Onder het motto “If you meet the expectations of women, you exceed the expectations of men” gaf het Zweedse merk een groep vrouwen de vrije hand om een auto geheel naar hun wensen te ontwerpen. Wat dat opleverde?
Interessant merk, dat Volvo. Aan het begin van dit millennium liet het merk een auto bouwen door een groep die louter uit vrouwen bestond, om er op die manier achter te komen waar deze sekse nou precies op zit te wachten als het om auto’s gaat. Je verwacht nu een extra grote spiegel in de zonneklep, een auto die zichzelf inparkeert en extra veel opbergvakjes voor make up en andere snuisterijen, maar dat viel eigenlijk wel mee. We nemen de belangrijkste features met je door.
Versnellingspook en handrem werden verplaatst om tussen de voorstoelen ruimte te bieden aan opbergvakjes. Zonnebril, sleutels en pokkie zijn dus altijd binnen handbereik, al mag je die laatste natuurlijk nooit en te nimmer gebruiken als je achter het stuur zit. De versnellingshendel werd bij het stuur geplaatst en de handrem werd een elektronische variant. Nu niks nieuws, in 2004 nog een redelijke big deal.
De achterbank maakte plaats voor een opbergvak, maar in een handomdraai konden daar twee stoelen van worden gemaakt. Verder kreeg de YCC (Your Concept Car) gullwing-deuren, zodat het makkelijker is om een tas op de achterbank te zetten. Vrouwenlogica? Wellicht, maar ik snap deze redenering in elk geval niet helemaal. Wel biedt een dergelijk portier meer zicht bij het kijken over de schouder wegens de ontbrekende B-stijl. Ook is het in- en uitstappen een stukje gemakkelijker, niet in de laatste plaats door de dorpel die iets zakte bij een geopend portier. Bovendien konden de deuren én de achterklep automatisch worden geopend.
Ook aan de overzichtelijkheid van de koets werd gedacht. De motorkap werd expres laag gehouden en omdat de achterruit doorliep tot aan het einde van de bips, kon de bestuurder/bestuurster precies inschatten waar de auto “ophield”. Daarnaast kon de rijhoogte worden ingesteld. De hoogste stand bood meer zicht rondom, de laagste stand was geschikt voor de meer sportieve weggebruiker (m/v).
De meeste vrouwen die wij kennen zijn niet echt te porren voor een potje sleutelen onder de kap. Het bijvullen van ruitensproeier kon middels een handige vulopening aan de zijkant van de auto en daarvoor hoefde de motorkap niet open. Om dat te onderstrepen werd de motorkap in z’n geheel weggelaten. Je leest het goed. Monteurs moesten bij een beurt vrijwel de gehele voorzijde van de auto verwijderen.
Onder de niet-bestaande kap lag trouwens een vijfcilinder met 218 pk die was uitgerust met een soort voorloper van het start/stop-systeem. De Powershift-transmissie had zes versnellingen. Desgewenst deed de ‘bak volledig automatisch z’n werk, maar er kon tevens geschakeld worden met knoppen op het stuur.
De gemiddelde vrouw wordt (kennelijk) niet heel vrolijk van auto’s poetsen. Daarom werd de YCC uitgerust met een Easy-Clean laklaag waar vuil amper aan blijft plakken. Ook kreeg de concept car runflats. Bij een eventuele lekke band kon nog even worden doorgereden naar een garage en behoorde geklungel in de berm tot het verleden.
Uiteraard werd aan de personalisering gedacht. Zo konden de diverse stoffen in het interieur gemakkelijk worden verwisseld voor andere exemplaren met een ander motiefje. Daarnaast bevatten de hoofdsteunen uitsparingen voor paardenstaarten. Je moet er maar op komen! Doet de achterzijde van deze YCC jullie trouwens ook denken aan de TVR T350C?
autodrop zegt
Ontzettend lekker kontje!! Ze kijkt alleen een beetje boos..
porker zegt
@autodrop: what else is new?
horza zegt
Ik dacht altijd dat dit de concept was die voor de C30 stond.
dawwg zegt
Was te verwachten, een rijdende thermostaat met bloemetjes motief. Echt, zo’n goede auto hadden mannen nooit kunnen ontwikkelen; hij is inderdaad absoluut superieur … Nu nog een auto-pilot, dat scheelt weer bloed op de muur; maar blijkbaar vinden vrouwen dat dus NIET belangrijk volgens de mansplaining logica van Volvo ?
torsen zegt
@dawwg: Misschien was dat nog iets teveel toekomstmuziek in 2004. Toen kon niemand zich voorstellen dat Nokia ooit geen marktleider op de gsm markt zou zijn. Stond Fransje Bauer in de top 40 met ‘heb je even voor mij’ en was een platte tv nog iets uitzonderlijks.
flutterby zegt
BMW was misschien niet eerder, maar de Z4 heeft het wél tot productie gemaakt.
kennone zegt
Nou. Had die zelfde vrouwen maar op de huidige modellen gezet. Dan hadden ze nu allemaal 5pitters??????
beefcake zegt
Vrouwen vinden het dus niet erg om torenhoge kosten te betalen voor elk klein dingetje waarbij de monteur bij de motor moet? Dat is nog eens vrouwenlogica.
harrie zegt
@beefcake:
Dat iets duur is maakt niet uit, zolang je maar veinst dat je een flinke korting geeft.
Want volgens vrouwenlogica ben je anders een dief van je portemonnee als je die bougies niet laat vervangen.
En meteen 5 stuks extra koopt.
mennok zegt
Er zat volgens mij ook een gleuf in de hoofdsteun voor je staart. Mijn vriendin klaagt daar altijd over. Die heeft de rugleuning vaak heel vreemd staan daardoor. Ik vond dat wel een slimme oplossing.
lincoln zegt
Ook deze auto is dus voor 100% door boze blanke mannen ontworpen …
Tot nu toe de enige bevolkingsgroep die daar capabel toe is ..
jerudo zegt
@lincoln: als je Aziaten daar voor het gemak dan ook bij rekent.
pomoek zegt
@lincoln: moet je zo eens tegen mama zeggen. Ik zou even wachten tot ze je Brinta klaar heeft.
potver7 zegt
Dat de hele internationale vrouwenbeweging niet over Volvo heen kwam zeg… Wonderlijk…
racerx zegt
@potver7: Vrij dubbelzinnig…
e36thuglife zegt
Zwarte bumpers op alle hoeken… Dan valt de parkeerschade minder op.
joostie zegt
Inderdaad de voorloper / inspiratiebron voor de C30. Aparte keuzes, maar ja, vrouwen zijn dan ook apart
pa045 zegt
@joostie: ongeveer 50% van de wereldbevolking. Dus dat aparte valt wel mee.
Probleem van jouw en heel veel andere reageerders hier is dat jullie er niet mee om weten te gaan.
lekkerlinksrijden zegt
@pa045: iets met Venus en Mars
Jochempie zegt
Emancipatie is pas geslaagd als niemand het meer nieuwswaardig vindt als degene die wat presteert toevallig vrouw is. Auto ontwerpen, Bundesliga wedstrijd fluiten, noem maar op.
Al die NOS- en D66-media bereiken precies het tegenovergestelde: dit soort berichten kleineert vrouwen! Alsof het bijzonder is dat een vrouw ook iets belangrijks doet.
cossiekiller zegt
Ik wacht wel op de YMCA.
Gulli zegt
“Om dat te onderstrepen werd de motorkap in z’n geheel weggelaten. Je leest het goed. Monteurs moesten bij een beurt vrijwel de gehele voorzijde van de auto verwijderen.”
Daar kijken ze bij TVR helemaal niet van op hoor.
lippie zegt
Ik vind het wel mooi dat er geen keuken opmerkingen zijn gemaakt. Dat maakt het publiek hier wat anders dan Dumpert
Jochempie zegt
@lippie: Je bent gewoon wat meer anoniem op Dumpert.
Bovendien denk ik dat die keukenopmerkingen een soort protest zijn tegen de manier waarop emancipatie momenteel “gestimuleerd” wordt: door vrouwen in de spotlights te zetten, en hun prestaties als “kijk nou eens, wat bijzonder! Een vrouw doet dit! Goed, hè? Wat zijn we ver gekomen met z’n allen!” neer te zetten. Het lijkt wel direct uit de jaren ’50 te komen, zo’n nadruk op de potentie van de vrouw. Iedereen, links of rechts, oud of jong, snapt dat het geen donder uit hoort te maken of de persoon in kwestie een man of een vrouw is. En toch focust de media zich daar op. Dan lok je ook jaren ’50 reacties uit, ter protest.