En toch loopt deze geen 200 km/u. Daarmee is deze Volvo met 579 pk een echte Volvo. Vrij duur ook voor een auto met driekwart miljoen op de klok.
We kijken bij Autoblog wel vaker naar de dikkere, snellere, duurdere en bijzondere auto’s van deze wereld. Daarbij schuwen we ook niet om buiten de gebaande paden te denken. Nee, niet alleen of zozeer terreinwagens, maar ook voertuigen die zijdelings gerelateerd zijn aan auto’s.
Daarom bij de occasion van de dag een heuse Volvo met 579 pk! Het gaat om het zwaarste soort bedrijfswagen denkbaar: een vrachtwagen. Op Marktplaats kun je ook eenvoudig alle vrachtwagen-occasions opzoeken. Als we dan kijken naar de duurste met heel veel ervaring, komen we uit op deze Volvo FH16.
Net als bij (de leukere) auto’s zien we dezelfde termen voorbij komen, alleen omdat het een enorme vrachtwagen is, zijn de details net even wat anders. Zoals de titel al weggeeft gaat het om een Volvo met 579 pk. Dat wordt opgewekt door een 16,12 liter grote motor, uiteraard een zescilinder-in-lijn. De wielbasis is een vorstelijke 6,10. We gaan er voor het gemak vanuit dat het gaat om het voorwiel en voorste achterwiel, want deze truck heeft zes wielen.
Het is wel een zwaar apparaat meet een leeggewicht van 17.180 kilogram, waarmee deze Volvo FH16 bijna net zoveel weegt als de Alfa Romeo 159. Gelukkig is het mogelijk om flink wat te trekken met deze bergingswagen: 10.820 kg. Dus een auto of trekker zonder oplegger zal niet zo’n probleem zijn.
Het mooiste aan deze bergingswagen is nog het interieur: donkerrood velours met bijzondere afwerking voor het plafond. Zó origineel kan hemelbekleding dus zijn! Het stuurwiel is omhuld in tweekleurig leer en uiteraard is het interieur rijkelijk voorzien van houtafwerking. Zoals het een Volvo betaamt, is de kilometerstand erg flink: 751.295 km. Daarentegen is de Volvo met 579 pk uit 2007 géén koopje, want de verkopende partij wil er nog graag 154.950 euro voor hebben.
devisdude zegt
Wat heeft Alfa Romeo 159 hier mee te maken?
reactief zegt
Die heeft ook 4 wielen…
Ow nee! Haha.. Maar bij @willeme heeft alles met de 159 te maken. Al had de link naar z’n zus misschien logischer geweest bij zo’n zwaargewicht ;)
basman147 zegt
Die zou volgens de legendes net zoveel last van overgewicht hebben als de zus van Willeme, vandaar dat de 159 regelmatig langskomt als ers iets gewichtigs wordt behandeld.
In het echt gold het voornamelijk voor de vroege versies en de versies met gietijzeren GM V6 en 4wd. Een auto vanaf 2008/2009 met 4 cilinder zoals de TBI is nauwelijks zwaarder dan een A4 (De 159 dan, geen idee of dit ook geldt voor de zus van Willeme (grapje!)).
On topic, Het is misschien een cliche, maar 7,5 ton is voor een truck als dit echt net ingereden, die kan makkelijk nog eens zo’n afstand doen voordat die gereviseerd moet worden. Het grootste gedeelte van de waarde van deze camion zit hem natuurlijk in de opbouw, een FH16 an sich zou misschien 50 of 60k opleveren??
rikus zegt
@devisdude: Gevoelige snaar?
dutchneon zegt
En nog voordelig in de MRB ook…. geen bijtellig op de koop toe!
ik zeg doen!
awesome zegt
Welkom bij Truckstar magazine! ;-)
mashell zegt
Dit is (ik ben er natuurlijk nooit geweest) een beetje zoals ik me de inrichting van een bordeel voorstel.
bmwe46m3balling zegt
@mashell: zonde, zou je een keer moeten doen.
sabrerator zegt
Hadden bergingsvoertuigen niet een speciale ontheffing om in noodgevallen zonder begrenzing te rijden?
Dan zou het ding zomaar behoorlijke snelheden kunnen halen.
rrk147 zegt
@sabrerator: jep dacht ik wel. Onze Volvo fh16 reed (op de testbank van Volvo) 139 km/u. Ik vrees dat deze dat ook wel red, en met een langere eindreductie nog wel sneller.
The Stig NL zegt
Zo’n zware bergingswagen is dit toch niet? Er zijn er die hele trekker-trailer combinaties wegslepen…
basman147 zegt
Denk typefoutje, die 11 ton zal het hefvermogen van de arm zijn, niet het trekgewicht. Met deze specs moet je daar gewoon 50 ton achter kunnen hangen, en waarschijnlijk nog meer ook.
vaakbenjetebang zegt
@basman147: Dikke kans dat die bijna 11 ton domweg het verschil tussen leeggewicht en maximale wettelijke aslast is. 3 assen, bergingstruck, dus zware vooras – ik denk dat-ie een ton of 27, 28 totaal zal mogen wegen. Solo.
Nu weet ik zo niet wat de spelregels bij de kentekenkeuring voor een berginstruck zijn, bij een trekker of bakwagen krijg je normaalgesproken een totale massa voor het samenstel (in NL typisch 50 ton, tenzij LZV). Kan me voorstellen dat dit bij een bergingstruck niet heel relevant is en dat deze met een ontheffing rijdt die een en ander dekt. Zo’n ding heeft de ladingen zogezegd niet echt voor het uitkiezen, meestal – de ladingen kunnen soms best bijzondere vormen en afmetingen krijgen van een ongelukje.
basman147 zegt
Leeggewicht staat in het artikel, 17180 kg, had ik overheen gelezen. Samen met 10820 kg laadvermogen kom je idd op 28 ton uit.
KEV9 zegt
750K valt wel mee hoor, blok is net ingereden :)
rrk147 zegt
750.000 is voor dit type idd niet zoveel. Eigenlijk voor geen één vrachtwagen, maar toch een leuk artikel. Onze Volvo FH16 ging met 1,5 miljoen weg, waarbij motor, turbo, versnellingsbak nog volledig origineel waren, slechts de koppeling was preventief vervangen. De auto rijdt nu nog vrolijk rond in Mongolië, afgelopen week nog wat foto’s van gekregen. Het gaat om deze auto: https://images.app.goo.gl/oVN1togH9kxZdvtw6 . Hoop dat het werkt
toniominestrone zegt
@rrk147: ligt er maar net aan , zijn het uitsluitend snelwegkilometers van industrie gebied naar industrie gebied of rij je veel in stadse gebieden zoals expediteurs dan is zo’n wagen wel af na pak hem beet 8 ton.
chimaera zegt
@toniominestrone: Klopt. M’n oom heeft een zand- en grindhandel. Voornamelijk korte afstanden, meer ruig terrein, rotondes, vuil.
Die DAF’s gaan bij 500.000 weg, omdat ze relatief veel te lijden hebben.
cappie zegt
@rrk147: Die is nu het milieu in Mongolië aan het vervuilen? Al die ouwe meuk gaat naar het buitenland in Suriname rijden ook veel Nederlands spul rond, wat ook geld voor Curaçao en Afrika.
vaakbenjetebang zegt
@cappie: Je hoeft maar naar Griekenland te gaan. Je ziet daar echt de jaren ’80-glorie van het West-Europese truckwagenpark nog in dagelijks bedrijf daar, als het een beetje wil met de bedrijfskleuren van de originele broodheer er nog op ook.
cappie zegt
@vaakbenjetebang: Raar hè eigelijk in andere landen mag wel het milieu verpest worden met die ouwe zooi.
vaakbenjetebang zegt
@cappie: Mag hier ook hoor. Niemand houdt je tegen. Alleen je Eurovignet wordt duurder, je mag diverse binnensteden niet in en de Tweede Maasvlakte niet op (en vast nog wel een paar locaties). Da’s nog verbazingwekkend tolerant eigenlijk.
toniominestrone zegt
@cappie: daar is nu een wet voor in de maak om export van vervuilende (vracht)wagens naar armere landen tegen te gaan.
cappie zegt
@toniominestrone: https://www.automobielmanagement.nl/auto-milieu/2020/10/27/oude-autos-niet-meer-welkom-in-afrika/?gdpr=accept
basman147 zegt
Waarschijnlijk heeft die auto in Mongolië een truck uit het jaar kruik met Euro 0 vervangen, dus wat dat betreft is het een verbetering. In sommige landen kunnen ze nu eenmaal niet direct overstappen naar een Tesla Semi, dan maar met kleine stapjes vooruit.
rrk147 zegt
@cappie: ja denk het wel, in Mongolië. Het is discutabel om hier auto’s te verbieden met milieuzones (bij onze ging het om de maasvlakte waar euro 6 de norm is), terwijl ze technisch nog niet versleten zijn. Zoals onder genoemd, gaat idd veel spul naar Griekenland, Oekraïne en Rusland of Zuid Amerika.
avdb55 zegt
Even voor de goede orde: wielbasis is hier in Nederland gedefinieerd als afstand tussen 1e en laatste as. Dus niet zoals in het artikel staat van de 1e as tot de 1e achteras.
regera1999 zegt
Wat je zegt klopt bij deze wagen. Maar de wielbasis is de afstand van hart vooras tot hart aandrijfas/tandem stel.
En dat is niet altijd de achterste as.
mopar zegt
Mag dat ding maar 10 ton trekken?! Daar moet iets niet kloppen denk ik…