Zo worden ze niet meer gemaakt, maar kennelijk nog wel verkocht. Deze Volvo C30 occasion is een gloednieuwe auto, ondanks dat ‘ie uit 2012 komt
De Volvo C30 is altijd een wat vreemde eend in de bijt geweest voor het merk. Volvo stortte zich volledig op vrij forse sedans, stationwagons en SUV’s. Daar kwam ineens een C-segment hatchback bij door de C30.
Volvo C30
Een soort Ford Focus voor de Volvo-rijder, het is dan ook niet toevallig dat de auto vele onderdelen deelt met de Focus. In eerste instantie was de voorkant ook bijna volledig overgenomen, maar dan van de Volvo S40. Daar kwam in in 2009 een veel karakteristieker front bij. De achterkant was uniek voor de C30 en deed door de glazen achterklep bijna aan als een P1800 of 480 ES. Wat dat betreft is de C30 een soort moderne versie van deze twee bijzondere ‘shooting brakes’ van Volvo. De C30 was er dan ook enkel als driedeurs.
Zo worden ze niet meer gemaakt
Of het nou het feit is dat een Volvo C-segmenter eigenlijk best leuk is, het feit dat je hem als leuke T5 kon krijgen met het 220 pk sterke 2.5 liter Focus ST-blok, of het kekke design: er is best veel te zeggen over de C30. Sinds de Volvo V40 het stokje overnam als benjamin van Volvo (en dat toch wel meer een mini-stationwagon is dan een C-segment hatchback) is het eigenlijk jammer dat die C30 er niet meer is. “Zo worden ze niet meer gemaakt”, zeg maar. Dat klopt, maar ze worden nog wél zo verkocht!
Gloednieuwe C30
De momenteel duurste Volvo C30 occasion van Marktplaats is niet meer een flink geüpgraded exemplaar, maar deze grijze. Ja, het is een R-Design, nee, het is niet de T5. Het is een lekker doorsnee 145 pk sterke 2.0. Met een flinke bult opties, wat ook fijn is. Nee, het dure en bijzondere aan deze C30 zit hem in de kilometerstand. Dit exemplaar uit 2012 heeft 351 km gelopen.
Ja, dat leest u goed. In tien jaar tijd wist deze Volvo C30 occasion gemiddeld 35 kilometer per jaar te klokken. Hij ziet eruit alsof jouw eigen zweterige achterste het enige zweterige achterste is dat de stoel ooit gezien heeft. Strak, ongebruikt, gewoon gloednieuw. Hoe ironisch is het dat het kenteken de letters ‘TZT’ bevat.
En dat is wel lekker. Dan rijd je dus gewoon een mooi oud model van Volvo zonder je zorgen te maken dat de kilometerstand zijn tol heeft geëist op de auto. En voorruit, dat het een lekker uitgevoerde R-Design met handbak en panoramadak is: het helpt allemaal mee.
Kopen
Dat alles heeft wel zijn prijs: letterlijk. We lieten al even doorschijnen dat deze Volvo C30 occasion de duurste van Marktplaats is en dat blijkt. De aanbieder wil 29.900 vangen voor deze C30. Opvallend genoeg is dat hoger dan de geregistreerde nieuwprijs van 28.515 euro. Oei, is dit het soort auto waar inflatie zo een rol speelt? Dat moet je maar even zelf bepalen aan de hand van de advertentie op Marktplaats.
Met dank aan Dave voor de tip!
ukbob zegt
Snap die fetisj voor extreem lage km standen echt niet..
allemaal leuk en dus ook zeker reden voor een artikel.
Maar als koper krijg je een auto waarmee je eigenlijk geen km’s wilt maken (want dan verdampt de waarde) én ondanks dat het aantal kilometers dan bizar laag is, alles is wel gewoon in die jaren mee ‘verouderd’..
dus aan onderhoud kom je toch toe.
Dan maar eentje met een beetje ervaring die z’n onderhoud heeft gehad. Stuk goedkoper te rijden en met een pak minder zorgen!
mashell zegt
Ik heb er drie gehad vind zo’n C30 nog steeds een bloedmooi ontwerp dus ik kan me voorstellen dat iemand deze in een verzameling wil opnemen.
Maar inderdaad als gebruiksvoorwerp wil je dit exemplaar just niet.
dondeboer zegt
Je zou ervoor kunnen kiezen om voor 30k deze letterlijk zo goed als nieuwe Volvo te kopen, en m daarna gewoon te gebruiken als elke andere nieuwe auto, en m gewoon helemaal af te rijden. Dan is t onder de streep goedkoper dan een echt nieuwe c-segmenter, en rij je ook net ff wat anders dan de rest.
Heel geschikt dus voor mensen die dit een mooi model vinden en altijd heel lang met een auto doen. Wat dat betreft zitten ze met een Volvo in de aanbieding precies goed.
Ik zou t zelf niet doen, maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen.
Robert zegt
Gaaf. Normaliter ben ik er altijd een beetje beducht op dat zo’n auto met zo’n extreem lage km-stand ergens in een privécollectie verdwijnt, maar bij deze auto vermoed ik dat dit niet zo snel zal gebeuren. Koop hem, rijd hem voor pak-em-beet 10k per jaar en over tien jaar beur je er waarschijnlijk nog steeds weer een heel aardig bedrag voor terug.
kniesoor zegt
‘t Is zeker een leuke oto, in een mooie samenstelling. Maar zou niet weten wat ik er voor de gevraagde prijs mee zou moeten. Ermee rijden betekent onmiddellijk einde hoge(re) waarde. En hij is niet byzonder genoeg om ‘m als belegging weg te zetten, zie het waardestijgingspotentieel niet. Voor 30K Euri zijn er ook leuke nieuwe oto’s te koop. Met de nodige jaren fabrieksgarantie. En voor dat bedrag zijn er ook betere investeringsopties denkbaar. Dus benieuwd wat er uiteindelijk met deze C30 zal gebeuren.
rogerzz zegt
Afschrijving is een combinatie van leeftijd & kilometers. Er zijn uitzonderingen, de kilometerstand van een F40, Jaguar E-type, 250GTO of Mercedes Gullwing zijn niet zo relevant, maar in een rijtje uitzonderingen zal niet snel de ‘C30′ komen. Daarnaast zijn de rubbertjes/banden/leer en nog 10 andere dingen vast onderhevig aan slijtage door tijd, dus meer vragen dan de nieuwprijs.. die blijft nog wel even staan gok ik. Hij wordt ook niet echt mooi oud zo’n C30. Dan koop ik toch liever een Volvo P1800 voor 30k.
Dit is redelijk uit verhouding imo, maar misschien is het wel leuk om een heel artikel te doen voor m3’s van 500k, een UrQuattro van 750k vraagprijs, of andere (toegegeven) unieke auto’s met totaal belachelijke vraagprijzen die soms voorbij komen op marktplaats/gaspedaal.
Elise zegt
De echte klassieker in wording is de eerste serie met R-design pakket, niet deze facelift versie.
rockefellar zegt
Grappig. Deze dealer levert auto’s met de volgende zaken af:
– Geldige APK (minimaal 3 maanden)
– Op peil brengen van olie, lucht en koelvloeistof
– Tenaamstelling van de auto
– Vrijwaren van de inruilauto
– Kwart tank brandstof
– 3 maanden uren-garantie (klant betaalt de onderdelen)
Kwart tank? Deze auto heeft nog nooit getankt met de km stand 🤣.
rikus zegt
Is er dan niemand benieuwd naar de achtergrond van zo’n auto?! Hoe zou zoiets gegaan zijn.. Een liefhebber die hem gekocht en bewaard heeft en uiteindelijk aanbied bij één of andere autoverkoper? Ik zou naar een Volvo dealer gaan in zo’n geval maar dat terzijde. Of is dit exemplaar “vergeten”, of gewoon nooit verkocht geraakt.. De achtergrond vind ik magisch interessant.
degrotemuis zegt
Precies dat. Het was niet echt een auto die je koopt als investering. En die enkele verstokte die-hard fan die graag dit model in nieuwstaat houdt, wil naar mijn idee ook dat deze terecht komt bij iemand die net zo’n liefhebber is. Niet verkopen is normaal ook nog geen kenteken erop, dus je mag aannemen dat de auto ooit door iemand gekocht is met het idee die te gebruiken. Dus waarom maar amper gereden?
mc96 zegt
29k. Dream on!
jarnobakker zegt
Atmosferische 2 liter met handbak in een hatchbak.
Ik wil hem!!.
Dit blok heb ik ook in mijn mondeo uit 2001 gehad.
Onverwoestbaar en heeft veel reserves als je met tuning los wil gaan ( turbo etc..).
Nog ff de vrouw lief aankijken.