een 52000 euro kwijt. 35000 euro voor de goedkoopste golf is toch gewoon achterlijk?! Wie betaald dat? Ik moet 2 jaar sparen voor een 2de handsje van 20000 euro…
mark997gt3 zegt
Een E46 M3 heeft echt NOOIT 52k gekost. Begon zo rond 75k. Met opties als lak, SMG, opendak, navigatie, leder kwam je al snel rond 90k.
MaartenD zegt
100k voor een Golf😂😂😂
neal zegt
staat niet voor niks bij Van Mossel… en dat bedoel ik niet op een positieve manier…
rollingstoned zegt
Ze scoren inderdaad niet al te best als je reviews op Trustpilot e.d. mag geloven.
1000bochten zegt
En dan te bedenken dat je nu een Tesla Model 3 koopt voor 49k die ook AWD heeft, 441 pk, 0-100 in 4,4s en min of meer full options… Ik heb niets tegen benzine auto’s, maar deze Golf is toch wel flink overpriced.
HelldogBE zegt
Die Model 3 Performance zal dan toch iets meer dan 15 kilometers op de teller hebben? Maar voor 54 (M3LR)/58k(M3P) idd een beste aanbieding voor zuinig vervoer dat snel kan. In NL kan je beter een gewone TM3/MY kopen en een motor erbij kopen als petrolhead toch?
werf76 zegt
https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/golf/benzine?bmin=2023&srt=pr-a&vmin=200
Dutchdriftking zegt
Een gaaf ding maar achterlijk veel geld. Een Golf 7 R (variant) en dan nog een Dacia spring voor de boodschappen lijkt mij een beter idee.
ronaldotour zegt
In de advertentie staat ook nog “deze scherp geprijsde auto” misschien de kale prijs ex. belastingen?