Kijk, dit ziet er al veel beter uit.
De nieuwe X5 (interne code: G05) is al een tijdje geleden onthuld. Nog steeds is het lastig om te wennen aan het uiterlijk van de auto. De styling is nogal non-descript. Zowel van de zijkant als de achterkant is het voornamelijk een generieke crossover met een enorme hoop tierelantijntjes. Aan de voorkant domineren twee items: een nier links en en nog een nier rechts. Ze zijn echt gigantisch groot. Het is het automobiele equivalent van twee enorme steenpuisten boven je lip. Er zal wel over nagedacht zijn bij het favoriete merk van @Jaapiyo, maar ik sla (heel erg) graag even over.
Ook is de X5 nog niet in écht smakelijke uitvoeringen leverbaar. De ’40i’ is redelijk aardig, maar de rest zijn diesels en dus een gewaagde keuze. Een ton of meer in dode technologie steken: je moet het maar durven. Dus wat te doen als jouw vrouw (m/v) een crossover wil en jij een dikke BMW? Precies, zoek de laatste en de dikste van de vorige generatie uit. Die kun je zien op deze foto’s, geschoten bij de BMW dealer die in de stad resideert waar Max Verstappen vandaag gaat racen.
Ze hebben een X5 M (F15) bij de kladden gepakt en deze ‘smaakvol’ aangekleed. Mocht je het er niet mee eens zijn, de 2002 Turbo in 1973 vond men destijds ook veel te opvallend en dat is nu een van de gaafste auto’s ooit gebouwd. De auto is Alpinweiss met hoogglans zwarte ‘ShadowLine’ afwerking, volgens velen erg chic. De stickers herinneren je eraan dat dit een echt M-product is. Omdat de X5 M nogal een zware auto is, zijn de spiegels uitgevoerd in koolstofvezel. Het rode interieur is verder ook rijkelijk voorzien van het lichte, maar dure spul.
De motorkap is niet origineel, maar komt bij Mannhart vandaan. De velgen zijn historisch helemaal verantwoord, want ze zijn vervaardigd door AC Schnitzer. Je weet wel, de tuner die al in de jaren ’70 racete met de eerder genoemde 2002’s. Aan de achterkant zien we vier fiere Akrapovic-uitlaten die ervoor moeten zorgen dat de V8 net even wat lekkerder klinkt. Of de V8 ook meer vermogen levert is niet duidelijk, maar zowel Manhart als AC Schnitzer hebben uitstekende oplossingen voor je.
ks86 zegt
Stiekem best gaaf!
En wat is dat oude model toch een pak mooier dan de nieuwe…
posthumus zegt
@ks86: *minder afzichtelijk ;)
peke zegt
@ks86: zo werkt het altijd
Toen het huidige oude model kwam zwoor iedereen bij de E70
Tja…die is ondertussen achterhaald.
Over een tijdje waarderen we allemaal de nieuwe x5;)
ks86 zegt
@peke: ik kan het me niet voorstellen dat mijn smaak ooit dermate hard achteruit gaat dat ik de nieuwe X5 mooi ga vinden…
BaRa zegt
@peke: Aangezien ik de X5 nooit heb kunnen waarderen, in welke generatie dan ook, klopt dat statement in mijn geval alvast niet.
Volvo_440_turbo zegt
Dank je voor dit artikel, ik was namelijk op zoek naar de ideale bumperklever, nu nog de juiste motor kiezen en rechts voorbijsteken wordt ook een makkie!
ikleesookoverautos zegt
Mooie dikke bak zo alleen jammer van die lelijke Akro’s.
okdoei zegt
Kan iemand uitleggen waarom er altijd de term “nieren” wordt gebruikt bij de BMW grill?
Voor mij zijn het “neusgaten” en associeer ik het met een supergaaf roze dier.
Voorkant van een auto is ook wel “de neus” van de auto. Dus ik begrijp em niet.
Als er dan een associatie met een lichamelijk orgaan moet zijn dan zou ik “longen” eerder snappen; iets met lucht enzo.
Pallas zegt
@okdoei: Bij véél ouder BMW’s zijn de neusgaten veel smaller en hoger, de vorm lijkt dan veel meer op een setje nieren.
skinnybmw zegt
@okdoei: Door de vorm hebben ze die naam gekregen. Google is your friend?
‘Kidney Grille
When it first appeared at the 1933 Geneva auto show, the kidney grille wasn’t kidney-shaped at all. Instead, the intakes took the shape of two tall ovals. As you would expect, the shape was meant to improve aerodynamics at the leading edge of the car, cutting down on drag. In time, the ovals widened and evolved into the iconic kidney shape we know today.’
https://www.google.com/amp/s/www.torquenews.com/397/why-do-they-call-bmw-grilles-kidneys/amp
olivier420 zegt
@okdoei: Vroeger waren ze ietsje kleiner. En meer in proportie.
okdoei zegt
Bedankt voor jullie antwoorden. Snap dat t vanuit vroeger kwam en iemand het ooit heeft geopperd maar daarmee is mijn vraag nog niet echt beantwoord.
In feite heten het “nieren” omdat iemand het “nieren” vond wat in feite nergens op slaat.
Ik hou meer van logica.
Zullen we met zn allen voortaan gewoon “varkensneus” zeggen?
Of “neusgaten” zodat de BMW fanaten niet op hun tenen zijn getrapt.
(Overigens betekent dit niet dat ik een BMW hater ben).
Zal ik een petitie starten?
Nee?
Ok.
w0o0dy zegt
@okdoei: ja okdoei
jaso013 zegt
Ontiegelijk smerige bak zeg.
cloverleaf zegt
Het waren ooit nieren. Tegenwoordig lijkt me “hazenlip” een betere omschrijving.
Btw. Diesel dode techniek noemen lijkt me nog wat voorbarig. Zeker wanneer bedrijven gaan merken dat hun leasepool toch wat meer gaat kosten..
Jochempie zegt
Waar haal je die velgen, bij Miele? Wat een wastrommels..
ghengiskhan zegt
Al draagt een aap een gouden ring…..
harrie zegt
Toch durf ik wel te betwijfelen of deze ooit de iconische status van de 2002 Turbo gaat vergaren.
Ik weet eigenlijk zeker van niet.
rufctr01 zegt
Dit is niet echt een mooie BMW! De velgen zijn echt zum kotzen!
spykerboy zegt
Ben er vd week nog geweest, hebben leuker spul staan dsn deze, gifgroene m4 coupe, Rosso corsa M5 competition volledig ac schnitzer, diverse dikke alpinas etc etc
jmeverts zegt
Rijdend Adidas-pak
kniesoor zegt
@jmeverts: perfect samengevat ??
mpgc zegt
Echt heel erg vreselijk! Ik vind die m sport strepen op een sedan of coupé nog wel te pruimen maar op een X5 staat het voor geen meter. Om over de motorkap en de wielen nog maar te zwijgen.
Corrado16v zegt
Smaakvol.
toyotafortuner zegt
Dik, maar die velgen zijn vreselijk