De BMW 850CSi werd slechts vier keer geleverd in Nederland, des te specialer dus dat jij nu een van deze exemplaren op de kop kunt tikken.
De 850CSi is sowieso een bijzondere creatie. De 8-serie was standaard niet sportief genoeg en daar moest de 850CSi verandering in brengen. BMW ontwikkelde een nieuwe motor (een 5.6-liter V12 met 380 pk), het differentieel werd vervangen, er kwam een stuggere wielophanging en de banden werden breder. Zo stuurde de auto een stuk directer, terwijl een nieuwe aerodynamisch pakket ook de stabiliteit verbeterde.
Dat resulteerde niet in betere verkoopcijfers, want in totaal werden er slechts 1.510 850CSi’s gebouwd, waarvan er dus vier naar Nederland kwamen. De occasion van Premium Classics werd gebouwd in 1995, maar reed in (bijna) twintig jaar tijd slechts 35.000 kilometer. Tel daarbij op dat groene lak geen doorsnee kleurtje is en je weet dat dit een unieke kans is om een dergelijke auto op de kop te tikken.
Hij is van jou voor 69.950 euro, dus wellicht is het slim om de aanschaf wel even thuis te bespreken.
rolov zegt
Als ik een garage en de staatsloterij Had kwam hij in de collectie.
guusboum zegt
@rolov: welke collectie ;)
rolov zegt
@guusboum: die er dan zou komen ;)
e1000bmw zegt
@rolov: Mooi, dan neem ik die Alpina B10.
rolov zegt
@e1000bmw523i: deal
porker zegt
Mooie machine! En trouwens prima adres voor dit soort exoten, heb er paar maanden geleden een 300 pk youngtimer vandaan met nu maar 75 euro per maand bijtelling :) Want over dagwaarde…
mrrallycross zegt
@porker: wat voor auto is dat als ik vragen mag?
spidermann zegt
@porker: wat zou de dagwaarde van deze bimmer zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
@porker: Vind de naam wel wat bombastisch, “Premium Classics”…
Golf 4 GTI van ’99, een 530 van ’03, een Opel Omega (!!) van ’95??
Had toch wat exclusievere dingen verwacht bij die naam…
Vinci3nto zegt
@Esprit_de_Flandre: Heeft regelmatig mooie m3tjes staan, waaronder ook wel eens E46 CSL’s en bijzondere E30 zoals een Johnny Cecotto. Ik volg het aanbod vrij vaak en staan bijna altijd wel een paar mooie bakken tussen. En de verhalen die ik heb erover gehoord heb is dat het een betrouwbare zaak is, maar kan natuurlijk zijn dat er een keer een misser tussenzit.
donvincenzo zegt
@porker: Ze hebben daar wel veel auto’s waarvan de km-stand opmerkelijk laag is. Ik vraag me af hoe ‘hard’ die standen zijn. Worden de auto’s met NAP geleverd? Hoorde pas nog van iemand over een Z3M die bij ze te koop staat: een vorige eigenaar van die auto beweert dat de km-stand ruim 30.000 hoger was toen hij ‘m nog had.
rolov zegt
@donvincenzo: ze kunnen hem toch uitlezen bij bmw? Gewoon dat doen als je zo’n auto koopt.
123bat zegt
Voor 70K € een bijna nieuwe prachtige GT.. Deze zou ik zonder twijfel prefereren boven een nieuwe -excusez le mot- ‘premium’ sedan/coupé.
alcantara zegt
@123bat: 20 jaar oud noem jij bijna nieuw? Rubbers/kunststoffen verouderen ook gewoon tijdens stilstaan.
jzaero zegt
@alcantara: naar verwachting zullen wel veel dingen ook gedaan zijn. Rubbers vervangen is ook het moeilijkste klusje niet, bij zo’n ding is het je werk gewoon waard.
bofkont zegt
@alcantara: Is allemaal te vervangen, als je deze wagen kan betalen speelt dat allemaal geen rol. Onderdeel voorziening is nog steeds goed van deze wagens.
123bat zegt
@alcantara: De auto ziet er op het oog bijna nieuw uit. Onderhuids zal er e.e.a. vervangen moeten zijn inderdaad. Interieur zo mooi houden is een kwestie van goede zorg en onderhoud lijkt me.
dtm01 zegt
Nog in geen 35000 jaar
EJS zegt
Ik heb nooit gesnapt wat iedereen hier zo gaaf aan vindt; een zware GT met handbak. Doe mij dan maar een lekkere automaat, iets van een Alpina B12 uit die tijd ofzo..
Junior540 zegt
@EJS: de Alpina B12 5.7 Coupe idd, de Alpina versie van deze Csi met handbak, geweldige auto
EJS zegt
@junior540:
De B12 5.7 coupé is niet de Alpina-versie van de csi, maar een apart ontwikkelde variant met een ander motorblok, onderstel, aerodynamica en een automaat. De heren van Alpina zijn begonnen met een gewone 850i als basis, niet met een csi waar ze een automaat achter gehangen hebben.
Het motorblok daarin is het motorblok uit de ‘gewone’ B12 5.7(op basis van de 7-serie), en is groter en koppelrijker dan het blok uit de csi.
dawwg zegt
@EJS: 90s automaten zijn niet ‘lekker’, die zijn gewoon traag, lomp, onzuinig en te hoog-toerig voor echt lekker cruisen op snelweg (want: 850i had een 4-bak).
EJS zegt
@dawwg:
90s automaten zijn niet allemaal traag. En een 4-bak met een eind overbrenging zo lang dat je er 250 km/h mee kan rijden is echt niet irritant op de snelweg hoor.
Dat je, theoretisch gezien, iets minder snel accelereert is wel waar, maar in de praktijk valt dat vies tegen, want er zijn maar heel weinig mensen die zo goed kunnen schakelen én altijd zo goed anticiperen met het inleggen van de juiste versnelling dat ze in de dagelijkse praktijk sneller zijn dan een automaat…
Robert zegt
35000 km in twintig jaar, dat lijkt weinig, totdat je bij de benzinepomp staat… dan blijkt zo’n V12 standaard met draaikolk in de tank te zijn afgeleverd.
damian92 zegt
Staat er nog een te koop in Nederland bij auto Leitner.
spidermann zegt
@damian92: je kunt natuurlijk ook eens op scout24.de kijken.
bofkont zegt
@damian92: Nee dat is een 850i, trouwens wel een erg mooi exemplaar.
Autoleitner is trouwens een top adres, super betrouwbaar en de wagens zijn als nieuw.
bofkont zegt
@damian92: excuses hij heeft wel een 850csi.
damian92 zegt
@bofkont: ik wou net zeggen ;) ik werk er dus dan zou ik het toch wel moeten weten haha
bofkont zegt
@damian92: Ha ben jij de fotograaf? leuke baan man, zeg maar gerust een droombaan.
Vorig jaar nog bij Douwe geweest samen met een aantal gasten van het Autoweek forum.
Hebben we wel kennis gemaakt volgens mij.
Wat een collectie man, pure autoporno voor mij.
damian92 zegt
@bofkont: Ja ik maak daar de foto’s. En doe nog wat andere klusjes. Ja dat weet ik nog wel dat er waren. Dacht laat ik ook maar eens een account aanmaken zodat ik kan reageren
bofkont zegt
@damian92: Ah super man, nogmaals echt een droombaan, ik ben jaloers.
Doe de groeten aan Douwe, super aardige vent.
Heb hem trouwens afgelopen zomer nog gesproken in Assen, supercar sunday.
jrmpower24 zegt
Ja doe mij maar! :)
Heerlijk uitgevoerd ook.
ck92 zegt
Erg mooie wagen, pracht coupe zonder al teveel rare ‘design’ fratsen.
Ik vind alleen wel dat je, naar mijn mening, wel erg veel betaald voor de letters csi..! (oke, dat heeft natuurlijk deels ook te maken met de km-stand, maar dan nog)
mylvan zegt
Ik vind de kleurencombinatie binnenin echt verschrikkelijk. Dat lichte hout vloekt echt met dat groen als je het mij vraagt. Maar verder een plaatje van een auto!
desjonnies zegt
Geloof me, deze wil je niet.
De aanschaf mag dan wel leuk lijken, de onderhoud en reparatie rekeningen zijn dat niet.
Het lot van BMW is dat het ze nooit is gelukt om een succesnummer in deze klasse uit te brengen, de 507 niet tegenover de 300SL, de M1 niet daar werden die pro-car races mee gereden voor formule 1 wedstrijden om de M1 aan de man te brengen, deze was nooit een succes en de Z8 is ook een stille dood gestorven.
Raar eigenlijk, die M1 was best wel een kanon en die Z8 een mooie wagen.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Mwah, smaken verschillen. Ik vond de Zacht niet mooi. Te retro…
bofkont zegt
@desjonnies: Iemand die deze wagen zich kan veroorloven zal zich echt niet druk maken over het onderhoud, dit is trouwens een collectors item pur sang, en zal ongetwijfeld in een verzameling verdwijnen.
Hupke zegt
@desjonnies:
De Z8 was een ongelofelijk mooie wagen net als de 507.
Ten tijde van de Z8 zat alles ze mee dat maar kon meezitten.
Gouden tijden, overal geld genoeg.
Z8 in een relatief succesvolle (ik zeg niet dat het een goede film was) Bond-film.
Z -serie was al bekend (negeer de z1) want de Z3 verkocht relatief goed.
Een 7-serie die met de S-klasse kon concurreren.
Als het je zelfs dan niet lukt om zo’n ding aan de man te brengen…
Zo’n 8-serie zou wel leuk zijn als circuit speeltje denk ik altijd, en dan besef je ineens dat die bijna 2 ton weegt.
dinobreezy zegt
Er staat een blauwe te koop in Alkmaar bij Auto Leitner met 68.000 km op de klok voor 59.500 euro
jzaero zegt
Bij Autoleitner staat er ook een goddelijk exemplaar! Ook rond de 50k km, dus nog steeds een mooi verzamelobject
parker zegt
Top auto, alleen wat boeit het dat ie in NL nieuw is geleverd? Nog al wiedes dat er in dit platgenivelleerde mini-landje maar vier werden verkocht.. Interessanter lijkt me hoeveel er totaal geproduceerd zijn :-)..
Anyways: zulke auto’s kun je beter uit Zuid-Europa halen, daar vind je ze nog strooizoutvrij..
JordyS zegt
@parker: 1.510, maar dat staat ook in het artikel ;)
ptothem zegt
@parker: dat heb ik ook nooit begrepen. Alsof over de grens alleen maar rare dingen gebeuren met auto’s. Kilometerstanden kloppen niet, schade auto’s, slecht onderhoud. Dat gebeurd in Nederland natuurlijk allemaal niet. Van Sjonnie occasies tot merk dealer, overal wordt geouwehoerd. Gewoon goed kijken (met je ogen, niet met je hart) en historie erbij zoeken (ook prima mogelijk bij buitenlandse auto).
super zegt
@parker:
In zuid europa heb je iets dat bergen heet, veel slechter voor je auto dan strooizout.
jensgib zegt
Mooie kleur zo.
drivingpleasure zegt
Blijft een prachtauto, nu nog steeds. Liep destijds te ver voor qua styling..
awesome zegt
Doe mij die Z3M roadster maar aan de rechterkant van de advertentie…
turbotoll zegt
Vind dat goed aan de prijs.
bofkont zegt
@turbotoll: Prijzen zijn de laatste jaren bizar gestegen, 10 jaar geleden stonden ze nog voor 25/30k. Nette goede exemplaren worden alleen maar duurder nog denk ik zo.
desjonnies zegt
@bofkont:
mobile.de eens bekijken: daar worden ze weggegeven. -als je de nieuwprijs in ogenschouw neemt –
En da’s niet voor niets.
Te gecompliceerd, te duur in onderhoud en te veel specialisten heb je nodig voor zo’n ding, dan is het een vrij onbekende wagen en koopt het grootste gedeelte liefhebbers eerder iets uit Stuttgart of Coventry. Of Maranello komt met deze prijzen ook om de hoek kijken.
undifined1 zegt
@desjonnies:
Kijk eens naar CSI’s en niet naar gewone, op mobile vragen ze in duitsland ook tussen de 35 en 70k voor CSI’s
desjonnies zegt
@undifined1:
Juist !
Dat bedoelde ik ook, 99,9% ziet je in “een 850 rijden” en hebben geen notie dat dit een Csi is ipv een i of Ci
Mij zal het ook helemaal een vleescroquet zijn, kijk maar eens naar deze, 8900 Euries en een Japanse import met 104000 op de klok.
En Japanners zijn onderhouds geil, droefpoetsers en gruwelijk zuunig op hun spullen.
Geloof me !
De mooiste Delta Integrales kwamen uit Japan en ik heb een paar ex-Japanse Impreza’s gehad, tot in de puntjes onderhouden !
Geen kapotte interieurs of afgeragde onderstellen, zelfs ééntje met echte magnesium velgen a € 1000 per stuk !
Japanners, daar zijn Zwitsers slordevossen bij vergeleken !
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-850-japanimport-104tkm-auf-lager-mit-t%C3%BCv-bericht-bielefeld/200045434.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=43&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&noec=1
undifined1 zegt
@desjonnies: ja mooi ding, maar een csi met een i vergelijken is als een 540 met een m5 vergelijken, een bmw Motorsport auto is toch wel wat exclusiever, zeker als het de enige met een v12 is
lekbak zegt
@desjonnies: een liefhebber koopt een auto voor zichzelf, niet voor die 99,9% die niet ziet wat het is. Blijkbaar is de meerprijs het waard voor die liefhebbers. Persoonlijk snap ik dat, als jij liever een jap hebt (niks ten nadele van jappen) moet je dat lekker zelf weten maar dat wil niet zeggen dat deze auto’s niks zijn.
bofkont zegt
@desjonnies: je zult een gewone 850i bedoelen ik zo.
Een nette 850csi met een lage kmstand wordt alleen nog maar duurder.
undifined1 zegt
@bofkont:
is vooral de laatste 4 a 5 jaar uit de hand gelopen idd
parker zegt
@bofkont: ik zie ze nog steeds voor rond de 20/30k verhandeld worden hoor.. Vraagprijzen zijn geen transactieprijzen..
bofkont zegt
Heerlijke wagen, als ik het geld had bedacht ik mij geen moment.
rd1991 zegt
@Esprit_de_Flandre hee!! Ik heb ook een 530i uit 2003 man! Of is het een E60 ipv een E39? De laatste zijn al youngtimers, ook al zijn de jongste nog maar 11 jaar oud. Tsjonge, bij Forever Young mocht er niet op met de ’03 E39, terwijl de ’00 model zo doormocht.
VeniVidiVici zegt
Liever een mooie goede BMW e39 M5 met weinig km. De 850 heb ik altijd een pooier bak gevonden net als de X6 nu…
undifined1 zegt
@VeniVidiVici:
Ik vind juist een e39 m5 een patserbak, liever een e34 3.8 6 bak of een e28 m5
VeniVidiVici zegt
@undifined1: Haha hoe zou de wereld er toch uitzien zonder smaakverschillen… ;-)
casperfcb zegt
Hé, die velgen heeft me pa ook ✌
undifined1 zegt
@casperfcb: zijn ook mooie dingen die throwing stars helaas zijn er heel veel eendelige loeizware imitaties gemaakt
E34M5Touring zegt
Smakelijk ding hoor. Bonk van een motor ook. Lekkerrrr..
azenomei zegt
Ik zag deze laatst rijden. Brede kale tattoo meneer erin. Bij hem paste deze auto wel.
roelnaldinho zegt
Prachtige auto, dé M8 van de jaren ’80’ rijdt waanzinnig, superzeldzaam dus prijs is gerechtvaardigd.
Bovendien betrouwbaar adres voor mooie youngtimer of klassieker in de dop, lees maar de reacties op de website….
Vorig jaar hier een M3 coupé e36 gekocht, geen mankementen of verborgen gebreken tot nu toe; heerlijke, eerlijke auto.
Hupke zegt
Bijgeleerd dat er een verschil is tussen een 850 en een 850 csi uit de comments.
Niet dat het zou uitmaken als je zo’n wagen koopt kan je voor die 60k dat het verschil is tussen een 850 en een 850 csi wel een wagen maken van de 850 die de csi naar huis rijd.
slowland zegt
Ken het bedrijf niet, maar het feit dat ik nergens op de site een leesbaar kenteken zie vind ik al verdacht….
Waarom zo geheimzinnig??? En kom niet aan dat een reclame plaat mooier staat bij de foto…
3246cm252kw zegt
381pk
3246cm252kw zegt
@JordyS: leuk stukje. De 850CSI had 381pk :-)
roelnaldinho zegt
http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/startervandeweek/21842260/__Op_jacht_naar_glimmende_klassiekers__.html