Deze obscure supercar uit de jaren ’90 komt eindelijk weer in de spotlight.
Momenteel is in het Louwman Museum een tentoonstelling gaande waar enkele van de meest bijzondere supercars uit de jaren ’90 te bewonderen zijn. De Vector W8 bijvoorbeeld, waar er maar 22 van gebouwd zijn. Kan het nog specialer? Jazeker! De W8 had namelijk ook een (beoogde) opvolger.
In 1992 was daar de Vector Avtech WX-3, op de autoshow van Genève. De auto had dezelfde bizarre wigvorm als zijn voorganger, maar dan meer met afgeronde vormen. Dat was natuurlijk typisch jaren ’90, net als de klapkoplampen. Verder was er weinig typisch aan deze auto: de Vector WX-3 is een tamelijk unieke verschijning.
De auto die in 1992 op Genève stond was slechts een showauto zonder aandrijflijn. Een jaar later keerde Vector echter terug, deze keer wel met een motor. Dit was een dikke 7,0 liter V8 mét twee turbo’s. Deze combinatie was goed voor maar liefst 1.000 pk. En dat in 1993.
Een bizar interieur mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Het dashboard lijkt regelrecht uit een vliegtuig te komen en net als de McLaren F1 heeft deze Vector het stuur in het midden. De WX-3 heeft echter geen drie stoelen, maar een driepersoons (?) bankje. Zijdelingse steun is dus ver te zoeken.
Vector pakte in 1993 groot uit op de autosalon van Genève, want naast de WX-3 coupé stond ook een heuse roadster te schitteren. Deze zag er zo mogelijk nog futuristischer uit, met zijn lage voorruit. Voor de gelegenheid was ook de spoiler lager gemaakt.
Het prototype van de Roadster was motorisch iets afwijkend: in plaats van een 7,0 liter V8 had deze een 6,0 liter twin-turbo V8, net als de W8. Deze leverde alsnog 625 pk, waarmee het in theorie een van de snelste cabrio’s ter wereld was. Nog een verschil met de coupé: de Roadster heeft wel gewoon twee stoelen.
Helaas is het bij deze twee prototypes gebleven: de Vector WX-3 wist het niet tot productie te schoppen. Vector werd overgenomen door het Indonesische Megatech, wat daarvoor ook een zekere sportwagenfabrikant genaamd Lamborghini had gekocht. Dit resulteerde in de Vector M12, op basis van de Diablo. Het design van de WX-3 leefde voort in deze auto, maar dat was niet echt een eer. De M12 werd bijzonder slecht ontvangen en er zijn slechts 17 exemplaren gebouwd.
Nu, ruim 20 jaar na de onthulling, staat de Vector WX-3 eindelijk weer in spotlights. Veilinghuis RM Sotheby’s heeft namelijk zowel de coupé als de roadster in handen gekregen. Deze auto’s waren tot voor kort nog in handen van hun geestelijke vader: Jerry Wiegert.
Nu gaan beide auto’s dus geveild worden, tijdens Monterey Car Week. Het veilinghuis verwacht een opbrengst van 1,3 tot 1,5 miljoen dollar per stuk. Dat is welbeschouwd een koopje voor deze waanzinnige en volstrekt unieke auto’s.
lecomte zegt
Deze kende ik dus wel. Geïnspireerd door de Alfa Romeo Carabo en door vliegtuigtechniek.
str8six zegt
Ja, ik ook.
Otua zegt
Gefeliciteerd, je bent oud
lecomte zegt
Een beetje autoliefhebber had dit merk gekend en als je met 43 al oud bent, prima.
racerx zegt
Bij Vector moet ik altijd denken aan Gran Turismo 2, compleet grijs gespeeld die game vroeger. De W8 en de M12 zaten er volgens mij beide in.
Poulusma zegt
Precies dat, ik denk ook dat meer mensen de auto kennen dan de auteur vermoed 😂
Zal wel aan de leeftijd liggen 😅
iphonistvongates zegt
Een deels aluminium epoxyhars monocoque chassis met carbon vezels, kevlar carbon en fiberglass body toch? Vreselijk duur in die tijd voor een straatauto c.q. zoutwoestijnvlakte. De Ferrari F40 en Bugatti EB110 concurrent voor mensen met hele diepe rechterzakken en zeer gespierde linkerbenen.
ouwedibbes83 zegt
Benieuwd of die coupé ook echt sneller van zijn plek komt dan de roadster. Want die extra 375pk daadwerkelijk op de achterbanden (?) kwijt kunnen, lijkt me nog best een uitdaging.
drdre1 zegt
Geweldig design, zelfs nu nog. Zo mooi als de buitenkant is, zo Amerikaans lelijk en goedkoop oogt de binnenkant. Had wel wat rondere vormen willen zien in het dashboard. De eerst Vector had kappen op de lichtunits zitten die naar beneden klapten. Deze komen omhoog kennelijk.
herve11f zegt
Ken die nog vanuit “Chroom & Vlammen”
mustang750supersnake zegt
zooo jammer dat dat blad niet meer naar nl wordt gezet…..
GielMK1 zegt
Dan weet ik er ook nog eentje:
De 1988 Callaway Corvette Sledgehammer
880 pk en 410km/h. (Herkenbaar aan de extra koelopeningen)
CL65 zegt
Oeh lekker spul weer, kan weer terug naar Louwman.
William zegt
Vector is redelijk bekend, zeker gezien de extreem lage productieaantallen. Doug de Muro heeft hem jaren terug al eens gereviewd:
https://www.youtube.com/watch?v=3WEhsS9ybwk
machielvdd zegt
Ja dat is de W8, maar de WX-3 is een stuk minder bekend (tenminste, dat idee had ik)
Matc zegt
Iedere kerel rond de 40 met een beetje autoliefde of need for speed speelde kent deze
Dutchdriftking zegt
Ik kon hem wel, maar was hem eerlijk gezegd wel al een poosje vergeten…
madhatter zegt
Dit is de Lamborghini XJ220
driver79 zegt
Niet echt een blog hier. Een beetje kritiek en mijn opmerking wordt niet geplaatst.
Jopie zegt
Was de W8 met 1000 pk ook niet een van de eerste auto’s die e 400 km/h haalde?
Ja, ik ben oud en las chroom en vlammen en had een poster van de W8
mustang750supersnake zegt
ik kende de vector…maar wist niet dat er
a:een opvolger was en
b: een dakloze variant
dus bedankt👍🏻
cossiekiller zegt
https://www.youtube.com/watch?v=fTB-T4KbahE
De WX3 kwam zelfs vaak op tv vroeger in deze spot van Bridgestone.