En dat zeggen we niet snel over een SLK…
Het is 1998. De R170 SLK was een geweldige hit. Niet zo zeer onder de journalisten, die zijn er niet zo heel erg happig op. Met name omdat de rijeigenschappen niet echt denderend waren en de motoren prima maar zeker niet bijzonder. Dat zou pas opgelost worden na de facelift, waarbij de SLK twee zescilinders erbij kreeg in de vorm van de SLK 320 en de SLK 32 AMG).
Gelukkig kan men altijd rekenen op de wonderen van de heren van Brabus. Er waren diverse tuning kitjes te krijgen voor de 230 Kompressor (afbeelding boven), waardoor je dik 250 pk tot je beschikking had. Niet verkeerd. Maar voor de ware liefhebber was Brabus met een wel héél prestigieus project bezig. Brabus haalde de complete aandrijflijn uit de SLK. Motor, bak, assen: alles. In plaats hiervan kwam er een speciale custom built V8 van maar liefst 6,5 liter in te liggen, met de transmissie en het diff van de SL600. het blok werd zo ver mogelijk naar midden verplaatst, waardoor de accu van motorruimte naar achterbak ging. Resultaat was de sterkste SLK ooit, maar liefst 450pk en een koppel van veel, heel erg veel. Oh, en mochten de heren van Audi (S1), Subaru (WRX STI) of Volkswagen (Golf R) meelezen: als een 6.5 V8 het afkan met twee uitlaatjes, heeft een vierpittertje die vier stortkokers absoluut niet nodig.
De prestaties waren bovengemiddeld, zoals je al had verwacht. De SLK ging van 0-100 in minder dan 5 seconden en de topsnelheid was 250. Op papier, althans. Waarschijnlijk een verzekeringsdingetje, want alle 6.5’s hadden geen begrenzer en konden met gemak de 300 km/h halen. Meer dan prima. Met die cijfers kon je destijds je een 456M GT zoek rijden, en tenzij er ‘turbo’ achterop een 911 stond, kon je die ook achter je houden. Sterker nog, op de AutoBahn kon je ze nog lang pesten. En dat in een veredelde kappersauto.
Wat deze Brabus extra leuk maakt, is dat Brabus destijds enigszins subtiel te werk ging. Alle extra luchtinlaten zijn functioneel, evenals de verbreding en de verlaging. Je zag er wel aan dat ie iets onder handen genomen is, maar echt heel dik lag het er niet op. Behalve in het interieur. Daar kon je je kiezen tussen felrood, smurfblauw of vanillegeel. Het blijven Duitsers…
Ze zijn helaas nogal zeldzaam, er zijn twee stuks met het stuur rechts gebouwd, waarvan eentje al gecrasht schijnt te zijn. Met het stuur links zijn er meer te krijgen, maar veel is het niet: 12 stuks. Mocht je er eentje tegen komen zijn de prijzen niet mals, waarschijnlijk. Maar je kan ook zoeken naar een voorraad exemplaar van de R172 SLK55 AMG voor min of meer hetzelfde geld. Wel even een setje Monoblocks bij Brabus er bij bestellen.
lincoln zegt
Echt een guitig karretje ..
Koop zo een ding Binnen een minuut als ie me aangeboden wordt ..
De noodzaak om er een lomp blok in te hangen ontgaat me volstrekt ..
Leuk om voor de hobby te doen misschien ..
Anyway .. Professioneel clown cars maken blijft een typisch Duitse aangelegenheid ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Eens. Als 320 een ontzettend leuke auto.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Elke motor is best ..
Dat geloof ik allemaal wel ..
Ding ziet er gewoon koddig uit ..
Met dat “chique” two tone leder ..
High tec Carbon plakplaatjes (from the future) ..
Bobbels in de motorkap ..
Je kan em niet niet grappig vinden ..
str8six zegt
@lincoln: jij bent wel de laatste waarvan ik zou verwachten dit karretje binnen een minuut aan te schaffen.
lincoln zegt
@str8six:
Ben verzot op schattige voertuigen ..
Alfa spider .. Lancia Ypsilon .. Audi TT .. Opel Tigra .. Ford Puma .. Renault Twingo .. Fiat Barchetta .. enz enz ..
Kijk niet naar km standen of slijtage ..
Trap 1X tegen de banden ..
Noem een prijs ..
En zit er aan vast ..
Ook daar ben ik dus dom in ..
xiran zegt
@lincoln: je vergeet de renault wind
tofas zegt
@lincoln: beetje gay?
desjonnies zegt
@tofas:
Ik rijd ook vaak Twingo, maar ik weet zeker dat je het woord Gay in mijn bijzijn niet in je mond durft te nemen.
Of je moet ontieglijke slaap hebben….
oemliefhebber zegt
@desjonnies: Oh we hebben weer een stoere jongen die nog niet uit de kast durft te komen, geloof me dat durf ik best in uw bijzijn te zeggen, welk parkeer plek zullen we eens afspreken ;)
En wat is er mis met een gay, voor zover ik weet is dat volkomen legaal binnen onze westerse samenleving.
2wheeler zegt
@str8six: hij rijdt ook een TT, vind ze opzich beide (ongeveer) in dezelfde -leuke!- categorie auto’s vallen
dhrwilders zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
isn1981 zegt
@dhrwilders: U komt uit de kast? Gefeliciteerd u zult gewaardeerd en gerespecteerd worden ongeacht uw geaardheid. ;) ?
str8six zegt
@isn1981: in tegenstelling tot degene die u bestrijd.
e1000bmw zegt
@dhrwilders: Goh, laat Geert Wilders privé nou juist een Audi TT hebben…
87sandyd zegt
@dhrwilders: jammer dat dit nog steeds een scheldwoord is
Jochempie zegt
https://www.youtube.com/watch?v=ZCpvUyMqiUY
Clarkson in de Brabus SLK…
rikus zegt
@Jochempie: Stukje Golden Earring erbij. Leuk. Thanks for the link.
oemliefhebber zegt
@jochempie: haha heerlijk deze, oude bekende.
Zo”n brabus v8 slk is tegenwoordig serieus duur aan het worden.
80k paar jaartjes terug nog een gezien in Duitsland.
JelleEp3 zegt
En de heren van Abarth met hun 1.4 met 4 uitlaten
moondustfocus zegt
Wat hebben ze dan met de carrosserie gedaan? Lijkt mij dat een cabrio sneller krom trekt als je er zo’n koppelrijk motorblok in hangt
Jochempie zegt
@moondustfocus: Mercedes maakte de SLK als 32 AMG, met 354 pk en 450 Nm.. Dus hij was al op redelijk wat vermogen voorbereid. Misschien dat Mercedes daar een veiligheidsmarge in bouwt, maar een vanaf meet af aan ontworpen cabrio heeft natuurlijk al een veel stijvere bodemplaat dan een gesloten carrosserie.
moondustfocus zegt
@Jochempie: heb je een sterk punt
rufctr01 zegt
@moondustfocus: brabus is niet het bedrijf die dan zo’n auto alsnog op de weg set. Die hebben hun zaakjes goed voor elkaar
hartman zegt
Deze SLK V12 is ook alleen voor mannen!
https://mbworld.org/forums/slk-class-r171/541772-just-finished-world-s-only-slk65-amg-v12-biturbo.html
ghost zegt
Gaaf ik kende deze nog niet!
thomasthomas zegt
Hadden ze niet makkelijker 120pk meer uit die 32 AMG motor kunnen krijgen. Scheelt ook nog een hoop gewicht.
hartman zegt
Vanaf 1 minuut 7 komt hier drie keer een SLK 36 AMG voorbij.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OK5P984oOlQ
oemliefhebber zegt
Ontzettend leuke wagen de R170 SLK, vroeger een paar van gehad.
De 320 en de 32 AMG zijn idd de de wagens om te hebben.
Heb begin 2000 een vrij nieuwe 320 en later een 32 AMG gereden, echt ontaard snel!!
Rechtuit op de autobahn gewoon de E36 M3 321 zoek gereden destijds van een kameraad, maar bochten was andere koek, daar is hij geen ster in.
oemliefhebber zegt
Trouwens erg schaars ook de slk Brabus v8, 14 exemplaren zijn er.
12 links en 2 rechts gestuurd.
hartman zegt
@oemliefhebber: Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt? En nog een vraag, was dit de enige V8 die Brabus in de R170 bouwde? Ik heb een folder waarin ook de zesliter in de SLK kon. Klopt dit? Weet jij dit?
toyotafortuner zegt
Niet zo’n fan van de SLK. Maar dit vind ik toch wel een erg gave wagen!