Het is maar de vraag in hoeverre de auto nog kan offroaden.
Zes jaar geleden liet AMG misschien wel hun meest bizarre creatie zien: de G63 6×6. Een bijna zes meter lange mastodont die overal kan rijden waar die heen wil, terwijl de inzittenden met ultieme luxe worden vervoerd. Er is alleen wel een klein probleempje aan dat interieur: het was vrij klein. Daardoor had je niet per se hetzelfde limousinegevoel als je zou krijgen in bijvoorbeeld een Maybach.
Maar wat nou als je wel dat gevoel wilde in een G63? Nou, een van je opties is dan deze verlengde die in Duitsland te koop staat voor praktisch een half miljoen euro. Of, als exportprijs, 420.000 euro. FAB Design en StretchCars werkten enkele jaren geleden terug samen om deze limo te creëren, die ze passelijk The Big One noemden.
Langer
Om te beginnen met de lengte: die is nu 5,5 meter, 75 centimeter langer dan het origineel. Dat hebben ze vooral bereikt door de deuren wat langer te maken: de voordeuren zijn twintig centimeter langer, de achterdeuren dertig centimeter. De achterbak is vijfentwintig centimeter langer gemaakt.
Dat zijn niet de enige uiterlijke wijzigingen: de voor- en achterbumpers zijn nieuw, evenals de motorkap en sideskirts. De auto is verbreed en rijdt nu op 23-inch velgen van Evotrek. Die flinke velgen gecombineerd met minder wielen betekent wel dat de 6×6 (letterlijk) rondjes rondom deze Big One kan rijden als de twee gaan offroaden, maar maakt dat echt zoveel uit?
Binnenin zien we namelijk dat de functie van deze auto compleet anders is. Waar de G-Klasse begon als militair voertuig, is The Big One juist een auto voor de elite. Zelf rijden zit er dan natuurlijk niet in. Nee, dat doet je chauffeur wel voor je. En om ongemakkelijke gesprekken met je chauffeur te voorkomen, zit er een flinke muur en glasplaat tussen de voor- en achterstoelen. Net als bij een Maybach, dus.
Luxe
Die twee achterpassagiers worden overigens wel in complete luxe vervoerd, natuurlijk. Comfortabele stoelen, tafeltjes om te kunnen werken, twee tv-schermen als je dat juist niet wil doen en een Harman Kardon-geluidssysteem.
Uiteindelijk zijn er tien stuks van deze überluxe G-Klasse gebouwd, daarmee is deze dus unieker dan die eerder genoemde 6×6. En met 600 kilometer op de teller, is dit exemplaar bij het Duitse Auto Seredin nog praktisch nieuw ook. Ter vergelijking: een 6×6 met maar liefst 10.000 kilometer op de teller kost in Nederland 849.500 euro. The Big One is dus een koopje!
antielectrischeautos zegt
Is ie ook bulletproof? de soort mensen die dit zullen kopen, zullen dat er wss wel bij willen dan…
Dutchdriftking zegt
Het is met die grote wielen net de gouden koets…
JanJansen zegt
Prachtig ding voor de BN-ers, vloggers en voetballers, zo blijven ze herkenbaar
Die 6×6 is toch niet voor hen, die kan namelijk echt iets heel goed.
mashell zegt
@JanJansen: en wat kan die 6×6 dan zo goed? De meest onzinnige auto in een straal van 100km zijn telt niet mee.
circlestorm69 zegt
“Het is maar de vraag in hoeverre de auto nog kan offroaden.”
90% (als het niet meer is) van de mensen die een G-Klasse koopt, komt nooit naast het asfalt.
Er gaan er hooguit een aantal de woestijn in, in het Midden Oosten.
Snap trouwens niet dat de ramen niet geblindeerd zijn.
Nu zit je wel heel erg in de spotlight (of moet ik aquarium zeggen), wat de meeste kopers vast niet willen.
sntial zegt
@circlestorm69: is om de fancy binnenkant te laten zien. De eigenaren hebben er niets aan als de buitenwereld niet weet waarmee ze rijden/vervoerd worden.
avdb55 zegt
@circlestorm69: over offroad rijden geldt voor de G-rijders het volgende: Mann könnte wenn mann möchte.
tjorque zegt
Kinderen achterin, tv op en gaan!
Geen gezeur meer (horen) als je lang onderweg bent… ?
Verder totaal niks voor mij.
misterpepper zegt
@tjorque: oh wat een feest zou dat zijn zeg!
fanboy zegt
Als je dit ding toch niet voor offroaden gaat gebruiken, koop dan een S klasse ofzo.
Nu heb je alle nadelen, zonder de voordelen.
Maarja, die nieuwe glimmende G klasses zien toch nooit wat offroad.
misterpepper zegt
Die tv schermpjes….. zitten er ook verrekijkers bij…
VAG-man zegt
Ik zou er niet graag in gezien willen worden, geblindeerde ramen zouden dan ook wel echt een must zijn. Het is überhaupt al niet wat, maar zonder geblindeerde ramen is het net een heel groot aquarium.
rotarypowah zegt
“Die flinke velgen gecombineerd met minder wielen”
Huh?
hayte zegt
@rotarypowah: Ten opzichte van de 6×6 ;)
moveyourmind zegt
Lekker handig die knopjes van de elektrische stoelverstelling achterin die nu zo ver van je af zitten dat als je even onderuit wil hangen je eerst op moet staan, de halve auto door kan sjouwen, je datzelfde pokkeneind weer terug kan lopen, weer kan gaan zitten om er achter te komen dat je toch nét niet helemaal lekker zit…
Kan je weer op staan en de halve auto door banjeren. Lekker armoedig.
sabrerator zegt
@moveyourmind:
Ge-wel-dig! Ik zie het echt helemaal voor me. Zo’n dikke Russische oligarch die zuchtend opstaat, gebogen naar voren sjokt, wat friemelt aan die knopjes, zich omdraait, terug sjokt, in de stoel ploft en dan grommend weer opstaat omdat ie nog 3mm meer rechtop wil zitten.
bbfix zegt
@moveyourmind: Bedankt. Ik zag het voor me en moest lachen. Avond weer geslaagd
deredactie zegt
En dat rijdt kuuuuuuuuuut!
spidermann zegt
Lelijk hok.
edu7 zegt
waarom nog alweer een post over dit prehistorisch hok,wie gaat dit nog kopen!
Silverarrow zegt
Grappig dat de steekwoorden langer en luxer worden genoemd… Da’s nu niet meteen wat in het oog springt als je naar de foto’s kijkt.
peterv zegt
Gewoon een cool ding.
pindakoning zegt
Als je die stoel in de ligstand zet denken de mensen dat je opgebaard ligt.. ik sla over
mashell zegt
@pindakoning: maar de gezichtsuitdrukkingen die je dan ziet als je vriendelijk naar de omstanders zwaait zijn onbetaalbaar.
autodrome zegt
LijkG
monaco zegt
Wat een onvoorstelbaar lelijk hok is dat zeg. Nog een grote caravan erachter en het circus is compleet.