Wat smurf je me nou, een Volvo V70 R occasion in perfecte staat, in het blauw??
Volvo is het merk van de slimme autorijder. Van degene die een betrouwbaar werkpaard wil. Van de papa en mama die met het hele gezin op vakantie willen. Het zijn dat soort merken waarbij het extra leuk is als er eens iets geks wordt gepresenteerd.
Volvo V70 R
Volvo wist namelijk het segment der snelle stations van een leuke en vooral onverwachte toevoeging te voorzien. De modellen met de R-aanduiding, specifieker de 850 R en 850 T-5R, bijvoorbeeld. Niet de snelste of beste, maar wel leuk dat Volvo met dergelijke auto’s kwam (helemaal als je het over een 850 T-5R in Cream Yellow hebt). Toen de 850 gefacelift werd naar de V70, kwam daar ook een R-versie van. Ook volgde die versie voor de gloednieuwe V70 die we in 2000 te zien kregen.
Kleurrijk
Het leuke van een Volvo V70 R is het sleepereffect. Oké, je kan zien dat het een iets dikkere versie is dan een huis-tuin-en-keuken V70 met dank aan dikkere bumpers, grotere velgen, een opvallende achterspoiler en dat soort werk. Toch was het nóg leuker om net als de Volvo 850 T-5R een leuke kleur te kiezen. Er waren een aantal goede keuzes, namelijk. Denk aan het welbekende Flash Green, de mintgroene kleur, maar ook bijvoorbeeld Passion Red is een lekker knalkleurtje. Naast een tint die zowel opvallend als mooi is, Sonic Blue. Drie keer raden welke kleur de Volvo V70 R occasion van vandaag is.
Volvo V70 R occasion
Want wat hebben we weer een exemplaar gevonden van een Volvo V70 R die als occasion aangeboden wordt. Dit Sonic Blue exemplaar komt uit 2006 en heeft een verleden in Duitsland en Zwitserland. Degene(n) die er 137.142 km op hebben gezet, hebben er ook goed voor gezorgd. We mogen wel stellen dat de staat, in ieder geval op de foto’s, aardig uitmuntend is. Ook is ‘ie volledig origineel, van de R-bumpers tot de 18 inch Pegasus-velgen.
Naast het feit dat de Volvo V70 R occasion een lekker kleurtje heeft, zijn er ook voldoende opties aangevinkt. Een praktische én snelle auto, dus. Want uiteraard gaat de letter R niet zonder een lekkere dikke R-motor. In het geval van de tweede generatie V70 R gaat het om de welbekende 2.5 liter grote vijfcilinder met 300 pk. Daarmee knal je onder de zeven seconden naar de 100 en kun je door tot 250 km/u. Je krijgt gelijk zin in wintersport.
Kopen!
Nadelen? Zijn er niet. Geintje natuurlijk, want de combinatie perfecte auto (met liefhebbersstatus) in perfecte staat in de perfecte kleur levert een ‘perfecte’ prijs op. In dit geval 28.950 euro. Maar goed, dan heb je ook de stationwagon der stationwagons. Kopen kan op Marktplaats, op de advertentie van de Volvo V70 R occasion.
T5Power zegt
Mooie auto maar wijs mensen ook even op de zwakke punten ipv “nadelen? zijn er niet”.
Electronische schokdempers (houden zo’n 125k km), een rondje verse dempers kost tegen de 2.000€
Nokkenasverstellers kaduuk
Wielophanging en stuurinrichting speciaal bin de R slijtage gevoelig en duur in reparatie
Achterste differentieel slijtagegevoelig
Deze automaat wil je eigenlijk niet. Storingsgevoelig, zeker wanneer de olie niet regelmatig ververst is.
Verder mooie auto waarvan de prijzen de laatste jaren flink zijn gestegen.
kennone zegt
@T5Power: plus het verkeerde klerur interieur.
tmenges zegt
@kennone: atacama willen we!!!!
volvo4life zegt
@T5Power: bij mij iig naast regulier dealer onderhoud de AWD, versnellingsbak, beide achterveren en uiteindelijk het hele blok verrot door een scheur in de cilinderwand. Bij nog geen 150dkm en alles volledig origineel. Eigenlijk belachelijk. En dan nog gespaard gebleven voor het adaptieve onderstel wat kwetsbaar is. (maar overigens wel erg goed werkt)
T5Power zegt
The whole package dus. Das niet zo fijn. Erg jammer voor zo’n auto die toch nog steeds een “premium” imago geniet.
Aan de andere kant, wanneer er op die blauwe een goede garantie zit (mag ook wel gezien de marge die ze hierop pakken) dan kun je ‘m de eerste maanden na aanschaf lekker laten doorrepareren.
volvo4life zegt
@T5Power: haha ja ik had 6 maanden garantie. In die periode nog perfect… Haha. Maargoed, ik had mij misschien beter erin moeten verdiepen.
martinus.tussengas zegt
Zo’n nieuwe kentekenplaat waar je nu aan vast zit, doet altijd zo’n afbreuk. Associaties met de 190E op diesel. Haha! Nja voor de rest prima natuurlijk.
volvo4life zegt
Ik kan je uit ervaring (S60R, de mindere praktische versie) vertellen dat de slimme Volvo rijder hier met een grote boog omheen loopt. Heb die van mij van 70dkm naar 150dkm gereden en daar ging alles aan kapot. Die vraagprijs slaat natuurlijk ook nergens op. Met automaat is het overigens niet eens een snelle auto. Blijft alleen het leuke uiterlijk over…
T5Power zegt
Mijn reactie wacht op moderatie, maar ik ben het alvast roerend met je eens. Ik heb de nodige vijfcilinder Volvo’s gereden en dan weet je al gauw dat de 2.3 het blok is dat je moet hebben. De 2.4/2.5 waren lang niet zo robuust als de 2.3. Maar naast het blok komen er dus nog wel wat dingetjes bij waarop je heel kritisch zou moeten zijn, wanneer je interesse hebt in zo’n auto.
En idd, met name de R automaat is gewoon geen snelle auto. Ik meen 0-200 in 26 tellen. Tuurlijk is dat niet traag te noemen maar zowel destijds als vandaag de dag niet bijzonder.
Blijft idd het gave uiterlijk van de R ;-)
kennone zegt
@T5Power: de 2.4T5 uit de V70N (facelift) was anders een rete sterk blok met inwendig standaard al de juiste aanpassingen om hem veilig richting de 450pk te tunen.
volvo4life zegt
@kennone: klopt, de 2.4 T5 met standaard 260pk is de betere keuze. Achteraf had ik die moeten nemen. Maarja, destijds wilde ik de dikste haha 😄
lecomte zegt
@volvo4life: Tja ik heb dan betere ervaringen gehad met mijn V70R. Dik 300K mee gereden, weinig problemen mee gehad, alleen de normale slijtage zaken etc. En hij rijdt nog steeds rond. Met mijn 850R ervoor ook geen noemenswaardige zaken gehad. Je kan mazzel of pech hebben met dit soort auto’s.
T5Power zegt
Ik ben toch benieuwd, had jij de eerste generatie V70 en dus met de 2.3 liter motor? Of het model waar het hier over gaat?
ghini zegt
@volvo4life: jammer om te horen, stond bij mij op een lijstje..
volvo4life zegt
@ghini: tja, als ze het doen zijn ze geweldig. Ik had een haat/liefde verhouding ermee. En als je wat achter de hand houdt… =) ik was € 12.500 kwijt aan regulier onderhoud en reparaties in 4,5 jaar en 75dkm.
DeWitteCondor zegt
@volvo4life: de 850R van James May hield zich aardig staande. Of zou dat in scene zijn gezet? Hmmm …
T5Power zegt
Daar ligt dan ook nog de 2.3 motor in en die is bulletproof.
volvo4life zegt
@dewittecondor: dat is natuurlijk appels met peren vergelijken…
Dutchdriftking zegt
30k voor een 16 jaar oude station. Ze zijn niet goed wijs…
jmeverts zegt
28.950 euro 🤣
pa045 zegt
Prachtige auto. Kan wel een moneypit zijn, maar dat zijn alle “specialere” auto’s. Ik had een handbak. Veel aan gesleuteld, maar heerlijk snel en fel.
mustang750supersnake zegt
had ie lachgas gesnoven toen ie de advertentie maakte ofzo?🤣😵💫
om te braken man die achterlijke prijzen tegenwoordig…..
òf het is een YOUNGTIMER…òf een ROESTVRIJE KLASSIEKER….òf wel een of andere k.treden om dr minstens 10.000 bovenop te gooien….manmanman…krijgen ze dat nou allemaal echt voor die auto’s??????kan toch niet……
Variomatic zegt
@mustang750supersnake: neen
civicfk3 zegt
En mij verklaarden ze voor gek dat ik 16k vroeg voor een volle 330i met handbak met nog geen 90.000km op de teller.
seatleon zegt
Die vraagprijs slaat natuurlijk helemaal nergens op. Daarnaast is ook de advertentie misleidend. Volgens de verkoper is de bijtelling 35% over de WEV en dat is volgens hem netto €100 p/m. De waarde van de auto is volgens hem dus rond de € 5.000. Daar klopt natuurlijk niks van. De Inspecteur is ook niet gek en je moet bij deze auto (vanwege die gekke vraagprijzen) eerder rekenen op een WEV van €20k+. Dan is de bijtelling opeens vrij fors en is het ook niet zo goedkoop rijden. Zeker niet als je bedenkt dat onderhoud niet goedkoop zal zijn bij zo’n oude bak.
eunosroadster zegt
Al sinds good-old “Blik op de weg” een beetje een softspot gehoud voor de snelle Volvo stations (hoewel ik eigenlijk niks met Volvo heb). Alleen dat oersaaie dashboard in de Volvo’s vindt ik altijd zo’n afbreuk doen aan de klasse van zo’n bak. Kwalitatief schijnt deze generatie V70’s toch niet zo betrouwbaar te zijn als het beeld van een grote Volvo doet vermoeden (heb het dan wel over het reguliere model, weet niet in hoeverre dit opgaat voor de ‘R’?). Blauwe kleurtje staat hem bijzonder goed! Opvallend en toch ingetogen,
volvo480gtt zegt
Oef. Dit is ‘m bijna. Zou m liever in deze kleur hebben met Atacama interieur en een handbak.