Meer gewicht toevoegen aan een Volkswagen Golf GTI, waarom?
Niemand heeft gezegd dat een hot hatch er leuker op gaat worden door extra gewicht toe te voegen. Toch is deze Volkswagen Golf GTI in kwestie bijna 180 kg zwaarder in vergelijking met een regulier exemplaar. De focus ligt dan ook niet zozeer op lekker sturen, maar op veiligheid.
Waar je naar kijkt is een bepantserde Golf GTI. Inderdaad, een Volkswagen Golf met bepantsering. De gewoonste zaak van de wereld in Zuid-Afrika, waar je in sommige delen van het land extra maatregelen moet treffen om je eigen veiligheid te garanderen.
De ombouw in kwestie is gedaan door het Zuid-Afrikaanse bedrijf Armormax. Met trots spreken ze over de eerste gepantserde Volkswagen Golf 8 GTI ter wereld. In een korte demonstratievideo zijn een aantal aanpassingen te zien. Zo is het standaard glas rondom vervangen voor extra dik spul om schoten van handvuurwapens en shotguns te stoppen. Zelfs het glas van het schuifdak is vervangen om ervoor te zorgen dat ze je niet van bovenaf kunnen beschieten.
B4 armor
Het gaat hier om een bescherming van B4 niveau. Een tandje daarboven zit B5, waarmee je nog beter beschermd bent. Mochten kwaadwillenden aankomen met raketwapens dan ga je het niet winnen met je B4 gepantserde Volkswagen Golf GTI.
Naast het nieuwe glas zijn ook alle deurpanelen, deurlijsten en de stoelen versterkt met synthetisch materiaal. In het interieur zit een PTT-telecominstallatie om in een noodsituatie te kunnen communiceren.
Aan de buitenkant is er niets te zien aan de auto. Het lijkt op een reguliere Golf GTI. Natuurlijk ga je het wel merken tijdens het rijden. Het extra toegenomen gewicht heeft een negatieve impact op het verbruik van de auto. Bovendien zit het extra gewicht op plekken die VW niet zelf heeft verzonnen, wat ook de gewichtsverdeling niet ten goede komt. Records op de Nürburgring rijden met een gepantserde Volkswagen Golf GTI zit er dus niet in.
barchettadriver zegt
Gezien het beschermingsniveau dus typisch een kar voor criminelen die een voortijdig carrière-einde willen voorkomen. In NL zag ik ook al eens een gepantserde Golf voorbijkomen in het verleden. Die was ook van een drugsbaasje geweest.
roideshollandais zegt
Je kent kennelijk niet de realiteit in ZA. Een beetje blanke middenklasser is zoals een schietschijf voor 80% van de bevolking…
w0ut zegt
In Zuid Afrika is het spijtig genoeg voor sommigen een noodzaak. Ik geloof >1500 hijackings per maand in 2022.
Bepansering is een oplossing voor de mensen die er niet rijk genoeg zijn om (full-time) bodyguards te huren.
En liefst zo anoniem mogelijk want als ze het weten komen ze gewoon met zwaardere wapens naast je staan.
hanstadema zegt
Records zullen er niet mee sneuvelen, net als de inzittenden.
ferrari94tr zegt
Het record op de ring voor snelste gepantserde GTI moet je er toch mee kunnen pakken.
cloverleaf zegt
180kg voor bepantsering is wel netjes!
bietje zegt
Waarom ze bij een te bepantseren hatchback überhaupt voor een panoramadak hebben gekozen, ontgaat mij volledig… 🤷🏻♂️
mashell zegt
Misschien is dat glas wel steviger dan dat flinterdunne blik waar een auto dak van gemaakt wordt.
M240i zegt
Alsof de Golf al niet populair was bij bepaalde types, dit gaat de populariteit nog een extra zetje geven denk ik zo of Mercedes moet met een bepantserde A45 AMG komen.
mashell zegt
Een PTT-telecominstallatie? Dat is wel heel ouderwets, PTT telecom heeft al sinds 1998 KPN.
Arno's zegt
Je kunt hem nog zo zwaar bepantseren als je wilt maar ze schieten toch pas wanneer je uitstapt
Maarten123 zegt
Kun je alsnog gewoon je gepantserde raam openen bij de McDrive, zit je stuur aan de verkeerde kant……