Of het ook mooi was?
In 2002 presenteerde Volkswagen de Magellan: een behoorlijk veelzijdige SUV die werd vernoemd naar Ferdinand Magellaan. Deze Portugees gaf in de 16e eeuw leiding aan de eerste zeiltocht om de wereld. Een druk baasje dus en daarom leek het Volkswagen prima geschikt om deze concept car Magellan te dopen.
Onder de kap lag de destijds fonkelnieuwe W8 motor met een inhoud van 4 liter en in totaal 32 kleppen. Deze krachtbron dreef alle vier de wielen aan. Voor wegligging en comfort zorgden de luchtvering, elektronische differentiëlen, Michelin PAX banden en 19 inch velgen.
De stoelindeling kwam overeen met die van de Microbus, oftewel drie rijen met elk twee zitplaatsen. Het dashboard bevatte een infotainmentsysteem en het navigatiesysteem kon worden losgekoppeld. Handig als je een stukje gaat wandelen of fietsen. De echte avonturier kon de dakkoffer ondersteboven in het water zetten om er een bootje van te maken. Neen, dit verzinnen we niet.
Zoals gezegd lag onder de kap een W8 motor die 275 pk leverde, net zoveel vermogen dus als de Passat W8. Ook ontwierp Volkswagen een speciale aanhanger waarvan de vormgeving was geïnspireerd op de Space Shuttle. Je moet er maar op komen! Dat er geen productieversie van de Magellan kwam zal weinig verbazing wekken.
ral9010 zegt
Dawn
BaRa zegt
Dit ziet er verbazingwekkend goed uit – beter dan de gemiddelde hedendaagse SUV. En veel beter dan wat VAG momenteel van dat type auto in het gamma heeft zitten. Enig minpuntje: de wielbasis. Ik heb mijn terreinwaardige voertuigen liever met wat minder afstand tussen de wielen.
Robert zegt
@bara: de korte overhang vóór en achter is dan wel weer een pré. Ik vind het niet eens zo heel slecht ogen – het hele plaatje wordt eerder door de marketing prietpraat omlaag gehaald dan door de uiterlijke stijlelementen.
snorrie11 zegt
Maar SUV’s en Pickup Trucks zijn toch ook auto’s?
crisisfour74 zegt
Wilden ze bij VAG op de maan gaan rijden?
dirkv zegt
@crisisfour74: Nee ze hebben het ding inclusief aanhanger naar Mars gestuurd. VW doet daar brandstofverbruik onderzoek. Onder de glazen koepel van de aanhanger zit communicatie apparatuur die de data naar aarde stuurt. Dit werkt echter niet helemaal goed waardoor de data verkeert is geïnterpreteerd. Verwacht word dat er binnenkort ook een benzine schandaal is en dat VW halverwege volgend jaar uitsluitend nog maar elektrische modellen gaat aanbieden.
gokartmozart zegt
Zoo hee die kende ik nog niet. Fijn dat dit een concept is gebleven.
Van de voorkant doet ie me denken aan een dier.
VW Beluga ….
jonathan1996 zegt
je herkent in de designstijl nog wel wat van de up! vind ik
mashell zegt
@jonathan1996: maar het meeste “design” is in de Audi Q7 terecht gekomen, het grote zwart gat aan de voorkant, de lomp grote afmetingen en natuurlijk het zilver metallic.
criscoo zegt
Ziet er naar uit alsof de voorkant je iets lelijks wilt zeggen
siemi zegt
De dakkoffer als bootje gebruiken was als eens eerder gedaan. Er was eens een T3 camper waar je het verhoogde dak kon gebruiken om te varen…
draadloos zegt
Achterkant lijkt wel op de Nissan pathfinder
toeter11 zegt
I like it!
mopar zegt
God wat begin ik oud te worden zeg. Ik kan me nog herinneren dat ik als kleine mopar over deze destijds nieuwe concepts las in de Autokampioen ;)
postzegel zegt
Touareq met up! achterklep?
Calimero zegt
Bij het zien en lezen van de titel moest ik meteen aan de Nissan Pulsar NX denken, of EXA zoals hij ook heette.
Wat was die auto eigenlijk niet? Coupé, cabrio. pick-up, stationwagon. Het kon allemaal.
En dat eind jaren 80 begin 90.
galverink zegt
Hoezo geen productieversie? De Touareg kwam ook in 2002 uit.