• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8

Auteur: Author, gepost 29 juni 2017 om 19:01 – 36 Reacties

Afbeelding Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8Afbeelding Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8Afbeelding Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8Afbeelding Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8

Deze XJR wordt de schrik van AMG's, dikke 7-series en de S8
Jaguar Land Rover timmert stevig aan de weg en de nieuwe XJR is daar een mooi voorbeeld van.

Op het Goodwood Festival of Speed is vandaag een gewrapte Jaguar XJR aan het publiek voorgesteld. Deze dikke zakenlimo krijgt namelijk een pk-boost en da’s wel een teasercampagne waard. De opper-XJ staat momenteel in de boeken met een vermogen van 550 pk en dat worden in de nieuweling maar liefst 575 trappelende paardjes.

De Jag-fan zal het zijn opgevallen dat dat vermogen exact overeenkomt met het aantal paarden in de Jaguar F-Type SVR. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het blok uit die sportwagen zo in de XJR gelepeld, maar wees niet verbaasd als het uitlaatgeluid wat minder imponerend wordt in de sedan.

Interessant: de vergelijking met de Duitsers! De heftigste 7-serie van het moment is de M760Li xDrive die 600 pk heeft. De Mercedes-AMG S63 staat sinds de facelift in de boeken voor 612 pk en de dikste A8 van het moment, de S8 Plus, doet 605 pk. De Jag wordt dus íets minder krachtig, maar zet daar wel een paar ton aan onverdunde heritage tegenover. Da’s óók wat waard.

Voor de liefhebbers van rappe katten: gisteren genoten we al van de XE SV Project 8, die maar liefst 600 pk onder de kap herbergt. Een rijtest met de XJ vind je DAAR.

Ook interessant!

  • Jaguar XJR-15 gaat goed stuk op Goodwood [+video]
  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Deze epische Jag heeft wél de juiste motor
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

goodwood, goodwood-2017, Jaguar, xj, xjr

Vorig bericht: « Over 2 jaar kunnen nieuwe VW’s met elkaar praten
Volgend bericht: Techniek! De X-motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. prop zegt

    29 juni 2017 om 19:26

    Heritage? Als de huidige Jags iets niet hebben is het heritage. Je moet rond de 60/70 jr oud zijn wil je deze associatie met dit merk nog hebben.

    Vanaf ’99 kreeg je al een Ford Mondeo met een S-type neus en kont. Dik 15jr geleden heeft men al afscheid genomen van echte Engelse auto’s met style en klasse

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      29 juni 2017 om 19:33

      @prop: tja, smaak is persoonlijk. Ik vind de XE, XF en XJ vele malen mooier en interessanter dan bijna elke Audi, BMW of Mercedes ook.

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 juni 2017 om 19:35

      @prop: Vind je dag? Ik vind Jaguar juist helemaal terug van weggeweest. En vooral de XJ. Dat ding is al heel wat jaartjes op de markt maar dat vind ik een heel chique verschijning. Typisch Brits ook.

      Maar dat de Jaguars van een jaar of 20 mooier zijn ben ik het wel met je eens.

      Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      29 juni 2017 om 19:40

      @prop: Eens, de britse ‘style’ is er wel een beetje vanaf. Vind bijvoorbeeld de XE er erg goedkoop uitzien voor een Jagg (vooral van achteren). Ach ja ik zal wel weer de enige zijn op AB…

      Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      29 juni 2017 om 19:46

      @prop: dat was toch de X-type. S type had een V8

      Login om te reageren
      • prop zegt

        29 juni 2017 om 22:07

        @rovadepo: sorry. X type isd

        Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        29 juni 2017 om 22:16

        @rovadepo: inderdaad de x type . De meestw s type’s hadden trouwens een 6 cil 3.0 maar er was idd ook een 4.0 en later 4.2 v8 en die rijdt perfect !

        Login om te reageren
    • Orichy zegt

      29 juni 2017 om 19:53

      @prop: Die Mondeo, met Jaguar body was geen S-type, maar een X-type. Het afscheid is pas in 2008 geweest, met het verdwijnen van de laatste S-type.
      Maar ik vind de huidige generatie Jaguars bijzonder mooi en mogen best gezien worden, als het verder uitbouwen van de Heritage. Ook al hebben ze totaal verschillende genen en invloeden.

      Login om te reageren
    • madvillain zegt

      29 juni 2017 om 19:57

      @prop: Je bent duidelijk niet bekend met de S-Type. De X-type had hetzelfde onderstel als de Mondeo, de S-type had echt een ander chassis, en is een zeer fijne auto. Wel wat te zwaar vind ik persoonlijk, vooral in vergelijking met een XJ X350 die van aluminium is en een lager gewicht heeft (rond de 1550 kilo met een 4.2 V8 !)

      Login om te reageren
    • noosaheads zegt

      29 juni 2017 om 19:58

      @prop: Ik weet nog goed dat ik op de AutoRai voor een ander merk stond. Als buren van Jaguar, man wat waren die jongens trots; Ik kwoot ff de toenmalige verkoopdirecteur die het marketinggewauwel waarschijnlijk weken van te voren iedere nacht in z’n slaap op een casettebandje in een Sony Walkman(Zoek maar even op wat dat is) zichzelf in slaap sukkelde om het maar te geloven; ‘Dit is een echte Jaguar hij is namelijk 4WD(!) vanwege de wegligging,veiligheid en “driveability” en ook zo een mooie; er zal nooit een voorwielaangedreven X komen.Ook geen station of diesel.
      2,5 jaar later stonden de voorwiel aangedreven X estates met een diesel in de showroom.

      Ik weet het; dat is van alle tijden maar vond het wel typisch voor die auto.Hij was gedoemd te mislukken.Zelfs Jaguar zelf wist niet goed hoe ze die auto moesten plaatsen.Die ik toen én toch steeds erg fraai vind.

      Met die XE gaat volgens mij ook niet lekker.Ik woon in het centrum van Amsterdam maar als ik er eentje zie is het donkerblauwe met blauwe platen.Daar rijden er op zich wel wat van rond maar dat leek me niet de bedoeling.

      Login om te reageren
    • treinrukker zegt

      29 juni 2017 om 21:16

      @prop: vind zelf een Jaguar luxer ogen dan de Duitse 3, ook unieker en mooier om te zien, doe mij maar een XFR-S

      Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 juni 2017 om 19:28

    Die vergelijking qua power is leuk, maar hoe zit het met het gewicht? De Jag is van aluminium natuurlijk

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      29 juni 2017 om 19:39

      @svenska_aeroplan_ab: en de duitse drie natuurlijk ook, ik denk dat het kwa specs geen zak uit maakt wat je kiest. De audi of merc zal misschien sneller zijn, maar de mensen die de jag kopen geven daar hoogstwaarschijnlijk geen reet om..

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        29 juni 2017 om 20:50

        @raceface: Was meer hardop gedacht…
        Ik heb mijn huiswerk maar eens gedaan:
        – Audi, 1.965 kg
        – BMW, 2.155 kg
        – Benz, 1.945 kg
        – Jag, 1.870 kg

        Dus

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          29 juni 2017 om 21:08

          @svenska_aeroplan_ab: helemaal geluik, geneuzel met pk, maar het gewicht vergeten ze.
          Even gemeten cijfers door wat magazines erbij gehaald, doorgans persautos dus met wat opties die klanten in deze klasse ook kiezen (eu gewicht, bron Zeperfs) :
          Audi: 2168kg
          BMW (pre fl): 2361kg
          S63L: 2229kg
          XJR: 2041kg

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 juni 2017 om 20:09

      @svenska_aeroplan_ab:

      Een koplamp weegt vandaag meer dan een voorscherm ..
      plaatwerk is bij nieuwe auto’s misschien nog maar 10% van het gewicht ..

      Login om te reageren
  3. noosaheads zegt

    29 juni 2017 om 19:32

    Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze daar in Duitsland niet zo snel schrikken van een Jaguar met een peekaatje meer of minder. Ingecalculeerd geknabbel aan hun eigen omzet/aantallen.Ze drinken daar een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was. Niets mis mee, nu onderscheid je je met zo een auto tenminste.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      29 juni 2017 om 19:45

      @noosaheads: wijze woorden

      Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    29 juni 2017 om 19:40

    Ja joh! Dat ding is inmiddels niet verouderd…

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2017 om 19:46

    Hoe gaaf hij ook is, voor mij de S8.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      29 juni 2017 om 21:52

      @dutchdriftking: Dan mag je driften wel vergeten.

      Login om te reageren
  6. kermit123 zegt

    29 juni 2017 om 20:20

    Voor mij ook de S8. Sneller en beter dan zowel de AMG als de Jag

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    29 juni 2017 om 20:24

    Deze is ondertussen al erg verouderd en hij liep bij zijn introductie al wat achter op de Duitsers. Neemt niet weg dat het wel een heerlijke auto is.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 juni 2017 om 21:14

      @berlinetta: Oud werkgever van mij had zo’n ding. Een diesel. Heb er aardig wat kilometers mee mogen maken. Eerlijk is eerlijk, het was een heerlijke wagen. Reed echt fantastisch fijn, had prachtige lederen bekleding en zat vol in de opties. Nog serieus rap ook. In tegenstelling tot de concurrentie vond ik dit de meest elegante auto om te zien. Heel stijlvol en doet echt niet onder voor zijn concurrentie.

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    29 juni 2017 om 20:34

    Weliswaar niet de meeste pks, wel de meeste stijl. Ook niet onbelangerijk

    Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    29 juni 2017 om 20:43

    De XJR mag gerust een luidere uitlaat hebben in vergelijking tot de XJ’s.

    Login om te reageren
  10. quinn zegt

    29 juni 2017 om 20:46

    Onverdunde Heritage??? Haha, laat me niet lachen. Een aantal decennia terug misschien, maar het merk is al jaren (sinds 2008) een merk uit India en dat is ook te zien aan de bouwkwaliteit, pechstatistieken en restwaarden. Slechts rebatching… that’s all.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      29 juni 2017 om 21:56

      @quinn: rebaDging van wat dan? Er is namelijk geen enkele andere auto in het Tata concern welke opereert in dezelfde klasse als de XJ…dus wat hebben ze dan moeten rebadgen? Je kan zeggen wat je wilt van die Indiërs, door hun is Jaguar Landrover nu wel groter dan het ooit onder westerse ruling was. Daardoor weten ze nu tenminste wel zwarte cijfers neer te zetten in de boekhouding.

      Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      29 juni 2017 om 23:29

      @quinn: als je hier serieus genomen wil worden zal je toch je beweringen moeten onderbouwen.

      Login om te reageren
  11. oranje123456789 zegt

    29 juni 2017 om 20:59

    Nee nie echt. Zeker niet de s8 (plus)

    Login om te reageren
  12. willeme zegt

    29 juni 2017 om 21:17

    Stiekem zou ik het liefste de Jaguar hebben. Ja, de Duitsers zullen ongetwijfeld beter zijn. Maar de Jaguar XJR heeft wel een paar troeven achter de hand. De Jaguar is verreweg het lichtste van de grote limo’s. Het uiterlijk spreekt mij zeer aan. Het is bijzonder, maar niet ordinair. Iets wat bij de Duitsers wat lastiger ligt. Die worden al snel fout. Ook het interieur kan mij bekoren: het is een exclusive vierpersoons lounge. Met een totaal afwijkende stijl. Laatste troef is die motor. De supercharges AJV8 heeft enorm veel karakter. Qua loopcultuur, geluid en krachts-ontplooing. Dikke winnaar.

    Login om te reageren
  13. kennone zegt

    29 juni 2017 om 22:15

    Heel tof allemaal. Maar een verlengde XJ v8 naar Europa brengen hoooow maarrr..

    Login om te reageren
  14. volt zegt

    29 juni 2017 om 22:29

    Doe mij maar de Jaguar I-Pace. Kost nog niet de helft en gaat in 4 tellen naar de 100 km/u.

    https://www.autoblog.nl/nieuws/megagallery-jaguars-concurrent-voor-de-tesla-model-x-96835

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 juni 2017 om 22:42

      @volt: En na 4 keer kan je de boel wéér opladen.

      Login om te reageren
  15. 730ld zegt

    30 juni 2017 om 20:57

    Pff wat een heisa om een Jaguar. Die prijzen kelderen keihard omlaag. Voor 30k koopt je er al een met 275 pk. Genoeg pk. Scheit afschrijving

    Login om te reageren
  16. nautique206 zegt

    30 juni 2017 om 21:35

    Wat kost ie in de private lease?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North