Om je humeur te verpesten op deze donderdagochtend hebben we het overzicht van de verkeersboetes van 2022 voor je.
Het einde van 2021 is alweer in zicht en dat betekent dat er een nieuw jaar aan zit te komen, met nieuwe kansen, goede voornemens en natuurlijk: hogere boetes. Mensen die als goede voornemen hebben om zich beter aan de verkeersregels te houden helpt de overheid graag een handje.
Nieuwe boetebedragen
Rond deze tijd van het jaar worden traditioneel de nieuwe boetebedragen aangekondigd. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft officieel nog niks laten horen, maar van de man in de regenjas hebben toch alvast het document in handen gekregen. Maak je borst dus maar nat, hier komen de boetes die je in 2022 boven het hoofd hangen.
Snelheidsboetes
Laten we even beginnen met de snelheidsboetes. Hieronder zie je het complete overzicht wat je kwijt bent bij welke snelheid. De bedragen zijn weer iets gestegen, hoewel het geen schokkende stijgingen zijn. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom ben je €1 tot €6 extra kwijt, afhankelijk van je snelheid.
Snelheidsovertreding | Boete (binnen bebouwde kom) | Boete (buiten bebouwde kom) |
4 km/u | €29 | €26 |
5 km/u | €36 | €33 |
6 km/u | €44 | €40 |
7 km/u | €51 | €46 |
8 km/u | €58 | €53 |
9 km/u | €66 | €63 |
10 km/u | €75 | €71 |
11 km/u | €102 | €96 |
12 km/u | €111 | €106 |
13 km/u | €122 | €116 |
14 km/u | €131 | €126 |
15 km/u | €142 | €136 |
16 km/u | €152 | €145 |
17 km/u | €163 | €155 |
18 km/u | €176 | €166 |
19 km/u | €187 | €179 |
20 km/u | €201 | €192 |
21 km/u | €215 | €204 |
22 km/u | €229 | €216 |
23 km/u | €244 | €229 |
24 km/u | €256 | €244 |
25 km/u | €272 | €257 |
26 km/u | €287 | €272 |
27 km/u | €306 | €286 |
28 km/u | €320 | €301 |
29 km/u | €336 | €319 |
30 km/u | €352 | €335 |
Hogere boetes
Naast te hard rijden zijn er nog een aantal zaken die je duur kunnen komen te staan. Het vasthouden van ‘een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking’ – oftewel een telefoon – levert je bijvoorbeeld €350 boete op. Dat is €100 meer dan vorig jaar. Als je geen voorrang verleent aan hulpdiensten ben je straks ook €350 kwijt in plaats van €250. Onnodig linksrijden wordt eveneens zwaarder bestraft. Een boete daarvoor kost je nu €220 in plaats van €150.
Lagere boetes
De rest van de belangrijkste verkeersboetes blijven in 2022 gelijk of – geloof het of niet – worden zelfs lager. Voor onnodig geluid maken kon je vorig jaar een dikke prent van €400 krijgen. Dat vind de overheid bij nader inzien toch wat overdreven, dus daar is nu €250 van gemaakt. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats (als niet-gehandicapte) is volgend jaar ook ‘goedkoper’. Die boete is verlaagd van €400 naar €310.
Het lijstje met de belangrijkste verkeersboetes check je hieronder:
- Telefoon vasthouden – €350
- Geen autogordel dragen – €150
- Door rood rijden – €250
- Stilstaan bij groen verkeerslicht – €150
- Niet stoppen bij brug of spoorovergang – €250
- Onnodig geluid veroorzaken – €250
- Rechts inhalen – €250
- Onnodig linksrijden – €220
- Kruispunt blokkeren – €250
- Afslaan zonder richtingaanwijzer – €100
- Dubbel parkeren – €100
- Gehandicaptenparkeerplek onnodig bezetten – €310
- Vluchtstrook gebruiken zonder noodzaak – €250
- Geen voorrang verlenen waar nodig – €250
- Geen zichtbaar kenteken – €150
Foto: Mercedes C 63 AMG op de Nederlandse snelweg, gespot door @magnetron
mashell zegt
Tamelijk absurde bedragen. Het gevolg van de misverstand dat zware straffen afschrikken en het eeuwige geroep om keihard aanpakken… Zo jammer, het land gaat kapot aan die repressieve rechtse rakkers.
Wolflow zegt
@mashell:Heeft niets met afschrikken te maken, is puur een kwestie van makkelijke prooi om geld van af te kloppen
LoutervanPlezier zegt
Laat de aso maar betalen, als je je niet aan de Algemene Verkeerswet wilt houden en de politie constateert dat, dan kun je een bekeuring verwachten. Ik vind sommige boetes nog laag uitvallen, voor de gevaarzetting die het op kan leveren voor medeweggebruikers. Maar goed, er zijn Verkeersregels en daar dien je je aan te houden, die afspraak ben je aangegaan, met het behalen en verkrijgen van je rijbewijs. Zonder overtreding die geconstateerd is, heb je nergens last van.
melcon zegt
Jij houdt je vast altijd en overal 100% aan alle wetten en regels die we in dit land bedacht hebben? Zelfs degene waar je geen weet van hebt… In Rotterdam mag je hond bijvoorbeeld niet blaffen, in Meppel en Zoetermeer mag je niet gluren, in Lelystad en Urk mag je duif niet vliegen (jaja…), in vrijwel alle gemeenten mag je niet sprokkelen (die kastanjes mee naar huis nemen voor je herfststukje kun je dus vergeten ;-)) en in Flevoland mag je niet op de stoep krijten om maar wat bijzondere regels te noemen.
Is iemand die 10 kilometer te hard rijdt gelijk een aso? Of iemand die 100 meter te lang links rijdt? Het is heel gemakkelijk om de moraal ridder uit te hangen maar de wereld is niet zo zwart-wit als jij hem in je post voorstelt.
Serieuze vraag, wat is het meest effectieve middel om gedrag te veranderen, belonen of straffen? Dat kun je uiteraard ook anders formuleren, waarom denk je dat er ondanks de hoogte van de boete nog steeds ontiegelijk veel mensen met de telefoon in hun hand achter het stuur zitten?
goodvibrations zegt
Ik denk dat “linkse” rakkers eerder de boete inkomensafhankelijk hadden gemaakt.. Ik ken wel iemand die de grens van “rijbewijs inleveren” als maximum snelheid beschouwt.. De rest als “snelbeidsbelasting” dat moet je dan maar af en toe betalen.. En zeg nu zelf.. Met flitsmeister aan en goed uitkijken wordt je niet zo snel/vaak gepakt toch? Zelf rij ik niet vaak te hard.. Sowieso nooit in de bebouwde kom..
Leeg stuk snelweg moet kunnen vind ik.. Al betaal je er (helaas) niet minder om..
rulefollower zegt
Zonder QR-code in je eigen auto: EUR 666.
sportabgasanlage zegt
Van mij mogen ze de boete voor telefoon vasthouden verhogen naar een bruto maandsalaris netto + inbeslagname van het rijbewijs. Ergernis nummer 1, en volgens mij ook een van de belangrijkste oorzaken van ongelukken.
Robert zegt
@sportabgasanlage: in beslagname van de smartphone – da’s voor meeste van de overtreders een véél grotere straf dan die hoge boetebedragen.
Maar recidive zou ook wel mogen meetellen, dus eerste keer 350 euro, verdubbelen bij de tweede keer en verviervoudiging + inbeslagname bij de derde keer.
wessel04 zegt
Lekker dat die boete voor linksrijden omhoog is gegaan, moeten ze hem ook wel daadwerkelijk gaan uitdelen. Ik erger me echt groen en geel aan die mensen die altijd op de middelste baan gaan rijden ipv rechts houden, of onnodig op de linkerbaan rijden en daar op de cruise control met 1km/h verschil iemand gaan inhalen. Allemaal naar rechts of bekeuren, veel beter voor de doorstroming en dan kan ik er tenminste weer fatsoenlijk langs over de linkerbaan.
mashell zegt
Ik ben iemand die zich best netjes aan de regels houdt, heb al voldoende boetes gehad, heb inmiddels een dusdanige positie dat ik geen haast meer hoef te hebben, het is wel goed. Dus ik rijdt netjes rechts en heb ook een milde ergernis aan de midden rijstrook slapers want om die in te halen moet ik er ofwel rechts voorbij wat me €250 zou kunnen kosten of vier bijzondere verrichtingen uitvoeren.
Maar als ik iemand inhaal dat doe ik dat binnen de maximum snelheid, soms ook met maar 1 km/h verschil, ik pas de cruise control niet aan. Ik zie daar niets verkeerds in, niemand zonder blauwe zwaailichten mag sneller, ik ga er evengoed nog vlot voorbij en wie achter mij daar onvoldoende geduld voor heeft die is eigenlijk gewoon ongeschikt om een rijbewijs te hebben.
Variomatic zegt
@mashell: je vergeet even dat 100 op jouw teller geen 100 is. Wat is er mis met je cruise op 110 zetten als je inhaalt? Op de GPS rij je dan misschien 102, niks aan de hand en minder bumperklevers
mashell zegt
Er is van alles mis met mijn cruise op 110 zetten als ik inhaal, dan moet ik mijn cruise control aanpassen. Niet heel moeilijk maar volkomen overbodig. Je wordt al gierend gek van alle snelheidsaanpassingen telkens in dit land. Ik laat die cruise control bij inhalen gewoon op 104 staan, bij nieuwere wagens zijn die tellers behoorlijk accuraat, dus met 104 zit ik ergens tussen de limiet en de meetmarge van de politie, prima dus.
En of je nou 104 of 110 rijdt, ongeduldige bumperklevers heb je toch wel en mijn cruise control is daarvan niet onder de indruk.
melcon zegt
Er is van alles mis met een inhaal actie die onnodig lang duurt. Je hebt tijdens je rijopleiding geleerd dat een inhaal actie niet onnodig lang mag duren om het risico te beperken, de tijd die je verblijft in de dode hoek van het voertuig wat je voorbij gaat te minimaliseren en het belang van andere weggebruikers (je bent niet alleen op de weg, als je iemand langdurig ophoudt veroorzaak je hinder, dit staat los van de snelheid die hij of zij aan houdt). Dit geld uiteraard ook op rijbanen in dezelfde richting. Als jij 1 minuut bezig bent om iemand in met 1 km/u verschil in te halen, dan doe je het dus niet goed. Dan dien je ofwel te versnellen of wel je snelheid aan te passen zodat het niet nodig is om in te halen. Dit doe je niet alleen voor je overige weggebruikers maar ook voor je eigen veiligheid. Dat je cruise control daar niet van onder de indruk is, dat is prima maar je zou er zelf wel van onder de indruk moeten zijn, je begeeft je namelijk langdurig in een onnodig onveilige situatie. Zowel vanuit het perspectief van jezelf, degene die je inhaalt en degenen die achter je rijden en opgehouden worden door inhaal gedrag wat je jezelf na je rijopleiding (onjuist) hebt aangeleerd.
De formele richtlijn vanuit het CBR is letterlijk:
“Het inhalen gebeurt met een zodanige snelheid dat de duur van de manoeuvre zo beperkt mogelijk blijft. Bij het voorbijgaan van obstakels pas je de snelheid aan aan de situatie.”
Dus nee niet volkomen overbodig om je cruise control aan te passen, sterker nog zelfs noodzakelijk vanuit je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers. Dit voorkomt ook de onnodig lange rijen auto’s op de linkerbaan waarbij de rechter baan leeg is en er wordt uitgenodigd tot rechts inhalen (niet dat ik dat goed praat overigens). Dat wordt allemaal veroorzaakt door mensen zoals jij die onnodig lang over hun inhaal actie doen. Het kan best zijn dat er aan het eind van het treintje wat door langzaam inhalende mensen veroorzaakt wordt een ongeluk plaats vind omdat aan het eind van het treintje vaak hard geremd moet worden. Uiteraard kun je dan wijzen naar de mensen die sneller rijden dan jij en daarom voor jou moeten remmen wat een harmonica effect veroorzaakt, maar ja, het is altijd makkelijker om te wijzen naar een ander.
Uiteraard hoef je het niet met mij eens te zijn maar de literatuur hier over is eenduidig en er bestaat geen twijfel over. Misschien is het een idee voor je om een verhoogde rijvaardigheidstraining verkeer te volgen, dan snap je hopelijk wat je niet goed doet.
joost1234 zegt
@variomatic: als ik 110 op mijn teller rijdt rij ik 107 op de gps. Ik ben het absoluut niet eens met die 100 regel maar ik ga ook niet te hard rijden. Jammer voor de hardrijders maar ik rij met boven de 100 op de GPS, ook als ik inhaal
powerofdreams zegt
@mashell: Precies dit; omdat iemand anders te hard wil rijden betekent het niet dat anderen niet met ‘slechts’ de maximum snelheid op de linkerstrook mogen rijden (tijdens een inhaalactie).
Dutchdriftking zegt
@mashell: Theoretisch gezien doe je niets verkeerd als je met 1 km/h verschil inhaalt, maar in de praktijk ben je bloed irritant. Inhalen doe je vanuit veiligheidsoverweging met een redelijk snelheidsverschil. Als je de maximum snelheid niet wilt overtreden dan blijf je er maar achter.
sportabgasanlage zegt
Op een tweebaansweg moet je uit veiligheid inderdaad vlot inhalen, maar op de snelweg is dat een onzinnig argument. Te hard rijden is veel gevaarlijker dan met 1 km/u verschil inhalen.
Richmond zegt
@dutchdriftking: waarom zou je het hard willen rijden van anderen moeten faciliteren, door of pas inhalen als er niemand met haast komt of zelf meegaan in de gekte en harder rijden vanwege de bumperklevers
Dutchdriftking zegt
@sportabgasanlage @benja01 Met een te klein verschil in snelheid inhalen is feitelijk onnodig links rijden, en je kan de vraag ook anders stellen. Waarom moet je persé 1km/h harder rijden dan de persoon voor je, en daarmee het overige verkeer hinderen? Inhalen doe je met een behoorlijk verschil., zo niet ben je een dakhaas. De ergste zijn de mensen die buiten de spits wanneer 130km/h is toegestaan met 100km/h (op de teller dus 93 echte kilometers) een vrachtwagen gaan inhalen…. Alles om een paar liter benzine te besparen. Als je tanken te duur vind ga je maar met de bus….
powerofdreams zegt
@dutchdriftking: Waarom moet je per sé 5 / 10 / 30 km/h enz. harder rijden dan je voorligger?
Dutchdriftking zegt
@powerofdreams: Dat moet niet, maar als je harder wilt, haal dan fatsoenlijk in.
werf76 zegt
“niemand zonder blauwe zwaailichten mag sneller”. Jawel, de politie :p
Richmond zegt
@werf76: ook de Popo mag dat niet
st220 zegt
@benja01: welles. Als het nodig is voor het werk hoeft geen blauw en geluid gevoerd te worden.
LoutervanPlezier zegt
Wel op gemerkt, dat men zich tijdens het werk wel bewust moet zijn van de risico’s en de veiligheid in het algemeen als extra aandachtspunt geldt. De politie is opzich vrijgesteld van de Algemene Verkeerswet, maar niet ongelimiteerd en onprofessioneel. De straffen bij gevaarzetting zijn niet misselijk voor een politieagent in dienst.
goodvibrations zegt
Als ik iemand met 100 inhaal waar je max 100 mag en er komt iemand met 130 aan… Geef ik wel ff gas bij om op tijd ruimte te maken (of ik wacht even).
kniesoor zegt
Bijvoorbeeld EUR 136 voor 115 km/u op een autosnelweg, ik vind ’t – bij een rustig verkeersbeeld – tamelijk gestoord. Enfin, er wordt normaliter niet al te fanatiek op gehandhaafd, de mannen (m/v/x) in de politieauto’s zien dit vaak wel door de vingers. Dat helpt.
sportabgasanlage zegt
@amghans
Als je rekening houdt met de afwijking van je teller (4-10%) + de wettelijke correctie van 3 km/h wordt die soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. 115 op je teller is waarschijnlijk <110 echte km's en na correctie hooguit 107 km op het verbaal = €46 (excl adminkosten)
15km te hard op het verbaal is dus 118 vóór correctie en 123 op je teller. Dan rij je dus bewust te hard. En wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
goodvibrations zegt
Klopt… Ik heb op de motor ook wel eens gas bij gegeven tot richting 200 omdat ik niet snel naar rechts kon.. (Of moest afremmen en dus blokkeren om er tussen te komen) De politie bedankte vriendelijk…
PunicaOase zegt
Vasthouden van mobiel mag van mij naar EUR 2.500,- dat doet misschien wel wat met het gedrag..
Dutchdriftking zegt
En nu nog controleren op onnodig links rijden….
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: en rechts inhalen.
Variomatic zegt
@toniominestrone: rechts inhalen is ALTIJD een gevolg van onnodig linksrijden, de agressor is altijd de linksplakker, is wetenschappelijk bewezen 😬
karhengst zegt
+250€ bij iedere geslaagde inhaalpoging op rechts. Voor de linksplakker natuurlijk.
Wolflow zegt
@variomatic: helemaal mee eens
mashell zegt
Dat is natuurlijk wel erg zwart wit. Als er weer eens een vrachtwagen chauffeur zich vergist en besluit dat het een goed idee is om te gaan inhalen dan ontstaat achter de inhalende vrachtwagen al snel een treintje van wachtenden op de linker rijstrook. Als je durft kun je dat treintje zomaar rechts inhalen maar dat betekent niet dat het treintje nou onnodig links aan het rijden is. Daar is de agressor toch echt de ongeduldige rechts inhaler en de uitlokker de vrachtwagenchauffeur.
Variomatic zegt
@mashell: njet, rechts inhalen bij congestie is wettelijk toegestaan, als hem ergens voorin het treintje er links tussen plempt zonder dat je een ander hindert ben je niet strafbaar :-)
ktm690sm zegt
@mashell: de vrachtwagen mag niet met 1km/u verschil inhalen en jij wel?
goodvibrations zegt
Exact…
Dutchdriftking zegt
@Variomatic: Inderdaad.
flatsix010 zegt
Wanneer wordt de app nou een keer vernieuwd?
Als je een artikel opent waar een video in verwerkt zit loopt de hele app vast.
Turbo S zegt
@flatsix010: nooit meer.
sportabgasanlage zegt
Stop gewoon met de app. Scheelt je een boel frustratie en de mobiele website werkt probleemloos.
almawifa zegt
@flatsix010: app weggooien en opnieuw installeren, probleem opgelost….
karhengst zegt
Op de dag dat de administratiekosten worden afgeschaft.
audirick1995 zegt
Toch best grappig dat wanneer je 150km/h rijd om 2u in de nacht op eek lege snelweg meer kost dan door rood rijden🙈
audirick1995 zegt
@audirick1995: excuus moest 160km/h zijn😅
Variomatic zegt
Inderdaad heel goed dat de boete voor onnodig linksrijden fors is verhoogd, sinds de overal 100 kmh overdag is het aantal treiteraars op de linkerbaan echt significant toegenomen, kotsmisselijk wordt ik van dat volk 🤮
toniominestrone zegt
@variomatic: heerlijke reactie, ik zie je in gedachte al zitten met het schuim op je bek en je voorganger maar opdrukken!
Variomatic zegt
@toniominestrone: precies dat, ja :-)
jeroenm83 zegt
Gewoon volle bak rechts erlangs. Mijn hart maakt er inmiddels geen sprongetje meer van en ik evalueer ook niet het resultaat bij de linksplakker. Die boete krijg ik vast wel eens een keer, en daarom heb ik het potje ‘avondklokbusting’ wat vergroot.
hanso zegt
Onnodig links rijden mag van mij ook best een campagne aan besteedt worden alla Bob campagne. Zo ontzettend veel mensen rijden links of in het midden terwijl overig verkeer in geen velden of wegen te bekennen is. Als ik ze vervolgens rechts inhaal om ze “wakker te schudden” zitten ze vaak compleet wereldvreemd uit hun ogen te kijken en zijn ze zich van geen kwaad bewust (om vervolgens vrolijk op dezelfde baan verder te blijven rijden).
mashell zegt
Met rechts inhalen schud je ze niet wakker. Daarvoor heb je lichtsignalen en de claxon nodig. Niks mis mee trouwens om die daar bij in te zetten want zoals je beschrijft zitten deze mensen vaak te slapen en omdat het jouw verantwoordelijkheid is gevaarlijke situaties in het verkeer te verhinderen heb je de plicht te proberen ze wakker te maken.
Variomatic zegt
@mashell: lichtsignalen werken vaak juist als een rode lap op een stier, dat vinden ze dan ‘opdringerig’ en dan is de eerste reactie vaak ‘ik rij toch de max snelheid dus ik ga echt niet voor jou aan de kant’ en blijven ze dus expres nog wat langer links hangen om jou te treiteren, helemaal als je een Mercedes/BMW/Audi rijdt en de linksplakker niet.
Voor je eigen gemoedstoestand is er meteen rustig rechts langs gaan inderdaad de beste oplossing..
Richmond zegt
@hanso: mensen die dat doen zijn niet gevoelig voor campagnes denk ik. Net als je anti vaccers niet overtuigd met vaccinatie campagnes
hanso zegt
Verschil is dat rechts rijden verplicht is en vaccinatie niet. Het is dus geen kwestie van overtuigen maar van bewustwording. Na de campagne een paar maanden met een gruwelijke vloot eenheden dagelijks boetes laten uitschrijven want excuses kunnen dan in de prullenbak.
okmer zegt
Geen zichtbaar kenteken: 150 euro, ongeveer net zo duur als 16 km/h te hard dus hardrijders kunnen beter hun kenteken eraf schroeven of met afstandsbediening afdekken
Wolflow zegt
@okmer: lijkt me ideaal, zo’n 007 kenteken plaat wisselaar
okmer zegt
Ja #metoo zoiets: https://www.pfyc.com/GN1018.html maar dan voor NL platen
Deze bijv: https://www.fliptheplate.com/european-hideaway-license-plate-cover-frame-s-p-1.html
marcomanta zegt
Onnodig een scheet laten €150,-. Tjonge jonge, sommige bedragen slaan nergens op. Andere bedragen zijn weer te laag.
LaCotse zegt
Ik vind het niet gebruiken van de richtingaanwijzer de laatste jaren echt de pan uit rijzen, die mag én hoger én vaker beboet worden. En gebruik vluchtstrook zonder noodzaak had van mij dan wel weer naar 400 gemogen, maar goed… Succes er allemaal mee, van mij krijgen ze geen ene euro!
werf76 zegt
Best grappig dat veel mensen zwaardere boetes willen voor diverse feiten. Wat eigenlijk vaak betekend dat het vooral voor een ander is bedoeld. Wanneer men hem zelf krijgt is de wereld te klein. Maar ook ik vind bepaalde boetes nog niet hoog genoeg.
V.w.b. het “links rijden”, feit tekst is “niet zoveel mogelijk rechts houden”. Dat betekend dat men ook niet oeverloos in het midden van een 3 baans snelweg moeten blijven rijden.
marco22 zegt
Oeh, daar komen de knipperlicht-spotters bij rotondes!!!1. En die bedragen voor binnen en buiten de bebouwde kom…bijna identiek. Trek ze dan gelijk. Scheelt weer 100 euro denkwerk voor CJIB.