Daarvoor moet je bij twee van de vier auto’s overigens wel wat dieper in de buidel tasten.
EuroNCAP heeft weer heel wat gloednieuwe auto’s tegen de muur gezet, zodat jullie weten in welk stuk blik jullie het veiligst zitten. In totaal werden zes auto’s getest: de nieuwe Renault Scenic, de Subaru Levorg, de Toyota Hilux en de Kia Niro (rijtest). Dat zijn toch vier auto’s? Klopt, maar zowel de Hilux als de Niro zijn getest in standaarduitvoering als ook met optionele veiligheidsvoorzieningen.
Wie lijf en leden lief heeft, bestelt deze veiligheidsvoorzieningen, want de meerwaarde wordt goed duidelijk aan de hand van deze botsproeven. De standaard Niro scoort vier sterren, terwijl de Hilux niet eens verder komt dan drie magere sterretjes. En dat terwijl de auto’s met de optionele veiligheidsvoorzieningen beide goed zijn voor de maximale score van vijf sterren.
Dat geldt ook voor de nieuwe Renault Scenic (zowel de vijf- als zevenzitter) en de Subaru Levorg. Bij deze auto’s kun je ook met een gerust hart in de absolute instapversies stappen, aangezien deze ook in standaardtrim goed zijn voor de maximale score.
gwnbmw zegt
die hilux heeft dan toch wel een behoorlijke veiligheids optie lijst, als we top gear geloven. horen deuren, een dak en een kreukelzone bij dat pakket?
desjonnies zegt
Inkoppertje :
De Renault heeft vijf sterren omdat die toch niet start wegens elektronische problemen.
Eigenlijk wel knap van die Fransen, al een hele tijd maken ze veilige wagens, maar ze houden dat vooral vol om veilige wagens te blijven maken !
coffeecup zegt
@desjonnies: correctie; Renault maakt auto’s naar NCAP-specificities om marketingtechnisch weer eea uit te melken.
5 NCAP-sterren en de veiligste is niet perse hetzelfde.
bartteeuwen zegt
Bij de hilux is zeker een bullbar verwijderd voor voetgangerveiligheid. En een automatisch remsteem zodat je vlak voor een steile helling tot stilstand komt.
csx3000 zegt
Je kan ook gewoon niet crashen.
jordydeknecht zegt
@csx3000: Hoeft toch ook niet aan je zelf te liggen?
csx3000 zegt
@jordydeknecht: Dat noem ik ontwijken.
jordydeknecht zegt
@csx3000: Dat is op je fiets wel makkelijker inderdaad :)
misterdrogba zegt
Hoe zit dat met die testen? Zijn ze redelijk up-to-date of zijn het dezelfde testen van -ik zeg maar iets- 10 jaar geleden?
arjontje zegt
@misterdrogba: nr die testen zijn anders. Zo krijg je nu punten voor veiligheid systemen. En er is zijn testen bij gekomen. Voetganger, whiplash stoel test. En tegen een muur. Eerder hadden ze al een half overlap test, paal test en zij aanrijding.
En zijn ze strenger geworden nadat elke auto de 5 sterren haalde.
misterdrogba zegt
@arjontje: duidelijk, thanks!
rob5nismo zegt
@arjontje: behalve de landwind die van vloeipapier en chineeskarton
kilum zegt
Zijn de regels strenger geworden? Het is toch al heel lang zo dat auto’s 5 sterren scoren?
pinut187 zegt
@kilum: ja dat dacht ik dus ook al..
thefmanl zegt
@kilum: de testen worden elke keer strenger. zo kan het zijn dat een auto die 5 jaar geleden 5 sterren haalde, nu maar 3 sterren haalt.
thomasthomas zegt
Een auto die in de fik vliegt en daarna onder hoogspanning staat hoeveel sterren krijgt die? Van mij – 5 .
lekkerlinksrijden zegt
@thomasthomas: misschien kun je je telefoon nog even draadloos laden. +1
Dutchdriftking zegt
Doe mij de Subaru maar
allesmetturbo zegt
Welke opties zorgen voor meer sterren bij de test?
lekkerlinksrijden zegt
@allesmetturbo: geen vrouwen achter het stuur
michaelcorleone zegt
Ben persoonlijk een groot fan van de Subaru Levorg een van de mooiste stations, maar ik kijk er niet van op klasse auto.
thesis zegt
En de Giulia!
audicoupe84 zegt
De auto’s in mijn jeugd hadden nog een doorlopende voorbank en een versnellinpook (meestal 3bak) bij het stuur. Duwden ze in Zweden auto’s in het ravijn om kreukelzones te testen. Net voordat ik begon te lessen, werden gordel verplicht te dragen, eerst heupgordels zoals in vliegtuigen, later 3 punts gordels, en dan kwamen de rolgordels eindelijk. De versteviging balk in de deur werd uitgevonden. Er kwam een apk keuring zo ommerdebij 1980, mercedes bouwde de eerste airbag in het stuur, en later werd het handschoenvak vervangen door een passagier airbag. Ziedaar dat het van een zekere dood, naar gewond(Koos Alberts), naar levend uit het wrak komen pas van de laatste jaren is. Laatst een noodstop met mijn Suzuki Baleno uit 1997 met abs, en met al mijn andere vroegere auto’s zeker een botsing, maar door de abs toch alleen geschrokken maar niets geraakt. En zo gaat het verder.
biohazardracer zegt
Ben best wel benieuwd of EuroNCAP ook de small overlap crash test (zoals het IIHS uit Amerika) doet. Ik heb filmpjes gezien van 5 sterren (normale crashtest) auto’s die bij die crashtest opeens dodelijk bleken te zijn.
367pk zegt
@biohazardracer: net als emissie software speciaal geschreven wordt voor de testomstandigheden, worden carrosserieën ontworpen om te presteren bij de Europese test of de VS test. Zo kan het gebeuren dat een auto 4 sterren NCAP heeft en “best in class” in de VS is: gewoon andere eisen met de belangrijkste markt in het achterhoofd. (De FIAT 500S -tenminste, ik geloof dat dat hok zo heet-, heeft veel Europese sterren, maar kwam als doodskist uit de VS test)
gtdave zegt
https://m.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs