Ja, een VW Bora met 852.044 km op de klok. Dat kon toen nog echt.
Kennen jullie de VW Bora nog? Dat was een Golf sedan, maar dan met afwijkend front. Helemaal bijzonder was dat je ook een Bora Variant had, NAAST de Golf Variant. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Bora Variant een meer C-Klasse-esque achterzijde zou krijgen.
Dat gebeurde helaas niet. Om de productiekosten een beetje binnen de perken te houden was deze bijna identiek aan die van de Golf Variant. Wel behield de Volkswagen Bora Variant zijn afwijkende neus. Qua uitrusting was de Bora luxer en de de motoren waren krachtiger. Check onze VW Bora special als je alles wil weten over deze auto.
Heel veel mee gereden
De auto die je zit op de foto’s is er zo’n eentje. Het is een VW Bora Variant met de befaamde 1.9 TDI met rode D en rode I. Dat betekende in die periode nog dat je een pompverstuiver onder de kap had. Deze is normaal gesproken goed voor 130 pk, maar dit exemplaar heeft ietsje meer. Dat komt doordat de turbocompressor van de ‘ARL’-versie is gemonteerd (je weet wel, die 150 pk-versie waarbij ook de T rood was). Vervolgens is deze gechipt bij Digicar om tot een vermogen van 174 pk te komen. Voldoende om jezelf in Nederland voort te bewegen.
Dat is dan ook het geval met deze VW Bora Variant, want er is heel erg veel mee gereden. De teller staat inmiddels op 852.044 km. De eigenaar in kwestie kocht de auto in 2010 met 220.000 km op de klok. Vervolgens reed hij er dagelijks mee van Zutphen naar Amsterdam. En weer terug. Dat pendelen heeft er voor gezorgd dat hij in 11 jaar tijd er 632.046 km bij heeft gereden.
De auto is lekker aangekleed. Zo zijn er schermen achterin voor het kroost voor onderweg (vroeger waren er nog geen iPads) en heuse Recaro-sportstoelen. Er zijn ook een paar uiterlijke verfraaiingen, zoals de verlaging, trekhaak, achterspoiler, sportieve grille en ovalen uitlaat. De wielen lijken ons afkomstig van een Seat Toledo van dezelfde periode.
Prijs VW Bora met 852.044 km
Ondanks de volledig verzinkte carrosserie, is er toch behoorlijk wat roest te zien. Bij de achterklep komt dat voornamelijk door het vuil dat water vasthoudt bij de raamsponning linksonder. Aan de voorzijde is het een typisch gevalletje van het verwijderen van het logo. Maar ja, deze VW Bora heeft 852.044 km gelopen, dus mag het?
Dan rest nu de vraag: moet je dit (willen) kopen? De kilometerstand is niet niets en je vindt ook goedkope exemplaren met een half miljoen MINDER op de klok. Dat gezegd hebbende is dit wel een heel dik uitgevoerde waar blijkbaar goed voor gezorgd is. De minimale prijs van 1.500 euro lijkt ons zeer optimistisch, maar als je een jaartje veel kilometers moet maken is het op zich wel leuk om te zien hoe ver je kunt komen.
Interesse? Check hier de advertentie!
Met dank aan Rachid voor het gesorteerde gebak en de tip!
Dutchdriftking zegt
Ja hier krijg ik het warm van. Wat een heerlijke wagen. Uiteraard kan het interieur wat liefde gebruiken, en de embleem loze grille en boos kijkers zijn wellicht period-correct maar erg lelijk. De auto zal wel aardig op zijn, maar ik zou er maar wat graag een Garbage run mee doen. Na dat de hand met de verkoper geschut is zou ok overigens wel meteen de chromen lijntjes van de auto afhalen. Er is maar één ding erger dan een chrome delete, en dat is Halfords chrome op plekken waar het niet hoort. Dat noemen wij in de volksmond ook wel Kampers-room.
willeme zegt
@dutchdriftking: volgens mij he, zijn die chromen lijstjes gewoon standaard op een Highline (of was het als optie leverbaar). Het zijn wel VW-lijstjes volgens mij.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ik kan het mij haast niet voorstellen. Ik dacht dat chrome pas vanaf de Passat een optie was. Overigens heeft deze auto ook een Amerikaanse voorbumper. Of de Amerikaanse stootstrip in de EU voorbumper. Side markering doen we hier (gelukkig) niet aan. Maar ook ik kan het fout hebben natuurlijk. Je zou er ook nog R line bumpers op kunnen zetten en Porsche Lobster wielen. Dan is hij klaar voor Wörthersee.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Het is gewoon geleverd ;-)
https://en.wheelsage.org/volkswagen/bora/1998-2005_1/volkswagen_bora/v6_4motion/gallery/c4u3h0
https://en.wheelsage.org/volkswagen/bora/1998-2005_1/volkswagen_bora/gt_sport/gallery/ed50cs
Dutchdriftking zegt
@willeme: Grote griebels, je hebt nog gelijk ook! op de rode nog wel te doen, op de andere kleuren echt geen gezicht. Hoe dan ook, zo’n pompverstuiver TDI blijft een stukje jeugdsentiment.
doublechevron65 zegt
Ja hoor op de Highline zat het d’r op. Heb indertijd dat model overwogen.
Richmond zegt
Ik zie geen enkele Bora op google met Chrome op de bumpers
willeme zegt
Je moet ook niet op Google Chrome zoeken ;-)
Er zijn zelfs persfoto’s met de chromen stripjes
https://en.wheelsage.org/volkswagen/bora/1998-2005_1/volkswagen_bora/gt_sport/gallery/ed50cs
Richmond zegt
Ook donker gemaakte achterlichten.. maar op de achterklep wel het vw logo laten zitten
Robert zegt
Volgens mij is de telefoon waarmee de foto’s zijn gemaakt net zo oud ls de auto zelf. En helaas voor de liefhebber, de advertentie is inmiddels offline.
Jammer dat er geen inzage (meer) is in de historie van de auto; hoe vaak is er een turborevisie geweest? Zijn de injectoren meermaals vervangen (was ook een euvel met de vroegere TDI’s). De luchtmassameter van die motoren ging ook nogal eens kapot. Desondanks waren die TDI blokken zelf enorm bullet proof, dat blijkt wel.
willeme zegt
@rrrobert: De advertentie staat er nog gewoon hoor.
Er is voor 30 mille aan onderhoud gepleegd en dat is allemaal uit te printen (want bij een garage). Als je dingen als turbo’s, en andere bolt-ons geregeld vervangt wanneer nodig, kun je dus een eind komen. Nu mag jij hem naar 1 miljoen brengen!!!
Robert zegt
@willeme: nu zie ik de advertentie ook. Eerder vanochtend deed -ie het niet.
tortuga zegt
1500? Prijzen zijn echt om zot van te worden. Diesel staat nu al duurder dan sommige 98 punten…
ukbob zegt
Wat ik altijd apart vind:
Waarom zou je je kilometer vreter daily in vredesnaam verlagen..
leuk voor een fun auto in de weekenden maar élke dag over de A-zoveel stuiteren wordt toch juist vermoeiend..?
willeme zegt
@ukbob: omdat verlagen niet altijd gelijk staat aan stuiteren. Integendeel. Als je het op de juiste manier doet, wordt een auto er juist rustiger van (op de lange afstanden echt prettig) en als je een beetje kwaliteitspullen gebruikt, wordt de auto zelfs comfortabeler ervan.
techniekmeneer zegt
Een goed verlaagde auto stuitert niet, maar ligt wel snaar strak op de weg.
potver7 zegt
Bij mij ligt de grens op 852.045 km. Dus deze zou ik wel overwegen, als ik in de markt was voor een auto.
Maar goed, APK is ook al ruim een jaar verlopen, dus hij is al een tijdje met pensioen.
alloallo zegt
Roest aan de voorzijde van de motorkap
dondeboer zegt
Dit is geen Bora, maar een Golf variant met een Bora neus. De Bora was er alleen als sedan.
krisp zegt
Zeker niet, er was ook een Bora Variant. Google maar.
techniekmeneer zegt
Nee hoor. De Bora is gewoon als variant geleverd.
rubend zegt
De Bora was er ook gewoon als station hoor.
Richmond zegt
En de Bora sedan was een golf met kont en andere neus. Same thing. Officieel is hij verkocht als Bora door vw dus is het een Bora.
Glimgarage zegt
Ik heb een Passat Highline gereden met hetzelfde blok. Gekocht met 115.000 op de teller en 30.000 later getuned door VAG techniek. Uiteindelijk is die auto er uit gegaan toen bij 760.000 de bak het begaf. Maar de originele turbo en verstuivers zaten er nog gewoon werkend in. Altijd eerst goed warm rijden en veel snelweg km’s op de cruis control doet – naast regulier en preventief onderhoud met kwaliteitsonderdelen – wonderen voor zo’n diesel