Een voordeel voor Vageniers is dat ze nog eens een motor kunnen wisselen. Zo heeft deze Volkswagen Golf II Rallye een modernere turbotor onder de kap.
Als (jonge) autoliefhebber heb je nooit iets meer nodig dan een snelle Volkswagen Golf. Nou ja goed, behalve de bijbehorende pet dan, uiteraard. De Golf GTI was altijd al een allemansvriend. Thuis voor zowel een fraai landhuis (mits geen tupperware) als voor de McDonald’s. Wellicht hebben de nieuwste generaties iets van de magie ingeleverd. Maar op de redactie kunnen we een V GTI of VII GTI nog steeds wel waarderen. Hoe je het ook wendt of keert; een GTI kies je alleen als je op zijn minst een beetje autoliefhebber bent. One of us, one of us…
De Golf I GTI was natuurlijk legendär, maar stiekem heb ik persoonlijk altijd een zwak gehad voor de Golf II. Wellicht omdat mijn oudere neven er meerdere hadden toen ik klein was. De meeste daarvan overigens totaal in de kreukels gereden, maar dat terzijde. ‘Gebruikt zoals bedoeld’ laten me maar zeggen. Soort van.
Bij de Golf II moest je wel voor het eerst ook opletten of je wel echt een snelle had. De standaard achtklepper was niet veel speciaals. Later kwam de 16-klepper, de G60 en de ultieme Golf II: de Limited. Dit was een sleeper met 16v kop én G-lader. De Limited had altijd vijf deuren en was uiterlijk met name te herkennen aan de blauwe in plaats van rode bies rond de grille. Het uitermate zeldzame en met de hand gebouwde model was toen al kneiterduur (68.000 DMark) en zeldzaam. Nu zijn ze helemaal onbetaalbaar.
Een andere snelle Golf was de Rallye. Niemand weet waarom dit op die manier geschreven werd. Wel is helder waar de auto voor bedoeld was: het was enerzijds een homologatiespeciaaltje en anderzijds een manier om de rallysuccessen van Volkswagen te vermarkten. Nu waren die relatief bescheiden, want het waren concerngenoot Audi en Lancia die in die jaren de successen verdeelden. Volkswagen won slechts één WRC rally in die tijd: de Rally van Ivoorkust met een Golf II GTI 16V. In lokale kampioenschappen was men ongetwijfeld succesvoller.
Zo werd dus toch de Golf II Rallye gemaakt. Met de 8V G60 motor die 160 pk leverde, vierwielaandrijving en wild uitgeklopte wielkasten. Bovendien had de Golf Rallye een ander front dan de andere Golfjes dat meer leek op het front van de Corrado en Jetta. Hoewel feitelijk minder dik dan de Limited, was dit geen wolf in schaapskleren maar een wolf in wolfs(burg)kleren.
Ongeveer 5.000 werden er gemaakt. En eentje ervan kan je nu kopen op Marktplaats. Ding is alleen wel: hij is niet meer Original. 17″ velgen en een KW-schroefset zorgen voor de stance. De motor is een tot 240 pk opgepepte 1.8 20V Turbo van moderner VAG-fabrikaat. Deze is aangesloten op een blèrpijp. Brembo remmen zijn van de partij om alles weer af te stoppen.
De auto is recent keihard aangepakt en weer strak getrokken. Nieuwe lak, nieuwe dorpels, nieuwe voorruit, nieuwe accu, enzovoorts. Het lijkt erop dat degene die dit gedaan heeft een typisch gevalletje ‘hij is af, nu moet ‘ie weg’ te pakken heeft. De auto wordt immers nu aangeboden op Marktplaats. Wel voor een optimistische 34999,99 Euro. Koop dan?
Dank voor de tip!
Puh zegt
Beetje wartaal deze auto. Interieur is gaaf mooi kleurtje ook alleen die velgen daar wil ik later op terugkomen.
JanJansen zegt
Bijna een oldtimer status, mijn god wat word ik oud.
mc96 zegt
De Rallye was niet bedoeld om de rally successen te vieren. Het was een homologatiespecial. De brede wielkasten waren bedoeld om bredere banden te kunnen monteren. Qua pk’s was het niet zo speciaal alhoewel ook een klein aantal Rallye’s zijn uitgerust met de motor van de Limited.
Jochen zegt
Monte Carlo Rallye, zeker behorend bij de meest historische. Daar kan het vandaan komen ;-)
ouwedibbes83 zegt
Strak in de lak, prachtige kleur. Maar slechts 7 foto’s en wel de hoofdprijs vragen voor je Frankenstein wagen. Dat is zonde. Die velgen zou ik voor period correct BBSjes vervangen, denk dat zo’n goudkleurige hart met gepolijste lip heel goed samen gaan met deze exterieur kleur. Dit frontje voor een Golfje II bekoort mij minder, ik heb m het liefst met aan beide zijden 1 lamp. Het origineel is knap door zijn eenvoud.
Peerke zegt
Idd, al zou een C2 setje van Porsche ook mooi staan.
Robert zegt
Dat instagramfiltertje was ze over alle Markplaatsfoto’s hebben getrokken, schept bij mij weinig vertrouwen. En als je in de advertentietekst vermeldt dat er een recent taxatierapport aanwezig is, zet er dan ook bij wat het taxatiebedrag is geweest.
Om te zien of de prijs realistisch is, uiteraard ook even Mobile.de aangeslingerd. En wat blijkt: de prijzen van een ‘originele’ (= subjectief waardeoordeel) Golf G60 Rallye ligt daar aanmerkelijk hoger, zo ruwweg tussen de 42 en 50 mille. En… de auto uit de Marktplaat advertentie staat er ook tussen, voor € 34.999 inderdaad, alleen is de standplaats van Zoetermeer gewijzigd naar Kleve, net over de grens.
mrrobot zegt
🤢
Fruitcake zegt
35k hahahahahahq
kareljansen zegt
Het kan zijn dat ik er naast zit maar ” deze heeft geen 5 cilinder”. Dat heeft hij toch ook nooit gehad?
ouwedibbes83 zegt
Ze maakten een paar weken geleden een foutje hier op AB door de 5V, de viercilinder met 5 kleppen per cilinder, te verwarren met een Golf V5, het VR6-blok met één cilinder minder.
tmenges zegt
Foi, als dat ding nou helemaal origineel was kon ik er nog in komen, maar een vernaggeld ding als dit is nooit geen 35 k waard. Wanstaltig sportstuurtje ,verkeerde wielen, sneue 1 armige ruitenwisser, verkeerde motor etc etc.